Wilier vs canyon

jägareKatten

Ny medlem
Wilier vs canyon
Beslustsångesten är stor!! Valet står mellan canyon Cf slx med sram red, vikt 6,1 kg eller wilier cento Uno air med dura ace vikt 7.1 kg .... Hur stor betydelse har vikten tro?? Någon som möjligtvis testa cyklarna? Tycker wiliern ser lite snyggare ut o kan hämta den på stubinen, känns som slxen ger en bättre cykel..... Tips??

Wilier vs canyon
Förstår ditt problem.

Jag hade samma problem. Lyckades testa en polares Canyon iofs med Dura-Ace (superhoj).

I slutändan köpte jag hoj lokalt (Eddy Merckx Emx-7).

Jag skulle råda att testa om du har möjlighet. Viktskillnaden spelar ingen jätteroll om du inte ska klättra mycket.

Lycka till, båda hojarna är riktigt fina!

Wilier vs canyon
En ickefråga om du frågar mig. Åk och hämta Wiliern och det nu. Den är ju apsnygg. Sen kanske du får en bättre cykel om du väljer slxen. Men den är ju inte apsnygg precis.

Detta bygger jag bara på helt ovetenskaplig fakta om stil och vad jag helt sonika tycker är en jäkligt snygg cykel och inget annat. Styvhet, vikt mm. Det rör inte mig. Det får andra jiddra om.

Wilier vs canyon
Jag har en Canyon Ultimate CF SLX med Sram Red. Den är fantastisk, men jag har inte så många andra cyklar att jämföra med.

Wilier vs canyon
Vilken strl behöver du?
Beroende på strl kan det nämligen skilja en hel del i sittgeometri mellan ramarna
Canyon_vs_Wilier_2014.png

Stack och reach från
http://canyon.com
http://www.wilier.it

Vad är stack och reach
reach-stack.gif

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

Redigerat:
Om din nuvarande cykel har en ram som passar bra borde du enkelt kunna mäta upp stack och reach för den.
Enl tidigare inlägg är du 187/90
Enl den här strl-guiden borde du ha en ram med stack på c:a 62cm och en reach på 40-41cm.
Stämmer det för dig?

/Håkan

Senast ändrad:
Wilier vs canyon
Ok om man ska vara ärlig. Köp den som ramen passar dig bäst. sen är den slxen rätt så snygg den också. Kanske inte apsnygg, men snygg.

Wilier vs canyon
Men frågan är väl också om du vill ha en aerocykel eller en mer "standardcykel", Wiliern är mer jämförbar med Canyons Aeroroad CF vilket även visar sig på vikten.

Wilier vs canyon
skall jag vara riktigt ärlig har jag ingen som helst aning om fall min nuvarande cykel är rätt geometri på.
Hur vet man detta?? har en lvg, en mtb och en cross...... alla med helt olika sittställningar!
jag har i princip bara testat min lvg cykel och en hyrcykel på mallaorca.
så jag vet inte riktigt hur det skall kännas eller vara när allt är "rätt". har ju försökt enligt alla konstens regler att få rätt på min sittställning och det funkar väl rätt ok nu tror jag:)

vad beträffande cyklarna ovan, så har jag tittat på komponenter pris och utseende. jag hoppas ju att om man väljer rätt strl så skall det ju funka:) sen kan det ju naturligtvis vara mer eller mindre korrekt.

känns som hjul mm är ett snäpp bättre på slxen men tyvärr så tycker ögat bättre om wiliern:) med högprofil....

jag ett riktigt ilandsproblem.....

Wilier vs canyon
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok om man ska vara ärlig. Köp den som ramen
> passar dig bäst. sen är den slxen rätt så
> snygg den också. Kanske inte apsnygg, men snygg.

Jag gillade din förra kommentar bättre.
Köp den apsnygga, dålig är den definitivt inte!

Wilier vs canyon
Jag röstar också på den snyggare av dem. Alltså Canyon! Tycker CF SLX är klassiskt smäcker och elegant. Åtminstone de med diskret lack.

Wilier har gjort många snygga cyklar, men Cento Uno Air är inte en av dem. Ser klumpig och krokig ut i mina ögon.

Wilier vs canyon
Jag kör på en Aeroad CF med Sram Force. Måste säga att den är mycket snabb. Den får då inte mycket torsk mot min Speedmax CF med diskhjul på 10 km. Sedan är den sjukt stabil och bekväm.
Köp denna så får du 5000 balobas över till annat =) Finns på lager i alla storlekar så du har nog den hemma på en vecka. Vikt 6,75 så den är godkänd av UCI också så du slipper fylla ramen med bly ;-)
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3297

Wilier vs canyon
Kostar nog minst en cykel till, att banta ner wilern till 6,1...
Men som sagt 2 olika typer av cykel En Aero och en "klättrare" konstigt bara att Canyonen verkar mer utsträckt enligt håkanc diagram?

Wilier vs canyon
hm skrev:
> konstigt bara att Canyonen verkar
> mer utsträckt enligt håkanc diagram?

Varför är det konstigt?

/Håkan

Wilier vs canyon
HåkanC skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > konstigt bara att Canyonen verkar
> > mer utsträckt enligt håkanc diagram?
>
> Varför är det konstigt?
>
>
> /Håkan
Jag kan ju tycka att en aeroram borde vara mer utsträckt...
Men du tycker nog cykeln ska passa gubben istl för tvärtom

Wilier vs canyon
hm skrev:
> Jag kan ju tycka att en aeroram borde vara mer
> utsträckt.

Då borde Canyon passa dig, deras mest utsträckta (lvg-)ram är Aeroad
Den är en av de mest utsträckta ramar jag känner till
Canyon_2013.png

Men Wilier är inte ensamma med att inte ha aeroramarna som de mest utsträckta,
kolla på tex Cérvelo S5
Cervelo_2013.png

/Håkan

Wilier vs canyon
evo skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok om man ska vara ärlig. Köp den som ramen
> > passar dig bäst. sen är den slxen rätt så
> > snygg den också. Kanske inte apsnygg, men
> snygg.
>
> Jag gillade din förra kommentar bättre.
> Köp den apsnygga, dålig är den definitivt inte!

Flåt. Klart den förra kommentaren är bättre. Föll för Håkans förnuftsdiagram. Ska inte upprepas. Fö, den ram som passar bäst. Är inte det alltid en Wilier?

Tillbaka
Topp