Windfree

Windfree
Lejon sa:
Jag har windfree, tycker de är ganska bra, går att lyssna på radio på rimlig volym så man ändå hör trafiken bra. Värda pengarna helt enkelt. Men lite opraktiska (en till pryl att komma ihåg).

Lite inspirerad av cat-ears limmade jag precis på min egen version på en gammal hjälm. Sjukt fult (windfree känns snygga i jämförelse) så jag fick censurera mig. Ska bli intressant att prova om det funkar (om det gör det vet jag hur Wiggins tänker).

Luften inte får smita mellan "pälsen" och huden.

Windfree
Ska prova dem imorgon. Tvättade dem, hoppas det inte förstör någon häftig funktion så att säga..

Köpte Jays 4 på netonet och de tar bort mycket vindbrus och isolerar bra, konstigt nog stannar de även kvar i öronen! Sådan skillnad på gymmet, man behöver inte ens höja volymen farligt mycket för att höra musiken.

Jays och windfree så ska nog vindbrus vara ett minne blott. Även nu när man kommer upp i hastigheter så att säga

Enligt windfrees sida ska vindbruset gå över 85db redan vid 27km. Där är gränsen satt på 8h för att inte riskera sin hörsel. Går man sedan över 45km/h så är det väldigt nära 100db.
Så onödig exponering

Senast ändrad:
Windfree
garfunkel sa:
Tycker också Windfree funkar ganska bra som koncept, men jag för min egen del så blev jag väldigt svett i örat. Rätt otrevligt efter några timmar

Det är inte enkelt det där. Själv tycker jag det är skönast cykla när det är sådär 10 till 15 grader.Det är najs

Men du kanske skulle använda dem när det är lite kyligare alternativt hemma med ett fönster öppet och en fläkt

Windfree
me.I.am sa:
Konkret sa:

Det där ser ju intressant ut, tänkte faktiskt innan jag såg länken att typ något sånt borde funka.

Nån som testat?
Vad kostar det?

1500 -2500kr. Finns lite andra olika modeller till musiker också som skall fungera på samma sätt. Många på musikforumena är nöjda med passform osv men det är som sagt också ett osäkert kort. Jag får google vidare imorgon.

Windfree
Lyktstoplemedhjul sa:
Enligt windfrees sida ska vindbruset gå över 85db redan vid 27km. Där är gränsen satt på 8h för att inte riskera sin hörsel. Går man sedan över 45km/h så är det väldigt nära 100db.
Så onödig exponering

<ironi>Är det därför alla proffs är döva? </ironi>

Windfree
Okej. Idag testade jag då windfree. De är helt enorma. Då avser jag inte dimensionerna utan dess funktion.

Nu vardagspendlade jag inte men med Jay4 och windfree hör man ingen som helst vind vid 25 till 30km/h och musiken kan man ha på absolut lägsta nivå.

Kanon!!

Windfree
Inhandlade WF i förrgår bara för att prova på, märkt att man börjat säga va lite för mycket.
Mellan 30-40 är windsfree bra mkt skönare för örona än vad jag kunnat gissat, riktigt bra med brus-reducering.

Windfree
Strutsen sa:
Inhandlade WF i förrgår bara för att prova på, märkt att man börjat säga va lite för mycket.
Mellan 30-40 är windsfree bra mkt skönare för örona än vad jag kunnat gissat, riktigt bra med brus-reducering.

Jag är 48 men tycker ändå de är väldigt bra till lvg.....

Windfree
Jag har ofta påtagligt öronsus i några timmar efter cykling i blåsigt väder eller i hög fart under längre tid. En mer diskret produkt hade kunnat vara intressant.

Windfree
Jag länkar en gång till.
http://bellman.com/sv/vara-losningar/horselskydd/horselskydd-for-motorsport/

Saxat
Inget går upp mot att kliva på hojen efter en lång dag och känna kraften under sig när vägen rusar förbi. Man tömmer skallen, kopplar av och låter fartvinden blåsa bort vardagens bekymmer. Men inget är värre än när det ringer i öronen och huvudet bultar efteråt. Visste du att redan vid 60 km/h så är bullernivån så hög att du riskerar en permanent hörselskada? Och till skillnad mot vad många tror så är det fartvinden, och inte motorljudet, som är boven i dramat.

Windfree
Konkret sa:
Jag länkar en gång till.
http://bellman.com/sv/vara-losningar/horselskydd/horselskydd-for-motorsport/

Saxat
Inget går upp mot att kliva på hojen efter en lång dag och känna kraften under sig när vägen rusar förbi. Man tömmer skallen, kopplar av och låter fartvinden blåsa bort vardagens bekymmer. Men inget är värre än när det ringer i öronen och huvudet bultar efteråt. Visste du att redan vid 60 km/h så är bullernivån så hög att du riskerar en permanent hörselskada? Och till skillnad mot vad många tror så är det fartvinden, och inte motorljudet, som är boven i dramat.

Dock har jag ej testat själv.

Windfree
Det här med fartvind och hur man ser på det är nog en fråga om hur professionell man är. Kommer ihåg när jag enbart cyklade grundat på glädje förr, misstolka mig inte nu. Jag känner alltid glädje när jag cyklar.
Men då när man inte cyklade lika länge så kunde man tycka fartvinden var lite häftig.

Cyklar man mycket blir det bara jobbigt och tröttsamt. Nej Windfree är fan ett måste!

Och bullernivån kan faktiskt bli direkt skadlig för hörseln av att race om man är lite skillad :D

Windfree
Men va fan, ÅTTA färger?

image.jpeg

Kommer aldrig kunna bestämma mig.

Windfree
Lyktstoplemedhjul sa:
Det här med fartvind och hur man ser på det är nog en fråga om hur professionell man är. Kommer ihåg när jag enbart cyklade grundat på glädje förr, misstolka mig inte nu. Jag känner alltid glädje när jag cyklar.
Men då när man inte cyklade lika länge så kunde man tycka fartvinden var lite häftig.

Cyklar man mycket blir det bara jobbigt och tröttsamt. Nej Windfree är fan ett måste!

Och bullernivån kan faktiskt bli direkt skadlig för hörseln av att race om man är lite skillad :D

Så ju mer skillad, desto mer skadligt för hörseln är det? Det har alltså ingenting med örats form och hakremmarna till hjälmen? Fan, min sambo måste bara sjuk skillad!

Windfree
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Så ju mer skillad, desto mer skadligt för hörseln är det? Det har alltså ingenting med örats form och hakremmarna till hjälmen? Fan, min sambo måste bara sjuk skillad!

Vad jag menar ära tt desto högre hastighet desto mer vindbrus

Windfree
geologen sa:
Jag har ofta påtagligt öronsus i några timmar efter cykling i blåsigt väder eller i hög fart under längre tid. En mer diskret produkt hade kunnat vara intressant.

Den är diskret i svart! Jag är bra nöjd med mina, som är just svarta, å det är bara på skogsturer å när det är en bra bit över 20 grader som de får stanna hemma. :)

Frid!

Windfree
Lyktstoplemedhjul sa:
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Vad du menar är att desto högre relativ hastighet mellan örat och vinden desto högre låter vindbruset. Och menar du inte det så har du fel, trots dina gener. Men då kan vi ju alltid skylla det på otur. Inte sant?

Windfree
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Vad du menar är att desto högre relativ hastighet mellan örat och vinden desto högre låter vindbruset. Och menar du inte det så har du fel, trots dina gener. Men då kan vi ju alltid skylla det på otur. Inte sant?

Menar alltid det som är rätt så någonstans i det jag skrev kan du säkert uttolka det rätta svaret.

/mobila lyktstoplen

Windfree
Lyktstoplemedhjul sa:
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Menar alltid det som är rätt så någonstans i det jag skrev kan du säkert uttolka det rätta svaret.

/mobila lyktstoplen

Aha, OK. Även om du skriver fel så menar du rätt. Har jag tolkat det rätt då?

Windfree
Oskar sa:
Men va fan, ÅTTA färger?

Kommer aldrig kunna bestämma mig.

Skulle du beställt från windfree.se (vilket jag iofs inte rekommenderar någon att göra) så är valet enkelt om du inte är en psykooopat. :(
Då 29kr av priset skäns till barncancerfonden eller vad det var om du väljer den gula. För den paranoida borde den gula vara ett måse, vem vet vilket transportsätt som väljs om man väljer annan färg ^^

Men köp i affär alternativt sportia.se

Windfree
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

/mobila lyktstoplen

Aha, OK. Även om du skriver fel så menar du rätt. Har jag tolkat det rätt då?

Om det jag skriver går emot det objektivt korrekta så har jag skrivit slarvigt. Då mina tankar givetvis går i linje med det objektivt korrekta.

/den mobila enheten

Windfree
Testade mina för första gången idag. Jag vet inte, jag är lite splittrad. Självklart förstod jag att de inte skulle ta bort vindbruset helt, men samtidigt var det fortfarande en hel del brus kvar. Jag hörde trafik, röster och ljud från däcken/vägen bättre. De var lite varma trots att det bara var ca 12 grader.
Jag måste testa dom mer men rent spontant så tycker jag att dom funkar helt okej men inte mer. Är dom värda 400? Kanske. Jag har tinnitus så de borde faktiskt hjälpa en del. Men jag kommer inte att använda dom varma sommar dagar. Det är enligt mig det största problemet, att de blir för varma.

Windfree
K ristian sa:
Testade mina för första gången idag. Jag vet inte, jag är lite splittrad. Självklart förstod jag att de inte skulle ta bort vindbruset helt, men samtidigt var det fortfarande en hel del brus kvar. Jag hörde trafik, röster och ljud från däcken/vägen bättre. De var lite varma trots att det bara var ca 12 grader.
Jag måste testa dom mer men rent spontant så tycker jag att dom funkar helt okej men inte mer. Är dom värda 400? Kanske. Jag har tinnitus så de borde faktiskt hjälpa en del. Men jag kommer inte att använda dom varma sommar dagar. Det är enligt mig det största problemet, att de blir för varma.

Hörde du röster?
Stanna där du är ska jag skaffa hjälp... ?

Skämt åsido, nej tyst blir det inte men bruset blir uthärdligt och det går att urskilja trafikljud från bakifrån annalkande bilar, kamraters glada pladder och kossornas råmande. Bra nog det.

Windfree
Jag tycker att det jobbiga flopp-flopp-flopp försvinner och istället har man ett svagt konstant sus när man susar fram. Hör mer av cykeln och ljud omkring.
Dock upplever jag att jag kan få "tryckskador" på öronen så jag måste ta av de. Och då.. flopp-flopp-flopp!!

Windfree
Pfaff sa:
K ristian sa:

Hörde du röster?
Stanna där du är ska jag skaffa hjälp... ?

Skämt åsido, nej tyst blir det inte men bruset blir uthärdligt och det går att urskilja trafikljud från bakifrån annalkande bilar, kamraters glada pladder och kossornas råmande. Bra nog det.

Haha! Jag det var konstiga röster. De sa "du måste köpa en stålracer, du måste också köpa en titanhoj. Och dessutom, cykla inte så jäkla långsamt! Visa respekt för sporten för bövelen!"

Tillbaka
Topp