Wobblande däck ?

michaelk

Aktiv medlem
Wobblande däck ?
Hej,

Jag har ett par pendlarhjul som håller på och driver mig till vansinne.

Problemet är att nästan alla bredare däck (>30 mm) hamnar snett speciellt då man använder slang. Så pass mycket att "wobblar" i högre hastighet.

Först trodde jag att själva hjulen behövde riktas men efter att ha riktat de så inser jag att det är däcken som hamnar snett.

Hjulen som är från en decathlon cykel och har en väldig tjock "tubless" plast som jag misstänker bygger på rejält. Jag har testat med mindre slang men får tyvärr samma resultat.
Kolla in typ 30 sec in i denna video:

Ska ev. testa att köra de tubless längre fram men just nu så kommer jag att byta till dubbdäck inom en snar framtid så tänkte använda slang fram tills dess.
(för att slippa kladda med tättningsvätska)

Min andra tanke var att riva plasten, men samtidigt vill man ju ha den kvar då den verkar väldig tätt.

Någon som har erfarenhet av dessa hjul? Andra tips och förslag?

//Michael

Wobblande däck ?
Och är det inte vid ventilen så prova att smörja däckets kant med diskmedel eller såpa (koncentrerat eller utblandat med lite vatten) innan du pumpar upp det till angivet maxtryck eller så högt som krävs (vilket som uppnås först) för att däcket ska sätta sig rätt på fälgen.

Wobblande däck ?
Fälgens yttermått är 24 mm medan innermått är typ 18.6 så jag antar att det 19 mm.

bredd.jpg

Däcken jag använder är Schwalbe G-One allround 35 mm. Jag testade med ett par specialized 38 mm med samma resultat.

I somras hade jag ett par Vittoria 30 mm som funkade bra.

Så här ser det ut

Har samma fenomen på både fram och bakhjul vilket förstärker effekten då man cyklar.

Ska ta och prova med såpa/diskmedel under eftermiddagen ?

Wobblande däck ?
Övergången mellan klincher och däckvägg brukar vara en bra referenspunkt i förhållande till fälgkant när du skall kontrollera om däcket satt sig ordentligt.

Vissa däck är inte symmetriska och de wobblar även om de sitter korrekt på fälgen.

Wobblande däck ?
Försökte först med diskmedel och då blev det marginellt bättre.

Testade sedan att installera in de utan slang dvs "tubless" och då hamnar de rakt/rätt så jag antar att något med fälgformen eller den tjocka plasten gör att de inte lämpar sig för slang.

Ska testa använda de tubless ett tag och och utvärdera ifall det funkar.

Tack till alla för all hjälp! (y) ?

Wobblande däck ?
Jag har fått ett däck som varit felgjutet spelade ingenroll hur rakt hjulet var eller hur mkt såpa man hade :) det var skevt och vart reklamation.

Den slingrade sig värre än en kobra

Wobblande däck ?
Jag har nu monterat på de tubless.

Noterar dock att de inte "sätter sig" längs med sidan som på mina andra hjul dvs pumpar man upp de med högtryck så poppar de på plats men släpper man på trycket för att fylla på "sealent" ploppar de tillbaka mot mitten.

Är det vanligt? det läcker även initialt små mängder tättningsvätska längs med sidan sidan.

Börjar misstänka att Schwalbe's däck och denna fälg helt enkelt inte passar ihop.

Wobblande däck ?
Ett gammalt tips är att tumkrama däckskanten hela varvet runt, båda sidor, med blott litet luft i däcket, för att det ska hamna rätt och mittåt.

Tillbaka
Topp