Googlade fram ett klipp på det och som jag fattade det var det en kurva precis före en bro där RE av någon anledning inte riktigt kom runt som han skulle utan voltade över muren på bron och ner i ravinen. Givet att det är korrekt uppfattat (orkade inte sitta och titta på fler klipp då det bara vände sig i magen av att se det klippet jag såg) så skulle arrangörerna för att eliminera den typen av olyckor behöva komma på en lösning som skyddar cyklisterna vid varje kurva där en avkörning av vägen är potentiellt ordentligt farlig. Frågan är hur många sådana passager det handlar om, hur man erbjuder skydd och om detta går att hantera inom budgeten för tävlingen.
Sen har man alla andra typer av problem med saker på vägarna som kan orsaka skador, refuger, hål, kanter, ...
Jag menar absolut inte att arrangörerna ska ignorera säkerheten. Tvärtom bör de verkligen jobba aktivt med den och jag gissar att så också sker i många fall. Dels kan man försöka minska risker på den rutt som väljs och dels kan rutter väljas som eliminerar problematisks partier. Sen finns det en historia att ta hänsyn till. Tror t.ex. att PR gansks snabbt skulle förlora sin status om pavé-partierna plockades bort av säkerhetsskäl.
Att eliminera olyckor lär dock inte vara görbart om man ska ha tävlingar på vägar. Där kommer cyklisternas ansvar in som jag ser det. Givet att arrangörerna vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder och lagt rimliga banor blir det cyklisternas ansvar att se till att inte köra över sin förmåga och vurpa/köra av vägen så att de skadar sig. Det kommer garanterat att ske, men jag tycker det blir konstigt om man ska lasta arrangörerna för alla olyckor som sker.