World Tour 2020

World Tour 2020
Jaha, UCI föreslår att de tre stora etapploppen ska genomföras 2020, men som tvåveckors-lopp?! Oklart när.
Det ligger även ett förslag att köra touren som planerat, men utan publik.
Allt enligt SVT.

World Tour 2020
"Även om Giro d'Italia, som skulle körts i maj, ställts in föreslår det internationella cykelförbundets, UCI, ordförande Brian Cookson att Grand Tour-tävlingarna, där även Tour de France och Vuelta a Espana (augusti/september) ingår ska köras som tvåveckorstävlingar, istället för tre. Cookson föreslår i det scenariot att Tour de France ska avgöras när OS skulle gått i månadsskiftet juli/augusti."
- https://www.svt.se/sport/cykel/tour-de-france-kan-avgoras-utan-askadare

Sen när blev Brian Cookson UCI-president igen?

World Tour 2020

World Tour 2020
Såg någon som tippade att Wout van Aert skulle vinna Lombardiet Runt trots att han inte skulle vara med. Och med tanke på formen han har är det kanske inte någon dum gissning... ?

World Tour 2020
World Tour 2020
Ja, fy fan vilken krasch. Men grejen är ju att de kör som jävla dårar ner för de här backarna. Det är ju inte första gången man tror någon kör ihjäl sig ens i Lomabardia. Var det inte förra året De Plus voltade över ett stup? Vems fel är det? Cyklisterna eller arrangören? Så här kan det ju inte fortsätta! Håller alla tummar jag har att det gått OK för Evenepol.

World Tour 2020
Ja, fy fan vilken krasch. Men grejen är ju att de kör som jävla dårar ner för de här backarna. Det är ju inte första gången man tror någon kör ihjäl sig ens i Lomabardia. Var det inte förra året De Plus voltade över ett stup? Vems fel är det? Cyklisterna eller arrangören? Så här kan det ju inte fortsätta! Håller alla tummar jag har att det gått OK för Evenepol.

Klart det ska fortsätta.

Hoppas han blir återställd.

World Tour 2020
Landsvägslopp går på just landsvägar i stället för iordningställda tävlingsbanor. Det medför den här typen av risker. Man kan inte göra 25 mil landsväg helt säker. Vill man ha mer skyddsåtgärder krävs kortare lopp med fler varv, eller, i extremfallet, velodrom. Inget av det skulle bli samma sport. Så felet ligger väl hos alla oss som utövar eller intresserar oss för landsvägscykling.

Hoppas Evenpoel repar sig och att han skaffar bredare däck innan han gör fler utflykter i salladen. Skämt åsido såg det riktigt ruggigt ut och som jag förstod det tog kanalen ändå ett visst ansvar att inte göra sensations-TV av det.

World Tour 2020
Landsvägslopp går på just landsvägar i stället för iordningställda tävlingsbanor. Det medför den här typen av risker. Man kan inte göra 25 mil landsväg helt säker. Vill man ha mer skyddsåtgärder krävs kortare lopp med fler varv, eller, i extremfallet, velodrom. Inget av det skulle bli samma sport. Så felet ligger väl hos alla oss som utövar eller intresserar oss för landsvägscykling.

Hoppas Evenpoel repar sig och att han skaffar bredare däck innan han gör fler utflykter i salladen. Skämt åsido såg det riktigt ruggigt ut och som jag förstod det tog kanalen ändå ett visst ansvar att inte göra sensations-TV av det.

Nej, det är klart att det inte kan bli helt säkert och att det alltid kommer finnas risker, det handlar väl mer om att försöka minska dem. Jag tror och hoppas att man ändå kan göra lite mer för cyklisternas säkerhet än det görs idag. Ingen bra reklam för sporten att storstjärnorna håller på och slå ihjäl sig varje vecka, även om alla inblandade är medvetna om riskerna. Kan väl varken locka fler sponsorer eller utövare kan jag tro...

World Tour 2020
Googlade fram ett klipp på det och som jag fattade det var det en kurva precis före en bro där RE av någon anledning inte riktigt kom runt som han skulle utan voltade över muren på bron och ner i ravinen. Givet att det är korrekt uppfattat (orkade inte sitta och titta på fler klipp då det bara vände sig i magen av att se det klippet jag såg) så skulle arrangörerna för att eliminera den typen av olyckor behöva komma på en lösning som skyddar cyklisterna vid varje kurva där en avkörning av vägen är potentiellt ordentligt farlig. Frågan är hur många sådana passager det handlar om, hur man erbjuder skydd och om detta går att hantera inom budgeten för tävlingen.

Sen har man alla andra typer av problem med saker på vägarna som kan orsaka skador, refuger, hål, kanter, ...

Jag menar absolut inte att arrangörerna ska ignorera säkerheten. Tvärtom bör de verkligen jobba aktivt med den och jag gissar att så också sker i många fall. Dels kan man försöka minska risker på den rutt som väljs och dels kan rutter väljas som eliminerar problematisks partier. Sen finns det en historia att ta hänsyn till. Tror t.ex. att PR gansks snabbt skulle förlora sin status om pavé-partierna plockades bort av säkerhetsskäl.

Att eliminera olyckor lär dock inte vara görbart om man ska ha tävlingar på vägar. Där kommer cyklisternas ansvar in som jag ser det. Givet att arrangörerna vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder och lagt rimliga banor blir det cyklisternas ansvar att se till att inte köra över sin förmåga och vurpa/köra av vägen så att de skadar sig. Det kommer garanterat att ske, men jag tycker det blir konstigt om man ska lasta arrangörerna för alla olyckor som sker.

World Tour 2020
Googlade fram ett klipp på det och som jag fattade det var det en kurva precis före en bro där RE av någon anledning inte riktigt kom runt som han skulle utan voltade över muren på bron och ner i ravinen. Givet att det är korrekt uppfattat (orkade inte sitta och titta på fler klipp då det bara vände sig i magen av att se det klippet jag såg) så skulle arrangörerna för att eliminera den typen av olyckor behöva komma på en lösning som skyddar cyklisterna vid varje kurva där en avkörning av vägen är potentiellt ordentligt farlig. Frågan är hur många sådana passager det handlar om, hur man erbjuder skydd och om detta går att hantera inom budgeten för tävlingen.

Sen har man alla andra typer av problem med saker på vägarna som kan orsaka skador, refuger, hål, kanter, ...

Jag menar absolut inte att arrangörerna ska ignorera säkerheten. Tvärtom bör de verkligen jobba aktivt med den och jag gissar att så också sker i många fall. Dels kan man försöka minska risker på den rutt som väljs och dels kan rutter väljas som eliminerar problematisks partier. Sen finns det en historia att ta hänsyn till. Tror t.ex. att PR gansks snabbt skulle förlora sin status om pavé-partierna plockades bort av säkerhetsskäl.

Att eliminera olyckor lär dock inte vara görbart om man ska ha tävlingar på vägar. Där kommer cyklisternas ansvar in som jag ser det. Givet att arrangörerna vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder och lagt rimliga banor blir det cyklisternas ansvar att se till att inte köra över sin förmåga och vurpa/köra av vägen så att de skadar sig. Det kommer garanterat att ske, men jag tycker det blir konstigt om man ska lasta arrangörerna för alla olyckor som sker.

Den här kurvan va väl lite speciell. Han körde in i muren där den gör en skarp vinkel utåt, ungefär där hon i orangea byxor är. Med aningen dålig koll framåt kan han haft muren innan som referens för kurvtagningen o borde då haft ca 1m marginal. Plötsligt gör muren en kraftig knäck o han hinner inte parera.

Läste dock på cyclingnews att han o laget hade rekat denna nerförsbacke innan tävlingen, kanske svårt att memorera varenda trixighet dock.

a1f476cff6396c6e075412a813b8311a.jpg

World Tour 2020
Den här kurvan va väl lite speciell. Han körde in i muren där den gör en skarp vinkel utåt, ungefär där hon i orangea byxor är. Med aningen dålig koll framåt kan han haft muren innan som referens för kurvtagningen o borde då haft ca 1m marginal. Plötsligt gör muren en kraftig knäck o han hinner inte parera.

Läste dock på cyclingnews att han o laget hade rekat denna nerförsbacke innan tävlingen, kanske svårt att memorera varenda trixighet dock.

Visa bilaga 436417
Nu såg jag inte sändningen, men om det är en serpentin så är det väl ganska vanligt att de är vidgade för att bussar ska kunna komma runt, eller bilar mötas. Sedan kanske det blir extra tydligt här då det verkar vara mur mot brant ravin.
Men visst, att den vidgas på det där sättet är kanske inte helt vanligt.

World Tour 2020
Ingången i kurvan sker enligt googler streetview via att det först är en högerkurva och sen en skarpare vänsterkurva ut på bron över ravinen/vattendraget.
Skärmklipp.JPG

Skärmklipp.JPG

Skärmklipp.JPG

Skärmklipp.JPG

Skärmklipp.JPG

Rimligen kommer han in mot högerkurvan med relativt hög fart då det varit tämligen rakt en bit innan. I första bilden ser man ju att vägen kommer att svänga vänster så någon total överrraskning borde den kurvan inte ha varit.

World Tour 2020
Nej, det är klart att det inte kan bli helt säkert och att det alltid kommer finnas risker, det handlar väl mer om att försöka minska dem. Jag tror och hoppas att man ändå kan göra lite mer för cyklisternas säkerhet än det görs idag. Ingen bra reklam för sporten att storstjärnorna håller på och slå ihjäl sig varje vecka, även om alla inblandade är medvetna om riskerna. Kan väl varken locka fler sponsorer eller utövare kan jag tro...
Nej, så är det ju förstås. Jag kanske hade litet väl hård allt-eller-inget-attityd. Skulle vara intressant att veta hur mycket cyklisterna går igenom riskmoment i förväg. Äldre cyklister lär ju ha känt till den där bron till exempel...

World Tour 2020
Rutten finns på https://www.ilombardia.it/en/percorso/?refresh_ce-cp

Då Muro di Sormano var näst sista klättringen och med inte jättelångt kvar till mål är det ju, då det är ett prestigefyllt lopp, rimligt att reka den utförskörningen vilket skrevs ovan hade gjorts av RE:s team. Sen får man ju inse att alla detaljer inte sitter i ryggmärgen av en rekningstur. Och saker kan ju hända som gör att han kommer lite fel, får bromsa lite för sent, kommer fortare in än han hade trott, ... och att det gör att han inte hinner komma runt i kurvan utan dyker över brokanten vid "uttaget".

Arrangören kunde ju ha satt dit "höbalar" med färgglad markering i "uttaget" i muren. Om han kommer in fel och inte hinner greja upp situationen är det dock inte säkert att det gjort situationen bättre.

Oavsett är olyckan tråkig och man får väl bara hoppas att RE kommer tillbaka.

World Tour 2020
Till 2021 går Ag2r över från Eddy Merckxramar till BMC, GreenEdge från Scott till Bianchi, Jumbo-Visma från Bianchi till Cervélo och Team DSM från Cervélo till Scott.
Shimano sponsrar 13 lag med grupper, Campa fyra och Scram två. Giant utanför World tour för första gången på väldigt länge.
Antar att det återstår att se hur mycket tävlande det blir under 2021.

Tillbaka
Topp