X-lox SID fixa bättre lockout.

Aktiv medlem
På de tidigare SID modellerna med vire lockout har jag hört att man kunde fylla toppen av högerbenet med mer olja för att på så vis minska den zon som inte låser vid lockout. Någon som vet om man kan göra det även på X-loc gafflarna?

Bara att plocka ur insatsen genom att skruva ut muttern på benets ovandel, dra upp insatsen (recound) och sen fylla på med olja. Jag skulle dock inte rekommendera att fylla på med mer än max 10-15 mm mer olja än standardmängden. Annars riskerar du att tappa slaglängd och dämpningsförmåga.

Vet man att man har standard oljenivå i sin gaffel kan man skapa ett referensmått på avståndet från toppen på gaffelbenet ner till oljan. Förutsättningen är att gaffeln är i samma läge varje gång. En annan standardreferens man kan använda är att man ser till att ha en oljenivå som är ca 10 mm högre än nedersta o-ringen på insatsen. Jag vet dock inte om den gäller för alla modeller av Rock Shox.

Jag är helt med på att man kan tappa slaglängd om man fyller för mycket olja i ytterbenen. men hur kan man göra det om man fyller dämparenheten med för mycket olja?

För mycket olja i dämparenheten (högerbenet) gör att du får en tidig och automatisk lockout eftersom oljan inte har någonstans att ta vägen när benet komprimeras.

Så få man inte full slaglängd kan det bero på för mycket olja i högerbenet. Ett sätt att korrigera det är att lossa på muttern och dra upp rebound-insatsen någon mm och sen långsamt fjädra ner (efter att ha släppt ur all luft). Rinner det då ut lite olja ur benet var det troligen för mycket olja och därefter bör nivån vara bättre.

Hmm, jag är ltie dålig på hur det fungerar i högerbenet. Men jag fick för mig att reboundenheten rörde sig i olja hela tiden coh inte flyttade olja. Och så även för compresionsenheten?

Finns det någon bra sprängskiss på gaffeln?

Då rebound enheten sitter fast i ett stag som skruvas fast i ytterbenet så tar den lite mer plats i innerbenet när gaffeln komprimeras vilket inte skulle gå om det är helt fullt med olja.
Hjälpte en kille för några år sedan med en beggad manitou skareb som skulle vara nyservad av nån klant som hade fyllt hela vägen upp så gaffeln blev helt stum.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Då rebound enheten sitter fast i ett stag som
> skruvas fast i ytterbenet så tar den lite mer
> plats i innerbenet när gaffeln komprimeras vilket
> inte skulle gå om det är helt fullt med olja.
> Hjälpte en kille för några år sedan med en
> beggad manitou skareb som skulle vara nyservad av
> nån klant som hade fyllt hela vägen upp så
> gaffeln blev helt stum.

Ahhh, självklart så tar pistongen plats. tänkte inte på det.

Troligen den oljemängden som ger glappet i gafflara..hmmm..Får pilla med det någon dag.

Vad pratar ni om? Dra upp reboundenheten?? Det är ju kompressionsdämparen jag förmodar att ni syftar på, reboundenheten sitter i botten och går inte att dra upp bara sådär

Senast ändrad:
Valhalla_ skrev:
> Vad pratar ni om? Dra upp reboundenheten?? Det är
> ju kompressionsdämparen jag förmodar att ni
> syftar på, reboundenheten sitter i botten och
> går inte att dra upp bara sådär

Reboundenheten drar du upp genom att komprimera benen. Jag gissade att det var så Martin W menade men jag är itne 100%.

Så, nu testade jag att hälla i lite extra olja och det fungerade strålande! Nu låser den hur bra som helst! Testade att bottna oxå och det fungerar med.

Men nu är jag lite huvudbrydd. Returenheten är ju gjord för att den skall passera genom olja men compresionsenheten är gjord för att få olja pressad genom sig?!?!. aså om returen pressar olja till kompresionen så får ju itne returen någon olja. Vad missar jag ? Eller går olja lite överallt i gaffeln?

boisare skrev:
> Måste man släppa ur all luft ur negativa och
> positiva innan man fyller på mer olja?

Noop, själva ingreppet var väldigt smärtfritt och man kan i princip göra det över ett dyrt parkettgolv. Men när man väl är klar vill man nog kontrollera att gaffeln kan bottna som den skall och då är det en bra ide att tömma luften.

Eftersom man alltid skal fylla den negativa kammren sist åker man tyvärr på att tömma den med.

Valhalla_ skrev:
> Vad pratar ni om? Dra upp reboundenheten?? Det är
> ju kompressionsdämparen jag förmodar att ni
> syftar på, reboundenheten sitter i botten och
> går inte att dra upp bara sådär

Helt rätt. Tankevurpa av mig. Det är ju självklart kompressionsenheten jag pratar om.

Ville skrev:
> boisare skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste man släppa ur all luft ur negativa och
> > positiva innan man fyller på mer olja?
>
>
> Noop, själva ingreppet var väldigt smärtfritt
> och man kan i princip göra det över ett dyrt
> parkettgolv. Men när man väl är klar vill man
> nog kontrollera att gaffeln kan bottna som den
> skall och då är det en bra ide att tömma
> luften.
>
> Eftersom man alltid skal fylla den negativa
> kammren sist åker man tyvärr på att tömma den
> med.

Nästa dumma fråga, duger biltemas 5w mc gaffelolja även till mtb gafflar?

boisare skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > boisare skrev:
> >
>
> > -----
> > > Måste man släppa ur all luft ur negativa
> och
> > > positiva innan man fyller på mer olja?
> >
> >
> > Noop, själva ingreppet var väldigt
> smärtfritt
> > och man kan i princip göra det över ett dyrt
> > parkettgolv. Men när man väl är klar vill
> man
> > nog kontrollera att gaffeln kan bottna som den
> > skall och då är det en bra ide att tömma
> > luften.
> >
> > Eftersom man alltid skal fylla den negativa
> > kammren sist åker man tyvärr på att tömma
> den
> > med.
>
> Nästa dumma fråga, duger biltemas 5w mc
> gaffelolja även till mtb gafflar?

Ingen koll på den oljan men gaffeln lär ju inte falla i bitar. Sen är säkert en bättre olja bättre.

Men ingen som hade svar på min fråga? Ingen som vet hur gaffeln fungerar?

Men nu är jag lite huvudbrydd. Returenheten är ju gjord för att den skall passera genom olja men compresionsenheten är gjord för att få olja pressad genom sig?!?!. aså om returen pressar olja till kompresionen så får ju itne returen någon olja. Vad missar jag ? Eller går olja lite överallt i gaffeln?

Biltemas olja är riktigt kass, har provat. Den luktar så starkt så man nästan blir yr och så ökar startfriktionen i gaffeln också.

Ville, Returenheten och kompressionsenheten jobbar båda enligt samma grundprincip, de släpper igenom olja lätt åt ena hållet men gör motstånd åt andra hållet. De är varandras motsatser, dvs den ena gör motstånd vid kompressionsrörelsen och den andra vid returrörelsen. Och det är olja i hela nedre delen av högra innerbenet, ungefär upp till kompressionsdämparen. Oljenivån ökar något vid kompression eftersom returenheten åker in i högra benet. Och oljan som kommer till kompressionsenheten får då passera ett litet hål, vilket dämpar rörelsen. Vid returen kommer oljan lätt ut ur kompresisonsdämparen. För att returdämparen inte ska agera kompressionsdämpare flödar oljan fritt genom dess kolv, men den kan inte ta sig tillbaka samma väg utan måste gå genom ett liiiitet hål vid returrörelsen.

Mycket text men jag hoppas du förstod.

Senast ändrad:
Valhalla_ skrev:
> Biltemas olja är riktigt kass, har provat. Den
> luktar så starkt så man nästan blir yr och så
> ökar startfriktionen i gaffeln också.
>
> Ville, Returenheten och kompressionsenheten jobbar
> båda enligt samma grundprincip, de släpper
> igenom olja lätt åt ena hållet men gör
> motstånd åt andra hållet. De är varandras
> motsatser, dvs den ena gör motstånd vid
> kompressionsrörelsen och den andra vid
> returrörelsen. Och det är olja i hela nedre
> delen av högra innerbenet, ungefär upp till
> kompressionsdämparen. Oljenivån ökar något vid
> kompression eftersom returenheten åker in i
> högra benet. Och oljan som kommer till
> kompressionsenheten får då passera ett litet
> hål, vilket dämpar rörelsen. Vid returen kommer
> oljan lätt ut ur kompresisonsdämparen. För att
> returdämparen inte ska agera kompressionsdämpare
> flödar oljan fritt genom dess kolv, men den kan
> inte ta sig tillbaka samma väg utan måste gå
> genom ett liiiitet hål vid returrörelsen.
>
> Mycket text men jag hoppas du förstod.

Tack för förklaringen. Jag är helt medveten om hur kompresion samt returdelarna är uppbygda. men jag hade fått för mig att det var mer olja än enbart den dimentionen av pistongen som flödade genom kompresionsenheten. Det är inte många ml.

Då har man med andra ord ganska god marginal innan man överfyller gaffeln. Dessutom kan man alltså styra proggresiviteten i gaffeln precis som man kan med de gafflar med öppet bad genom oljemängden.

COOL!

boisare skrev:
> Nästa dumma fråga, duger biltemas 5w mc
> gaffelolja även till mtb gafflar?

Håller med Valhalla_. Att hälla i billig olja i en dyr gaffel är ungefär som att hälla i billig olja i en dyr/fin motor.

OT: Dock har jag kört med Biltemas DOT 5.1 bromsolja i mina XC-bromsar, och där kan jag inte påstå att jag märkt någon skillnad mellan den eller Avids original och Castrols olja som jag också provat.

Tillbaka
Topp