XC hjul köp under 1500gr

XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
Novatecnaven är kanske lite tyngre än N-Light One. Uppgiven vikt är 160+174=434 gram mot 140-160=400 gram.

Sixten: har du nlight eller nlight one själv?

Jag har haft båda, one nu. Inte alls imponerad som jag var innan. Känns mycket billigare i konstruktionen. Body lagerna skar efter två rundor i regn och så. (fick nya iofs, men ändå)

4way känns klart bättre i konstruktionen. Både pro och nya dlx.

XC hjul köp under 1500gr
Hade nästan bestämt mig för Crest MK3 fälgbana nu men i en mailkonversation med Wheelproject så menar de att de är gjorda för max 70kg förarvikt vilket isåfall är kört redan från början med mina 74 nakenkilon, deras hemsida hävdar 86 kg vilket jag borde ha marginal till även med kläder och vätska!?
Någon som vet med säkerhet vilken vikt som gäller?

Nästa fråga är Dt 350 eller Xt 8000 nav?
CL på båda som önskas men straightpull uteblir ju xt naven isåfall.

XC hjul köp under 1500gr
Jag har Crest MK3 och väger 78-79. Har precis cyklat i fjällen med 11 kg packning utsn ayt något exploderat. Jag har bara sett 86 kg som viktgräns. Jag har något svårdefinerat knäppande ljud från bakhjulet när jag trycker på, men inget annat än det. Har kört på dem sedan dörra hösten. Kör med N-light One-nav

XC hjul köp under 1500gr
aki sa:
Jag har Crest MK3 och väger 78-79. Har precis cyklat i fjällen med 11 kg packning utsn ayt något exploderat. Jag har bara sett 86 kg som viktgräns. Jag har något svårdefinerat knäppande ljud från bakhjulet när jag trycker på, men inget annat än det. Har kört på dem sedan dörra hösten. Kör med N-light One-nav

Bra, det låter som om jag kan va lugn, då återstår bara nav-valet...

XC hjul köp under 1500gr
crillez sa:
jofahjalm sa:
Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...

Samtidigt kan jag inre se varför Wheelproject och Actionsports inte skulle vara seriösa hjulbyggare heller.

+1

Om man inte törs bygga på Crest MK3 så tycker jag det snarare låter som en amatör än en seriös hjulbyggare? :-)

Folk verkar fokusera för mycket på cyklistens vikt, istället för att fundera på vad man ska ha hjulen till, och hur hårt man kör

XC hjul köp under 1500gr
Actionsports är skolboksexempel på vad som inte är en seriös hjulbyggare. Det är ett stort postorderföretag som levererar maskinbyggda hjul till lägsta möjliga pris.

XC hjul köp under 1500gr
jofahjalm sa:
Actionsports är skolboksexempel på vad som inte är en seriös hjulbyggare. Det är ett stort postorderföretag som levererar maskinbyggda hjul till lägsta möjliga pris.

Gärna genom att blanda ekerlängder i hjul hejvilt (tager vad man haver) och slafsa ihop. Men men.

När det däremot kommer till att inte våga bygga med Crest eller Crest MK3 så bör man nog fundera ifall man är hjulbyggare eller ej.

XC hjul köp under 1500gr
+1

Om man inte törs bygga på Crest MK3 så tycker jag det snarare låter som en amatör än en seriös hjulbyggare? :-)

Folk verkar fokusera för mycket på cyklistens vikt, istället för att fundera på vad man ska ha hjulen till, och hur hårt man kör[/quote]

Jag gissar att det som mest knäcker ett hjul är väl fel val av hjultyp till för brutal körning, alltid svårt att beskriva sin egna körning men relativt tuff xc körning utan massa drops men med mycket rötter och en del steniga partier med en Scott Spark gamla modellen är det som gäller för mig.

XC hjul köp under 1500gr
jofahjalm sa:
Crest är speccad för en maximal ekerspänning av 930 N enligt tillverkaren...

Säger mig egentligen ingenting mer än att ju högre ekerspänning desto högre förarvikt och ett styvare hjul kanske?! Men vet inte vad andra tillverkare i samma kategori (xc) specar sin ekerspänning.

XC hjul köp under 1500gr
det här med 70 kg på crest mk3 låter ju befängt. kan det stämma?? skulle man producera en fälg som det stora flertalet inte kan använda?

XC hjul köp under 1500gr
Personligen skulle jag inte använda Crest Mk3 till annat än barn/undom/tjejer under 55 kg som kör xc. Gärna med 32 ekrar istf 28 som vid straight pull bygge.

Actionsports bygger dåligt stämda hjul, ofta med för långa ekrar. Men med fina komponenter och till lågt pris.

För vuxna män som kör xc skulle jag välja en 25 mm fälg runt 450 gram som tål 1200 N ekerspänning, som DT XR 391, XM 421, Atmosphere 25 XL från Actionsport. Och få hjulen levererade utan tape så att det är enklare att rikta/spänna hjulen själv före användning. Eller ännu hellre bygga helt själv med olika ekrar på driv/frisidan.

32H CL https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-disc-cl-custom-wheelset-mtb-29er-23334?c=398
Om man gillar CL och t.ex Shimano RT81 skivor.

32H IS https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-disc-is-custom-wheelset-mtb-29er-4094?c=398
Om man gillar att det finns fler, lätta, billiga 6-bult skivor att välja på som KCNC Razor t.ex.

Hjulen hamnar runt 1600 gram istf. 1500 gram men det kan jag leva med. 25 mm är mer än 23 mm och 1200 N är mer än 930 N.

XC hjul köp under 1500gr
KJS sa:
jofahjalm sa:

Gärna genom att blanda ekerlängder i hjul hejvilt (tager vad man haver) och slafsa ihop. Men men.
Den där har man råkat ut för (en eker iaf...). Jag väger 70kg när jag cyklar och har aldrig haft problem med crests tålighet däremot.

XC hjul köp under 1500gr
Indecisive; är jag tjej på under 55 kg, kan jag hitta en seriös hjulbyggare eller är Crest Mk3 inte rätt val för mina nästa par XC-hjul. Kör XR361 idag men lyckas inte buckla till dem trots att de byggts av Action Sports :-(

XC hjul köp under 1500gr
NLC sa:
Indecisive; är jag tjej på under 55 kg, kan jag hitta en seriös hjulbyggare eller är Crest Mk3 inte rätt val för mina nästa par XC-hjul. Kör XR361 idag men lyckas inte buckla till dem trots att de byggts av Action Sports :-(
Jag skulle hellre köra XR361 22,5 mm istället för Crest Mk3 23 mm men ännu hellre nya XR391 25 mm för xc race. Eller liknande 25 mm fälg. Visst, Crest är lättare men jag spar hellre vikt på andra ställen. Andra prioriterar annorlunda.

(Jag kör inte xc race där sekunder är viktigast så jag väljer 30 mm fälg till mig själv för bättre grepp/form på däcken.)

XC hjul köp under 1500gr
XC hjul köp under 1500gr
Utveckling går framåt. Att gamla hjul dög förr innebär inte automatiskt att man måste köpa eller bygga gamla hjul idag.

Ingen skulle komma på tanken att att bygga nya xc-hjul med 20 mm XR331 t.ex.

Senast ändrad:
XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
NLC sa:
Jag skulle hellre köra XR361 22,5 mm istället för Crest Mk3 23 mm men ännu hellre nya XR391 25 mm för xc race. Eller liknande 25 mm fälg. Visst, Crest är lättare men jag spar hellre vikt på andra ställen. Andra prioriterar annorlunda.

(Jag kör inte xc race där sekunder är viktigast så jag väljer 30 mm fälg till mig själv för bättre grepp/form på däcken.)

Jag har ett par DT240 från ett par slaktade Crest-hjul (gamla smala med 32 ekrar), väger 70-75kg och har bombat på rätt bra i GBG-tärräng under 3 år men gav till slut upp. Lite för många genomslag bucklade fälgen och va väldigt svårt att få rakt efter det. Funderar nu på om jag ska bygga på kol-fälgar från light bicycles eller bara köra på ovan nämnda XR391-fälg som verkar grym.

XC hjul köp under 1500gr
att få genomslag har ju i sig inte direkt med fälgen att göra. snarare med däck och tryck.

varför man på detta sätt skulle riskera punka och eventuella kantskador på fälgen är för mig svårt att förstå. kör ändå lägre tryck än flertalet i min omgivning.

XC hjul köp under 1500gr
kais01 sa:
att få genomslag har ju i sig inte direkt med fälgen att göra. snarare med däck och tryck.

varför man på detta sätt skulle riskera punka och eventuella kantskador på fälgen är för mig svårt att förstå. kör ändå lägre tryck än flertalet i min omgivning.

Det händer ju förr eller senare, och Crest-fälgen klarar det lite sämre än allt annat jag kört :)

XC hjul köp under 1500gr
landen sa:
Sixten Fors sa:
NLC sa:

Jag har ett par DT240 från ett par slaktade Crest-hjul (gamla smala med 32 ekrar), väger 70-75kg och har bombat på rätt bra i GBG-tärräng under 3 år men gav till slut upp. Lite för många genomslag bucklade fälgen och va väldigt svårt att få rakt efter det. Funderar nu på om jag ska bygga på kol-fälgar från light bicycles eller bara köra på ovan nämnda XR391-fälg som verkar grym.

Deras 280g kolfälg fram och valfri alu bak. Fram för styrprecision och bak för följsamhet. Det är ju bakfälgarna som vanligtvis ryker först. Även att kolfälg klyver däcket vid genomslag istället för att fälgen bucklas. För mig har det resulterat i garanterad punka med tunna däck. Tänker att alu-fälg så bucklas fälgen och ökar chansen att däcket skonas. Förstört två kolfälgar bak på två år och kör numera endast kol fram tills vidare.

XC hjul köp under 1500gr
BjornR sa:
landen sa:
Sixten Fors sa:
NLC sa:

Deras 280g kolfälg fram och valfri alu bak. Fram för styrprecision och bak för följsamhet. Det är ju bakfälgarna som vanligtvis ryker först. Även att kolfälg klyver däcket vid genomslag istället för att fälgen bucklas. För mig har det resulterat i garanterad punka med tunna däck. Tänker att alu-fälg så bucklas fälgen och ökar chansen att däcket skonas. Förstört två kolfälgar bak på två år och kör numera endast kol fram tills vidare.

Rimligt, alltid bakhjulet för mig med. Blir ju även lite billigare, men den där 280g fälgen känns lite vääl lätt. https://www.lightbicycle.com/bead-hook-less-rims-carbon-29er-light-bike-rim-tubeless-compatible.html

Senast ändrad:
XC hjul köp under 1500gr
jofahjalm sa:
Crest är speccad för en maximal ekerspänning av 930 N enligt tillverkaren...
crillez sa:
Säger mig egentligen ingenting mer än att ju högre ekerspänning desto högre förarvikt och ett styvare hjul kanske?
Nej, hjulet blir inte styvare med högre ekerspänning (en metall blir inte styvare pga högre förspänning).
Däremot gör låg ekerspänning hjulen svagare och man riskerar att helt tappa ekerspänningen (momentant åtminstone) på de belastade ekrarna, med alla nackdelar det medför.
Dessutom är en så pass låg ekerspänning, tillsammans med låg maxvikt hos cyklisten, tydliga tecken på att fälgen är klen.
Kanske onödigt klen även för dig?

crillez sa:
Men vet inte vad andra tillverkare i samma kategori (xc) specar sin ekerspänning.
De allra flesta bra fälgar, även för tex lvg, klarar (minst) 1200N

Om du "måste" ha Crest-fälgen så kanske det räcker med att ha den i framhjulet och en mer normalt tålig fälg bak,
typ det som redan har föreslagits i tråden.

/Håkan

XC hjul köp under 1500gr
landen sa:
kais01 sa:

Det händer ju förr eller senare, och Crest-fälgen klarar det lite sämre än allt annat jag kört :)
Min erfarenhet är att bredare fälgar ger minskad risk för genomslag.

XC hjul köp under 1500gr
Efter att börjat tvivla på crest fälgen så går nu tankarna mot XR361 eller XR 391 med Dt350 CL och straightpull, 1545g mot 1585g, frågan är om man kommer få nytta av 25mm innerbredd eller om 22,5 är nog bra när man inte kommer köra bredare däck än 2,25"?

XC hjul köp under 1500gr
crillez sa:
Efter att börjat tvivla på crest fälgen så går nu tankarna mot XR361 eller XR 391 med Dt350 CL och straightpull, 1545g mot 1585g, frågan är om man kommer få nytta av 25mm innerbredd eller om 22,5 är nog bra när man inte kommer köra bredare däck än 2,25"?
Ja, du har nytta av 25 mm. Jag skulle i inte tveka en sekund.

XC hjul köp under 1500gr
crillez sa:

Du behöver inte tvivla på crest, skulle jag säga.

Tillbaka
Topp