Sixten Fors
Aktiv medlem
XC hjul köp under 1500gr
Novatecnaven är kanske lite tyngre än N-Light One. Uppgiven vikt är 160+174=434 gram mot 140-160=400 gram.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:Novatecnaven är kanske lite tyngre än N-Light One. Uppgiven vikt är 160+174=434 gram mot 140-160=400 gram.
Har två hjulset med N-Light One 48T.marr sa:Sixten: har du nlight eller nlight one själv?Sixten Fors sa:Novatecnaven är kanske lite tyngre än N-Light One. Uppgiven vikt är 160+174=434 gram mot 140-160=400 gram.
aki sa:Jag har Crest MK3 och väger 78-79. Har precis cyklat i fjällen med 11 kg packning utsn ayt något exploderat. Jag har bara sett 86 kg som viktgräns. Jag har något svårdefinerat knäppande ljud från bakhjulet när jag trycker på, men inget annat än det. Har kört på dem sedan dörra hösten. Kör med N-light One-nav
jofahjalm sa:Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...
jij sa:Ryde-fälg istället för Crest och fina DT240-nav för ca 5kkr: https://www.bike-discount.de/en/buy...ce-xc-29-wheelset-15mm-x-12-260769/wg_id-8821
jofahjalm sa:Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...
NLC sa:jij sa:Ryde-fälg istället för Crest och fina DT240-nav för ca 5kkr: https://www.bike-discount.de/en/buy...ce-xc-29-wheelset-15mm-x-12-260769/wg_id-8821
About 725 g + about 825 g = 1490g? ;-) Men annars är det helt klart ett mycket attraktivt alternativ.
crillez sa:jofahjalm sa:Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...
Samtidigt kan jag inre se varför Wheelproject och Actionsports inte skulle vara seriösa hjulbyggare heller.
jofahjalm sa:Actionsports är skolboksexempel på vad som inte är en seriös hjulbyggare. Det är ett stort postorderföretag som levererar maskinbyggda hjul till lägsta möjliga pris.
jofahjalm sa:Crest är speccad för en maximal ekerspänning av 930 N enligt tillverkaren...
Den där har man råkat ut för (en eker iaf...). Jag väger 70kg när jag cyklar och har aldrig haft problem med crests tålighet däremot.KJS sa:jofahjalm sa:Actionsports är skolboksexempel på vad som inte är en seriös hjulbyggare. Det är ett stort postorderföretag som levererar maskinbyggda hjul till lägsta möjliga pris.
Gärna genom att blanda ekerlängder i hjul hejvilt (tager vad man haver) och slafsa ihop. Men men.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=33529jofahjalm sa:Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...
Gamla smala Crest, om någon mot förmodan skulle vara intresserad av hjulen till överpris.pennan sa:https://happyride.se/annonser/ad.php?id=33529jofahjalm sa:Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...
Jag skulle hellre köra XR361 22,5 mm istället för Crest Mk3 23 mm men ännu hellre nya XR391 25 mm för xc race. Eller liknande 25 mm fälg. Visst, Crest är lättare men jag spar hellre vikt på andra ställen. Andra prioriterar annorlunda.NLC sa:Indecisive; är jag tjej på under 55 kg, kan jag hitta en seriös hjulbyggare eller är Crest Mk3 inte rätt val för mina nästa par XC-hjul. Kör XR361 idag men lyckas inte buckla till dem trots att de byggts av Action Sports :-(
pennan sa:https://happyride.se/annonser/ad.php?id=33529jofahjalm sa:Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...
Sixten Fors - 0.4% happyhm sa:pennan sa:https://happyride.se/annonser/ad.php?id=33529jofahjalm sa:Jag har sett seriösa hjulbyggare som inte vill bygga med Crest då fälgen inte tål tillräckligt hög ekerspänning...
Håller och dög dom för Fredrik Ericsson gör dom det till 99.6% av oss på happy också ..
Sixten Fors sa:Jag skulle hellre köra XR361 22,5 mm istället för Crest Mk3 23 mm men ännu hellre nya XR391 25 mm för xc race. Eller liknande 25 mm fälg. Visst, Crest är lättare men jag spar hellre vikt på andra ställen. Andra prioriterar annorlunda.NLC sa:Indecisive; är jag tjej på under 55 kg, kan jag hitta en seriös hjulbyggare eller är Crest Mk3 inte rätt val för mina nästa par XC-hjul. Kör XR361 idag men lyckas inte buckla till dem trots att de byggts av Action Sports :-(
(Jag kör inte xc race där sekunder är viktigast så jag väljer 30 mm fälg till mig själv för bättre grepp/form på däcken.)
kais01 sa:att få genomslag har ju i sig inte direkt med fälgen att göra. snarare med däck och tryck.
varför man på detta sätt skulle riskera punka och eventuella kantskador på fälgen är för mig svårt att förstå. kör ändå lägre tryck än flertalet i min omgivning.
landen sa:Sixten Fors sa:Jag skulle hellre köra XR361 22,5 mm istället för Crest Mk3 23 mm men ännu hellre nya XR391 25 mm för xc race. Eller liknande 25 mm fälg. Visst, Crest är lättare men jag spar hellre vikt på andra ställen. Andra prioriterar annorlunda.NLC sa:Indecisive; är jag tjej på under 55 kg, kan jag hitta en seriös hjulbyggare eller är Crest Mk3 inte rätt val för mina nästa par XC-hjul. Kör XR361 idag men lyckas inte buckla till dem trots att de byggts av Action Sports :-(
(Jag kör inte xc race där sekunder är viktigast så jag väljer 30 mm fälg till mig själv för bättre grepp/form på däcken.)
Jag har ett par DT240 från ett par slaktade Crest-hjul (gamla smala med 32 ekrar), väger 70-75kg och har bombat på rätt bra i GBG-tärräng under 3 år men gav till slut upp. Lite för många genomslag bucklade fälgen och va väldigt svårt att få rakt efter det. Funderar nu på om jag ska bygga på kol-fälgar från light bicycles eller bara köra på ovan nämnda XR391-fälg som verkar grym.
BjornR sa:landen sa:Sixten Fors sa:Jag skulle hellre köra XR361 22,5 mm istället för Crest Mk3 23 mm men ännu hellre nya XR391 25 mm för xc race. Eller liknande 25 mm fälg. Visst, Crest är lättare men jag spar hellre vikt på andra ställen. Andra prioriterar annorlunda.NLC sa:Indecisive; är jag tjej på under 55 kg, kan jag hitta en seriös hjulbyggare eller är Crest Mk3 inte rätt val för mina nästa par XC-hjul. Kör XR361 idag men lyckas inte buckla till dem trots att de byggts av Action Sports :-(
Jag har ett par DT240 från ett par slaktade Crest-hjul (gamla smala med 32 ekrar), väger 70-75kg och har bombat på rätt bra i GBG-tärräng under 3 år men gav till slut upp. Lite för många genomslag bucklade fälgen och va väldigt svårt att få rakt efter det. Funderar nu på om jag ska bygga på kol-fälgar från light bicycles eller bara köra på ovan nämnda XR391-fälg som verkar grym.
Deras 280g kolfälg fram och valfri alu bak. Fram för styrprecision och bak för följsamhet. Det är ju bakfälgarna som vanligtvis ryker först. Även att kolfälg klyver däcket vid genomslag istället för att fälgen bucklas. För mig har det resulterat i garanterad punka med tunna däck. Tänker att alu-fälg så bucklas fälgen och ökar chansen att däcket skonas. Förstört två kolfälgar bak på två år och kör numera endast kol fram tills vidare.
HenkeN sa:
crillez sa:HenkeN sa:
Har dock inte Boost standard.
HenkeN sa:crillez sa:HenkeN sa:
Har dock inte Boost standard.
Det står Boost i alla fall
jofahjalm sa:Crest är speccad för en maximal ekerspänning av 930 N enligt tillverkaren...
Nej, hjulet blir inte styvare med högre ekerspänning (en metall blir inte styvare pga högre förspänning).crillez sa:Säger mig egentligen ingenting mer än att ju högre ekerspänning desto högre förarvikt och ett styvare hjul kanske?
De allra flesta bra fälgar, även för tex lvg, klarar (minst) 1200Ncrillez sa:Men vet inte vad andra tillverkare i samma kategori (xc) specar sin ekerspänning.
Min erfarenhet är att bredare fälgar ger minskad risk för genomslag.landen sa:kais01 sa:att få genomslag har ju i sig inte direkt med fälgen att göra. snarare med däck och tryck.
varför man på detta sätt skulle riskera punka och eventuella kantskador på fälgen är för mig svårt att förstå. kör ändå lägre tryck än flertalet i min omgivning.
Det händer ju förr eller senare, och Crest-fälgen klarar det lite sämre än allt annat jag kört :)
Ja, du har nytta av 25 mm. Jag skulle i inte tveka en sekund.crillez sa:Efter att börjat tvivla på crest fälgen så går nu tankarna mot XR361 eller XR 391 med Dt350 CL och straightpull, 1545g mot 1585g, frågan är om man kommer få nytta av 25mm innerbredd eller om 22,5 är nog bra när man inte kommer köra bredare däck än 2,25"?
crillez sa:Efter att börjat tvivla på crest fälgen så går nu tankarna mot XR361 eller XR 391 med Dt350 CL och straightpull, 1545g mot 1585g, frågan är om man kommer få nytta av 25mm innerbredd eller om 22,5 är nog bra när man inte kommer köra bredare däck än 2,25"?