xc hund

qvick

Ny medlem
xc hund
Jag har cyklat lite med tjejens hund i skogen nu.
hunden som är en tollare är van vid att följa med tjejen när hon rider.
men när hon springer med mej på cykel blir hon trött efter ett tag.

jag fattar att dom inte ska tya cykling på väg eller så.
men i skogen har man juh sett på film att dom är med.
även läst grejjer här om folk som haft grymma hundar.

min fråga är då.
vilken hund har ni med er o vilket tempo pallar dom?

xc hund
Är hon kopplad? Isf kräver det mycket koncentration av av en hundhjärna, att hålla rätt tempo rätt riktning med små marginaler är jobbigt.
Kör du snabba stigar så farten är hög trotts att du lämnat vägen?
Pauser? Kört nu när det varit varmt?

Det är inte så mycket som talar för oss människor. Vi är inte snabba, har en kass näsa, fryser utan handikapphjälpmedel, och så snygga är vi inte heller. Men vi är ett av de uthålligaste däggdjuren. Med handikapphjälpmedlet cykel är det inte svårt alls att trötta ut en hund.

Det kan ju vara så enkelt som att det är nytt för henne, och därför jobbigt. Men då blir hon ju trött på ett bra sätt.

(Min hund är inte representativ. Hon är en schäfer som inte gillar skog och mark, hon vill provligga soffor. Dessutom har hon slitna höfter och får inte följa med cykel alls längre.)

xc hund
Är det inte Poolis tollare som varit med ibland? Vet inte om det är vi som varit långsamma eller vovven som är vass men den har hängt med ett par timmar.

xc hund
Jag kör gärna såpass trixig stig att snittet inte blir högre än 9-11 km/h, snarare plojcykling än xc, men då springer familjens labrador gärna uppåt två mil.

Och det är viktigt att det finns dricka längs vägen (naturligt eller medhavd) och att inte köra när det är som allra varmast.

Typisk hundcykling :) :
[VIDEO]
/Johan

xc hund
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör gärna såpass trixig stig att snittet
> inte blir högre än 9-11 km/h, snarare
> plojcykling än xc, men då springer familjens
> labrador gärna uppåt två mil.
>
> Och det är viktigt att det finns dricka längs
> vägen (naturligt eller medhavd) och att inte
> köra när det är som allra varmast.
>
> Typisk hundcykling :) :
> > &"
>
> /Johan

Härlig film JojjeM :) Jag skrattade

Har en Ridgeback själv men tar bara med henne på löpturerna, när jag hojar då är det landsväg o grus jag vill och det fort. Det där du gjorde var perfekt för din hund, lagom fart och hunden hinner sniffa runt lite och blir nöjd, som på mina löp där min hund ibland försvinner en minut, men jag vet att hon kommer tillbaka.. och det har hon gjort alltid.

xc hund
Som med oss, behöver hund tränar upp till längre pass. Vissa rasar är mer lämpligt för längre pass.
Sam är stor, men med vallhund, så han klara ganska långt utan mycket träning. Som mest har han földe med på ett 11 mil - men det var slut av säsong med många kortare pass innan.
När jag jobbade med Border Collies sprang dom regelbunden 10-15 mil om d'an, men dom levde till 8-9 år. Ibland längre, men bara som "sällskapshund" i senare år.

Tar det lugnt i början.
Mycket vatten - lär hund att dricka från flaskan.
Sele - aldrig halsband.
Ökar distans långsamt.
Tar tid att vila och lek med hund, dom blir utråkade av att bara springer.

xc hund
Som sagt, kör de svårare stigarna när du har hunden med så att det inte behöver gå så jättefort.

Kolla även hur pass känsliga knän hundrasen har, att springa nerför berg osv är slitsamt i längden. Det är lätt hänt att hunden driver på för mycket pga "grupptryck".

xc hund
jepp sele har hon.
vatten har jag inte tänkt på att ge henne.

hon har dock inte varit ute så länge med mej.
men det kan vara länge nog.

leka har jag gjort vid vissa tillfällen.
det tycker hon är gött.
men tråkigt tycker hon nog bara att det är när vi kommer ut på asfalt.
men det kan vara jag som smittar av mej.

ska kolla vad dom har för svagheter i rasen.
driva på gör hon.när det blir lite uppför o trixigt så är det hon som ligger först.

dekal trimmad är hon inte än. men det ska fixas med.har funderat på att vaxa henne för luftmotståndets skull..får se vad tjejen säger om det..hehe

xc hund
Jag uppfattade inte om ni har hundarna kopplade (hur man nu har det vid xc cykling?)

Mellan 1/3 och 20/8 är det koppeltvång på hundar i skog och mark.

Vidare bör man betänka att det handlar om Djur, många tror att dom har pli på sin hund och det kanske man har i 90% av situationerna som kan uppstå men när det far upp en hare 1 m framför hunden så sticker 99% av alla hundar efter och i det läget är dom blockerade och går således inte att "nå fram till".
Hundar rymmer och blir påkörda av bilar lite då och då och detta är inte kul för någon inblandad.

Sedan tar sig hundar friheter då de märker att man inte har möjlighet att tillrättavisa dom, t.e.x när man sitter på en cykel..

Sen bör man tänka på att det finns folk som har hundar som verkligen inte gillar andra hundar och således är noga med att ha sin hund kopplad, det är inte shysst att utsätta denna människa eller hund för en lösspringande främmande hund som kommer fram, det kan sluta illa.

Jag har en hund som både är tjänstehund och tävlad på elitnivå inom SBK men inte ens jag skulle ta med honom på en cykeltur okopplad.

Många pekpinnar men snälla tänk på detta! Om inte annat för er egen hunds och andras skull.

xc hund
Vi hade en Vorsteh. Den hunden är bara ben, hjärta, och lungor. Cyklade väl inte så långt och bara landsväg. Brukade nog bli ca en mil. Halva rundan behövde man aldrig trampa. Snittet var högt. Tränade vattenapport efter halva sträckan så han fick kyla ner sig och dricka. Vid jakt slutade han i stort sett aldrig springa. Inte en chans att jag hängt med den hunden på en mtb-stigtur.

xc hund
tycker ocks[ det 'r bra med koppeltvanget men vafan... langre in i skogen slapper jag hundar jag sj litar pa

ma. inte har du hundarna kopplade om du ar 3 km in i skogen heller?

xc hund
Muts skrev:
-------------------------------------------------------
> tycker ocks[ det 'r bra med koppeltvanget men
> vafan... langre in i skogen slapper jag hundar jag
> sj litar pa
>
> ma. inte har du hundarna kopplade om du ar 3 km in
> i skogen heller?

Många verkar resonera så. Möter ständigt en massa lösa hundar på mina mtb-turer. Ibland är kan det uppstå situationer när hundarna är otrygga stigen är smal. Vid ett möte hoppade jag av cykeln för att ha den mellan mig och den "knäppa" rottweilern. Stora hundar med som reser ragg har jag respekt för. Rör man sig på stigar ska man nog tänka till. Utanför stigar ska det däremot mycket till för att träffa på någon annan.

Jag har börjat få upp ögonen mer för de som är hundrädda. Vår son var paniskt rädd för hundar fram tills att han blev 4 år. Då spelar det ingen roll att ägaren säger att hunden är snäll. De fick istället skämmas som hundar när sonen skrek och och grät i panik efter att klättrat upp på oss.

xc hund
I något nyligt nummer av Outside var det artikel om slädhundar och det där långa loppet i Alaska (?), de var i klart bättre form vid målgång än vid start. Annars kunde man tro att de skulle bli slitna och behöva en viloperiod innan de blev i bättre form, men de blev tydligen bättre medan de sprang.

Nu försöker forskare hitta hur det kan komma sig och om det går att applicera på människor.

xc hund
Spännande ämne. Av svaren att dömma så verkar dock de flesta bo i eller i närheten av en större stad. Bor man på landsbygden möter man varken folk eller andra hundar i skogen och det är många mil till närmaste barn. Sen så är det klart att det finns en massa djur i skogen som hunden skulle älska att jaga om det nu är en hund som är avlad för ändamålet men det finns hundar som blir totalt ignorerar älgar, rådjur och harar.

Själv har jag inte cyklat med hund väl sprungit, förvisso bara under höst/vinter och då aldrig med koppel.

xc hund
Min gamle byracka (bordercollie, labrador, jämthund och karelsk björnhund) på drygt tio år, lägger sig nu strategiskt på en bekväm hastighet av 11 km i timmen. Vi cyklar övervägande väg, med annat underlag åt honom! Den invanda turen går förbi stans olika vattenhål och längs älven.

Förra sommarens hetaste dagar joggade han löst på kontinuerligt i fyra mil under andra dagen på cykelsemestern, längs grusväg och vattentunga mossmarker, innan jag tröttnade på det sega tempot och "pulade" in honom i cykelkärran. Han hade orkat mera. Stolt kanalje!

När rätt motivation (löptik eller "korvgranne") dyker upp, kan han fortfarande rycka iväg, så man står chanslös kvar.
Till skillnad från jägaren som miste sin otränade hund på första jaktdagen, så får min röra på sig dagligen. I snitt 16 km bredvid cykeln mitt på dagen, plus de kortare promenaderna.
Bor i stad, och har honom lös fram till de centrumfyrkanten och andra begränsade områden. Mera koll nu, fram till och med september igen.. För omgivningens skull.

Tillbaka
Topp