XC i Trysil? tips på bra leder (även sälen?)

hanek082

Aktiv medlem
Hej,

Har en jobbresa som passerar Trysil nästa vecka och det ser ut som att jag kan klämma in en runda på ca 2 timmar runt Trysil. Bör komma dit vid ca 18 på kvällen. Behöver inte vara Trysil men det området

Har ni några trevliga tips på passande turer där man ej behöver använda liftar osv utan endast själv trampa upp. Vill gärna upp på kalfjället då man sällan cyklar så fina turer.

Om någon sitter på en GPX fil vore det guld!

Kör MTB så lite stökigt är inget problem, kör en FS XC cykel. Drömmen är att hitta denna typ av cykling:

IMG_5347.webp

Skärmavbild 2026-08-06 kl. 12.43.18.webp

Spontan lösning nu känns som att man kan parkera vid Skihyttan längst ner i bilden och sedan kör 134 Fjellrunden och kanske bryter av med lite röda leder på fjället..

Vet någon hur det är med att cykla på vandingsleder i Norge? samma som i sverige? dvs bara kör på och visa respekt?

Var där med GSC för många år sen, och vill minnas att vi cyklade sånt.. Här är en bild som borde vara därifrån (om det inte är Nesbyen .. men tror inte det?).

Edit: Jofan, bilden är visst från Nesbyen (Smylifjell). Sorry..

1786015070174.webp

När jag kollar mina GPX-filer/Trailforks så verkar vi ha varit uppe på Grimsåsen:
1786015195481.webp

Kan givetvis dela GPX-filen om det önskas, även om det nog är lika lätt att navigera via TF. Har dock sjukt dåligt minne, så möjligt att vi var nån annanstans också men jag saknar GPX därifrån.. Så fan vet hur mycket hjälp jag är egentligen, mer än att bjuda på en fin bild?

Edit: När jag tänker efter så saknar jag gpx från dag 1, och ovanstående är nog en mer enduro-ish utflykt som jag minns vagt. Så mycket möjligt att vi körde typ som MagerValp, jag skulle nog gått på det istället.

Senast ändrad:
1786015385791.webp

Den här genvägen var mest pushbike, det är eventuellt roligare att följa med Fjellrunden ner och ta hela Trysilfjellet access upp. Den är dock extremt oinspirerande:

IMG_4245.webp

IMG_4248.webp

Ah, nuså. Det var jag som var kass, Bilden är troligtvis* från dag 1, då körde vi här:

* Edit: Efter detektivarbete kom jag fram till att bilden ovan är från Nesbyen ändå. Hur nedanstående tur var har jag visst inte dokumenterat, så jag minns ingenting.

1786015790173.webp

Även detta finns ju på Trailforks, men hör av dig om du vill ha gpx ändå.

Bilagor

• 1786015770428.webp
    1786015770428.webp
    113.5 KB · Besök: 3
Senast ändrad:
Ah, nuså. Det var jag som var kass, Bilden är troligtvis* från dag 1, då körde vi här:

* Edit: Efter detektivarbete kom jag fram till att bilden ovan är från Nesbyen ändå. Hur nedanstående tur var har jag visst inte dokumenterat, så jag minns ingenting.

Visa bilaga 845741
Även detta finns ju på Trailforks, men hör av dig om du vill ha gpx ändå.
Det är i skogen. Ganska tuffa klättringar. Vill man ha mindre klättring så kan man ta bil upp till P längs Støpvegen (bilvägen, finns nog en stig med samma namn). Samma runda först med Brattåsen, Nupen-Støparund, fast ta av rödstreckade över Bjønnåsen istället, brant så det räcker, svårt cykla hela uppför, fast fin utsikt över dalen. Sen de blå mer XC vänliga stigarna tillbaks till P. Tar kanske 3 timmar i lugn fart, om minns rätt.

Edit: Eventuellt blir det tuffare (brantare) klättring att köra över Bjønnåsen, men utsikten är fin på ett par ställen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp