Jag var i samma sits som dig för lite mer än en månad sedan, bestämde mig för att slå till på en heldämpad långloppshoj under cykelrean och hade en budget på cirka 50tkr. Efter att ha läst recensioner av många olika modeller och jämfört priser så stod valet mellan Canyon Lux, Scott Spark, Allebike Majestic och Specialized Epic.
Alla mina tidigare MTB:s har alltid varit Canyon så Luxen stod högst uppe på listan men det verkar vara väldigt svårt att få tag på en Lux just nu så den gick bort. Scott Sparken är ju väldigt medelsvensson och borde vara ett säkert kort tänkte jag, dock så ville jag att kolfiberhjul skulle ingå vilket det inte gör på RC 900 WC-modellen plus den låga BB-höjden gjorde att Sparken gick bort för mig.
Det var mycket nära att jag till slut valde Allebike Majestic, den verkade checka alla mina rutor: Bra geometri, mycket kit för pengarna och inom min budget. Att team Allebike i princip vinner varje långlopp skapar också mycket goodwill för modellen. Problemet med Majesticen för mig var bara att jag inte kunde hitta en endaste djupgående recension av modellen, här på Happyride finns ju denna sida:
https://happyride.se/recensioner/cyklar/allebike-majestic-29.html men "recensionerna" består i princip endast av att någon har skrivit "KÖP!!!!11" vilket inte känns som något att lita på när man ska lägga ut strax över 50 papp.
Valet för mig föll till slut på Specialized Epic Expert av följande anledningar:
1. Bra geometri, bra kit och kolfiberhjul ingår. Inom min budget (cykeln var rabatterad från 58tkr till 47tkr).
2. Jag hittar i princip endast positiva recensioner om modellen.
3. Jag gillar konceptet med brain, att slippa fippla med lockout i tid och otid tilltalade mig.
4. En bekant till mig äger en Epic och talade varmt om modellen.
5. Två vattenflaskor får plats på ramen.