Xc-raket med budget på ca 50-60k

Franzenracing

Ny medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Hej!
Är sugen på en renodlad tävlingsmaskin som ska gå långloppscupen samt några xco race
Vilken cykel rekommenderar ni?
Har kikat på allebike majestic vilket verkar vara en prisvärd cykel men finns det några fler?
 
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Cube Ams 100.
Canyon Lux.

Dem två är mycket för pengarna oavsett modell.

Edit. Glöm Cube... såg att den hade gammal geometri.
BMC Fourstroke är de bästa jag provkört... kändes vassare än min Epic s-works :( men tyvärr väldigt mycke pengar.
 
Senast ändrad:

ething

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Allebike är nog det mest prisvärda. Riktigt skön ram och de är smidiga att diskutera spec. med. prisvärda hjul dessutom (är Reynoldsfälgar). För min del blev det en begagnad Scalpel Si istället och jag ångrar inte valet en sekund.
 

NickPick

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
ething sa:
Allebike är nog det mest prisvärda. Riktigt skön ram och de är smidiga att diskutera spec. med. prisvärda hjul dessutom (är Reynoldsfälgar). För min del blev det en begagnad Scalpel Si istället och jag ångrar inte valet en sekund.
Nej det är inte reynoldsfälgar.
 

Doominator1

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
NickPick sa:
ething sa:
Allebike är nog det mest prisvärda. Riktigt skön ram och de är smidiga att diskutera spec. med. prisvärda hjul dessutom (är Reynoldsfälgar). För min del blev det en begagnad Scalpel Si istället och jag ångrar inte valet en sekund.
Nej det är inte reynoldsfälgar.
Jo, det är det faktiskt. Fälgen är exakt samma som sitter i dess hjul https://reynoldscycling.com/collections/blacklabel/products/blacklabel-xc-259 , men byggda med CX-ray ekrar och DT 240S nav.
 

Doominator1

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
I övrigt slår jag också ett slag för Allebike Majestic. Är vansinnigt förtjust i min och ska bara byta för att 2020-års ram är ännu bättre än 2019. Inte lika lätt som en Scott Spark HMX, men klart konkurrenskraftig och trevligt styv.
 
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Doominator1 sa:
I övrigt slår jag också ett slag för Allebike Majestic. Är vansinnigt förtjust i min och ska bara byta för att 2020-års ram är ännu bättre än 2019. Inte lika lätt som en Scott Spark HMX, men klart konkurrenskraftig och trevligt styv.
Är det en ny ram eller har den "bara" fått ny färg?
 
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Jag funderar på om jag ska sälja min 2018 Trek Top Fuel 9.9 RSL Large (är 184 lång). Listpriset låg på ca 97 lappar Blir svårt att finna mycket rejsigare xc än denna. Bara hör av sig vid intresse.
 

Jensen

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Doominator1 sa:
I övrigt slår jag också ett slag för Allebike Majestic. Är vansinnigt förtjust i min och ska bara byta för att 2020-års ram är ännu bättre än 2019. Inte lika lätt som en Scott Spark HMX, men klart konkurrenskraftig och trevligt styv.
Nä lika lätt är den ju inte. 800g mer med nya baktriangeln eller vad är det.

Gillar företaget. Men drar öronen åt mig när man på 1,5 år gått igenom tre olika konstruktioner på baktriangeln. För mig luktar det problem.
 

ething

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Det ör ingen hemlighet att Allebike köper ramarna från Kina. Det sägs att de har egna verktyg för sin ram men det kanske bara gäller främre delen, vilket förklarar nya bakramar. Jag har ännu inte sett någon som gått sönder.
 

konscious

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Utan tvekan Canyon Lux SLX Race med Shimano XTR 1x12, Fox Factory-dämpare och kolhjul DT Swiss XRC1200 Spline skulle jag satsa på.
 
Senast ändrad:

konscious

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Jensen sa:
Doominator1 sa:
I övrigt slår jag också ett slag för Allebike Majestic. Är vansinnigt förtjust i min och ska bara byta för att 2020-års ram är ännu bättre än 2019. Inte lika lätt som en Scott Spark HMX, men klart konkurrenskraftig och trevligt styv.
Nä lika lätt är den ju inte. 800g mer med nya baktriangeln eller vad är det.

Gillar företaget. Men drar öronen åt mig när man på 1,5 år gått igenom tre olika konstruktioner på baktriangeln. För mig luktar det problem.
Men majestic XX1/XTR väger 10,2 utan pedaler enl deras spec.
 

Supersonic

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
konscious sa:
Jensen sa:
Doominator1 sa:
I övrigt slår jag också ett slag för Allebike Majestic. Är vansinnigt förtjust i min och ska bara byta för att 2020-års ram är ännu bättre än 2019. Inte lika lätt som en Scott Spark HMX, men klart konkurrenskraftig och trevligt styv.
Nä lika lätt är den ju inte. 800g mer med nya baktriangeln eller vad är det.

Gillar företaget. Men drar öronen åt mig när man på 1,5 år gått igenom tre olika konstruktioner på baktriangeln. För mig luktar det problem.
Men majestic XX1/XTR väger 10,2 utan pedaler enl deras spec.
Någon som vet vad den väger i verkligheten, de uppgifter jag hört är att de snarare väger 10,6 kg.
 

NickPick

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Doominator1 sa:
NickPick sa:
ething sa:
Allebike är nog det mest prisvärda. Riktigt skön ram och de är smidiga att diskutera spec. med. prisvärda hjul dessutom (är Reynoldsfälgar). För min del blev det en begagnad Scalpel Si istället och jag ångrar inte valet en sekund.
Nej det är inte reynoldsfälgar.
Jo, det är det faktiskt. Fälgen är exakt samma som sitter i dess hjul https://reynoldscycling.com/collections/blacklabel/products/blacklabel-xc-259 , men byggda med CX-ray ekrar och DT 240S nav.
Då är det ju alltså helt enkelt en form vem som helst får köpa ifrån med egen logga a la farsports?
Dvs inte reynoldsfälgar, men dom köper från samma tillverkare ??.
Nya lux eller majestic är ju väldigt prisvärda. Kommer dock inte överens med designen på majestic. Ramen ser lite hemmagjord ut på något vis. Geometrin är ju tagen från andra storsäljare så där felar nog inte mycket...
Hur är leveranstiden nu? De flesta som får förtur har ju någon slags spons, medans andra får vänta länge.
 
Senast ändrad:
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Hej, kul läsning här.
Ser att många av er inte är särskilt insatta i vår verksamhet och produktion.

Välkommen förbi på studiebesök eller slå mig en pling så ska jag förklara alla detaljer.
Vi har en helt egen produktion och alla modeller som släpps inför 2020 är designade och framtagna av mig tillsammans med vårt egna team. Vi är väldigt stolta över våra produkter och har ingenting att dölja.

/ Alexander
 

Jensen

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
konscious sa:
Jensen sa:
Doominator1 sa:
I övrigt slår jag också ett slag för Allebike Majestic. Är vansinnigt förtjust i min och ska bara byta för att 2020-års ram är ännu bättre än 2019. Inte lika lätt som en Scott Spark HMX, men klart konkurrenskraftig och trevligt styv.
Nä lika lätt är den ju inte. 800g mer med nya baktriangeln eller vad är det.

Gillar företaget. Men drar öronen åt mig när man på 1,5 år gått igenom tre olika konstruktioner på baktriangeln. För mig luktar det problem.
Men majestic XX1/XTR väger 10,2 utan pedaler enl deras spec.
Med nya svingen? ?
 

Supersonic

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
AlexanderVincent sa:
Hej, kul läsning här.
Ser att många av er inte är särskilt insatta i vår verksamhet och produktion.

Välkommen förbi på studiebesök eller slå mig en pling så ska jag förklara alla detaljer.
Vi har en helt egen produktion och alla modeller som släpps inför 2020 är designade och framtagna av mig tillsammans med vårt egna team. Vi är väldigt stolta över våra produkter och har ingenting att dölja.

/ Alexander
Hej Alexander

Jag skriver följande i all välmening. Jag är en prospektiv Allebike Majestic-kund. För mig finns dock en viss tveksamhet. Att den sedan kan bero på okunskap är så klart möjligt. Du säger ju själv att vi är många som saknar kunskap. Jag tänker att ansvaret för den bristande kunskapen ligger hos er i Allebike. Cykelmarknaden är ju en marknad med många bra tillverkare och modeller, varav ni vill sälja era produkter. Om ni bättre skulle kommunicera mer information om era produkter så skulle mycket av okunskapen ute hos oss konsumenter inte behöva finnas. Det är ju bra att ha fina produkter, men för att sälja dem behövs kommunikation. Som många andra här sitter jag och internetcyklar, tittar och läser, jämför och drömmer. Allebikes hemsida blir allt snyggare men just när det gäller produkterna är den tunn på bilder och information. För mig som bor 50 mil bort är det liksom inget alternativ att bara svänga förbi för att kolla på en cykel. Jag tänker att ni bör förstå att ni gått från att vara en grannskapsbutik till att bli en större nationell aktör, och då räcker inte attityden att alla bara kan titta förbi affären. Ni behöver hitta sätt att marknadsföra era produkter även utanför postnummer 441 92. Så min önskan är att ni bygger vidare på hemsidan, tar fler bilder på cyklarna, skriver mer om hur ni gör när ni tar fram dem, ger information så att vi kan förstå det vi tycks vara oinsatta i.
 
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Vi läser det du skriver och är väl medvetna om detta. I dagsläget har vi dock betydligt större efterfrågan och orderingång på våra cyklar än vi har produktion till. Vid fler frågor maila gärna alexander@allebike.se

Mvh Alexander
 

Tegheim83

Medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Sitter i exakt samma båt som TS. Kör idag en väl trimmad Spark -15 med den gamla "omorderna" geometrin som bara N1NO kunde köra fort på.

Jag är så mycket motionär att jag undrar om jag verkligen märker skillnaden på nya geometrin?

Sen är jag lite nyfiken på just Allebiken, och den ser ju iaf visuellt ut som en "gammal spark" med den dämparinfästningen.

Jag står och väger mellan Scott Spark RC, Allebile Majestic, Trek Top Fuel, eller trimma vidare på den jag har...

Komponenterna är snart samma på alla :-)
 

Kainu

Medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Tegheim83 sa:
Sitter i exakt samma båt som TS. Kör idag en väl trimmad Spark -15 med den gamla "omorderna" geometrin som bara N1NO kunde köra fort på.

Jag är så mycket motionär att jag undrar om jag verkligen märker skillnaden på nya geometrin?

Sen är jag lite nyfiken på just Allebiken, och den ser ju iaf visuellt ut som en "gammal spark" med den dämparinfästningen.

Jag står och väger mellan Scott Spark RC, Allebile Majestic, Trek Top Fuel, eller trimma vidare på den jag har...

Komponenterna är snart samma på alla :-)
.

Sitter inte riktigt i samma båt men funderar på att gå över till Allebike. Kör idag rcwc 2019. Gjorde en jämförelse på Geon. Verkar inte skilja jättemycket. Nån expert kanske kan förklara hur omodern allebikens geo egentligen är?
 

Bilagor

Senast ändrad:

Doominator1

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
På de flesta sätt utom gaffelvinkel är faktist Majestic mer modern i den storleken (XL?) framförallt så är reachen längre och sadelstolpens vinkel MYCKET brantare. Den vinkeln gör dessutom mer skillnad ju högre upp man har sadeln.

Med en brantare sadelvinkel sitter du mer ”i” cykeln, och därmed minskar tendensen att framhjulet lyfter vid klättring och man får ner kraften bättre i backen.

Sparken har dessutom sjukt lågt vevlager. Jag fick köra min bakdämpare så hård att jag aldrig bottnade den på 11 månader för att få upp vevlagret. Dels för att inte slå i pedalerna i minsta sten, men också för att få den att byta riktning bättre i lägre hastigheter.

Jag föredrar Majestic framför Spark RC för svenska xco och långlopp, men det finns säkert andra som tycker tvärt om.
 

Kainu

Medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Doominator1 sa:
På de flesta sätt utom gaffelvinkel är faktist Majestic mer modern i den storleken (XL?) framförallt så är reachen längre och sadelstolpens vinkel MYCKET brantare. Den vinkeln gör dessutom mer skillnad ju högre upp man har sadeln.

Med en brantare sadelvinkel sitter du mer ”i” cykeln, och därmed minskar tendensen att framhjulet lyfter vid klättring och man får ner kraften bättre i backen.

Sparken har dessutom sjukt lågt vevlager. Jag fick köra min bakdämpare så hård att jag aldrig bottnade den på 11 månader för att få upp vevlagret. Dels för att inte slå i pedalerna i minsta sten, men också för att få den att byta riktning bättre i lägre hastigheter.

Jag föredrar Majestic framför Spark RC för svenska xco och långlopp, men det finns säkert andra som tycker tvärt om.
Tack för bra svar! Yes XL är storleken. BB höjden är faktiskt sjukt störande, kör även jag min dämpare rätt hårt för att minimera att slå i tramporna. Sitter dock sjukt bra på min rc, lite därför jag tvekar på byte, varför byta nått som funkar. Dock börjar sparken dra iväg rejält i pris, därför sonderar jag terrängen lite. Alla i klubben åker medium så det är svårt att göra ett rikitgt test.
 
Senast ändrad:

Doominator1

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Jag hade inga problem alls att få till en bekväm position på min Majestic när jag bytte från Spark RC, båda M. Även om min majestic är ca 400 gram tyngre med nästan exakt samma utrustning, så kändes sparken sjukt slö på det mesta faktist.
 

Tegheim83

Medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Kainu sa:
Tegheim83 sa:
Sitter i exakt samma båt som TS. Kör idag en väl trimmad Spark -15 med den gamla "omorderna" geometrin som bara N1NO kunde köra fort på.

Jag är så mycket motionär att jag undrar om jag verkligen märker skillnaden på nya geometrin?

Sen är jag lite nyfiken på just Allebiken, och den ser ju iaf visuellt ut som en "gammal spark" med den dämparinfästningen.

Jag står och väger mellan Scott Spark RC, Allebile Majestic, Trek Top Fuel, eller trimma vidare på den jag har...

Komponenterna är snart samma på alla :-)
.

Sitter inte riktigt i samma båt men funderar på att gå över till Allebike. Kör idag rcwc 2019. Gjorde en jämförelse på Geon. Verkar inte skilja jättemycket. Nån expert kanske kan förklara hur omodern allebikens geo egentligen är?
Jag frågade i en Sportsonbutik varför den nya Sparken var så mycket bättre än den gamla, och fick svaret att det främst berodde på den korta kedjestagslängden som gör den mer trampeffektiv.
Intressant dock är att ex 900SL-geometri från 2015 är ännu kortare?
Och Allebiken längre...
Dock var ju det korrekt att min geometri på 920in är längre, mycket längre, men jag skulle ärligt talat bli förvånad om han hade koll på det :-)

Scott Spark 920 -15: 448
Scott Spark 900 SL -15: 433mm
Scott Spark 900RC WC -19: 435mm
Allebike Majestic -19/20: 438mm
 

Tegheim83

Medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Doominator1 sa:
Jag hade inga problem alls att få till en bekväm position på min Majestic när jag bytte från Spark RC, båda M. Även om min majestic är ca 400 gram tyngre med nästan exakt samma utrustning, så kändes sparken sjukt slö på det mesta faktist.
Du är inte den första som säger samma sak till mig. Att Allebiken känns kvickare trots vikten emot en Spark RC.
 

NickPick

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Doominator1 sa:
Jag hade inga problem alls att få till en bekväm position på min Majestic när jag bytte från Spark RC, båda M. Även om min majestic är ca 400 gram tyngre med nästan exakt samma utrustning, så kändes sparken sjukt slö på det mesta faktist.
Klassiskt exempel på "min cykel är bäst" också. Du var väldigt nöjd med din förra, men den nya som är tyngre är ännu bättre ?. Allebike majestic bara 400g tyngre, stämmer det? Sparkarna är sjukt lätta så det låter konstigt, särskilt med hjul som ska väga 1300g...
Det finns en film på Youtube från långloppscupen när dom hälsar på hos allebike, där förklaras ganska bra hur konceptet kommer till. Allebike gör ju mycket bra för cykelsverige ska tilläggas.
 

ething

Aktiv medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
NickPick sa:
Doominator1 sa:
NickPick sa:
ething sa:
Allebike är nog det mest prisvärda. Riktigt skön ram och de är smidiga att diskutera spec. med. prisvärda hjul dessutom (är Reynoldsfälgar). För min del blev det en begagnad Scalpel Si istället och jag ångrar inte valet en sekund.
Nej det är inte reynoldsfälgar.
Jo, det är det faktiskt. Fälgen är exakt samma som sitter i dess hjul https://reynoldscycling.com/collections/blacklabel/products/blacklabel-xc-259 , men byggda med CX-ray ekrar och DT 240S nav.
Då är det ju alltså helt enkelt en form vem som helst får köpa ifrån med egen logga a la farsports?
Dvs inte reynoldsfälgar, men dom köper från samma tillverkare ??.
Nya lux eller majestic är ju väldigt prisvärda. Kommer dock inte överens med designen på majestic. Ramen ser lite hemmagjord ut på något vis. Geometrin är ju tagen från andra storsäljare så där felar nog inte mycket...
Hur är leveranstiden nu? De flesta som får förtur har ju någon slags spons, medans andra får vänta länge.
Funderat på att byta namn till Nitpick?
 

Tegheim83

Medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
NickPick sa:
Doominator1 sa:
Jag hade inga problem alls att få till en bekväm position på min Majestic när jag bytte från Spark RC, båda M. Även om min majestic är ca 400 gram tyngre med nästan exakt samma utrustning, så kändes sparken sjukt slö på det mesta faktist.
Klassiskt exempel på "min cykel är bäst" också. Du var väldigt nöjd med din förra, men den nya som är tyngre är ännu bättre ?. Allebike majestic bara 400g tyngre, stämmer det? Sparkarna är sjukt lätta så det låter konstigt, särskilt med hjul som ska väga 1300g...
Det finns en film på Youtube från långloppscupen när dom hälsar på hos allebike, där förklaras ganska bra hur konceptet kommer till. Allebike gör ju mycket bra för cykelsverige ska tilläggas.
Det är ett allmänt enormt problem i cykelvärlden (också).

Vem skulle erkänna att den nya cykeln är sämre än den gamla? Psykologer har ett namn på fenomenet, att alltid skydda sina egna val, oavsett :-)
 

cannon

Ny medlem
Xc-raket med budget på ca 50-60k
Jag var i samma sits som dig för lite mer än en månad sedan, bestämde mig för att slå till på en heldämpad långloppshoj under cykelrean och hade en budget på cirka 50tkr. Efter att ha läst recensioner av många olika modeller och jämfört priser så stod valet mellan Canyon Lux, Scott Spark, Allebike Majestic och Specialized Epic.

Alla mina tidigare MTB:s har alltid varit Canyon så Luxen stod högst uppe på listan men det verkar vara väldigt svårt att få tag på en Lux just nu så den gick bort. Scott Sparken är ju väldigt medelsvensson och borde vara ett säkert kort tänkte jag, dock så ville jag att kolfiberhjul skulle ingå vilket det inte gör på RC 900 WC-modellen plus den låga BB-höjden gjorde att Sparken gick bort för mig.

Det var mycket nära att jag till slut valde Allebike Majestic, den verkade checka alla mina rutor: Bra geometri, mycket kit för pengarna och inom min budget. Att team Allebike i princip vinner varje långlopp skapar också mycket goodwill för modellen. Problemet med Majesticen för mig var bara att jag inte kunde hitta en endaste djupgående recension av modellen, här på Happyride finns ju denna sida: https://happyride.se/recensioner/cyklar/allebike-majestic-29.html men "recensionerna" består i princip endast av att någon har skrivit "KÖP!!!!11" vilket inte känns som något att lita på när man ska lägga ut strax över 50 papp.

Valet för mig föll till slut på Specialized Epic Expert av följande anledningar:
1. Bra geometri, bra kit och kolfiberhjul ingår. Inom min budget (cykeln var rabatterad från 58tkr till 47tkr).
2. Jag hittar i princip endast positiva recensioner om modellen.
3. Jag gillar konceptet med brain, att slippa fippla med lockout i tid och otid tilltalade mig.
4. En bekant till mig äger en Epic och talade varmt om modellen.
5. Två vattenflaskor får plats på ramen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer