XC spår i Västerås?

Papper

Ny medlem
XC spår i Västerås?
Tänkte bara kolla på någon har lite tips på spår att köra i västeråsområdet? De enda jag känner till är MTB-spåret uppe i rocklundaskogen samt det som går läng smed hökåsen-badelunda-hälla-hässlö och ut till Björnön. Stigoteket var inte så matnyttigt så jag tänkte fråga här.

Vore skoj med lite variation, och man tycker det borde finnas någon som har lite bra förslag :)

Senast redigerad av en moderator:
XC spår i Västerås?
Gamlatippen mellan finnslätten och tillbergaleden finns det väl en den spår kvar efter att enduro nissarna körde där. Hur är gamla banvallen mellan tillberga och ramnäs att köra på, den växlar väl mellan fin grusväg till helt bort grävd kanske något för xc.

XC spår i Västerås?
Det ar bara att hanga med pa en av CW's traningar, sa far du lite bra ideer.

En av mina favorier ar att kora upp till Satra Brunn pa stigar, Runt Geddeholm finns en del bra stigar ocka.

PM:a om du vill ha fler tips.

XC spår i Västerås?
Har lite mer idéer nu i alla fall, tack så mycket. Skjuter förmodligen iväg ett PM någon gång i framtiden :)

Ikväll blir det nog rocklunda.

Senast redigerad av en moderator:
XC spår i Västerås?
Skulle man inte kunna samla lite stigar på valfri kartsida. Tar stigoteket garmin loggar?

Ta tex stigen som går över Lista från Gryta. Jag vet ju att den finns men har inte en aning om var den startar.

XC spår i Västerås?
Dubmaster skrev:
-------------------------------------------------------

> Ta tex stigen som går över Lista från Gryta.
> Jag vet ju att den finns men har inte en aning om
> var den startar.

Jag vet en trevlig stig som går från Rönnby till Lista
Om man cyklar efter rönbyvägen och svänger in på en grusplan i linje med Stafettgatan, där vid en grushög börjar två stigar, den vänstra är trevligare. bägge går åt Listahållet.

Svårt att beskriva stigstarten i text men jag kan skicka trackfiler om någon är intresserad, jag har lite andra rutter loggade.
Rnbystig.JPG ht=544

XC spår i Västerås?
En teknisk om än inte så lång stig är i skogen uppe på "platån" 25m öster och parallellt med gruscykelvägen ut till björnön. Sedan kan man välja (långt) åsen eller (kort) banka ut till björnön och köra 10 backintervaller i b-backen. Det senare räcker för kvalitetsträning.

För CX är grusvägen efter gäddeholm finfin, i CX-fart blir den tom kurvig. Vända vid badet eller fortsätta genom skogen längst bort (stig som är skyltad som cykel-led) och köra hem via Kärrbo kyrka (asfalt) funkar träningsmässigt för MTB också men är inte mkt terräng.

Mellan gäddeholm och kärrbo kyrka finns en timmerväg som går i en cirkel. Perfekt för långa intervaller. Den är fin för MTB och dit och hem kan man hitta en del stig som Sigge antyder.

I Mälarparken kan man konstruera varianter för en timmes cykling, speciellt med himlabacken invävd kan det bli ganska intensivt men repeterande.

En underlagsvarierad slinga är åsen norrut (stig) sedan kort tillbergaleden (asfalt) -> av höger på grusvägen mot mycklinge (grus) vid mycklinge söderut (grus) till tortunavägen mot badelunda (asfalt) sedan åsen hem. Här får man en bra fördelning av teknik och fart.

XC spår i Västerås?
En liten varning till folk som kör i rocklundaskogen, när jag kom hem från kvällens tur hade jag två stycken fästingar på mig. Så om ni kör där är det nog bra att ta en koll efteråt, om ni inte redan gör det.

Som tur var hade dom inte hunnit hugga in på min delikata lekamen än.

Tillbaka
Topp