XC / Stig aluminiumhjul 29" till vettig peng?

glitch

Aktiv medlem
Hej hapy,

är sugen på ett par extrahjul som kommer vara skodda med XC gummi för snabba hjulbyten.

Kandidaterna just nu är:
Slowbuild DT nav 350 eller 240 eller kanske Newmen nav med Duke Lucky Star fälg:

Silt MTB XC:
- Intressant med deras egna navlösning, känns rätt lika Hunt (snubben bakom har varit hos Hunt och även ansvarat för Prime hos Wiggle / CRC)
Men dessa är dryga 100g lätt än Hunts XC wide, 1mm smalare invändigt vilket inte gör mig nåt.

Jag har haft två hjulpar med Newmen XA25+DT350 varav ett finns kvar i mina ägor och dessa har jag varit grymt nöjd med. De har stått emot allt jag utsatt dem för med bravur.
De vägde in på 1600g tejpade och klara och tanken är alltså att detta hjulpar ska vara lättare än dessa men inte Crestmjuka i fälgarna.

På Duke skriver han att de är OK för XC/All mountain för cyklister 70-80 kg, jag väger in på runt 72-73 så det låter ju lovande. Men har ingen tidigare erfarenhet av Duke eller Silt för den delen.
Har frågat Silt om de kan / vill uppge vikt på själva fälgen för att kunna jämföra mot Dukes 375g men inte fått nåt svar än.

Finns det något annat relevant i prisklassen helst under 5.000 kr?

manneblask

Aktiv medlem
Edit: Läste lite snabbt. Du kanske redan hade räknat bort Hunt som ett alternativ.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Viktlimit på Duke Lucky Star Ultra är lite oklart. Duke's websidan säger cyklist max vikt 95 kg. r2-bike säger max system weight 90 kg. r2-bike har mättat den till 366 gram. Min sons nästa mtb ska troligtvis har denna fälgen, men då ska ha väga kring 30 kg, så det är lugnt.

glitch

Aktiv medlem
Jo det är väldigt olika bud kring vikten.
Sen är det sjukt störigt att siter som slowbuild inte kan ange komplett vikt på hjul med de olika navalternativen utan ger bara lättaste vikten med lättaste ekrar och nav.
Skulle vilja veta vad mervikten blir med 240/350/Newmen nav jämfört med 180 referensen.
Orkar inte kolla alla nav och dessutom finns ju en del varianter så det vore tacksamt om man kunde anger alternativen.
Likadant på wheelprojects site t.e.x. sjukt störigt.

glitch

Aktiv medlem
Inga svar från Silt MTB än så länge om deras fälgar i alla fall.
Hur gör alla XC-svetton på happy, har de dött ut? Kör de alla kolfhjul numera?
Eller är det fortfarande Crest med spruckna ekerhål som gäller =)

Freddie L

Aktiv medlem
Många XC-svetton kör nog lite bredare fälg än de du tittar på. Och har ingen aning om segmentet ”vettig peng”... 😂

glitch

Aktiv medlem
Många XC-svetton kör nog lite bredare fälg än de du tittar på. Och har ingen aning om segmentet ”vettig peng”... 😂
Fast gör de verkligen det (bredare alltså)? Att de har oändligt med pengar är självklart ;-) men svettohojarna brukar ju sällan ha bredare än 2.25" och då finns ju ingen vits med 25mm+ ID fälgar.
Kollar man på hur cyklarna kommer från tillverkarna har jag fått intrycket att 22-23mm ID fortfarande är rätt vanligt i segmentet.
Mina Newmen hjul med ID25 är kalas för 2.35-2.4"och att gå ner till ~24mm ID t.ex. tror jag inte kommer påverkar nämnvärt negativt.

Berk

Aktiv medlem
Fast gör de verkligen det (bredare alltså)? Att de har oändligt med pengar är självklart ;-) men svettohojarna brukar ju sällan ha bredare än 2.25" och då finns ju ingen vits med 25mm+ ID fälgar.
Kollar man på hur cyklarna kommer från tillverkarna har jag fått intrycket att 22-23mm ID fortfarande är rätt vanligt i segmentet.
Mina Newmen hjul med ID25 är kalas för 2.35-2.4"och att gå ner till ~24mm ID t.ex. tror jag inte kommer påverkar nämnvärt negativt.
Tror att tillverkaren framförallt optimerar för vikten, som är mycket enklare att förstår för köparen än fördelen av breda fälgar. Har läst på happy att Nino kör 30 mm, men jag har ingen koll på detta.

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Jo,
Jag raljerade lite, och jag har inte koll på hur de flesta XC-hojar levereras. Men min känsla är att det nog är rätt vanligt med i25 idag, åtminstone på allt ovan insteg? När man sen ser bygg eller köptrådarna för uppgraderingshjulen som svettot villhöver är min känsla att det är 25-30mm som efterfrågas.
Sen är man väl olika. Jag tycker i30 är perfekt för 2,25-2,4. Men preferenser kan skilja förstås, hur stor skillnad gör egentligen ett par mm?

Jensen

Aktiv medlem
Fälgar med 25+ mm inner är inte så ovanligt på xc idag. Bontrager koove har väll till o med typ 29mm. Alufälgen som idag brukar rekommenderas är ju newmens 25 mm fälg. Eller den är populär (av en anledning). Crest, njaa inte idag när bra alternativ finnes. Om man inte är väldigt lätt.
Newmen naven ligger väll rätt nära dt180 o vikt om jag inte missminner mig.

Makten

Aktiv medlem
Har du tänkt på att du förmodligen kan komma undan med lättare däck om du väljer en något bredare fälg? Det kan mycket väl göra större skillnad i vikt än 25 gram hit eller dit på fälgen. :cool:

Ubbe73

Medlem
Hej hapy,

är sugen på ett par extrahjul som kommer vara skodda med XC gummi för snabba hjulbyten.

Kandidaterna just nu är:
Slowbuild DT nav 350 eller 240 eller kanske Newmen nav med Duke Lucky Star fälg:

Silt MTB XC:
- Intressant med deras egna navlösning, känns rätt lika Hunt (snubben bakom har varit hos Hunt och även ansvarat för Prime hos Wiggle / CRC)
Men dessa är dryga 100g lätt än Hunts XC wide, 1mm smalare invändigt vilket inte gör mig nåt.

Jag har haft två hjulpar med Newmen XA25+DT350 varav ett finns kvar i mina ägor och dessa har jag varit grymt nöjd med. De har stått emot allt jag utsatt dem för med bravur.
De vägde in på 1600g tejpade och klara och tanken är alltså att detta hjulpar ska vara lättare än dessa men inte Crestmjuka i fälgarna.

På Duke skriver han att de är OK för XC/All mountain för cyklister 70-80 kg, jag väger in på runt 72-73 så det låter ju lovande. Men har ingen tidigare erfarenhet av Duke eller Silt för den delen.
Har frågat Silt om de kan / vill uppge vikt på själva fälgen för att kunna jämföra mot Dukes 375g men inte fått nåt svar än.

Finns det något annat relevant i prisklassen helst under 5.000 kr?
Kolla wheelproject.

glitch

Aktiv medlem
Har du tänkt på att du förmodligen kan komma undan med lättare däck om du väljer en något bredare fälg? Det kan mycket väl göra större skillnad i vikt än 25 gram hit eller dit på fälgen. :cool:
Hur menar du? Däckens slitstyrka struntar väl i fälgbredden om vi håller oss runt 2.25-2.4"?

Tror inte en id25 fälg tillåter lättare / ömtåligare däck än en id24 fälg t.ex.

Sen att proffsen kör 25+ id, de kör väl alla kolhjul från sponsorer som vill sälja kolhjul och då kan man hålla hjulen lätta trots bredare fälg.

Jag har ju redan Newman hjul, kan ju inte köpa ett tredje par och bara köra lättare nav känns inte så kul.:)

Jensen

Aktiv medlem
Hur menar du? Däckens slitstyrka struntar väl i fälgbredden om vi håller oss runt 2.25-2.4"?

Sen att proffsen kör 25+ id, de kör väl alla kolhjul från sponsorer som vill sälja kolhjul och då kan man hålla hjulen lätta trots bredare fälg.

Jag har ju redan Newman hjul, kan ju inte köpa ett tredje par och bara köra lättare nav känns inte så kul.:)
kompis har newmen fälgarna, aerolite ekrar och Newmen mav. 1400g. Så varför skulle man inte kunna det? :-)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
ja det är ju en avvägning av funktion, bredd och hållbarhet :-)
Jomen än har ingen kunnat säga att Duke Lucky skulle implodera, utan den enda feedback hittills var han som köpte ett par till sin Top Fuel och han var nöjd :)

Lite därför jag ville höra hjulbyggarens åsikt också men han vägrar ju frågor nuförtiden.

Sen är frågan om man ska köra microspline eller HG. Skönt med HG då de andra hjulen har det men å andra sidan kanske man ska ta steget ut i framtiden någon gång😀

Jensen

Aktiv medlem
Duke är ju ett känt märke. Så skit är det säkert inte. Däremot vet jag ju att Newmen fälgen ä riktigt bra.
Angående body, du får väll väga in vad kostnaden skulle bli att byta i efterhand. Hänger ju nästan mer på om du ska köra 12 delat. Ska du det då kostar ju Xt kassetten ändå rätt vettigt idag jämfört med 12-delade för hg.

Makten

Aktiv medlem

Slitstyrka är väl knappast ett problem vid XC? Jag menar att med bredare fälg (27-30 nånstans) blir däcken stabilare så man kan gå ner på tunnare sidoväggar. Om du nu inte tänker köra däck av cellofan vid 3 bar förstås. I min mening är redan ett ganska styvt 2,3" för brett för 25 mm fälgar.

Sen är ju hjulparets totala vikt rätt ointressant för hur det känns att cykla på hjulen. Fälgvikt och ekring är ju det som gör skillnad, inte naven.

glitch

Aktiv medlem
Snackade med Slowbuild idag - han rekommenderade Newmenfälgar före Duke men med lättare nav än jag redan har.
Duke funkade fint till långloppsterräng men mer bröt tyckte han newmen gäller.
Kanske blir till att bara köra på det man har då. Känns ju inte lönt med ett till hjulpar där enda skillnaden är något lättare nav.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer