XC / Stig aluminiumhjul 29" till vettig peng?

Ska man våga satsa på nya 240 EXP eller gå på nya 350? Är ju bara ett par gram som skiljer..
Ja precis.
Jag köpte 240 med Newmen 25mm ID för dom passar min cykling och jag gärna är ute på långturer, vikt var inte högsta prio men den ligger nånstans högt upp i listan. (Jaja, jag vet, nav vikt märker man enbart på vågen, jag instämmer).

Skulle jag vara ute efter ett hjulset med mera kött på skulle jag sannolikt inte lagt mer pengar än vad som krävs för ett par DT350.

Summa summarum så kan du nog bara svara på det själv, hur stor är plånboken och hur högt kilopris vill du betala?

Ja precis.
Jag köpte 240 med Newmen 25mm ID för dom passar min cykling och jag gärna är ute på långturer, vikt var inte högsta prio men den ligger nånstans högt upp i listan. (Jaja, jag vet, nav vikt märker man enbart på vågen, jag instämmer).

Skulle jag vara ute efter ett hjulset med mera kött på skulle jag sannolikt inte lagt mer pengar än vad som krävs för ett par DT350.

Summa summarum så kan du nog bara svara på det själv, hur stor är plånboken och hur högt kilopris vill du betala?
Jag tror han syftar på att nya 240 EXP har haft lite barnsjukdomar, medan 350 fortfarande har den gamla oerhört beprövade konstruktionen.
Ska man våga satsa på nya 240 EXP eller gå på nya 350? Är ju bara ett par gram som skiljer..
Jo, jag skulle ha vågat. Det ska vara löst. Och DT är ett sånt där rejält företag man kan lita på med sånt, imho. Sen om det är värt det är en bättre fråga.

Jag har läst en del och tydligen fixade DT felen ganska fort så det ska vara lugnt. Enligt slowbuilder borde jag gå på ID 30 om man väger mer än 90 kg och ID 25 kan vara lite klent såfall. Men ska jag vara orolig att med id 30 kan bli trångt vid hjulhusen?

Jag har läst en del och tydligen fixade DT felen ganska fort så det ska vara lugnt. Enligt slowbuilder borde jag gå på ID 30 om man väger mer än 90 kg och ID 25 kan vara lite klent såfall. Men ska jag vara orolig att med id 30 kan bli trångt vid hjulhusen?

Hjulhusen?

30 mm ger både bättre stöd, framförallt med låg däcktryck och bättre form på moderna däck.

Ja inte hjulhusen utan mer om det inte blir trångt mellan sadel/kedjestag samt framdämparen, men det bygger kanske inte så värst mycket på bredden att det skulle ta i.

Har pratat med Stefan på slowbuilder, han säger det ska ta 3-5 dagar från beställning att få hem paketet, det är tydligen mindre komponentbrist nu och lite "lugnare" och samtidigt rekommenderade han själv SL A30 samt 240/350 beroende hur mycket jag vill lägga.

Har pratat med Stefan på slowbuilder, han säger det ska ta 3-5 dagar från beställning att få hem paketet, det är tydligen mindre komponentbrist nu och lite "lugnare" och samtidigt rekommenderade han själv SL A30 samt 240/350 beroende hur mycket jag vill lägga.

Rekommendation av hjul låter rimligt (samma som jag rekommendera högre upp). Men tror inte att förutsägelsen av leveranstiden är rimligt ...

Fem milimeter extra, alltså 2,5 per sida. Det är ju inte jättemycket. I det här sammanhanget, när man samtidigt slänger på däck som bygger utanför fälgen alltså. Å andra sidan är ju fem milimeter OTROLIGT avgörande för hela cykelupplevelsen och orsak till dramatiska meningsskiljaktigheter på Happy. Eller? ;-)

Fem milimeter extra, alltså 2,5 per sida. Det är ju inte jättemycket. I det här sammanhanget, när man samtidigt slänger på däck som bygger utanför fälgen alltså. Å andra sidan är ju fem milimeter OTROLIGT avgörande för hela cykelupplevelsen och orsak till dramatiska meningsskiljaktigheter på Happy. Eller? ;-)

5 mm är 20% på bredden av fälgen, som är relativt mycket.
Men 5 mm större omkrets av däcken ger bara 1 mm extra bredde på varje sidan av däcket.

Börjar fundera om jag kommer märka stor skillnad.. är ju en del pengar men samtidigt lyxen att kunna ha ett par hjul med dubbdäck liggandes,

Sen att man får lättare roterande massa, starkare/bredare hjul samt mer PoE där 36t räcker gott och väl..

Nackdelen är väl priset och om jag kommer märka så mycket "wow" över det..

Individuellt förstås, och beroende på hur stor skillnad mot orginalhjulen. Men generellt, jag tror många håller med, så märker man störst skillnad på däck. Därefter hjul (om man gör en förändring åt något håll).

Man kan aldrig ha för många hjul.

Dock att tänkta på att din nästa cykel kanske har superboost? Jag skulle inte köpa på mig fler boosthjul än jag behövde :). Två par är dock skönt att ha.
Usch. Jag har nästan sanerat garaget så tre personer har Boost 29, bara grabben kvar. Och några udda fåglar. Så kommer du och viftar med Superboost… Inte schysst! ;-)

Vad är superboost? Förs cykeln hade ju fina 240s nav och Crest fälgar men tyvärr var det ingen boost så skickade med de med cykeln. Dessa hjul x1900 ska ju väga runt 1900g och kan jag få ner till 1500 så är det 400 g roterande massa med fina nav som är enkla att serva och just fördelen att kunna ha dubbdäck redo på hjulen.

Det heter inte "Superboost", men "Superboost Plus". Den standard är 157 mm bred, alltså 9 mm bredare än vanlig Boost.

Ett rätt vettigt alternativ kanske. Köper du från Kinesen får du DT-nav, CX-Ray och antingen lägre vikt eller bredare fälg, för lite mindre pengar. Men att handla av ”riktig handlare” på närmare håll kan absolut vara värt skillnaden.

Det heter inte "Superboost", men "Superboost Plus". Den standard är 157 mm bred, alltså 9 mm bredare än vanlig Boost.
Alltså, gör det verkligen det? Bike-discount anger 150mm som Superboost och 157mm som Superboost+(plus).
Resten av världen (?) till exempel cykeltillverkarna som gör ramarna säger Superboost om 157mm. Jag har sett 157 trail som beteckning men inte superboost+ hos någon annan.
150mm kom ju lååångt innan Boost, hur skulle det då kunna vara Superboost? Efterhandskonstruktion!
Om detta inte var rörigt innan behöver vi (Tüsken) inte röra till det ytterligare...:ROFLMAO:

Edit:snavfel...

Senast ändrad:
Alltså, gör det verkligen det? Bike-discount anger 150mm som Superboost och 157mm som Superboost+(plus).
Resten av världen (?) till exempel cykeltillverkarna som gör ramarna säger Superboost om 157mm. Jag har sett 157 trail som betäckning men inte superboost+ hos någon annan.
150mm kom ju lååångt innan Boost, hur skulle det då kunna vara Superboost? Efterhandskonstruktion!
Om detta inte var rörigt innan behöver vi (Tüsken) inte röra till det ytterligare...:ROFLMAO:

Jag har aldrig hört om en annan standard som heter "Superboost". Men ofta förkortas "Superboost Plus" till "Superboost". Namnen har medveten valts lite "over the top" för att håna Boost namnen. Egentligen är det inte riktigt en nu standard. 157 mm navbredde fanns redan till downhill, enda skillnaden är att vänster navflänsen är placerad längre ute.

Tror att Superboost till 150 mm är en fel av Bike-discount. På dtswiss.com finns ingen namn på den.

Har gjort det och förstått att det varit olika leveranstider och ibland svårt att komma i kontakt.
Har beställt fyra hjulset av Stefan, det senaste fick jag för ett par veckor sedan. Fungerat bra varje gång men har samtidigt inte beställt något konstigt utan det som nog säljs mest (DT nav med Newmenfälg).

Inte helt säkert att det slår brett än på ett tag dock, Pivot, Evil och Knolly är väl all in på SB+. De stora drakarna verkar fortsatt avvakta dock.

Så, jag tänkte att jag lär behålla cykeln ett tag förmodligen och det kan vara smidigt med 2 hjulset att kunna skifta om det blir snö eller så..

La beställning nyss hos Stefan
Newman SL A30
DT240EXP CL

Tack för alla tips och råd!

/Kevin

jag är nöjd med mina iaf.

Lade beställning i onsdag.. fick nyss mail med sändningsnummer.. kan jag ha sådan tur att det kommer dyka upp ett par hjul nästa vecka redan? :D

Enligt DHL så har paketet flyttat sig. Det är i Hamburg just nu och väntar på export avdelningen. Förut var det i Hannover.

Kan vara högst tillfälligt… Jag beställde sl a30/dt350 för lite över två veckor sedan och har inte hört något än. Har nu skickat mail.

Kan ju haft färdiga hjul av precis KievY beställde, jag fick nog vänta några månader och fick höra "I will send on monday " ett par ggr när jag köpte, men utöver det så har hjulen funkat fint.

Låter lite som de måste varit färdiga.. annars tar det väl lite tid att bygga hjul tänker jag. Med tanke på att jag la beställning i onsdags vid kl 14 och fick spårningsnummer på fredag eftermiddag.

Kan vi hålla varje individuell upplevelse av att vänta på paket till "Vänta på paket tråden" eller kanske "Slowbuild Leverans" för upplevelse kring leverans från Slowbuild?

Då har man tejpat hjulen, monterat slang i så tejpen sätter sig och ska provcykla imorgon. Än sålänge väldigt bra byggda, av det jag känt.

Då har jag haft premiärturen. Lyckades få däcken täta, eller iallafall under mina 2 mil. Hittills rullar det lättare(känns det som) och låter högre.

Bilagor

• FAFBB374-BF00-4946-B4A8-EDA0E8D5B94C.jpeg
    FAFBB374-BF00-4946-B4A8-EDA0E8D5B94C.jpeg
    1.7 MB · Besök: 79
  • 1F6256CB-3B9B-48F4-8019-1128FE3EC914.jpeg
    1F6256CB-3B9B-48F4-8019-1128FE3EC914.jpeg
    1.4 MB · Besök: 80
Tänkte ge lite omdöme efter ca 3 månaders cykling på hjulen ifrån Slowbuild. Jag kör ingen direkt tuff terräng eller speciellt hårt med drops etc. Men jag har kört med väldigt lågt lufttryck så jag känt hur rötter/stenar har slagit igenom däcket och slagit i själva fälgen. Trots detta är fälgarna fortfarande raka och fina, ekerspänningen är jämn och de håller fortfarande tätt efter att jag tejpat de första gången. DT 240 naven låter lite högre, förmodligen har fettet blivit lite tunnare men folk hör mig när jag kommer rullandes så jag slipper ringklocka :D

Tillbaka
Topp