XC/Trailifiera min Pole Evolink

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tjena!

Just nu är min Pole Evolink uppbyggd för utförsåka med då resultatet att den är ganska öken att köra på i tillexempel Hellas. Den är ju för jävla tung om inte annat.
Så... jag tänkte mig att ha två kit, ett för utför och ett för slättförs. Det ena kittet, utförskittet, är ju så att säga redan klart eftersom cykeln är uppbyggd för utförsåkning just nu. Men vad skall jag bygga upp slättförskittet med?
1626349084537.png

Idag har jag:
Pole Evolink 130 XL
RS Lyrik Ultimate 150

Hjul:
Några Mavic-fälgar på Hopenav med Microspline. Typiska AM/Enduro-hjul
203mm Magura Storm-skivor fram och bak
Schwalbe Magic Mary 2.6 Trail Star fram
Specialized Butcher 2.6 Gravity Grid + Pepi Rookline

Kockpitt:
Spank Vibracore 50mm rise
Spank-stam på 33mm
Bontrager-handtag

Övrigt:
Magura MT7-bromsar
Shimano XT: reglage, kassett och bakväxel
Kassetten är 10-51
SLX-vevar med oval 34T Rotor samt XT SPD-pedaler
Yep Uptimizer 155mm som toppas med nån tung SDG-sadel

Jag ser framför mig ett par lätta hjul med lämpliga däck och inserts som grunden i "slättförskittet". Eventuellt nåt annat som tex en 50mm-stam. Och sen att man byter lite annat som kan sitta på hela tiden.

Vad skulle ni ha köpt/inte köpt/slängt cykeln/osv? Tipsa gärna på produkter.

Stalle

Jag har byggt ett par lätt-hjul till min mega 290 (150/160 slag). Lightbicycle-fälgar, newmen-nav och lätta ekrar. Kör hans damp och nobby nic och i framtiden en lättviktskasset. Ökar också dämpartrycket lite för stigcykling så man ligger lite högre i slaget och med mer support. Iallafall känns det så.

Har blivit mycket mysigare än att rulla runt på än MM och tunga alpine30-hjul. Ca 700g mindre roterande massa i mitt fall. Men geometrin är densamma

Senast ändrad:
Frågan är om länkaget och cykeln kommer kännas så mycket mindre öken bara för att den blir lättare och svarar lite bättre.

Jag har iofs bara cyklat på en Pole en gång, men mitt minne är att det inte var att den inte rörde på sig bra när man trampade som gjorde den mindre kul på stig.

Så jag säger n+1 som lösning.

Utan att titta eller minnas riktigt, kan man inte stoppa dit en annan dämpare på den där och få en kortslagigare hoj på så vis. Är inte Pole skapta så? Det kanske vore något, och en lätt gaffel plus allt det andra folk och du sagt.

Utan att titta eller minnas riktigt, kan man inte stoppa dit en annan dämpare på den där och få en kortslagigare hoj på så vis. Är inte Pole skapta så? Det kanske vore något, och en lätt gaffel plus allt det andra folk och du sagt.
Jupp det går att montera en 184mm-dämp och få 110mm. Hade det så förut. Tänkte ett tag att ha två dämpare och två gafflar. Men det kan ju vara ett alternativ.

Stalle

Frågan är om länkaget och cykeln kommer kännas så mycket mindre öken bara för att den blir lättare och svarar lite bättre.

Jag har iofs bara cyklat på en Pole en gång, men mitt minne är att det inte var att den inte rörde på sig bra när man trampade som gjorde den mindre kul på stig.

Så jag säger n+1 som lösning.
Nä det är ju inte den sprättigaste hojjen på gatan. Men n+1 är knappast ett alternativ. Har redan för många hojjar så då måste Evolinken ersättas.

Stalle

Första att byta med största effekt är klart däck. Dowmhill däck är inte roliga på stig.

Lättare hjul känner man också, men är dyrare. Det är dock trevöigt att ha två par hjul för att man då snabbt kan byta och då kan du har ett nytt par lätta hjul med lätta däck.

Jag vet inte hur mycket dämparna med kortare slag skulle hjälpa, också för att vevlagret kan blir lägre. Man kan dock köra med lite högre tryck i dämparna.

Jag tror på först köper man lätta hjul och däck. Sen byter man ut till lättare komponenter efter hand.
Till sist när fokus är på annat bytts även ramen.

När alla steg i processen är genomförda så bör det gå att bygga en komplett pole gratis av skrot i lådorna.

IMG_20210703_195634976.jpg

Jag har samma koncept i tankarna. Här en förlängd och moderniserad V10a för utförsåkning och en K. Process 153 för tävlingar.

Allt byts emellan ramarna förutom bakhjul, dämpare, sittrör och sadel.

Något som jag tänkte för att gå ned mkt. i vikt vore att skära ut lång metall-remsa av underröret så det blir som en half-pipe och sedan kolfiber-linda/laga men dit har jag inte kommit ännu.

Något som jag tänkte för att gå ned mkt. i vikt vore att skära ut lång metall-remsa av underröret så det blir som en half-pipe och sedan kolfiber-linda/laga men dit har jag inte kommit ännu.
Kör bara kör säger jag! Kan bara se fördelar med det där. Märkligt att inte fler tillverkare har det som standard.

Över lag märkligt att inte fler bygger om sina ramar?

Visa bilaga 501034

Jag har samma koncept i tankarna. Här en förlängd och moderniserad V10a för utförsåkning och en K. Process 153 för tävlingar.

Allt byts emellan ramarna förutom bakhjul, dämpare, sittrör och sadel.

du lyckades alltså hitta nån som vågade ta an sig det projektet, det finns ingen egen tråd för det så man kan se hur det går?

Jag kommer att lägga upp något när det är färdigt men det känns orätt att inte lacka dåra och min lackerare har semester nu, men jag lovar att exponera henne i någon lämplig bildtråd när vi har gjort det.

Just nu skapar vi nya dropouts för annan nav-bredd än original.

Målet är att göra den till den snabbaste Santa Cruzén i Hellas och som det går nu känns det rimligt.

du lyckades alltså hitta nån som vågade ta an sig det projektet, det finns ingen egen tråd för det så man kan se hur det går?

Jag fick lägga en slant för det men det spelar ingen roll vad det kostar när V10 nästan alltid varit min favvo-ram, det kommer även bli helt nya lager och bussningar som jag tar itu med nu så Ja det blev ett kul projekt lite out of the blue fast ändå inte.

Manitou Mara Pro har ju två separata shimstackar.
Borde ju gå att shimsa om till ett användbart "Hellas"-läge och ett "Döds".
Om man pallar.

Jag bytte inte allt för tung 35mm gaffel mot inte lättaste 34mm och upplevde väldig mycket poppigare cykel.

Som kommit upp, byter du allt är det ju bara en liten liten ram som fattas för n+1 och då behöver du ju inte heller skruva om inför varje poppig stigtur...?

En stilla undran. Om du har många cyklar finns det ingen annan cykel som lämpar sig bättre för ombyggnation/dubbel användning? Typ Racer/gravel. HT med mtb däck/slicks och skärmar. Känns ju lite som att få Hulk Hogan att börja med balett…

Jaha... såhär långt...

De flesta verkar hålla med om att ett lättare hjulpar skulle vara ett lyft. Likaså lättare ostar (har dock provat det och det piggade upp marginellt).

Tomcatens stollerier är inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Och helt riktigt... det är och kommer aldrig att bli en ballerina. Det handlar nog om att det stör mig att cykelfan bara står när den är kittad för utförsåkning. Jag kommer iväg på tok för sällan. Intresset för utförsåkandet är väl inte så där superstort.

Sen är det ju så... stigcykla på en överbyggd hoj, det kan man göra. Men köra utförs på en underbyggd hoj, det är inte ens marginellt kul när allt pajjar i parti och minut.

Men det är kanske så jag skall göra... köp nya heta produkter och så byter jag ramen vad det lider...

Stalle

Okej... men om vi skall konkritisera det här... Tänk lätt men inte dåraktiga priser för det. Vem gillar inte bang for the bux lixom.
Tips på:
* Styre och två stammar. En 35mm och en 50. Rise på stammarna är ett plus. Rise på styre skall vara 35mm eller mer.
* Hjulpar... Boost givetvis, minst 25mm ID, 29er och microspline
* Sadel som är lätt men inte gör kaoz av låren med vassa hörn.

Däck tänkte jag köra nåt trail-däck på 2,5 eller större. Typ NN eller liknande.

Stalle

superlätta (975G)Butcher 2.3 T9 gummi fram och T7 bak

superforta Newmen XA25

nya NN har väl blivit så jävla tunga vad jag förstår eftersom de inte finns i xc casing.
Minns inte riktigt vad jag fick för mig att jag skulle testa men antingen får man gå direkt på RR eller testa annat märke. Kanske Forekaster istället för NN?

Finns en hel tråd i ämnet där de flesta rekommenderar tyngre däck än jag kör i park men det fanns väl några pra ideer också

nya NN har väl blivit så jävla tunga vad jag förstår eftersom de inte finns i xc casing.
Minns inte riktigt vad jag fick för mig att jag skulle testa men antingen får man gå direkt på RR eller testa annat märke. Kanske Forekaster istället för NN?

Finns en hel tråd i ämnet där de flesta rekommenderar tyngre däck än jag kör i park men det fanns väl några pra ideer också
I performence line finns ett NN 2.6 utan massa tung chasing. Men det finns ju alternativ.

Stalle

Jag tror ändå att du skulle vinna på att montera lite smalare däck, typ DHR2 2,3/2,4 Exo fram och ett Minion SS eller Dissector 2,3/2,4 bak.

(Personligen kör jag gärna däck med hyfsat stadiga kantdobbar fram oavsett hur platt stigen är)

Det handlar nog om att det stör mig att cykelfan bara står när den är kittad för utförsåkning. Jag kommer iväg på tok för sällan. Intresset för utförsåkandet är väl inte så där superstort.
Är det inte vettigare att byta cykel då istället, till en som är mer stiginriktad men som funkar hjälpligt till utförsåka? Verkar ju mögigt att släpa runt på ett båtankare bara för att man kör utför nån gång ibland.
Det är inte bara komponenter som gör skillnad. Din cykel är aplång, apflack och har jetelånga kedjestag. Det kommer aldrig kunna kännas särskilt snärtigt, tror jag.

Det är inte bara komponenter som gör skillnad. Din cykel är aplång, apflack och har jetelånga kedjestag. Det kommer aldrig kunna kännas särskilt snärtigt, tror jag.
Ja jag tror ni som är inne på detta har en poäng. Det går lixom inte att sminka en gris (även om den är grisebra att köra utför med).
Så vill jag ha nåt som är lite snärtigare så kanske inte en svinlång cykel en jättebra plattform.

Jag har inte heller köpt nåt... än...
Stalle

Tillbaka
Topp