XCO banor kring Stockholm

Förstår inte riktigt vad du menar med Scf kriterier men kan säga att de här banorna inte är mycket annorlunda från en Swe cup, lägg in 2st stora dropp så har du en Swe cup värdig bana, Har kört 3st Swe cuper och tävlat runtom i vårt land så har nog en hyfsat bra uppfattning.

Alingsås förra året var ju inte ett dugg teknisk och hade inga dropp eller svåra funktioner utöver en trappa och en hyfsat svår utförslöpa med stenar. https://www.strava.com/activities/1553382263 som jag nog kan rekommendera mest är 10x mer teknisk än Alingsås.

Dessa två banor https://www.strava.com/activities/1524402461 och https://www.strava.com/activities/1553382263 har dock 2st svåra dropp/stenkistor/stenhällar var. Den sistnämnde har även 2st VÄLDIGT branta utförsåkor som inte alls är lätta.

Men som Jimel säger så tävlas det inga större tävlingar på någon av banorna, vi har ju dock inga stora XC tävlingar i Stockholm, de enda stora tävlingarna vi har är Lidingöloppet och Lida loop (långlopp). Men dessa är de bästa XC banorna du kommer hitta i Stockholm.

Järfälla , Norrtälje, fiskartorpet, hacksta mm och så körde vi tävling i Hökarängen förra helgen, som om jag får säga det själv duger till både sm o swecup minst...

https://www.facebook.com/events/1435790286498178/?ti=cl

Plockat ut lite bilder från fb från tävling i Hökarängen. Men bilderna visar bara 1/10 av banan.

FB_IMG_1525982995366.jpg

FB_IMG_1525982591050.jpg

FB_IMG_1525982560889.jpg

FB_IMG_1525982633765.jpg

FB_IMG_1525982695354.jpg

FB_IMG_1525982667414.jpg

FB_IMG_1525982754368.jpg

FB_IMG_1525982876590.jpg

FB_IMG_1525982837143.jpg

FB_IMG_1525982904456.jpg

FB_IMG_1525982477123.jpg

FB_IMG_1525982725158.jpg

FB_IMG_1525982863052.jpg

FB_IMG_1525982542705.jpg

FB_IMG_1525982604800.jpg

FB_IMG_1525982972186.jpg

FB_IMG_1525982853665.jpg

Senast ändrad:
Det jag tänkte på var att de skall vara mellan 4-6km långa. Ha viss bredd vid start och mål osv.

Jag tackar så mycket för tipsen och skall besöka och testa dem för att se hur de är. ?

Att fixa tillräckligt bred målfålla är inga problem, men att ordna allt runtomkring en stor tävling är svårare att få till i sthlm . Som Camping ,omklädningsrum .volontärer inomhus sekiteriat, cykeltvätt, sponsorer , tillstånd, parkering mm mm..

Senast ändrad:
Ja, det var sjukt roligt. På ett konstigt sätt.

3 minuter uppför 13 % backe, sen grävda switchbacks, stenkistor eller hällar utför. "Vila" på en plattare tekniska slinga i skogen.

x2 per varv.

Fiskartorpet som jag också har i närheten är mer traditionell bana med mycket naturstig, banan i Hökis är 60-70 % byggd/klättring och resten naturstig.

Vi var inte tokmånga som körde förra helgen i Hökarängen, men jag rekommenderar verkligen alla som vill testa att rejsa kort och hårt att rulla bort och köra några varv. Brutalt på flera vis. Stor skillnad mellan 60-80 min på en sån bana och 3 timmar på ett långlopp.

Kul, vi är på gång att bygga en bana i Sigtuna tillsammans med en markägare och är därför intresserad av att se lite andra banor för att få lite inspiration till bygget, så den kan bli riktigt bra.

Premiärade på Hacksta-banan idag: verkligen gediget arbete nedlagt. 3,7 km väldigt välpreparerat underlag. Småkuperat, hälften ungefär mer eller mindre som en smal, fin, slingrig grusväg. Resten torr singletrack. Svårigheterna bestod mest av att hålla sig på själva stigen/gruset för kom man bredvid skar man lätt ner lite.

Riktigt rolig cykling som egentligen kändes som annat än vad jag brukar betrakta som mtb. En cx skulle funka utmärkt att snurra runt på!

Kommer ta med dottern på 8 år hit, passar perfekt för nybörjare vilket jag antar delvis är tanken.

Provade också Hacksta i dagarna. De väntar på regn så att banan sätter sig. Den är inte officiellt öppnad. Ganska läskig med det lösa gruset i några kurvor just nu. Börjar man närma sig kanterna glider man lätt av. Men den är riktigt rolig och snabb och blir super när gruset packat sig lite.

Senast ändrad:
Hur är XC spåren i Flottsbro nu för tiden? Där har man huserat gamla MTB festivalen (länge sen jag vet) och World police and fire games.

Fiskartorpet börjar bli riktigt fint, behövs lite folk som kör ner det relativt nylagda gruset.
Vetefan om det är att räkna som XCO men iaf ca 110m klättring per varv och rätt knixigt

mag4s sa:
Hur är XC spåren i Flottsbro nu för tiden? Där har man huserat gamla MTB festivalen (länge sen jag vet) och World police and fire games.

Korta. Jag brukar köra grön och blå när jag vill komma ut snabbt och vill slippa transport på asfalt. Gröna är bra, varierar mycket stök till sköna klippor och jobbig klättring. Blå ganska tråkig ca 2 km och då är det två långa sega klättringar.

Tillbaka
Topp