xt eller xtr

Grusha

Medlem
xt eller xtr
Jag sitter och funderar på att uppgradera cykeln lite. Har nu lx komponenter genomgående och funderar på att uppgradera till xt eller xtr och funderar på om xtr verkligen är värt alla extra pengar om man bara motionscyklar och inte tävlar? Det är ju trotsallt nästan dubbelt så dyrt.

Funderar även på att byta skivbromsarna har nu hayes sole har förstått att dom inte är så bra.
Så här önskar jag tips på vad man ska köpa istället till en vettig peng?
Ska man köra på shimano xt eller något annat?

Kom på att jag även vill ha tips på bra spd pedaler.

Får tacka för all hjälp jag fått öppnar en ny tråd då jag har kommit till insikt.

Senast redigerad av en moderator:
xt eller xtr
Tjena!

Jag får min nya hoj nästa vecka. Den är fullladdad med nya XT Shadow. Jag får återkomma med testresultat när jag kört en sväng men enligt mitt resonemang så är det inte värt de extra pengarna för XTR.
Men det är ju relativt förstås. Kör man som jag två gånger i veckan så gissar jag att man klarar sig utmärkt med XT.
Och jag vill inte höra något annat nu när jag precis köpt nytt!!!! :-)
Det är nog bättre att lägga den extra 5000-ingen, som det kostar att dansa XTR, på hjul, ram eller dämpare.
Eller en jävligt fet helium-flaskhållare...

xt eller xtr
Klart att XTR är värt det. Annars hade ingen köpt det. Om du är osäker om du tycker det är värt det själv så är det troligen inte värt det för dig.

xt eller xtr
Nu ska jag försöka att inte vara negativ men det är inte alltid saker är värt dom extra pengarna dom kostar där av frågan. Menar med tanke på att det nästan är dubbelt sådyrt men har svårt att tro att dom är dubbelt så bra. Hur mycket skiljer det till exempel i vikt mellan dom för kompletta grupper?

Men vart lite nu lite sugen på en såndär helium flaskhållar. Vad har jag den till och är den bra?
Var kan jag hitta den?(=

xt eller xtr
Jag undrar lite över det där själv, inte för att jag funderar på att uppgradera utan tvärt om, jag är helnöjd med mina LX-växlar och kan inte tänka mig att något annat skulle kunna fungera bättre på något sätt. Just precis därför undrar jag också vad det egentligen är för fördel med XT/XTR, är det bara ett par grams mindre vikt allting handlar om?

Vad gäller nav och andra komponenter kan jag ju dock tänka mig att det kanske kan finnas en mer markant skillnad.

xt eller xtr
Som motionär: nej för helvitte. Möjligen, möjligen när du köper hojen om du har pengar över. Aldrig om du redan har fungerande LX-grejor på cykeln. Köp ett par fina hjul istället om pengarna bränner i fickan.
Men det är lite som att säga att buffellädret i BMW:n inte är värt 55000 kr extra. Det är klart som fan det inte är, med alla vettiga mått mätt. Men ändå köper folk det och är glada.

xt eller xtr
Grusha skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu ska jag försöka att inte vara negativ men det
> är inte alltid saker är värt dom extra pengarna
> dom kostar där av frågan. Menar med tanke på
> att det nästan är dubbelt sådyrt men har svårt
> att tro att dom är dubbelt så bra. Hur mycket
> skiljer det till exempel i vikt mellan dom för
> kompletta grupper?
>
>
> Men vart lite nu lite sugen på en såndär helium
> flaskhållar. Vad har jag den till och är den
> bra?
> Var kan jag hitta den?(=

men man kan ju inte riktigt säga att bara för att den är dubbelt så dyr, så ska den vara dubbelt så bra eller väga hälften så mycket osv. det är det där lilla extra som kostar. att ta sig från steg 1-7 på en tiogradig skala ä lätt, att ta sig från 7-10 är svårare.

men kan hålla med JT, eftersom du ställer dig frågan,så är frågan om XT inte ä gruppen för dig, speciellt när du ifrågasätter och argumenterar emot xtr. men ska du satsa på nån del i xtr, så är det reglagen, man brukar säga att det är där man märker skillnad. har du xt reglage o byter mellan xt och xt bakväxel märker du troligen ingen skillnad, medans om du byter reglage kan du nog känna skillnad, i alla fall större än med bakväxelbytet.

men du kommer bli riktigt nöjd med xt grejjer rakt igenom heller, så egentligen äre ju lite win win situation.

xt eller xtr
Köp XT och bränn sista slantarna på nokon-höljen, teflon-vajrar, KCNC-växeltrissor, alu-bultar, bättre klingor, etc... Det ger nog betydligt mer prestandaökning än att välja XTR och köra det i "original" utförande.

Förövrigt bara jag som tycker att nya XT-gruppen är betydligt vackrare än senaste XTR som verkligen ser ut som en påse hästskit!?

Jensen, givetvis har du en poäng i det du säger, om sista steget på skalan... men om skillnaden på en tio-skala inte är mellan 1 eller 2 hela steg, utan kanske 0,1 steg - då kan man inte längre påstå att XTR i någon som helst aspekt är värd dom extra pengarna.

Utan att ha provkört någon utav grupperna, utan bara följt nyheterna på nätet och tittat på specs, etc... så tycker jag verkligen att XT verkar ha knappat in på XTR till den grad att XTR nära på bara får finnas kvar av historiska hierkarkiskäl numer?

xt eller xtr
Ska jag vara exakt så är XTR-hojjen försedd med XT-vevparti resten är XTR, och XT-cykeln har bara XT-växlar och reglage, resten är LX.

Men reglagen....... :-)

xt eller xtr
så funkar det att ha xtr reglage till xt växlar? de flesta reglage verkar ju vara integrerade med bromshandtag för skivbroms och om då jag har Avid Juicy 5 är väl de knappast kompatibla med xtr reglage eler funkar det?

xt eller xtr
Så då kan man säga att jag ska köra på xt grupp med xtr reglage så kommer det att bli bra.
Meningen var inte att låta negativ till xtr utan mer frågan om det verkligen var värt alla extra pengar. Vilket som jag förstår det att det är värt det. Men jag kommer troligen använda mig av xt.
Då kan jag ju uppdatera engång till när jag känner för det. =)

Hur ser det ut med förslag på bromsar då?

xt eller xtr
Fuffkin skrev:
> så funkar det att ha xtr reglage till xt växlar?
> de flesta reglage verkar ju vara integrerade med
> bromshandtag för skivbroms och om då jag har
> Avid Juicy 5 är väl de knappast kompatibla med
> xtr reglage eler funkar det?

Jorå, det är bara att blanda friskt innom shimano, och hoppar du över kalle anka reglagen (STI)och skaffar RapidFire så kan du köra juicy5, och får rättvända växlar som bonus :-)

xt eller xtr
När vi ändå jämför lite... Hur står sig SRAM X.0 Twister (inte trigger alltså!) reglagen mot XT/XTR? Dom kostar ju runt 600 kr paret på CRC, men är lättare än XTR och det står ju trots allt X.0 på dom och verkar vara en storfavorit hos många weightweenies...

Är kvalitén på växlingarna inte ens jämförbar med XTR (eller ens XT?) eller har dom inte 100% av marknaden bara för att folk i regel föredrar triggers framför twisters?

xt eller xtr
Beeblebronx skrev:
>
> Jorå, det är bara att blanda friskt innom
> shimano, och hoppar du över kalle anka reglagen
> (STI)och skaffar quickshot så kan du köra
> juicy5, och får rättvända växlar som bonus :-)

Ok fint det ska jag lägga på minnet, Inge kalle Anka för mig!

xt eller xtr
Niko/Frost skrev:
> Köp XT och bränn sista slantarna på
> nokon-höljen, teflon-vajrar, KCNC-växeltrissor,
> alu-bultar, bättre klingor, etc... Det ger nog
> betydligt mer prestandaökning än att välja XTR
> och köra det i "original" utförande.
>
> Förövrigt bara jag som tycker att nya XT-gruppen
> är betydligt vackrare än senaste XTR som
> verkligen ser ut som en påse hästskit!?
>
> Jensen, givetvis har du en poäng i det du säger,
> om sista steget på skalan... men om skillnaden
> på en tio-skala inte är mellan 1 eller 2 hela
> steg, utan kanske 0,1 steg - då kan man inte
> längre påstå att XTR i någon som helst aspekt
> är värd dom extra pengarna.
>
> Utan att ha provkört någon utav grupperna, utan
> bara följt nyheterna på nätet och tittat på
> specs, etc... så tycker jag verkligen att XT
> verkar ha knappat in på XTR till den grad att XTR
> nära på bara får finnas kvar av historiska
> hierkarkiskäl numer?

som sagt, stora skillnaden ligger i reglage och i alla fall tidigare i vevpartiet (även om vevpartiet inte ä lika uppenbart o tydligt i känsla)

o jo, saker kan vara mycket dyrare även om de bara ä 0,1 bättre på tio gradig skala, varje litet steg på skalan den sista biten kostar. att ta ner en FS till 10,5 kg kostar inte så mycket, men att ta ner den ytterligare kostar en hel del. i slutet får man sitta o betala multum för 10-20 grams vinst, om man ska hård dra det.

sen äre väll en känsla, va man själv känner, tycker man sig bli bättre me xtr, så kanske man blire av rena placebo effekten, men reglagen ä som sagt ingen placeboeffekt, de ä bättre på xtr, därmed inte alls sagt att XT reglagen ä dåliga, tvärt om.

xt eller xtr
Visst, jag vet vad du menar. Men någonstans går det ju ändå en gräns när det blir rent utsagt löjligt dålig valuta för pengarna istället. Säg att man betalar 1.000 kr för att tjäna spara in 50 gram på hojen... Visst, det ligger väl fortfarande inom rimlig marginal kan jag tycka... Men när man betalar 10.000 kr för att spara in 50 gram, då har det gått så långt att man i mina ögon är en komplett idiot.

Så inte fallet med XTR att man är en komplett idiot förstås, men ville bara dra en liknelse med att allt har gränser. Och i början av förra året så hade jag faktiskt sagt XTR framför XT utan att tveka. Men jag tycker skillnaderna har knappats in så långt idag XTR verkar som pengar i sjön... Men sure, undantag för reglagen kan ju göras - det har väl alltid varit XTR's största fördel.

Och börjar vi tala XTR-nivå på komponenter som vevparti och dylikt, så finns det ju faktiskt bättre att få för pengarna från andra tillverkare, vilket inte riktigt är lika solklart enkelt med XT. Så det gör ju bara XTR till ett ännu sämre köp...

xt eller xtr
Grusha skrev:
> Så då kan man säga att jag ska köra på xt
> grupp med xtr reglage så kommer det att bli bra.
> Meningen var inte att låta negativ till xtr utan
> mer frågan om det verkligen var värt alla extra
> pengar. Vilket som jag förstår det att det är
> värt det. Men jag kommer troligen använda mig av
> xt.
> Då kan jag ju uppdatera engång till när jag
> känner för det. =)
>
> Hur ser det ut med förslag på bromsar då?

det blir ju bra med xt reglage me, de ä absolut inte dåliga, men är det nått du ska ha i xtr, om du ska ha nått, så äre reglagen, inte bakväxeln, om du inte köper xtr bara för att nå nå bling :D

bromsar? shimanos ä väll okay/bra, annars har magura en hel del fina, eller nån av avids brukar folk rekomendera

xt eller xtr
Niko/Frost skrev:
> När vi ändå jämför lite... Hur står sig SRAM
> X.0 Twister (inte trigger alltså!) reglagen mot
> XT/XTR? Dom kostar ju runt 600 kr paret på CRC,
> men är lättare än XTR och det står ju trots
> allt X.0 på dom och verkar vara en storfavorit
> hos många weightweenies...
>
> Är kvalitén på växlingarna inte ens
> jämförbar med XTR (eller ens XT?) eller har dom
> inte 100% av marknaden bara för att folk i regel
> föredrar triggers framför twisters?

Jag tycker twisters fungerar riktigt bra. Framväxelreglaget har en massa småsteg också (9?) så man kan alltid ha framväxeln rätt utan skrap. Sen går det ju att växla så många växlar åt gången som man vill, kan vara väldigt smidigt. Har inte testat mina twisters så mycket än men verkar helt klart lovand.

Tror priset mycket beror på att de har hållt på med twisters länge så rätt enkelt för Sram sen är det som du säger att folk oftast föredrar triggers då de kommer ifrån Shimanos rapidfirereglage.

xt eller xtr
Läste precis lite recensioner på mtbr.com om X.0 twisters. Förutom en som totalsågade dom (jag gissar felaktig installation på den...) så var resten absoluta topp-poäng utan undantag.

Men det är alltså lite indexering på framväxelreglaget med? Förstod det av någon recension där att det saknades indexering helt och var friktion, men att man snabbt vande sig... Men är det då micro-klicks så man klickar typ 2 eller 3 klick (nu blev det klick många ggr!) för att växla ett steg på framväxeln?

xt eller xtr
Fungerar ungefär som på racer. Man märker, känner och ser när man byter klinga. är 2 klick och sen nästa klinga, iaf mellan 1 och 2. Sen vet jag inte då jag inte har fler klingor.

xt eller xtr
Låter ju utmärkt! ...ren friktionsväxling skulle jag nog ha lite svårt för, misstänker att man skulle ligga och pilla på reglaget lite hela tiden för att övertala sig själv att man verkligen har absolut optimal kedjelinje över det aktuella drevet... :-)

xt eller xtr
Twister reglage är säkert väldigt väl fungerande, det tvivlar jag inte på.

Argumentet att man måste ha såna för att slippa rassel och skrap köper jag inte.

Skrapar det med rapidfire så är växlarna felinställda och/eller defekta. (kan också vara av för snikig modell också ;-) )

Jag kan på mina cyklar köra alla växelkombinationer utan missljud, trots att jag lyssnar med örat vid vevparti och bakväxel med cykeln på serviceställning, kompisar som äger kvalitetscyklar har samma erfarenhet, men det är lite ensidig input då alla kör shimano.

Twister passar väl bara SRAM ;-)

Edit:satt rätt namn på shimano reglaget

xt eller xtr
Beeblebronx skrev:
> Twister reglage är säkert väldigt väl
> fungerande, det tvivlar jag inte på.
>
> Argumentet att man måste ha såna för att slippa
> rassel och skrap köper jag inte.
>
> Skrapar det med quickshotreglage så är växlarna
> felinställda och/eller defekta. (kan också vara
> av för snikig modell också ;-) )
>
> Jag kan på mina cyklar köra alla
> växelkombinationer utan missljud, trots att jag
> lyssnar med örat vid vevparti och bakväxel med
> cykeln på serviceställning, kompisar som äger
> kvalitetscyklar har samma erfarenhet, men det är
> lite ensidig input då alla kör shimano.
>
> Quickshot passar väl bara SRAM ;-)

vem säger att man måste det? ingen. det ända som sagts, är att det är väldigt mycket lättare på twister eftersom du an justera mellan de tre lägens under färd. o sen så generaliserar du det väldigt, det beror väldigt mycket på vilken ram du har, vilket vevparti du har, vilken bredd på lagret du har, vilken framväxel du har osv. , helt enkelt vilken kedjelinje du har.

xt eller xtr
> funderar på att uppgradera cykeln lite

Att uppgradera fungerande saker är väl dyrare än skillnaden på att välja xtr istället för xt när något har gått sönder? Men det kan ju vara kul ändå :-)

> Funderar även på att byta skivbromsarna har nu hayes sole har förstått att dom inte är så bra

Har du märkt att de inte är så bra eller har du läst/hört det?

xt eller xtr
Jensen skrev:
> vem säger att man måste det? ingen. det ända
> som sagts, är att det är väldigt mycket
> lättare på twister eftersom du an justera mellan
> de tre lägens under färd.

Du har så rätt att ingen sagt att man måste.
Det jag menar är att man klarar sig utan den "funktionen" med normala reglage och rätt inställda prylar.

o sen så
> generaliserar du det väldigt, det beror väldigt
> mycket på vilken ram du har, vilket vevparti du
> har, vilken bredd på lagret du har, vilken
> framväxel du har osv. , helt enkelt vilken
> kedjelinje du har.

Du har så rätt kedjelinje ska man givetvis ha rätt inställd.
Kompensera för såna defekter med en reglagetyp som påminner om ställbart munstycke på moped (för er som är nog gammla) och finjustera fram och tillbaka.

Jag har aldrig använt mer påkostade versioner av twister, bara budgetmodeller på budgetcyklar. Och jag är övertygad om att dom fungerar.

Jag saknar bara inte den i mina ögon tveksamma funktionaliteten. Jag vill byta växel och sen är det bra med det, utan fippel.

Edit: jag stavar sämmre än sämst :-)

xt eller xtr
Beeblebronx skrev:
>
> Du har så rätt att ingen sagt att man måste.
> Det jag menar är att man klarar sig utan den
> "funktionen" med normala reglage och rätt
> inställda prylar.
>

än en gång, det beror på vad för vevparti man har, vad för lager, framväxel och ram man har.

har kört massa kombinationer, o på en del är det så lätt som du säger, på andra är det inte det.

>
> Du har så rätt kedjelinje ska man givetvis ha
> rätt inställd.
> Kompensera för såna defekter med en reglagetyp
> som påminner om ställbart munstycke på moped
> (för er som är nog gammla) och finjustera fram
> och tillbaka.

hur ändrar man ett vevpartis kedjelinje t.ex.? kortare lager? ja det funkar ju om det r ett vevparti utan fast axel, MEN det hänger då på att ramen inte är för bred mellan kedjestagen.

>
> Jag har aldrig använt mer påkostade versioner av
> twister, bara budgetmodeller på budgetcyklar. Och
> jag är övertygad om att dom fungerar.
>

kan ju säga att det ä klar skillnad mellan billiga twister och de finaste.

>
> Jag saknar bara inte den i mina ögon tveksamma
> funktionaliteten. Jag vill byta växel och sen är
> det bra med det, utan fippel.
>

det är ju lite komiskt att du är så säker på din sak, utan att ha nån egentlig erfarenhet av båda sorterna :D ja, vill man byta växel så gör man bara det, precis lika lätt på twister som på ett rapid fire eller liknande. skillnaden är att man kan finjustera framväxeln lite om om man vill det, även när man kör på stora-stora eller lilla-lilla

xt eller xtr
Jensen skrev:
> hur ändrar man ett vevpartis kedjelinje t.ex.?
> kortare lager? ja det funkar ju om det r ett
> vevparti utan fast axel, MEN det hänger då på
> att ramen inte är för bred mellan kedjestagen.

Har man inte en korrekt kedjelinje, så får man shimsa vevpartiet rakt helt enkelt.

> kan ju säga att det ä klar skillnad mellan
> billiga twister och de finaste.

Det tvivlar jag inte på.

> det är ju lite komiskt att du är så säker på
> din sak, utan att ha nån egentlig erfarenhet av
> båda sorterna:D

Jag ÄR säker på min sak
Jag kan vara säker på att mina växlar funkar,det ser jag till att dom gör.
Jag behöver ingen erfarenhet av twister för att veta att mina växlar funkar utan att mickla fram och tillbaka med växelreglaget.

Konstigare än så är det väl inte :-)
Jag har aldrig sagt att twister inte funkar, jag säger att fasta växellägen funkar.

xt eller xtr
Beeblebronx: Går inte att shimsa vevpartier hur man vill så det stämmer bra.

Sen om twisters, de har fasta lägen. Provat lvgreglage någon gång? Där vet du att på bra reglage så kan man flytta framväxeln lite om man vill, ändå är det inga problem att känna när man byter klinga eftersom det är lite annorlunda steg då. Oavsett om man kör Campagnolo, Shimano eller troligen Sram som bör fungera liknande även om de reglaget bara har 3? steg.

Allt handlar bara om smaksak och lite viktprioritering om man vill. Varför skulle annars folk köra med Dual Control om Rapidfire fungerar så bra?

xt eller xtr
Beeblebronx skrev:

> Har man inte en korrekt kedjelinje, så får man
> shimsa vevpartiet rakt helt enkelt.
>

menar du shimsa in klingorna, eller menar du att shimsa så att klingorna kommer rätt genom att flytta spacers/distanser mellan lagrskålarna o ramen? för om du snackar om det senare alternativet, så får man ju ett ocentrerat vevparti.

> Jag ÄR säker på min sak
> Jag kan vara säker på att mina växlar
> funkar,det ser jag till att dom gör.
> Jag behöver ingen erfarenhet av twister för att
> veta att mina växlar funkar utan att mickla fram
> och tillbaka med växelreglaget.
>

visst funkar reglage me fasta lägen. säger bara att man inte kan ta det för självklart att man kan justera bort allt skrap. det finns nästan alltid lite rassel när man kör minsta-minsta eller största-största, i alla fall med vissa kombinationer. att det inte alltid går att justera bort och att man med twister alltid har optimalt läge på framväxeln och att det inte alls är så omständligt att ha flera lägen, som jag tycker du antyder. du verkar ju tro att man måste koncentrera sig mer me twister reglage o hålla på o fippla runt o ha sig hela tiden, det ä absolut inte sant. och det ä ju det ja menar me att du snackar om nått du inte prövat själv :D att du säger att det skulle vara jobbigt, utan att ens veta hur det är :D

xt eller xtr
Jag har hört att bromsarna inte är så bra.
Kan säga att allt fungerar på cykeln utan problem måste även säga att växlarna är det skönaste jag känt på länge.
Uppateringarna är mest för att jag mest anser mig har råd och att det är sjukt kul att meka.
Sen är det väl lite pryl bögeri också. dock inte nödvändigt med det värsta ännu.

xt eller xtr
Ehh, drog inte denna tråden åt skogen nu mot slutet. Killen var intreeserad av att uppgradra sin LX / Hayes hoj till XT el XTR och ville veta om XTR var värd de extra pengarna.

Personligen håller jag med om de råden som haglat i tråden om full XT förutom reglagen som bör vara XTR. Jag har full XT -shadow m separata broms / rapidfire reglage. Jag gillar allt i gruppen förutom reglagen som känns lite slappa och stumma, XTR har en helt annan känsla.

Angående bromsarna så kan jag rekomendera de nya XT, de har skön modulering och man kan enkelt ställa räckvidden till handtagen man får dessutom ett bra bett och centerlock som är det som gäller!

Lägg pengarna på nya hjul istället för på XTR!

/Jerka

xt eller xtr
rekrej: Bra förslag med hjulen.

Om bromsar skulle jag tipsa om Formula Oro K18 med, men oavsett så är det mesta ett lyft ifrån Hayes Sole som när jag provat inte varit roliga på något sätt eller speciellt bra.

xt eller xtr
XTR-bromsarna är inte värda pengarna. Iofs jäääääävligt bra modulation, bästa jag har provat. Men bettet... mnja, det saknas liksom även med 8"-skiva...

xt eller xtr
Jensen skrev:
> menar du shimsa in klingorna, eller menar du att
> shimsa så att klingorna kommer rätt genom att
> flytta spacers/distanser mellan lagrskålarna o
> ramen? för om du snackar om det senare
> alternativet, så får man ju ett ocentrerat
> vevparti.

OK, Ett OT-pass till.

Jag syftar på att shimsa det som behöver shimsas, jag har dock inte haft en deffekt ram eller vevparti än, så det är bara en bisats men triviala cykelkonstruktioner ger inga större utmaningar.

>
> visst funkar reglage me fasta lägen. säger bara
> att man inte kan ta det för självklart att man
> kan justera bort allt skrap. det finns nästan
> alltid lite rassel när man kör minsta-minsta
> eller största-största

Oavsett växekombinationer så funkar rätt instälda och hela växlar utan rassel.

. att det inte alltid går att
> justera bort och att man med twister alltid har
> optimalt läge på framväxeln ...........................

Verkar junk att behöva finlira mickla och dona, hinner man cykla också?

Jag tycker att XTR-reglage och bakväxel kombinerat med resten XT ger mest, fast bromsarna lämnar jag okommenterade då jag inte provat varken XT eller XTR.

xt eller xtr
Grusha skrev:
> Jag har hört att bromsarna inte är så bra.
> Kan säga att allt fungerar på cykeln utan
> problem måste även säga att växlarna är det
> skönaste jag känt på länge.
> Uppateringarna är mest för att jag mest anser
> mig har råd och att det är sjukt kul att meka.
> Sen är det väl lite pryl bögeri också. dock
> inte nödvändigt med det värsta ännu.

mitt tips var/ är i alla fall att gå på xt hela vägen och ska du ha nått xtr, så är det relagen och inte bakväxeln osv., håller alltså med rekrej. sorry om tråden drog iväg till nå annat, ä väll delvis mitt fel :D

Beeblebronx:det är ju just det som är grejen, att det inte är junk. och det hade du troligen märkt om du prövat det o inte bara gissat utan att testa :D men vi kan ju lämna det vid att vi tycker olika, smaken är som baken delad.

xt eller xtr
Hade jag haft pengar över å ville uppgradera så hade jag nog lagt mina pengar på hjul, gaffel eller möjligtvis bromsar, förutsatt att övriga prylar fortfarande funkade OK (vilket det verkar som att det gör för dig) och att de ändå är av hyffsad kvalisort (vilket jag tycker LX är...)
Uppgradera växelprylarna allt eftersom de blir lite sunkiga istället.

xt eller xtr
cjmax skrev:

> Uppgradera växelprylarna allt eftersom de blir
> lite sunkiga istället.

Det är nog det bästa rådet rent förnuftsmässigt och ekonomiskt.

Tillbaka
Topp