XT-kassett på Mavicbody = glapp?

Oggler

Aktiv medlem
Idag upptäckte jag att kassetten glappade en hel del på bodyn. Det är en 8-delat kassett som sitter på en mavicbody (crossmax enduro. Den gängade låsringen låser minsta kransen på kassetten. Resterande 7 glappar rejält relativt bodyn. Distansringen sitter där den ska? Vad göra? Finns det olika tjocka distansringar? Jag har tre mavic-hjul. Det är samma tjocklek på alla de distansringarna.

Det är inte ovanligt att olika modeller och fabrikat på kassetter varierar litegrand i bredd, kan vara läge för ytterligare en bricka för dig, en tunn sådan.

Alternativt byta din nuvarande till en tjockare och testa med det.

Det ligger en bricka/distans längst in. Men ändå så glappar det. Var får man tag på brickor av olika tjocklek?

Men hur är det? Ska det vara ett litet glapp? Eller ska kassetten spännas axiellt? Avslutet längst in på bodyn ser inte ut att vara utformat för att ta upp några större axiella laster. Det får mig att misstänka att kassetten faktiskt ska "glappa" en aning på bodyn. Men så mkt som min glappar ska det nog inte glappa.

Kassetten skall sitta still på bodyn, växellägena skulle lida annars, och slitaget skulle bli enormt.

Om du är ute efter en tunn distans att addera så är Shimanos distanser för deras 10s-kassetter rätt så tunna, hör med din LBS om de har någon över att sälja dig.

Dubbelkolla så du inte har glapp i bodyn med, den kan upplevas ytterst lite glappig även om den är i bra skick, men du beskriver ett stort glapp så jag antar att detta inte är fallet.

Om den tidigare inte glappat och nu glappar så är bodyn kapput
Om du bytt body och det nu glappar så har du fel body, du kan inte sätta på x distans för att kompensera. bodyn blir för bred och då går kedjan enom bakstaget vid tyngsta växeln.

Tack för alla tips. Jag har inte bytt bodyn. Bodyn glappar en aning den med. Men jag kan klart och tydligt skilja på glappet body/nav och glappet body/kassett. Glappet body/nav anser jag är normalt. men glappet mellan kassett och body verkar onormalt.

Du kan prova en distans från en slaktad kassett. Den är lite tjockare än Mavics originaldistans. JAg använder en dylik för att montera en 7-delad kassett på en XT-body för 8/9-delat. (En utsliten kassett borde kunna få gratis hos LBS om du inte har någon liggande).

/Johan

Kom på att jag hade en bild på min setup (en av barnens pendlarcyklar).

distans.jpg ht=544

/Johan

Jag var på en mindre turne på lunchen och försökte hitta en spacer som löser problemet. Det verkar ju inte vara så lätt att få tag i.

Alltså. Mavic-body och shimano-kassett är inte kompatibla som de utges för att vara? Inte i den meningen att man kan montera ihop det med de delar som följer med hjul resp kassett. Varken när jag köpte hjulet eller kassetten så var det någon som informerade mig om att jag behöver ytterliggare delar som verkar vara så sällsynta så få vet om att de finns. Varför blir det alltid så här?

Jag blir lite irriterad på den här kompatibilitetsdjungeln.

Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var på en mindre turne på lunchen och
> försökte hitta en spacer som löser problemet.
> Det verkar ju inte vara så lätt att få tag i.

Om du har vägarna förbi Herrhagen kan du få en sån där kassettspacer som på min bild :)

> Alltså. Mavic-body och shimano-kassett är inte
> kompatibla som de utges för att vara?

Jo, det ska de vara. På mitt Crossride har det räckt med Mavics tunna originalspacer för att Deore och LX-kassetter ska sitta stumt. Har inte provat med XT dock.

Så här ser min Mavicbody ut för tillfället :)
Inifrån och ut:
- Mavic originaldistans
- En bit hyperexklusivt avloppsrör från Biltema (eltejpspimpat)
- Ett gammalt 18t kassettdrev
- Fem kassettspacers
- Kassettlåsring

CR-Body.jpg ht=725

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Japp. Det yttersta drevet sitter som det ska. Jag har också under dagen idag varit i kontakt med div handlare och generalagenter för att få lite klarhet i problemet. Att det bara råkar vara så här just på min cykel är inget jag accepterar. Mina efterforskningar pekar på att det finns en XT-kassett som heter 737 och att just den kassetten råkar vara lite smalare än övriga shimanokassetter. varför vet jag inte. Jag vet inte heller om det är en sådan jag har. Jag ska kolla när jag kommer hem. Men mycket tyder på att det är en sådan jag har. 737 är en 11-28. Och det är precis vad jag har.

Oggler skrev:
> Japp. Det yttersta drevet sitter som det ska. Jag
> har också under dagen idag varit i kontakt med
> div handlare och generalagenter för att få lite
> klarhet i problemet. Att det bara råkar vara så
> här just på min cykel är inget jag accepterar.
> Mina efterforskningar pekar på att det finns en
> XT-kassett som heter 737 och att just den
> kassetten råkar vara lite smalare än övriga
> shimanokassetter. varför vet jag inte. Jag vet
> inte heller om det är en sådan jag har. Jag ska
> kolla när jag kommer hem. Men mycket tyder på
> att det är en sådan jag har. 737 är en 11-28.
> Och det är precis vad jag har.

Ka-ching.

Det är inte så att det är en plastdistansring du har och den har deformerats?

Oggler skrev:
> Alltså. Mavic-body och shimano-kassett är inte
> kompatibla som de utges för att vara?

Jag har två par Mavic Crossmax sl-hjul och både sram och shimano kassett funkar utan brickor och trix. Har tidigare haft Mavic Crossride, både Shimano och Sram kasett har passat. Har även ett par dt nav/Mavic 317 fälg och fan-vet-vilken-body och på dem funkar bägge varianterna kassett också.

Enda ggn jag fått lägga melllan en tunn ring var på ett par gamla hjul som hängde med min första mtb, Merida matts.

Fast jag kör allltid standard 11-32 kassett om det nu ska ha ngn betydelse.

Sprillans ny XT-kasett och mavic body för Shimano. Monterade allt först på plats och drog åt i princip så hårt jag kunde med kasettdragaren, men upptäckte ändå ett glapp. Har spacer längst in enligt anvisning och kasetten fyller bodyn på djupet. Det som glappar är dock precis som om bodyns diameter är något för liten, jag kan helt enkelt skjuta kassetten i sidled. Givetvis provat med alla drev på plats, monterat på hjul osv.

Något jag missat?

Klipp:

Edit: Stavning

Senast redigerad av en moderator:
Fältprästen sa:
Din film förstår jag inte vad den skall visa, det där är väl normalt skulle jag säga.

Den blev inte lika pedagogisk som jag hoppades, det visade sig vara svårt att filma och illustrera på kassetten samtidigt.

Men stort tack för din input. Jag tryckte nu i extra mycket tjockt fett och drog åt och det blev stabilt. Så därmed fick jag svar på min fråga att det är normalt med ett litet spel mellan kassett och body innan man drar åt, om någon mer skulle hamna i samma frågeställning.

Tillbaka
Topp