XT-skivbromsar

CyberCop

Ny medlem
XT-skivbromsar
Hej alla MTB:are. Jag har en ganska ny XC med Shimano XT-skivbromsar anno 2008. En fantastisk broms med grym känsla och verkan. Jag upplever dock missljud/skrapljud så fort jag cyklat på annat än asfalt, framförallt efter grus och ojämn skogsterräng. Väl åter på asfalt och då man cyklat några meter med bromsen lätt applicerad upphör ljudet. Det återkommer dock så fort man åter varit ute i ovan nämnda terräng? Är det småpartiklar som lägger sig på beläggen eller är det en inkörningsfråga/period? Har bara rullat cirka 15-20 mil med nya XC.

XT-skivbromsar
Har samma bromsar men jag upplever inget skrapljud förutom om man kört i lera förstås.
Ligger klossarna väldigt nära skivan i "viloläge"?
Jag har för mig att man kan justara hur nära klossarna ska ligga skivan beroende hur snabbt man vill att bromsen skall reagera.
Kolla också om oken ligger centrerade mot skivan. Så att inte skivan ligger och skaver mot oket.

//Johan

XT-skivbromsar
XT går inte att justera mer än handtagets läge gentemot styret såvitt jag vet. Bromsen är osexig men gör jobbet bra som fan, enda gången då jag saknat bromskraft var med 2.5 WTB timberwolf körandes DH.

Centrera oken om det behövs.

Mina keramiska belägg bak låter lite som att bromsbeläggen flyttar på sig i oket, vilket är just vad de gör innan de fått upp temperaturen. Egentligen inget belägg att rekommendera utanför pisten.

Tillbaka
Topp