XT v.s X7 ?

Eric W

Aktiv medlem
XT v.s X7 ?
Ja... Liknande i pris. Vilken bäst? har hört att Sram inte ska vara så känslig för inställningar m.m. pga 1:1 läget i reglaget.

Kollar just nu på detta

ESP 7.0 Kassette + 11-32 Zähne :Euro 35,00
Kedja PC 99 Hollow pin :Euro 30,00
Bakvxl SRAM X.7 :Euro 39,00
Reg SRAM X.7 Trigger :Euro 45,00

Totalt
Euro 169,00 med frakt

Är det värt ca 1.600? Hjärtat säger SRAM , plånboken säger Shimano.

XT v.s X7 ?
Är det inte så att SRAM X0 motsvarar XTR, X9 motsvarar XT och X7 är någonstans mellan XT och LX? Samtidigt borde det väl främst vara vikt och design som skiljer de olika "prisklasserna åt". Jag vet att många kör med SRAM X7 bakväxel och tycker att det fungerar bra, själv hade jag tänkt satsa på SRAM X7 på min nästa hojj.

Sist men inte minst, i vilken butik hittade du alla SRAM pryttlarna? Kikade runt lite förut men hittade aldrig nån butik som hade alla SRAM pryttlar jag letade efter.

XT v.s X7 ?
kan säga att jag uppskattar sram kasetterna, jag är inne på min andra denna säsong såsom kedja av typen shimano då jag inte fått tag på sram grejjer då jag bytt i akut behov.

känns som att shimano är mjukare.

hollowpin kedjan kan jag inte säga nå ont om höll för mig en hel säsong lite drygt = helt okej.
sram 9.0 kasetten får också tummen upp av mig.

växlarna ska jag inte uttala mig om.

XT v.s X7 ?
cal: http://www.bike-box.de/ Har SRAM till bra priser!

Inga mer som har några åsikter om dessa växlar? Det måste ju vara massa folk här som kör med XT också? Något possetivt om den?
Har tröttnat på min Deore nu. Bara hoppar och hoppar. Så fort man ställt in den så börjar den efter någon timme i skogen hoppa igen.

XT v.s X7 ?
Innan du köper ny växel så prova att byt växelwire, det brukar göra under för växlingarna. Min xt hoppade också innan jag bytte iaf. Annars har jag bara gott att säga om xt-bakväxeln. Den växlar snabbt och felfritt varenda gång, och det är det enda jag bryr mig om.

edit: jag kanske ska tillägga att det är gamla xt jag har, alltså inte rapidrise...

Senast redigerad av en moderator:
XT v.s X7 ?
Zam: växelvajer är bytt! Jag tror nog också att växeln har fått sig en och annan smäll. Men det är så att min har hoppat ända sedan jag fick den.. (måndags ex =) ?)

Sen är det alltid kul att byta upp sig! =D

XT v.s X7 ?
Om den är rätt inställd och hoppar ändå så låter det onekligen som det är dags för byte. Kolla så inte växelörat fått sig en smäll också. Jag har kört lite med deore bak också, och med sram gripshift som det satt på den cykeln så växlar den minst lika bra som min xt med lx reglage.

XT v.s X7 ?
Eric: Har bara positivt att säga om XT, har kört med deras grupper sedan 1999. Den "gamla" bakväxeln är den som jag kört med, inte den nya felvända som växlar åt andra hållet. Har än så länge inte lyckats döda en enda av de XT bakväxlar jag har, vilket är rätt bra betyg. :-)

/Leo

XT v.s X7 ?
Kör med XT bak som funkar finfint, däremot så har jag problem med att få Deore framväxeln att funka som jag vill. Problem att växla till det mindre kugget när man behöver det, varken jag eller verkstaden/affären får till det.

/Johan

XT v.s X7 ?
Jo det låter som XT är en riktigt bra sak.
Går det att få tag på "gamla" Xt vxln eller är det den nya som gäller?
Vad är rapidfire förnågot. Ser att det står det på shimanos reglage.

Det finns också massa olika nummer på växlarna så som:
"RD-M 760" och "RD-M 750"

Vad betyder dessa?

XT v.s X7 ?
Jag tyckte iofs. att min XT M760 "bakvänd" funkade perfa på förra hojjen, men skulle gärna vilja testa SRAM ändå. Tänkte även passa på och testa deras nya framväxel om den hinner släppas innan ramen kommer. Däremot vet jag inte om jag skall våga mig på att testa grip-shift eller fortsätta med triggers. Var nöjd med mina XT triggers, fast gripshift verkar smidigt också även om jag aldrig har testat på mtb.

Jag tycker du ska köra på SRAM Eric. Mycket coolare. :)

XT v.s X7 ?
750 är den gamla, 760 den nya. Den gamla går fortfarande att köpa, som tur är.

Du hittar bilder och info på <http://www.shimano-europe.com/cycling/>

/Leo

XT v.s X7 ?
Kanske ska satsa på en SRAM framväxel istället nu när jag ska till staterna. Jag har hört att amerikanska produkter ska vara billigare där? Det verkar som om min Deore inte går att ställa in bra.

Jag antar att man bör kolla så att växelhandtagen passar bara, eller så kan alla växel leverantörer leka med varandra, sitter med Deore växeltrigger nu. Eller så får man köpa SRAM växelhandtag och SRAM bakväxel, jippie, alltid kul att köpa mer saker även fast man inte behöver.

XT v.s X7 ?
Jag har pajat fjädern som sitter vid växelarmen på min XT växel av den gamla varianten(M750). Vet ej om det går att få tag på nya fjädrar eller om det bara är att kasta hela växeln. Annars har jag bara positiva saker att säga om XT bakväxlar. Jag kör med srams PG990 kassett(9.0) och pc 69 kedja som fungerar utmärkt, så skulle jag välja mellan de två märkena skulle jag ha tagit sram, dels för att de är coolare och för att jag tycker man får mer för pengarna.

XT v.s X7 ?
...men listar tyvärr bara X.0 bakväxeln på hemsidan. Annars har de X.7 och X.9 triggers o twist-shift samt 970 och 990 kasetterna med.

Dessutom är Bike Box e billigare på X.0 bakväxel, X.7 triggers, X.9 triggers, ESP 7.0 kasett (970) osv. Och har ungefär samma priser på resten av grejerna som barracuda. Så det så jonas! ;)

Tack för tipset om både Barracuda och Bike Box. Båda har låga priser, även om Bike Box var billigare i det här fallet.

Senast ändrad:
XT v.s X7 ?
En klart plus där. Då återstår det att se hur fort Freeride EriC får sina prylar om han nu beställer av Bike Box. Visserligen har jag ingen brådska då ramen kommer i mitten av november först. *suck* :)

XT v.s X7 ?
Ha ha ha! Vilken nitlott, dumt å bara stirra sig blind på priser. Brukar iofs. alltid kolla bland butiksrecensionerna både här och på andra mtb-sidor innan jag beställer från ett företag, men där behövde man ju inte ens fundera över saken. :)

XT v.s X7 ?
Jag har letat efter en webshop som kan sälja mig en komplett x7-grupp. Gripshift, växelförare, kasett och kedja, men hittar ingen. Varken i tyskalnd eller england. Det är alltid nånting som saknas eller så har de riktigt kassa hemsidor så man inte kan hitta nånting.

Är det någon som har lyckats köpa en X7 eller X9-grupp på sistone eller är det bara bluffprodukter alltihopa?

/rikard

XT v.s X7 ?
Den enda jag har hittat som har komplett uppsättning på hemsidan är ju Bike Box, men de vågar man inte handla av sen man läst butiksrecensionerna. Man kanske skulle maila barracuda och fråga varför de inte har alla X7 och X9 komponenter på hemsidan och om de kan få hem dem. De verkar ju vara snabba och bra att ha å göra med om man ska tro feffemannen mfl. iaf.

XT v.s X7 ?
På hemsidan har de bara X.0-bakväxeln och den är liiiiite för dyr för mig. men jag skall testa och mejla dem. Det känns lit ologiskt att sälja x.7-handtagen till x.0-växeln.

/rikard

XT v.s X7 ?
Barracuda.be svarade såhär på mitt mail ang. SRAM:

(i) I cannot find the SRAM X.7 and X.9 rear derailleurs in your webshop. But they were there earlier this year.

We are out of them yet, but will receive them in about 10 days. You will see them on the site at that time.

(ii) How about the new SRAM front derailleurs. Will they be available soon and how much will they cost?

Not yet we would prefer to test them before and see if they work good.

jomper:
Det hade varit fräckt om du hade lyckats komma över test-ex av SRAM's nya framväxlar jonas. Hone och LX i all ära, men det lutar mer åt SRAM numera. :)

XT v.s X7 ?
Om du läser mitt inlägg ser du att jag mailade dem igår och att de då skrev att det skulle dröja 10 dagar. Nu tog det bara 1 dag, vilket ju var positivt. Bara att beställa med andra ord, 14 euro i frakt är ju inte så farligt för en drös växelkomponenter (allt). :)

XT v.s X7 ?
Ni får inte alls beställa från barracuda. Då kanske de inte har något kvar på fredag när lönen kommer och jag skall lägga min order....

/rikard

XT v.s X7 ?
Vic Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har sett att de ibland bara har nedsatta priser
> ett par dagar så vänta inte för länge.

De e så de vill att du skall resonera. :)
Väntar man ett tag så sätts priserna ned igen, knappast så att det bara
sker en gång om året. Tycker de har olika kampanjer där hela tiden för
att locka kunder.

mvh cal - som jobbat en hel del i butik :)

XT v.s X7 ?
Jo, visst kan det vara så, men om man nu redan bestämmt sig för att köpa/måste köpa för att gamal pryl är paj, så kan de ju vara irriterande om man måste sitta och vänta en månad eller två på att ett erbjudande kanske kommer tillbaka. (Vilket det alltid gör, dagen efter att man köpt till fullpris).

/Vic, som också jobbat i butik :(

XT v.s X7 ?
rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni får inte alls beställa från barracuda. Då
> kanske de inte har något kvar på fredag när lönen
> kommer och jag skall lägga min order....

Vet inte vad du tänkt köpa (du nämner att du ska köpa X.7 men skriver även om X.9), men igår när jag beställde min X.9 bakväxel var det rea €55. Idag är den tillbaka på €65 ;)

XT v.s X7 ?
Ja, men än så länge har ingen sett dem till salu någonstans.

Jag kommer behålla min 7.0-framväxel, den funkar så fint så.

XT v.s X7 ?
sram_esp7_front_mech.jpg

En sån här har jag.

XT v.s X7 ?
Idag upptäckte jag att man kan beställa SRAM hos cyclecomponents.com.
Är sugen som f-n på X9 trigger 895kr och X9 bakväxel 705kr

XT v.s X7 ?
Ja titta! Nu har de lagt upp SRAM på hemsidan. 4-9 dagars leveranstid. Dags för en liten prisjämförelse.

.
Komponent:       Cyclecomp.        Barracuda.be            CRC
X.7 bak          500 SEK           € 45 (406 SEK)          £39,99 (532 SEK)
X.9 bak medc.    720 SEK           € 65 (587 SEK)          £49,99 (665 SEK)
X.0 bak           -                € 169 (1528 SEK)        £129,99 (1729 SEK)

X.7 Twist        574 SEK           € 45 (407 SEK)          £16,99 (226 SEK) x 2 = £33.98 (452 SEK)
X.9 Twist        635 SEK           € 49 (443 SEK)          £24,99 (333 SEK) x 2 = £49,98 (666 SEK)
X.0 Twist        850 SEK           € 79 (714 SEK)          -

X.7 Trigg        575 SEK           €49 (443 SEK)           £19,99 (266 SEK) x 2 = £39,98 (532 SEK)
X.9 Trigg        895 SEK           €89 (805 SEK)           £29,99 (399 SEK) x 2 = £59,98 (798 SEK)

970 Kasett       355 SEK           € 25 (226 SEK)          £32,99 (439 SEK)
990 Kasett       575 SEK           € 39 (353 SEK)          £44,99 (599 SEK)

PC59 Kedja       180 SEK           € 15 (137 SEK)          £9,99 (133 SEK)
PC69 Kedja       225 SEK              -                    £14,99 (200 SEK)
PC89 Kedja       350 SEK              -                    £27,99 (373 SEK)
PC99 Kedja       310 SEK           € 29 (262 SEK)           -
PC99 HP Kedja    365 SEK           € 35 (317 SEK)           -

* 1 EURO = 9,04 SEK
* 1 PUND = 13,30 SEK

Vissa av barracudapriserna är kraftiga reapriser och försvinner väl framöver. Sedan tillkommer ca. €14 i frakt från barracuda. Vet ej hur mycket C.C tar. Ger en viss bild iaf. Tänk på att om du handlar med VISA läggs 1,65% på valutakursen (euro/pund). :)

Senast ändrad:
XT v.s X7 ?
Frakt från CC:
Postpaket (hämta själv på utlämningsställe): 90:-
Hempaket (hem till dörren) 190:-

Lev. tid minimum 4-9 dagar.

Barracuda:
Frakt: 14€
lev. till dörren på 24-48 timmar.

Svårt val ?? :))

XT v.s X7 ?
Har ikväll skruvat på min nya X.9-växel och trigger-reglage och en kort provtur gav mersmak. Tror att jag kommer att tycka mycket bra om dessa SRAM grejor.

XT v.s X7 ?
Trevligt. Jag tog och beställde mina grejer därifrån nu också. Det blev X9 twisters, X7 bakväxel, 990 kasett, EA70 31,8 styre mm. Alltid kul med nedsatta låga priser. :)

XT v.s X7 ?
Nu har även CRC lagt upp lite fler SRAM produkter. Gjorde en liten uppdatering i prisjämförelsen ovan. Ha överseende med valutakurserna, de varierar. Så ta det svenska priset inom parantes med en nypa salt.

Tillbaka
Topp