Xt växel trög med clutch

Jim.E

Aktiv medlem
Xt växel trög med clutch
Hej! Som rubriken lyder så har jag problem med min 11 delade XT växel när clutchen är i. Har jag den i serviceläget så fungerar växeln bra men så fort jag lägger i clutchen så växlar den segt och rasslar på växlarna både upp och ner på kassetten.

Går det att lösa på något vis eller är de bara att byta växel till en av ett bättre märke? ;)

Xt växel trög med clutch
Lossa clutchen lite?

Edit: bättre märke? Ja det är helt omöjligt att växla med en shimano xt. Det är sen gammalt.

Senast ändrad:
Xt växel trög med clutch
Finns en gummiflärp som har insex under som går att justera. Moturs i detta fall för lösare clutch. På buren finns det ett hål för torx för att verifiera spänningen med momentnyckel ifall du ångrar dig.

Senast ändrad:
Xt växel trög med clutch
Min clutch satt som järnet från början. Jag justerade in den lite lagom. Jag har inte fördjupat mig i ämnet men det verkar funka.

Vad jag förstår är det just vid 1x11 man ska ha den så det inte blir knas och skrammel. Annars köper man lämpligare en billigare utan.

Jag har för övrigt kört xt i 18 år utan problem.

Xt växel trög med clutch
Har ett liknande problem med min XT. Är helt original och när clutch mekanismen är på går det knappt att få runt kedjan. Fungerar perfekt utan clutchen igång. Har inte provat att justera men ska det behövas på en ny mek?

Xt växel trög med clutch
pilxtr15 sa:
Hej lossa på clutchen jag har cyklat 5 år utan clutch utan problem, spelar ingen roll när man kör 1 ggr 11 delat

Beror på var man cyklar och hur mycket fjädringsväg man har bak, min kedja hoppar gärna av i landningen efter stora hopp om clutchen är av.

Xt växel trög med clutch
jonte987 sa:

Slamrade på ett sätt jag inte är van vid vid helgens tur. Kom då på att jag glömt "fälla upp" clutchen efter senaste däcksbyte. Med cluchen på igen blev det tyst och fint! Trots allt stor skillnad och en bra grej, om än inte livsnödvändigt :).

Xt växel trög med clutch
Ja, så har jag uppfattat att det ska funka. Körde dock i off på första provrundan och det gick bra det också.
(xt har jag haft fler men det är den första med clutch)

Börjar bli riktigt nöjd nu efter några rundor. I början tyckte jag inte att det var bättre än min gamla slitna hoj men igår tyckte jag det funkade klockrent.

Angående om man ska räkna med att behöva ställa in clutch och skit. Om man monterar den själv så ska man självklart räkna med det. Lämpligen läser man dealer manual.
Är den monterad av proffs så kan man gå tillbaka med den men om det ska vara lönt får det vara en bra LBS och då hade det kanske varit rätt från början.

Nypåmtb sa:
jonte987 sa:

Slamrade på ett sätt jag inte är van vid vid helgens tur. Kom då på att jag glömt "fälla upp" clutchen efter senaste däcksbyte. Med cluchen på igen blev det tyst och fint! Trots allt stor skillnad och en bra grej, om än inte livsnödvändigt :).

Xt växel trög med clutch
Intressant, har xt m8000 på två cyklar ock tycker dom är ganska olika i tröghet med clutchen i bruk. Nu funkar båda väldigt bra så inget problem men kanske värt att kolla lite på ändå.

Tillbaka
Topp