XT växelreglage strul - Hilfe

bite

Medlem
Halloj
Mitt 12 växels XT växelreglage fick, efter ha funkat klockrent sedan Juni, bara för sig att lägga av idag. Det är nu bara 4 lägen som funkar och "armen" på reglaget "hugger" inte i nästa växel. Så när man klickat fram 4 ggr så är "armen" i botten. (Svårförklarat det här..) Det ser duktigt krångligt ut att mecka, men med nuvarande komponentbrist (slut överallt - förmodligen tillgängligt igen i Juni/Juli) känns det som att jag behöver lite goda råd på vägen. Någon som stött på något liknande bekymmer? Tror ni det är det värt att försöka lämna in till någon guru och försöka laga? Eller är det ut på jakt efter reservdel som gäller. Hittade ett kompatibelt XTR-reglage.. Stön..

Mycket troligare att det är vajer/hölje som spökar än själva reglaget. Ta loss vajern från bakväxeln och dra i den rejält medan du växlar med reglaget. Funkar det då är det bara att byta vajer+hölje.

Symptom är samma som alla Shimano växelreglare har efter 12 år när fettet har torkat ut. Men det skulle vara konstigt att det händer med ett icke-gammal reglaget. Lösningen på gamla är att spruta in något genom ett håll och då funkar dom som ny. Jag använde teflonspray.

Du skriver inte vilken växlar funkar. Vid ovanstående problem har du bara tillgång till de minsta drever. Om det finns problem med vajer/hölje brukar man bara kunna använda stödstra drever.

Symptom är samma som alla Shimano växelreglare har efter 12 år när fettet har torkat ut. Men det skulle vara konstigt att det händer med ett icke-gammal reglaget. Lösningen på gamla är att spruta in något genom ett håll och då funkar dom som ny. Jag använde teflonspray.

Du skriver inte vilken växlar funkar. Vid ovanstående problem har du bara tillgång till de minsta drever. Om det finns problem med vajer/hölje brukar man bara kunna använda stödstra drever.
Yepp, bara de minsta dreven som funkar. Kan ju vara så att Shimano montören fuskade med fettet när de satte ihop reglaget. Det var gott om fett på översidan av mekanismen, men kollade inte hur det såg ut undertill. Skall testa. Stort tack.

Jag har läst nånstans att det är nån grej som lossnar. Tror det var här:

Vid Shimano GRX växelreglage finns en problem som verkar bara att hända när man trycker ut balväxeln, t.ex. när man tar ut hjulen. Då trycks ploppen lite ut från växelreglaget. När man då växlar tar växel reglaget inte med pluppen. Enda lösning verkar att vara att delvis demontera växelreglaget. Har ingen aning om samma kan hända med XTR.

Hände mig med på min XT. Visade sig att vajern hade lyckats hoppa över sin plats inne i växelreglaget på något vis. Jag släppte vajern från bakväxeln, drog ut vajern genom växelreglaget, återställde justeringsskruven och öppnade upp reglaget för att sedan se att vajern löpte korrekt när jag drog om den. Då lirade det för mig åtminstone.

Tjena! Jag fick exakt samma problem igår! Någon som lyckats lösa det eller är det nytt reglage som gäller?
Lossat vajer och drog ut den ur reglaget sedan igenom igen. Löper fint. Bara de 4 tyngsta växlarna som funkar sedan griper inte reglaget tag längre utan man "pumpar luft" med den undre växelpaddeln. Läste också i forum länkat ovan men jag blir inte klok på vad som lossnat och om det går åtgärda. Öppnade upp reglaget igår men blev inte klokare.

Vore kul om man lyckas meka ihop det igen men känns som att det lutar åt ett nytt reglage...

Tjena! Jag fick exakt samma problem igår! Någon som lyckats lösa det eller är det nytt reglage som gäller?
Lossat vajer och drog ut den ur reglaget sedan igenom igen. Löper fint. Bara de 4 tyngsta växlarna som funkar sedan griper inte reglaget tag längre utan man "pumpar luft" med den undre växelpaddeln. Läste också i forum länkat ovan men jag blir inte klok på vad som lossnat och om det går åtgärda. Öppnade upp reglaget igår men blev inte klokare.

Vore kul om man lyckas meka ihop det igen men känns som att det lutar åt ett nytt reglage...
Fel på grejerna. Läs länken i tråden.
.för mig tog det typ 2,5 månad att få nytt via r2bike... Kan säga att XTR växlar mycket bättre än XT iaf, men XTR verkar oftare gå sönder.

Det är en liten fjäder som går av.

Fel på grejerna. Läs länken i tråden.
.för mig tog det typ 2,5 månad att få nytt via r2bike... Kan säga att XTR växlar mycket bättre än XT iaf, men XTR verkar oftare gå sönder.

Det är en liten fjäder som går av.
Ok, tack för svar. Mitt är XTR och som du skriver är det grymma växlingar. Får se om de tar det på garanti. Köper SLX så under tiden..

Jag hade exakt samma problem. Det visade sig vara en liten fjäder inne i växelhandtaget som hade gått av. Lbs fixade det. Google säger att det är ett vanligt problem med xt.

Gammal tråd men jag bumpar. Mitt reglage gav upp idag, på samma vis. Det är en liten (underdimensionerad) fjäder som går sönder efter slumpmässig tid. Är hyfsad på finmekanik o kan enkelt få tag i en liknande fjäder men att byta den kräver urmakarskillz i högre skolan. Hela reglaget måste plockas isär då fjädern sitter i botten.

Har traggat igenom 21 sidors tråd på mtbr som berör detta problem för xt och xtr 12s reglagen och det är hur många som helst som med trasiga växelreglage. Vissa där är inne på sina 5e och 6e reglage, utbytta på garanti. Andra gick över till slx som inte har detta problem.

Det verkar som shimano ska ha åtgärdat det på reglage producerade sent 2021 o framåt. Kommer pajja måååånga fler reglage framöver, producerade innan dess.

Mitt reglage var 2 år o 2 månader gammalt, antar för sent för garanti men det här är ju designfel delux o borde i mina ögon ersättas av shimano.

I Sverige har vi tre års reklamationsrätt så beror på var handlaren hör hemma.

Jag har avverkat två reglage med detta fel. Det första höll bara några månader. Hoppas på att det sista kan hålla nu.
Handlaren är i tyskland. Shimano borde gjort en total recall på möget. Det e ju bara "tur" om reglaget går sönder inom garantitiden, för sönder verkar de gå allesammans förr eller senare. Om ditt senaste kommer hålla beror på om det tillverkades före eller efter fixen (antagligen större fjäder) shimano verkar gjort slutet 2021.

Handlaren är i tyskland. Shimano borde gjort en total recall på möget. Det e ju bara "tur" om reglaget går sönder inom garantitiden, för sönder verkar de gå allesammans förr eller senare. Om ditt senaste kommer hålla beror på om det tillverkades före eller efter fixen (antagligen större fjäder) shimano verkar gjort slutet 2021.
Det är köpt nu i somras så det vet man ju inte säkert utifrån hur snabbt lagren omsätts. Tänkte se om jag kan laga det förra också så jag har en backup.

Sådärja, nytt reglage på garanti trots att garantitiden gått ut. Shimano vet ju såklart om att det är fel på reglagen annars hade jag inte fått nåt nytt så enkelt.
20221116_185934.jpg

Väcker denna till liv igen.

Någon som hittat en fix på detta problem än? Går reglaget att reparera eller är det tippen som gäller?

Köpt på Bikester som såklart avsäger sig allt ansvar för den förra ägarens sålda produkter.

Shimano vill att jag ska gå in till Min LBS med kvitto som jag inte kan hitta.

Väcker denna till liv igen.

Någon som hittat en fix på detta problem än? Går reglaget att reparera eller är det tippen som gäller?

Köpt på Bikester som såklart avsäger sig allt ansvar för den förra ägarens sålda produkter.

Shimano vill att jag ska gå in till Min LBS med kvitto som jag inte kan hitta.

Att spruta i smörjmedel, som jag skrev tidigare, löser inte problemet?

Tillbaka
Topp