XTR 2011

Daniel_E

Ny medlem
XTR 2011
Nu har Shimano lagt ut mer info om nästa generation XTR på sin hemsida. De har delat upp gruppen i två varianter: XTR Race och XTR Trail.

Det tvådelade vevpartiet från Race-serien ska tydligen väga under 700 gram.
670

Edit: Tog bort länkarna, de funkar inte längre.

Senast redigerad av en moderator:
XTR 2011
Mhm. Vilken beslutsångest man lär få mellan race och trail sen då.
Såg mumma ut det där vevpartiet.

XTR 2011
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Har män mkt fantasi kanske... Nä jag tyckte det var riktigt snyggt.

Jupps. Jag har överdrivet mycket fantasi :) Tycker vevarna är snygga, men precis som fantomens goda ring påminner det lite om just ett hakkors, även om det är mycket lite.

Finns för övrigt en hel del bruxar uppglagda på http://techdocs.shimano.com/ - Många varianter på prylarna finns det!

Vevarna FC-M985 verkar finnas i 40/28T, 42/30T och 44/30T med en BCD på 88mm och 48.8mm kedjelinje. FC-M980 kommer i 38/26T med 104/64mm BCD och 46.8mm kedjelinje. Utöver detta finns ett tredelat FC-M980 med 42/32/24T, 104/64mm och 50mm kedjelinje. Shimano ser också ut att ändra om vänster vevarm en smula så att den får två "pinch bolts" som klämmer mot axeln, precis som på XT.

Växelreglagen har en "mode converter" för att ställa om mellan två- och tredelat. Trevligt eftersom man slipper byta handtag om man vill ändra antalet kakor.

Kassetten CS-M980 finns i 11-34T och 11-36T.

Baknaven ser också ut att komma i en 12mm-variant, och fram kan man även köra med 15mm QR. Givetvis finns det matchande hjul också (dvs 9mm QR, 12mm rear, 15mm front)

XTR 2011
s: Åh, googlade på de och första bilden är fel :(

flog: De är fina, är ett fint lyft de för alla som gillar Shimanopedaler. Ser ut att ha riktigt mycket bättre lerrensning med.

XTR 2011
äre bara för mig som shimano länkarna i första inlägget inte funkar?

tycker personligen att designen på vevpartiet var ett nerköp från förra modellen :D men funktionen ä säker riktigt bra :D

XTR 2011
s skrev:
> Lugna och fina nu. Det är inget nazi-kors. Det är vridet moturs, vilket innebär en helt annan
> symbolik. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sauvastika - "År 1932 började det tyska nazistpartiet använda svastikan som symbol, och de båda [svastika och sauvastika] solkorsen (hakkorsen) är sedan dess starkt förknippade med nazismen, åtminstone i Europa och Amerika"

Skit samma egentligen, jag har inga problem med nya XTR-vevarna, är väl bara bra om man kan "reclaima" en gammal (sol)symbol som ett gäng skurkar snodde och missbrukade under ett antal år.

XTR 2011
Hmm. Undrar vad det är för skillnad på framhjulen WH-M985-F15 och WH-M988-F15? Verkar ju bara skilja 1mm i ekerlängderna, och det känns ju lite för kort för att innebära 26" och 29", eller?

XTR 2011
ostkaka skrev:
> Hmm. Undrar vad det är för skillnad på
> framhjulen WH-M985-F15 och WH-M988-F15? Verkar ju
> bara skilja 1mm i ekerlängderna, och det känns
> ju lite för kort för att innebära 26" och 29",
> eller?

988 har 2,6mm bredare fälgar. Bör ingå i XTR Trail som Daniel_E skrev om i första inlägget och 985 i XTR Race.
Bifogar en hjulbild med då jag tyckte de såg rätt snygga ut:
66318422.png ht=360

XTR 2011
Det tråkiga svaret är att man väntar till den 30:e när gruppen officiellt lanseras (enligt rykten). Länkarna gick till en sida som förmodligen hade publicerats av misstag och snabbt togs bort. Tyvärr!

XTR 2011
flog skrev:
> De nya pedalerna såg fina ut tycker jag. Lite åt
> crankbrothers acidpedal i stilen.

Var det någon vikt angiven på dem?

Lite lättare men med samma funktion/känsla som nuvarande XTR-pedaler vor ju önskvärt.

XTR 2011
magura skrev:
> Står inte R:et XTR ? Det blir ju ett lite
> konstigt namn Xtra Tough Race RACE.

Det blir lite som i Spinal Tap: "These go to 11".

XTR 2011
rising skrev:
> magura skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Står inte R:et XTR ? Det blir ju ett lite
> > konstigt namn Xtra Tough Race RACE.
>
>
> Det blir lite som i Spinal Tape: "These go to 11".

Du fattar väll att 11 låter högre än 10, XTR Race måste ju vara jätte räjsigt! Dom har bara bakat in några km/h till i vevarna!

XTR 2011
Jo det kanske får bli så; utan bash alltså fast knappast 40, blir nog 34 i mitt fall.

Om man vill ha 2 delat bli det lite lurigt då; helst som det är en vinkel mellan vev och klinga.

XTR 2011
ja nya XTR är as snygga men kostar därefter också, det lär kosta en bit över 13k för hela gruppen det är en gissning men kanske äre billigare den som köper lär märka :)

Tillbaka
Topp