xtr-hjul mystiskt fel hjälp sökes....

mitt baknav på årets xtr-hjul knackar och tappar kontakt med kasetten totalt då och då när jag cyklar, misstänkte bodyn och bytte den men problem kvarstår...:( ska köra långa lugnet och måste lösa skiten!!!!!! ngn som har ngn vettig ide????

ha det gott allihopa!

Möjligen kan det som paddan skriver vara kedjan som kuggar över och i så fall inte nödvändigtvis på kassetten utan även/i stället på framdreven - kolla dem också. Jag har råkat ut för det en gång och i min oerfarenhet tyckte jag det kändes precis som överkuggning på kassetten.

/Janne

Jag har samma fenomen på mitt XTR-bakhjul, känner två till som har upptäckt samma sak på sina XTR-hjul. Det är som att dodyn missar en kontaktpunkt då och då, för mig har det inte blivit mer än några få graders rörelse vid pedalerna. Frågan är om det är så att fjädern inne i bodyn är för svag så att det inte greppar tillräckligt hårt och glider förbi. Att det inte är kedjan som rappar är jag ganska så säker på på mitt hjul iaf.

Är det FH-M970?

"This review is for the new 2007 xtr rear hub, fh-m970. The hub itself works fine, but the freewheel doesn't. Shimano has 'upgraded' it's freewheel with more pawls (and also smaller ones maybe?) to provide 125% faster engagement. Bad idea. Right out the box, the freewheel malfunctioned constantly, causing the cranks to slip about 1/8 of a turn with a loud 'clack'. The LBS tried to solve this problem by removing the grease from the freewheel body, this helped somewhat, in the sense that malfunctions occur only sporadic at temperatures above 18 degrees celcius(about every 10 miles). Below that, there's little improvement, if any. Hubs should not be temperature sensitive, and with a hub in this price range, this kind of malfunctions should not occur at all! In an attempt to keep up with fast-engaging hubs like Chris King, Shimano clearly has crossed 'a bridge too far'. Probably, with some tinkering, further improvement is possible, but with a new hub, this shouldn't be neccessary. In this case, Shimano deserves only one chili for effort."

http://www.mtbr.com/reviews/Hub/product_22071.shtml

låter vettigt... kollade med shimano och fick en bekräftelse! frågan om man ska försöka och reklamera och investera i crossmax istället... :( surt för hjulen är fina annars...

Tillbaka
Topp