XTR - skivor

Thetomas

Medlem
XTR - skivor
Har precis monterat min XTR skvor,
men dom ginslar rätt mycket när man
bromsar. Fundara på ett bra sätt för
att få rent dom. Tänkte prova med
kemisk bensin, sån man köper på
apoteket...
Funkar det eller finns bättre metoder???

XTR - skivor
Inkörningsperioden tar ett tag, sedan så blir bromsarna lite tystare. Ta och cykla uppför närmaste stora backe, sen ner med full fart och bromsa hårt, upprepa tio gånger, sedan har du "bromsat rent" bromsarna någorlunda. Helt tysta blir de nog bara när det är torrt väder, de flesta skivbromsar ger ifrån sig olika melodier vid blött väder. Kör man Hope så är det hjärtskärande bromsskrik ibland... ;-)

/Leo

XTR - skivor
stämmer, de måste köras in en del. Sedan beror det på vad du har för belägg, det kommer två olika par med, ett organiskt, som inte skriker alls mycket och ett metalliskt (metal resin) som skriker en del. Mina är i princip helt tysta när det är torrt, men när det är blött så skriker de en del, speciellt bak (där jag har metalliskt belägg). Skriker de för mycket även efter inkörningsperioden kan det vara värt att titta extra noga på shmisning och sånt. Du skriver inte vad du har för framgaffel?

Mvh /Y

XTR - skivor
XTR-bromsen har den fördelen att den torkar fort när man bromsar. En av fördelarna med att det är lite massa som skalll värmas upp. Min saint tar lite längre tid på sig.

/rikard

XTR - skivor
Shimanos resin-belägg fungerar inte (tar inte) när det är blött och metall-dito är "sådär". Använd BBB:s blåa belägg istället. De tar lite bättre och är tystare.

XTR - skivor
peking Skrev:
-------------------------------------------------------
> Shimanos resin-belägg fungerar inte (tar inte) när
> det är blött och metall-dito är "sådär". Använd
> BBB:s blåa belägg istället. De tar lite bättre och
> är tystare.
>

Peking, har du testat de? hur är slitstyrka och känsla gentemot original? Sliter de på skivan mer? Jag har kört en hel säsong på mina original och det är mer än hälften av beläggen kvar...

Tillbaka
Topp