XTR12 di2??

pero02

Aktiv medlem
XTR12 di2??
Frågan är när Shimano släpper elektriska för 12-delat.

Dilemmat:
Jag gillar XTR bättre än XX1.
Jag gillar elektriska bättre än mekaniska.

I-landsproblem.

XTR12 di2??
De behöver uppdatera den gruppen rätt rejält, framförallt batterilösningen behöver de komma med något bättre.
Ska man köra dropper och EDC-tool finns väl ingen annan lösning idag än att ha batteriet som en pump vid flaskstället?

XTR12 di2??
Enligt rykte på annat forum tyckte Shimano att deras nyare 12-delade mekaniska grupper var så pass bra att Di2 inte längre behövdes. Skulle även tro att Di2 för skog sålt väldigt mycket sämre än landsväg.

Den störsgta lanseringen till 100-års jubileet kommer garanterat vara nästa generation Dura-Ace. Då 12-delat nu slagit igenom ända ner till Deore är det förstås inte omöjligt att även XTR får en uppdatering dock…

XTR12 di2??
Nya 12-delade mekaniska XTR är mycket bra. Jag skulle rent av säga helt i paritet med AXS trots att den är mekanisk och inte elektronisk. Det efter min erfarenhet av att ha kört hela året omväxlande på båda två.

För oss här i Sverige är behovet av bredare kassettomfång än 12-delat inte särskilt nödvändigt. För alpcyklister kan jag förstår behovet av bredare omfång.

I en intervju häromveckan med Emil Lindgren berättade han att han arbetar med framtagandet av nästa XTR, men som väntat ville han inte säga något mer än så.

Frågan är om Shimano kan hålla sig ifrån att utveckla en elektronisk nu när SRAM har sin AXS. Håller tävlingsinstinkten för att vika ner sig? (detta ständiga tjafs dem emellan om att göra kassetterna allt bredare, från 32 till 36 till 40 till 42 till 50 till SRAMs nuvarande 52).

XTR12 di2??
Jag har inte testat axs men jämför jag xx1 och xtr är xtr mycket smidigare. Upplever att jag kan växla med mer tryck på pedaler utan att det blir problem på xtr.
Större kassetter är inget som behövs. Skulle hellre ha fler steg tätare.

Tillbaka
Topp