Xx1 axs laddar ur under CV2023

PackeP

Medlem
Kort fråga. Fler som upplevde att SRAM AXS-bakväxelns batteri laddade ur under lördagens BLÖTA Cykelvasa 2023?

1 mil - low battery
4 mil - critical battery level.

Nyladdat dagen innan.
Är de inte täta med packning vid batteriet?

Kort fråga. Fler som upplevde att SRAM AXS-bakväxelns batteri laddade ur under lördagens BLÖTA Cykelvasa 2023?

1 mil - low battery
4 mil - critical battery level.

Nyladdat dagen innan.
Är de inte täta med packning vid batteriet?
Ska tillägga att jag tog mig runt med battri kvar…
Dagen efter var batteriet på över 50%….

Min erfarenhet är att axs har mycket sämre batteritid iaf på mtb än dom gör reklam för. Du verkar ju ha 50% så det verkade ju vara lugnt?:)

Min erfarenhet är att axs har mycket sämre batteritid iaf på mtb än dom gör reklam för. Du verkar ju ha 50% så det verkade ju vara lugnt?:)
Aldrig upplevt problem förr. Batteri var fräscht, lad dat och har tidigare räckt väl för 4-5 1,5h rundor innan ny laddning. Upplevde att de i väta inte verkar hålla måttet. En vän som körde hade också problem med sitt batteri.

Men det måste ju ha varit något annat om batteriet "laddas" till dagen efter.

Jag har inte hört eller märkt något, men jag ska hålla ögonen öppna framöver.

Inte varit med om man tar alltid ut batteriet så det inte ska kunna tjuvdra, samma med Di2. Lätt hänt att cykeln ligger i bilen med en knapp intryckt t ex.

Men nu gick ju laddningen ned under loppet, och upp igen efter. Så det laddades inte ur totalt. Så om du inte har tips på hur det kan tjuvladdas så är det nog fel spår.

Hade inte några problem med mina, kollade dock inte under loppet men gjorde som du laddade fullt dagen innan och lät visserligen batterierna sitta på under resan upp från Mora till Sälen på morgonen.

För att förtydliga, batteriet gick ner till låg batterinivå under loppet och därefter ner till kritisk nivå senare i loppet. Batteriet höll hela loppet men indikerade något annat. Batteriet var fulladdad dagen innan, transport skedde på CykelVasan lastbil. Väl imål och Sickan avställd hemma på campingen så indikerar batteriet efter ett par timmar ca 50 %. Min misstanke i detta är att batteriet antingen kommer i kontakt med väta När det åker ner i stora vattenpölar. När sedan batteriet torkar så indikerar det normalt.

För att förtydliga, batteriet gick ner till låg batterinivå under loppet och därefter ner till kritisk nivå senare i loppet. Batteriet höll hela loppet men indikerade något annat. Batteriet var fulladdad dagen innan, transport skedde på CykelVasan lastbil. Väl imål och Sickan avställd hemma på campingen så indikerar batteriet efter ett par timmar ca 50 %. Min misstanke i detta är att batteriet antingen kommer i kontakt med väta När det åker ner i stora vattenpölar. När sedan batteriet torkar så indikerar det normalt.
Är det möjligen ett gammalt alt defekt batteri som inte klarar av att hålla spänningen?

Kan det vara så att den visafe fel när det var så där riktigt grisigt blött, men hade gott om kräm kvar?
Sen när det torkade så visade den rätt igen..?

Kan det vara så att den visafe fel när det var så där riktigt grisigt blött, men hade gott om kräm kvar?
Sen när det torkade så visade den rätt igen..?
Mycket möjligt. Men då verkar jag vara en av få som haft problemet. Låter ändå lovande.
Eftersom ja aldrig upplevt det innan så var det troligen en engångsföreteelse. Men ett reservbatteri kan va läge att köpa!

Så här brukar de gå till med de flesta lithium-jon batterier i allt från mobiler, elcyklar, trädgårdsmaskiner eller elektriska växlar:

Äldre batteri = högre intern resistans, vi högre belastning faller spänningen mer då och de kan indikera att det är lite kvar, för att vid lättare last senare återhämta sig, samma gäller om de kanske kylts ner mer av vattnet då resistansen går upp och möjliga strömuttaget ner.

Oftast har batteri-mätar logiken även lite tröghet så att den ex vis inte hoppar upp i indikeringen direkt igen eller behöver kopplas in/ur innan den visar högre kapacitet kvar om den gått ner på låg nivå..

Eller så har det ändå trängr in vatten men då bör det nog leda till mer problem snart, vi behöver inte spekulera mer..

/Ingen jörgen

Tillbaka
Topp