xx1 spindel?

mood

Medlem
xx1 spindel?
Efter ivrigt googlande har jag kommit fram till att sram nog kommer släppa xx1 spindeln i framtiden för de som vill konvertera sina vevar, men när? Någon som vet? Jag kör redan 1x10 med mina sram xo vevar och skulle vilja slippa kedjestyraren genom att köra med xx1 klinga. Är det någon annan tillverkare som gör spindlar för konvertering till xx1?

xx1 spindel?
Förutom Wolf Tooth så håller Works, e*13, Blackspire och säkert flera andra på att producera XX1-liknande klingor just nu. Så om du kan vänta lite så kommer det bara vara att välja och vraka. Vill du däremot åt att kunna byta klingorna utan att demontera vevpartiet så är du hittills låst till att SRAM släpper spindeln och det vet jag ingenting om.

edit: Eller att någon annan tillverkar spindeln, doh...

Senast ändrad:
xx1 spindel?
mn skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är en "clutch type" bakre växelförare?

Type2 växeln är mycket styvare och starkare fjäder än den vanliga. Så inte kedjan hoppar av.

xx1 spindel?
cerro skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är en "clutch type" bakre växelförare?
>
> Type2 växeln är mycket styvare och starkare
> fjäder än den vanliga. Så inte kedjan hoppar
> av.

Så med en vanlig XT växelförare gör man sig inte besvär? Men är det någon växelförare som är bra förutom orginal XX1

xx1 spindel?
vanlig XT hade inte jag rekommenderat nej, riktigt klen fjäder, behöver iaf byta till Shadow plus då. Så XX1, Srams Type 2 och Shimanos Shadow Plus borde fungera.

xx1 spindel?
cerro skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är en "clutch type" bakre växelförare?
>
> Type2 växeln är mycket styvare och starkare
> fjäder än den vanliga. Så inte kedjan hoppar
> av.

Nja, "clutch type" har en liten broms i sig, som bromsar cage:en åt ena hållet (åt hållet kedjan slackas). Det är ju möjligt att den har starkare fjäder också, men det vet jag inget om.

Hos Shimano heter det plus, hos SRAM type2. Finns bara på X9, X0 samt XX1 (Endast 11-delat) hos SRAM. Hos shimano finns det på SLX, XT oxh XTR samt Zee/Saint.

Tillbaka
Topp