Xxl, nya cykelringen?

Kassler

Medlem
Xxl, nya cykelringen?
Ni vet, det är sommar, semester, man har lite att göra, man börjar leta efter saker att störa sig på!

XXL, denna norska gigant som för ett par år sen slog sig in på den svenska marknaden med grymma prisdumpningar har nu börjat "cykelringenfula".

Har flertal gånger åkt till XXL i tron om att det är billigare på slitdelar och tillbehör, men det är det det inte.

Och i dag vart håret grått och vansinnet i mig slog till!

Det där är ingen 10000krs hoj, och den är fan inte prisvärd för 5000 spänn heller, jämför med billigaste Canyon!
image.jpeg

Började titta runt bland de andra cyklar de säljer till "bra" pris, samma skit där!

Är XXL den nya butiken för lättlurade muppar alltså?

Hur stoppar vi det här?jag vill ha samma omotiverade ursinne som det är mot elcyklar.

EDIT:
Jag redigerar det här inlägget med smileys nu, så folk fattar att jag inte hotar folk som handlar från XXL. Jag är heller inte arg på riktigt.

:):):):):):):):):)

/Arg 30+ gubbe

Senast ändrad:
Xxl, nya cykelringen?
Enligt prisjakt så saluförs den av tre butiker utöver XXL.
Två vill ha ~10.000 kr för den, och den tredje vill ha ~7.500 kr.
Utifrån det tycker jag 4999 kr är ett ganska bra pris.

Xxl, nya cykelringen?
Du får skapa många trådar om du ska åka runt och jämföra priser med canyon. Jag tycker xxl ofta är riktigt bra. Dom kör ofta kampanjer. Bäst är ju när deras 25%på allt kommer upp

Senast ändrad:
Xxl, nya cykelringen?
Däremo har väl XXL mer än en gång fått kritik för att man listat grossistens listpris snarare än sitt ordinariepris...

Typ att man brukar sälja en vara för 5000kr, man har sänkt priset till 4500kr och skriver -55% (istället för -10%) för att i någon prislista nånstans fanns ett pris på 10000kr.

Xxl, nya cykelringen?
e120guru sa:
Däremo har väl XXL mer än en gång fått kritik för att man listat grossistens listpris snarare än sitt ordinariepris...

Typ att man brukar sälja en vara för 5000kr, man har sänkt priset till 4500kr och skriver -55% (istället för -10%) för att i någon prislista nånstans fanns ett pris på 10000kr.

Det är PRECIS det här jag menar!

Cykelringenfula sig.

Xxl, nya cykelringen?
Kassler sa:
e120guru sa:

Cykelringenfula sig.
Tur att du inte bor i Norge...

Xxl, nya cykelringen?
Vill också bara skriva att jag förstår hur XXL jobbar som stor aktör. Tillverkare gör så klart vissa speciellt speccade hojjar för XXL för att man inte ska kunna hitta den modellen till ett "bättre" pris på ett annat ställe.

Ex: scott scale 900 pro hos xxl

Jobbar inom skogs/trädgårdsindustrin där vi gör speciellt speccade produkter för hornbach/rusta m.m.

T.ex

Röjsåg 1 heter cx1 hos rusta och har gult handtag, samma röjsåg heter cx1-BB på hornbach och har grönt handtag. Den kostar 199 hos rusta, 359 hos hornbach. OBS exempel!

Xxl, nya cykelringen?
För något år sedan hade Xxl stundtals väldigt bra priser på bra grejor, men jag tycker att de tappat rätt mycket i kvalitet nu och att de mer liknar en outlet med udda och/eller gamla prylar. Med lite tur kan man göra fynd med det går mycket skräp på varje fynd.

De har också många varor som tillverkas enbart för dem, så det blir som Elgiganten/Mediamarkt m.fl. var något extra X i slutet av modellbeteckningarna så prisjämförelser med andra blir omöjliga. Troligen samma sak ändå, men man kan aldrig vara säker.Fult...

Xxl, nya cykelringen?
vill minnas att det var prat om hos min LBS om att vissa tillverkare gjorde "XXL-specifik" modell. typ tog en vanlig 5000:- hoj, bytte modellnamn på den för att dubbla "rek-priset" för att sen sälja billigt till XXL. då kan XXL säga att den kostar halva priset trots att värdet på den är samma.

Xxl, nya cykelringen?
Kassler sa:
e120guru sa:

Cykelringenfula sig.

Fast, där är ju inte XXL annorlunda än i princip någon annan inom konsumtionsvaror.

Xxl, nya cykelringen?
Orka reta upp sig på sånt.... Ge helt enkelt fan i att handla där istället. Om någon köper hojen för 5000:- och är nöjd är det väl OK eller ska dom läxas upp för att dom inte köpte Canyon eller något annat happy korrekt?

Xxl, nya cykelringen?
Bara det faktum att man har "komponentgrupp (bästa komponent)" gör att man förlorat mig för länge sen. Och försäljarna står och pratar sig varma om hur bra XT/XTR komponenterna är när det bara är bakväxeln som är det. Inte reglagen eller nåt som faktiskt har betydelse.

Xxl, nya cykelringen?
Jeppe_E sa:
Kassler sa:
e120guru sa:

Cykelringenfula sig.

Fast, där är ju inte XXL annorlunda än i princip någon annan inom konsumtionsvaror.
Det finns väl ändå ganska många (elektronikjättarna borträknade) som aldrig anger ett ordinariepris dom själva inte haft i butiken; Som aldrig tar in varor bara för "rean"?!

Xxl, nya cykelringen?
Så där har vitvarubranchen funkat i +20 år.
Det är billigt med lägsta-pris-garanti när man är enda återförsäljaren. Men det har ju även konsumenterna vetat om i +19,5 år.
Men än är ju inte sista idioten född ....

Xxl, nya cykelringen?
AX3L sa:
Bara det faktum att man har "komponentgrupp (bästa komponent)" gör att man förlorat mig för länge sen. Och försäljarna står och pratar sig varma om hur bra XT/XTR komponenterna är när det bara är bakväxeln som är det. Inte reglagen eller nåt som faktiskt har betydelse.

Menar du att det finns handlare som inte gör så?

Xxl, nya cykelringen?
Palle Kuling sa:
vill minnas att det var prat om hos min LBS om att vissa tillverkare gjorde "XXL-specifik" modell. typ tog en vanlig 5000:- hoj, bytte modellnamn på den för att dubbla "rek-priset" för att sen sälja billigt till XXL. då kan XXL säga att den kostar halva priset trots att värdet på den är samma.

Naturligtvis är det sådant prat hos din LBS. Denna känner ju sig hotad av XXL. Din LBS lever på att sälja och serva cyklar. XXL lever på att sälja prylar. De bara råkar ha cyklar i sitt sortiment. Sen kan du nog släppa det där med att det tillverkas specifika modeller åt XXL, White (som är XXL's egna märke) undantaget. Visa ett exempel på en cykel som de gjort detta på?

Det där är bara en skröna. Däremot finns det exempel på när butiker köper in landsspecifika modeller, för att kunna kringgå prisgarantin, eller erbjuda en liknande vara till ett bättre pris än konkurrenterna.

Förstår inte varför man kan bli upprörd över detta. Det sätts ett pris på en artikel. Det är upp till var och en och bedömma om artikeln är värd detta. Det är ju bara naiva människor som tror att de "sparar" pengar, jämfört med det tidigare "ordinariepriset". Ingenting säljs med förlust av butikerna (med få undantag, lockvaror som nypotatis och kaffe).

Xxl, nya cykelringen?
GustafH sa:
AX3L sa:

Tri-hojar brukar inte marknadsföras som att dom har DA-grupp även fast reglagen ofta är det (när resten av komponenterna är lägre i hierarkin).

Xxl, nya cykelringen?
GustafH sa:
AX3L sa:

Jo men det har vi ju fått reda på här att det är XXL-specifika cyklar (tydligen) som marknadsförs som XT, bara för att bästa komponent är XT. För det kan väl ändå inte vara så att det är tillverkaren som valt att göra så..... eller...? Nä det måste vara de onda norrmännen som lurar svenskarna.

Xxl, nya cykelringen?
Inte ens Rose specificerat allt på sina dyra cyklar. Styrlager t.ex kan vara ett FSA för 500 kr på en +30kkr cykel utan att det står någonstans i specen.
Men XXL kan ju fungera mycket bra för en med begränsad budget som vill börja cykla och inte vågar sig på ett internetköp som 1:a hoj.

5.000 verkar vara en lagom tröskel hos många jag känner, dom lägger inte 10kkr på en cykel innan dom vet/har behovet av ngt bättre.
Jag började cykla (igen) i vuxen ålder på en begagnad 15kg mtb och upptäckte hur kul det var.

Nästa cykel var en Easton från CCS för 17 tusen (1996).
Cykelringen går ju inte att jämföra med XXL dom är i min mening värdelösa på allt. Säljer däckavtagare i metall till alufälgar och påstår att det är bäst. Alla har lockpriser, med rutin lär man sig hitta rätt eller acceptera kvalitet kontra pris.

Dom som specar sin hoj till sista muttern köper sällan delar/ram på XXL iaf.

Xxl, nya cykelringen?
GustafH sa:
AX3L sa:

Ja nyss nämnda Canyon etc specar visserligen ner vissa delar, typ SLX bromsar på en annars full XT, men det är på rätt ställen där prestandan inte blir så påverkad. Reglagen är ju viktigare än själva växeln, så där är det uppenbarligen i besparingssyfte. Men framförallt gillar jag inte äckliga säljare som framhäver XTs alla fördelar när det bara är bakväxeln som är det.

Xxl, nya cykelringen?
JockeP sa:
Det är billigt med lägsta-pris-garanti när man är enda återförsäljaren. Men det har ju även konsumenterna vetat om i +19,5 år.

fast det där har vi ju redan avhandlat, och är nog ingen hemlis för nån i tråden. Så om du ska idiotförklara nån är du väldigt sen på bollen.

Det jag menar med att cykelringenfula sig är att påstå att nått kostat orealistiskt mycket kontra produkten i sig, sedan sätta ett "rabatterat" pris som ändå inte är speciellt prisvärt.

Xxl, nya cykelringen?
Selast sa:
Orka reta upp sig på sånt.... Ge helt enkelt fan i att handla där istället. Om någon köper hojen för 5000:- och är nöjd är det väl OK eller ska dom läxas upp för att dom inte köpte Canyon eller något annat happy korrekt?

Haha, ja det är det jag vill, hota folk!
Om du läser första inlägget så hoppas jag du ser att jag inte är fullt allvarlig, bara reagera på cykelringentaktinen!

Det viktigaste är väl att alla är nöjda?
Men jag är lite nöjd att folk blir så upprörda!.)

Xxl, nya cykelringen?
Många vanliga dödliga trampar faktiskt ovetande runt på "dyrt skit" med Acera, Tourney, Sora osv, och är nöjda med det...och börjar man titta i butiker och även på "premium" märken så sitter med happyögon ganska dåliga komponenter relativt högt upp på prisstegen. De dyra märkena är ju också duktiga med bakaxeltrim.

Xxl, nya cykelringen?
Den stora problemet med xxl är att produkterna i deras annonser sällan finns i butik. Man kan inte räkna med att kunna åka ut till valfritt varuhus och få prova storlekar liksom! Det står begränsat antal. Det verkar ibland som det är brgränsat till en cykel i storlek XS i varuhuset i Skinneskatteberg.

Senast ändrad:
Xxl, nya cykelringen?
Kassler sa:
JockeP sa:

fast det där har vi ju redan avhandlat, och är nog ingen hemlis för nån i tråden. Så om du ska idiotförklara nån är du väldigt sen på bollen.

Det jag menar med att cykelringenfula sig är att påstå att nått kostat orealistiskt mycket kontra produkten i sig, sedan sätta ett "rabatterat" pris som ändå inte är speciellt prisvärt.

Att vara sen är något av mitt signum. :-)
Och så idiotförklarar jag inte någon speciell utan snarare vissa ospecificerade individer ur typ hela populationen.
Vi är alla slavar under konsumtionshetsen i större eller mindre utsträckning. Duperade slavar som låter sig luras med i näringsidkarnas psykologiska fulspel.

Det är lustigt hur lätt det är att övertyga sig själv om att man sparar pengar genom att göra av med dem.

Din definition av verbet "cykelringsfula" (sig) är ett trick bland många andra som butikskedjorna har till sitt förfogande och jag håller med dig om att det är extra fult när det oftast "drabbar" konsumenter som inte har full koll på cykelmarknadens alla olika komponenter, specifikationer och fallgropar.
Men det verkar funka rätt så bra. Cykelringen finns kvar och det lär XXL också göra tills det kommer större och ännu fulare drakar som konkurrerar ut dem.

Och liten kommentar till lockpriser ... utvalda TV-apparater säljs ganska ofta till minusmarginal av de stora kedjorna. Allt för att få in kunderna till butiken med förhoppningen om att få sälja "nödvändiga" produktförsäkringar, guldpläterade "överlägsna" HDMI-kablar och krimskrams.

Xxl, nya cykelringen?
Kassler sa:
JockeP sa:

Fast just den cykeln som du refererar till är ju rek pris just 9990kr. Ivf enligt två andra handlare, som båda tar ut ett högre pris än XXL. Således är ordinarie XXL-pris inte något påhittat. Sedan att de aldrig sålt cykeln för det, spelar ingen roll.

Sedan får jag nog säga att 5000 kr för den hojen är prisvärt. Det är trots allt en giant med rimlig utrustning. Jämfört med billigaste canyon. En Grand Canyon 3.9 som kostar 6700kr (alltså typ 25% mer) så är inte skillnaden milsvid i utrustningsnivå. Alivio förutom..tadaaa..bakväxeln som är en deore.

Xxl, nya cykelringen?
JockeP sa:
Kassler sa:
JockeP sa:

Och så idiotförklarar jag inte någon speciell utan snarare vissa ospecificerade individer ur typ hela populationen.
Vi är alla slavar under konsumtionshetsen i större eller mindre utsträckning. Duperade slavar som låter sig luras med i näringsidkarnas psykologiska fulspel.

Det är lustigt hur lätt det är att övertyga sig själv om att man sparar pengar genom att göra av med dem.

Din definition av verbet "cykelringsfula" (sig) är ett trick bland många andra som butikskedjorna har till sitt förfogande och jag håller med dig om att det är extra fult när det oftast "drabbar" konsumenter som inte har full koll på cykelmarknadens alla olika komponenter, specifikationer och fallgropar.
Men det verkar funka rätt så bra. Cykelringen finns kvar och det lär XXL också göra tills det kommer större och ännu fulare drakar som konkurrerar ut dem.

Och liten kommentar till lockpriser ... utvalda TV-apparater säljs ganska ofta till minusmarginal av de stora kedjorna. Allt för att få in kunderna till butiken med förhoppningen om att få sälja "nödvändiga" produktförsäkringar, guldpläterade "överlägsna" HDMI-kablar och krimskrams.

Då förstår jag dig och håller med dig:)

Xxl, nya cykelringen?
Kassler sa:
JockeP sa:
Kassler sa:
JockeP sa:

Då förstår jag dig och håller med dig:)

Tråkigt. Hade precis plockat fram chipsen.

Xxl, nya cykelringen?
Jeppe_E sa:
Kassler sa:
JockeP sa:

Fast just den cykeln som du refererar till är ju rek pris just 9990kr. Ivf enligt två andra handlare, som båda tar ut ett högre pris än XXL. Således är ordinarie XXL-pris inte något påhittat. Sedan att de aldrig sålt cykeln för det, spelar ingen roll.

Sedan får jag nog säga att 5000 kr för den hojen är prisvärt. Det är trots allt en giant med rimlig utrustning. Jämfört med billigaste canyon. En Grand Canyon 3.9 som kostar 6700kr (alltså typ 25% mer) så är inte skillnaden milsvid i utrustningsnivå. Alivio förutom..tadaaa..bakväxeln som är en deore.[/

Jag lät kanske lite sur:)

Jag hade inte köpt hojen för 10000kr, inte heller för 7500, inte ens 5000, men 4000kr då hade jag till och med stått ut med suntour gaffeln.

Men jag får erkänna mig besegrad då, 10000kr skulle folk betala för den och för 5000kr är den ett klipp.

Nu är klockan 16 och jag är inte alls så låtsasarg som jag var i morse så tråden kanske ska glömmas nu?:)

Xxl, nya cykelringen?
Jeppe_E sa:

Eh... Det där är ju ett hyggligt trasigt resonemang...

Skulle du säga att ICAs ordinariepris på mjölk är 34kr/liter för att Nisses Camping tar det priset i som servicebutik...? Eller är ICAs ordinarie pris det som de tar i ordinarie fall?

Det var ju just detta XXL blivit fällda för - att man angett ett rekommenderat pris som ordinarie pris, trots att detta är högre än det pris man brukar ta för varan.
XXL har väl, bortsett från några fall jag sett, efter det gått över till att istället skriva "rek. pris" istället för "ordinarie XXL-pris" för att rätta sig efter marknadsföringsregler.

Eller så missar du att särskilja mellan en aktörs ordinarie pris och ett rekommenderat pris...?

Xxl, nya cykelringen?
Kassler sa:
Än så länge har vi lärt oss:

1. XXL är 25% dyrare än Bikester
2. XXL säljer 5000krs cyklar för 5000kr

Giant Trance 2 LTD för 25900:- på http://www.bikester.se/467708.html medans den just nu säljs för 19999:- på https://www.xxl.se/giant-trance-27-5-2-ltd-slx-fox-140-mm-16-terrangcykel/p/1119349_1_style
Deras ordinarie pris var 24900:- (det stod fortfarande 25900:- överstruket på websidan och 24900:- där 19999:- står nu) när jag köpte cykeln där och jag hade en 25% rabattkupong som då räknades på 24900:- vilket gjorde att cykeln kostade under 19000:- vilket jag tyckte var en bra affär. Men oavsett så är 24900:- billigare än bikester's 25900:- för samma cykel, inte 25% dyrare..

Man kollar på priset man får betala, inte hur många % rabatt det är eller hur mycket man "sparar", man sparar aldrig något på att köpa saker. Så det känns som det inte spelar så stor roll om XXL skriver att det är halva priset på en cykel för 5000:- oavsett om dom sålt den för 10000:- nån gång eller inte.

Xxl, nya cykelringen?
Det var bättre förr tycker jag, köpte en landsvägshoj av märket Focus med full ultegragrupp och bra kvalité av allt annat med för endast 14000, köpte även merida mtb i kolfiber med full xt och bra kvalité på allt annat med för 15000 :)

Xxl, nya cykelringen?
Jeppe_E sa:
Palle Kuling sa:

Naturligtvis är det sådant prat hos din LBS. Denna känner ju sig hotad av XXL. Din LBS lever på att sälja och serva cyklar. XXL lever på att sälja prylar. De bara råkar ha cyklar i sitt sortiment. Sen kan du nog släppa det där med att det tillverkas specifika modeller åt XXL, White (som är XXL's egna märke) undantaget. Visa ett exempel på en cykel som de gjort detta på?

Det där är bara en skröna. Däremot finns det exempel på när butiker köper in landsspecifika modeller, för att kunna kringgå prisgarantin, eller erbjuda en liknande vara till ett bättre pris än konkurrenterna.

Förstår inte varför man kan bli upprörd över detta. Det sätts ett pris på en artikel. Det är upp till var och en och bedömma om artikeln är värd detta. Det är ju bara naiva människor som tror att de "sparar" pengar, jämfört med det tidigare "ordinariepriset". Ingenting säljs med förlust av butikerna (med få undantag, lockvaror som nypotatis och kaffe).

Jag tror nog att det tillverkas cyklar specifikt för XXL. Dom hade ett par scottcyklar för ett tag sedan som inte finns med i ordinarie programet. Tror den ena hette scale 900 någonting.

Xxl, nya cykelringen?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jeppe_E sa:
Palle Kuling sa:

Jag tror nog att det tillverkas cyklar specifikt för XXL. Dom hade ett par scottcyklar för ett tag sedan som inte finns med i ordinarie programet. Tror den ena hette scale 900 någonting.

Det tillverkas cyklar specifikt för alla större aktörer på den svenska cykelmarknaden. Det finns ett antal både Scott, crescent, trek mfl. Som inte finns att hitta i någon katalog. Utan har tagits fram för att säljas till specialpris.

Har jobbat för sportson, cykelhuset och ett par mindre cykelbutiker och alla, med ett undantag har haft en deal med minst en tillverkare om en variant på tex Crescent Rimfaxe som "bara" den butiken/kedjan kunde köpa in till det specifika priset.

Sedan önskar jag att vi kunde släppa idén om att en lbs huvudsakliga inkomst är verkstaden. Jag har jobbat som cykelmekaniker i ett antal år och i alla fall utom ett har verkstaden varit något butiken hade för att det förväntades av kunderna, inte för att man gjorde några grova pengar på det. Pengarna tjänade man på att, hör och häpna, sälja cyklar! Verkstaden hade man för att den bidrog till försäljningen. Inte som sin huvudsakliga inkomst...

Senast ändrad:
Xxl, nya cykelringen?
Nä för då hade ju XXL gått i konkurs för dom har väl livstids service på cyklar dom säljer ;) (vet att dom säljer annat också :)

Men andra cykelhandlare har också ibland gratis sevice.

Tillbaka
Topp