XXL:s SC Comp FF 20, stål eller aluminium gaffel?

• Trådstartare Trådstartare Federer
  • Start datum Start datum
F

Federer

Guest
Senast redigerad av en moderator:
Ja det var lurigt, men jag skulle säga med 98% säkerhet att den har stålgaffel, så det står nog fel i produkttexten men rätt i specen med ST.

På Whites andra cyklar med aluminiumgaffel står det ju AL i specen precis som för ramen. Och en ytterligare ledtråd är bilderna nedanför, där den första dyrare cykeln har alu-gaffel och den du undrar över ser annorlunda ut uppe vid styrlagret/skärmfästet, så därigenom drar jag min slutsats ovan.

480f04ff892f4f2ba7f3414b904ff56d.png

78ff8df14d45442694e8c4757f21f026.png

Jag ringde och kolla med en butik, och dom hävdar att det är alu gaffel, men det rådde en stor osäkerhet minst sagt , det är konstigt att white skulle skriva fel i sin spec

Jag ringde och kolla med en butik, och dom hävdar att det är alu gaffel, men det rådde en stor osäkerhet minst sagt , det är konstigt att white skulle skriva fel i sin spec
Du får väl besöka en XXL-butik och ha med en magnet som du diskret känner med på framgaffeln. ?

Du får väl besöka en XXL-butik och ha med en magnet som du diskret känner med på framgaffeln. ?
Hehe, jag satt precis med en magnet i handen , när jag läste ditt inlägg, vad är oddset på det!!?

Nä, jag tänkte bara kolla om xxl hade nån rea på Lite versionen dom har ju black week och slog ett getöga på compen.

Kanske nån på forumet som har en comp och kan göra ett test med magnet!

Bör ju kunna få pengarna tillbaka om man står på sig!!

ST står tydligen för stel gaffel , låter väl rimligt , bara konstigt att det inte står vilket material den är gjord i på specifikationen .

ST står tydligen för stel gaffel , låter väl rimligt , bara konstigt att det inte står vilket material den är gjord i på specifikationen .
Inte så rimligt tycker jag. Tittar du på White SC Lite FF 20 så heter den gaffeln White SC AL så mer rimligt låter väl ST=Steel, AL=Aluminium, CF=Carbon Fiber. Deras lvg-cyklar har en gaffel som heter White RR CF.

Det verkar inte vara nån som bryr sig , jag trodde det var en hel del på forumet som hade en comp , men det är nog fel cykel för forumet.

Jag hade en SC Comp i tre veckor innan den blev stulen... Trevlig cykel även om den MTB-inspirerade drivlinan hade lite väl långa steg mellan växlarna. Jag upplevde även att den var väldigt bred över vevarmarna, säkert inbillning.. Hur som haver har den en framgaffel i stål.

Jag hade en SC Comp i tre veckor innan den blev stulen... Trevlig cykel även om den MTB-inspirerade drivlinan hade lite väl långa steg mellan växlarna. Jag upplevde även att den var väldigt bred över vevarmarna, säkert inbillning.. Hur som haver har den en framgaffel i stål.
Vilken års modell?
dom kanske har uppdaterat 2020.

Jag har en White sc comp. Dock ej helt ny, dec 2018. Magnetisk gaffel.

Bilagor

• 20201120_212943.jpg
    20201120_212943.jpg
    455 KB · Besök: 523
  • 20201120_213411.jpg
    20201120_213411.jpg
    324.4 KB · Besök: 217
Hehe, jag satt precis med en magnet i handen , när jag läste ditt inlägg, vad är oddset på det!!?

Nä, jag tänkte bara kolla om xxl hade nån rea på Lite versionen dom har ju black week och slog ett getöga på compen.
Jag har Lite, kört den sedan april. Har kört några långa turer på den, min sambo lånade den när vi körde cykelsemester i Skåne och nu pendlar jag med den. Gillar den starkt!

Bor väldigt nära XXL också så service har alltid varit lätt att få!

16059254359243197777617276097710.jpg

En Lite med omagnestisk framgaffel, satte på inre barends. Nu leta bra skärm (ej hellång) som passar även till mina ISP 2.5 med kompislapp i gaffatejp. Hörde jag ÖtziXL?
Edit. Byte av trampor samt längre (125mm) styrstam på G, stammen verkar vara 95mm på denna och jag vill LIGGA.

Edit 2. Eller ska man vända på styrstammen, hur mycket gör det? Frågar innan jag skruvar.....

Senast ändrad:
Visa bilaga 454401
En Lite med omagnestisk framgaffel, satte på inre barends. Nu leta bra skärm (ej hellång) som passar även till mina ISP 2.5 med kompislapp i gaffatejp. Hörde jag ÖtziXL?
Edit. Byte av trampor samt längre (125mm) styrstam på G, stammen verkar vara 95mm på denna och jag vill LIGGA.

Edit 2. Eller ska man vända på styrstammen, hur mycket gör det? Frågar innan jag skruvar.....
Du har ju ett spacertorn som heter duga! Slamma styrtammen och vänd den. 5 cm?

Kanoners, dock är jag en sån där som har svårt att översätta teori till praktik. Känslan är allt men ett bra verktyg för framtida bruk.
Mm, ett sådant verktyg är ju är ju bra för att kolla hur man ska uppnå det man vill åtstadkomma. Jag tycker 1cm upp/ner/fram/bak gör rätt stor skillnad, att köpa grejer på chans blir ju kostsamt i längden. Du funderar ju på 3cm längre styrstam, med det verktyget ser du ju att du nästan kan få till det med den omflyttning som föreslås ovan (förutsatt att du är ok med mer drop).

Mm, ett sådant verktyg är ju är ju bra för att kolla hur man ska uppnå det man vill åtstadkomma. Jag tycker 1cm upp/ner/fram/bak gör rätt stor skillnad, att köpa grejer på chans blir ju kostsamt i längden. Du funderar ju på 3cm längre styrstam, med det verktyget ser du ju att du nästan kan få till det med den omflyttning som föreslås ovan (förutsatt att du är ok med mer drop).
Det är det att jag skruvat och testat alldeles för lite, minns inte ens när jag bytte styrstam senast. Jag har svårt att ens för mig själv förklara vad jag vill åstadkomma ?

Det är det att jag skruvat och testat alldeles för lite, minns inte ens när jag bytte styrstam senast. Jag har svårt att ens för mig själv förklara vad jag vill åstadkomma ?
Är ju snabbt och lätt att flytta om och testa så det tycker jag du ska göra. Se till att skruva ihop på rätt sätt bara, kolla en youtube-video om du inte bytt styrstam förut.

Tillbaka
Topp