Yllekläder

Markus F

Aktiv medlem
Yllekläder
När jag slängde mina cykelkläder i tvättkorgen i går eftermiddag så insåg jag att jag hade fått nog.
Det spelar ingen roll om det är finmärken som Craft och Northface eller billigt Stadiumskräp, kläderna stinker. Jag är trött på att lukta illa, rent ärligt så har framförallt undertröjorna en förmåga att trots att dom nya och rena lukta som, hur ska jag nu uttrycka detta, nä det det går inte att säga offentligt.
Jag lämnar det till er fantasi, men inte ens franska ostar skulle få godkänt med den aromen.
Så nu har jag bestämt mig för att inte köpa ett enda nytt syntetpalgg, dom som finns får vara med tills dom går i bitar / eller jag kräks, beroende på vilket som kommer först.
Är det någon som har tips på främst prisvärda ull-underställ, dyra Merinotröjor vet jag redan var jag kan hitta ;-) ?

Yllekläder
Haglöfs har tröjor med något slags silvertråd i som ska ta bort lukten. Har lärt mig förr att silver är effektivt mot sådant. Någon som testat?

Ullfrotté finns det väl en tillverkare av ylleunderställ som heter. Hade en tjockare undertröja från dem förut, den luktade inte och var jättevarm.

Yllekläder
Titta i senaste Kadens så har du en annons om just ullfrotte unsderställ från haglöfs!!

Jösses vilken dålig koll jag har :-(

Haglöfs annons i Kadens var om syntet men adressen är www.haglof.se

Information om ullfrotte finns på www.getout.se så nu är det nog rätt hoppas jag.

EDIT: Rättning av felaktig info.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Yllekläder
http://www.wired.com/news/culture/0,1284,21416,00.html

http://www.theregister.co.uk/2004/09/28/nano_socks/

"Consumers will soon see the benefits of nanotech research, as a Pennsylvania-based company plans to use the technology to create socks that resist l'odour du fromage.

NanoHorizons has developed a technique for manufacturing nanoparticles (defined as particles smaller than 100nm) of gold and silver. Both metals are already incorporated into materials because of their antibacterial properties, but the manufacturing process is far from simple.

Metals can be mixed into a polymer in their macro form, but this uses a lot of metal which adds cost, weight, and can even change the properties of the material. Using nanoscale particles of the metals has several advantages, not least that because of their smaller size, a greater surface area is exposed with a smaller quantity of the metal.

Dr Stephen Fonash, NanoHorizons chairman, said that while "silver has been used since antiquity for its antimicrobial properties, these are the first commercially available noble metal nanoparticles engineered for use in plastic-based products, making them economically viable for innumerable products and applications
".

He explained that the particles are terminated with specific surface chemistries and delivered in organic solvents. This makes them compatible with the polymer manufacturing process. The particles could be incorporated into a wide range of products, as well as socks, including other clothing, shoes, food containers and other plastic products. According to CNET, the company is already working with a sock manufacturer, and expects the products will be on the shelves within a year. ®"

Yllekläder
Jaså, var det du som luktade så dant igår :-)

Annars har Houdini underställ som är utvecklade bla just för att undvika lukt. Tror att dom ska vara rätt så bra.

// Malin

Yllekläder
Ja, jag var ju tvungen att slänga på en halsduk för att täppa till i halsöppningen på jackan, tänk på att min näsa var närmast!
OK, tack för tips, nu ska jag sanera badrummet från ett mindre sandtag med grus.
Malina Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaså, var det du som luktade så dant igår :-)
>
> Annars har Houdini underställ som är utvecklade
> bla just för att undvika lukt. Tror att dom ska
> vara rätt så bra.
>
> // Malin
>
>

Yllekläder
Ullfrotte, dyrt och varmt. Det finns en anledning till att dom har varit på nordpolen, Everest etc ett par gånger. Dom är bra helt enkelt.

Hur kan det lukta så illa, först efter fyra dars fjällvandring var det så jag själv luktade hur illa det luktade, då fick nästa tröja åka på i fyra dar. Det kanske ska tilläggas att jag hade då gått 8 timmar om dan med 25 kg ryggsäck. Det var både med stadium ful och craft underställ.

Yllekläder
Har det inte kommit kläder numera, så är impregnerade med nåt, så det inte luktar?
jaras: kan va kosten, men vi är alla olika, å luktar olika och svettas olika mycket.

Yllekläder
Niklas en kompis påstod att stinklukten i konstfiberkläder
handlar om äggviteämnen. Man kan lägga kläderna i ättikssprit
och vatten så blir man av med problemet. Har inte prövat själv.

Ylle regerar om man är 100% säker på att:
1. Det inte är levererat av inavlade australiensiska fårplågare.
2. Plagget har något sånär vettiga maskintvättegenskaper.

http://www.spotbikes.com/spotbrandhome.html
http://www.surlybikes.com/clothes.html

Yllekläder
Hur är det med tvättemperaturen, kan den spela någon roll? Noterade just att ett par nyiköpta Craft-långkallngar kan tvättas i 95 grader. Vi snackar kokning...

/Magnus

Yllekläder
Jaras, visst kan det vara kosten. Men jag tror inte det, då skulle alla mina kläder stinka. Jag har två gånger tidigare den här vecka varit ute på långa turer med bomull som understa lagret och det resulterade bara i blöta, normalt svettluktande t-shirts. Nä, det är dom fukttransporterande syntettröjorna som inte blir av med ammoniak/urinsyra/äggviteämnen i sina fibrer.

Newsboy, tack för tipset om Spot. Surlytröjorna är slut i lager, annars hade jag redan beställt ;-)
Men är du säker på att dom är snällare mot fåren i NZ?

Yllekläder
Jag tror att lukten har med att göra att man svettas när man rör på sig:P
(Således finns bara en lösning, sluta röra på dig och du luktar inte.)
Men jag kan ha fel..

Yllekläder
jag hade en vanlig craft underställströja på mig 12 timmar om dagen i en vecka när jag åkte slalom och längdskidor förra året på en resa. sen hade jag tröjan några dagar på cykelträningspassen efteråt. DÅ luktade det en del. men hur normal användning är det.

jag var dessutom tvungen på den sista användardagen åka pendeltåg med cykeln. jag fick stå innåtvänd mot väggen för jag skämdes så för min stank. lite jobbigt. situationen var allmänt jobbig. jag hade kört distans 5,5 h och ätit bara en liten kaka. och när jag kom hem upptäckte jag att jag inte hade några nycklar med mig. och sambon var inne i stan. eftersom jag mer eller mindre hade väggat så ville jag inte cykla in till stan så jag tänkte tjuvåka med pendeltåget. på de 200 meterarna till pendeltåget så lyckades jag lägga mig raklång i den största vattenpölen (med is på botten) i en gångtunnel. roligt värre.

Yllekläder
Rätt säker att det är bakterier i tyget. Enda lösningen är att tvätta dem varmt ibland. Brukar låta mina cykelkläder åka med i 60°C emellanåt när de tycks stinka mer än vanligt. Håller inte plaggen för det köper man något annat märke nästa gång. Brukar bara vara eventuella tryck som tar illa upp...

Lästa någonstans att det blir värre med åren, stanken alltså ;)

Yllekläder
Ännu ett meningsfullt råd.. Tänk om du kunde läsa färdigt innan du kastar dig över tangentbordet?
När jag har tränat inomhus och bara har på mig sunkiga t-tröjor som blir genomblöta så luktar det ju bara vanlig hederlig färsk svett.
Den lukten stör mig inte.
Du kunde ju göra en liten insats här och förklara hur hydrofobiska konstfibrer fungerar?
I allafall ska jag testa med ull framöver, det framhålls ju från tillverkarna att det ska lukta mindre jävligt.

mytomspunnen Skrev:
> Jag tror att lukten har med att göra att man
> svettas när man rör på sig:P
> (Således finns bara en lösning, sluta röra på dig
> och du luktar inte.)

Yllekläder
Har hört man kan lägga stinkande gympaskor i frysen för att få bort lukten (bakterier). Det kanske funkar med syntet cykelkläder också.
Matthias el någon annan: var får man tag på yllecykeltröjor? Finns dom att köpa i Sverige?

Yllekläder
Hoppas att du skämtar, för det var det jag gjorde...
Försökte göra parodi på mig själv!
Har också undrat varför just konstfibrer får för sig att stinka så!
Det är verkligen konstigt. Det räcker att ha på sig en nytvättad ickestinkande underställströja i fem minuter för att den skall börja stinka. Detta även om man inte tycker att man svettats över huvud taget!
Lycka till med ullen!

Markus F Skrev:
> Ännu ett meningsfullt råd.. Tänk om du kunde läsa
> färdigt innan du kastar dig över tangentbordet?
> När jag har tränat inomhus och bara har på mig
> sunkiga t-tröjor som blir genomblöta så luktar det
> ju bara vanlig hederlig färsk svett.
> Den lukten stör mig inte.
> Du kunde ju göra en liten insats här och förklara
> hur hydrofobiska konstfibrer fungerar?
> I allafall ska jag testa med ull framöver, det
> framhålls ju från tillverkarna att det ska lukta
> mindre jävligt.
>

Yllekläder
jag tror på 42hz tips om metaller i kläderna. Smeta in dig i ett lager kopparpasta innan du tar på dig undertröjan så dödar du alla bakterier. Dessutom blir du snygg.

Yllekläder
Markus F: Jag hade också detta problem med mina träningskläder och efter ett tag även med Pearl Izumi X-Static ... (den har silvertrådar precis som jomper nämner) efter ca ett år dock ej lika mycket som de utan med silvertråd. Min bror rekommenderade mig att hänga ut dem på vädring ett dygn efter ett träningspass och därefter tvätta dem. Han svamlade något med fukten i luften!? Jag brukar sköja ur mina träningskläder med ljummet vatten numare, hänga ut dem på vädring i ett dygn och därefter tvättar jag dem i 30 grader. De luktar inte illa längre, ivarje fall inte alls lika illa.

Ang. underställ i ull så har jag en http://w4.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=977980 som jag är nöjd med. Skall inhandla fler sådana. De är även väldigt sköna att ha under en skjorta när det är kallt

jomper: Det funkar med silvartrådar man använder tydlingen sådant inom sjukvården om jag inte har fel.

// Miche

Yllekläder
Kör själv med Lundhags "Ullådalen" (http://www.lundhags.se/asptest/articleprint.asp?ID=01208). De funkar bra och luktar inte bäver efter en tur. Gjorde ett test i somras då jag använde samma tröja i fem dagar utan att tvätta den. Ingen lukt att tala om men den blev ganska styv av allt salt. Kan starkt rekommendera dessa. Funkar lika bra på sommaren som på vintern. Enda kruxet är att de inte är vindtäta och att de ser ut som de underställ de är.

Yllekläder
Det är sant att silvertråd används inom sjukvården. Det har experimenterats med olika förband där silver är en av beståndsdelarna och de tar väldigt effektivt bort lukten från geggia ibland infekterade sår.

På min avdelning har vi inte börjat använda det (förbanden är dyra) men det är väl bara en tidsfråga antar jag.

"Kul" att höra att det är fler än jag som luktar kattpiss efter en cykeltur med understället på.

Yllekläder
Använder helst bomull närmast kroppen om det går, bara att tvätta i 60 grader och miljögodkänt tvättmedel. Ull är helt Ok, men måste återfettas då och då för att inte börja lukta. Återfettningsmedel går att få tag på i Göteborg utan större problem. Kika i de små alternativbutikerna, finns fett som egentligen skall användas till ullbyxor till tygblöjor.

Yllekläder
Bomull är nog det sista jag skulle sätta på mig vid fysisk aktivitet .
Blir som ett vått omslag.
Sedan när man stannar så börjar man frysa nåt för jävligt

Yllekläder
Är det bara jag som tvättar _allt_ efter varje cykeltur? Har inga problem med att det luktar mer än vanlig svett efteråt. Dessutom handtvättar jag, i 30-40 grader, har inte tillgång till tvättmaskin. Man blir åtminstone ren om nävarna... :-)

Bomull är trevligt material att ha på sig, men inte när man cyklar. Det har absolut inga som helst egenskaper som man eftersträvar vid hög aktivitet. Lager på lager med syntetkläder är det som fungerar bäst.

/Leo

Yllekläder
Kaijan Skrev:
> Bomull är nog det sista jag skulle sätta på mig
> vid fysisk aktivitet .
> Blir som ett vått omslag.
> Sedan när man stannar så börjar man frysa nåt för
> jävligt

Leo Skrev:
> (...)
> Bomull är trevligt material att ha på sig, men
> inte när man cyklar. Det har absolut inga som
> helst egenskaper som man eftersträvar vid hög
> aktivitet. Lager på lager med syntetkläder är det
> som fungerar bäst.
> /Leo

Aha! Är det _därför_ jag går in i väggen varenda gång jag försöker hänga med på Happyrides? Det brukar alltid sluta med att jag hänger över styret med tungan som en slips...
(:-{)

Yllekläder
Jag har en salomontröja i materialet X-static som är extra antibakteriell på nåt vänster. Den luktar mindre illa mindre snabbt än mitt craftställ. Att tvätta efter varje tur går bort eftersom jag har tröjan på mig när jag pendlar (dush på jobbet).

Det ultimata plagget återstår att finna.

/rikard

Yllekläder
Leo Skrev:
> Lågflyga: Spana in
>
> /Leo

Jag har faktiskt ett par uråldriga Craft-långkalsonger under cykelbyxorna...

Yllekläder
Jag kör oftast en ylle-under-tshirt från Cykelcity, minns inte märket men den kostade inte mer än ca 150 kr och fungerar utmärkt. "Killar och sticks" inte alls, luktar inte (så värst) illa om man slarvar med tvätten och håller ett stabilt mikroklimat, eller vad man kallar det för, oavsett utetemperatur. Funkar därför även bra under konstmaterialtröjorna på sommaren.

Intressant det där med att ull skall fettas in. Det förklarar ju varför det beter sig som det gör.

Yllekläder
Har några olika underställ (syntet) bl.a. Craft, HellyHansen, Everest. Använder understället oftast en gång för att sedan tvätta i 60 grader funkar bra. Har testat att inte tvätta lika ofta men då börjar det lukta precis som ni säger, riktigt illa.

Yllekläder
Testa att ta en kapsyl med ättiksprit (24%) istället för sköljmedel (som man ju ändå inte skall ha till andaskläder)
Jag kör det och sedan jag började med det stinker det bedydligt mindre!
T.o.m. cigglukt försvinner ur hus om man tar en liten skvätt i en tallrik och låter stå ett tag.(gammalt husmorsrecept:-)
Har också hört att Lemongrass skall ha samma effekt på stinkande kläder men ej testat själv.

Yllekläder
Leo: Jag tvättade också alla mina träningskläder i princip direkt efter varje träningspass (Cykel, Spinning och löpning) men efter ett tag så började det lukta illa. Det där är ios väldigt individuellt för vi är ju olika med olika odörer.

// Miche

Yllekläder
Tack för tipset, men läs gärna inlägg nr 1 en gång till;-)
Markus F Skrev:

> Är det någon som har tips på främst prisvärda
> ull-underställ, dyra Merinotröjor vet jag redan
> var jag kan hitta ;-) ?

Yllekläder
Ett bra tips generellt sätt när det gäller träning, är att efter varje träningspass (oavsett ett squash- cykel- eller gym-pass osv) skölja av kläderna i vanligt ljummet vatten. Fungerar faktiskt kanon om man inte orkar tvätta kläderna efter varje pass. Som sagt, kanske inte svaret på din fråga utan bara ett generellt tips.

/Jacke

Tillbaka
Topp