Yt industries wicked 650b

CrilleCouloir

Ny medlem
Har precis fått min Lapierre Zesty 314 stulen och har nu 18.500 på fickan som skall räcka (nästan) till ny cykel. Vill gå åt det grövre hållet och velar mellan Canyon Strive eller wicked 650b...nån som har synpunkter, förslag eller har hittat nåt test på yt:n?

Gillar ju utseendet på canyonen bättre...

Yt är riktigt goa cyklar. LaPierre 314 ser ok ut, men den har jag inte provat. Kör själv på Radon Slide, men skulle helt klart kunna tänka mig en Wicked...

Striven är ju grymt snygg, allmänt omtyckt men Fox dämparna 2013 verkar ju suga och vad som suger ännu mer är att man får betala för att få dom fixade. Wicked har ju nya piken men inte lika snygg, och konstigt med 3 klingor, ingen bashguard eller kedjestyrare på en am/enduro. plus att den har 27,5. alltså hjärtat säger strive men hjärnan säger wicked eller?

Kommer Striven ens att finnas till nästa år? Canyon har ju gått ut och sagt att de slutar med 26" AM cyklar (den räknas kanske bara som enduro och inte AM).

Jag lägger min röst på YTn. Tycker den är tillräckligt snygg, har betydligt bättre dämpare och en bash och styrare kan lätt fixas för några hundralappar.

sanna ord mina herrar, då undrar man ju onekligen när canyon 2014 dyker upp och det vore trevligt med nån recension av yt'n. jag såg att det var nån happyit som beställt en...

Visst var det det! Den kom idag men har bara rullat ett varv på gården än, jag får återkomma efter lite utförligare testning.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Strive ....
(Dudes of
> Hazzard)

Gisses vad den där snubben kunde köra! (på moppen alltså... ;)
// Larsa

xtote skrev:
> Visst var det det! Den kom idag men har bara
> rullat ett varv på gården än, jag får
> återkomma efter lite utförligare testning.

Hur lång var leveranstiden?

mikaeljc skrev:
> xtote skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst var det det! Den kom idag men har bara
> > rullat ett varv på gården än, jag får
> > återkomma efter lite utförligare testning.
>
>
> Hur lång var leveranstiden?

Beställde måndag 5/8 och kunde med sms-avisering ha hämtat ut den tisdag 13/8. Nu när jag fick vänta på pappers-avin så blev det en dag till.

Gårdagens planerade hårdtestning gick i stöpet efter ca en timmes åkning och då hade jag redan hunnit laga en punktering. Det som tillslut ändade äventyret var att jag lyckades trampa av kedjan. Totalt har jag iaf skrapat ihop ca 2,5 timmars cykling så några intryck ska jag väl kunna bjuda på. När man läser detta så kan det var bra att veta att mina erfarenheter av heldämpat är mycket begränsade. Referenscykel är en Trek 6300 (HT).

Det starkaste intrycket är nog att branta sektioner känns betydligt tryggare att köra. Bromsarna har bra bett och kontroll, ett finger räcker till det mesta. Dämpningen sväljer rotmattor och stenar på ett bra sätt så stökiga sektioner blir en fröjd att åka. Lite tyngre att klättra med visst men inte så farligt faktiskt. 650B då? Jag inte säker på att jag kan skilja på vad som ger vad i fråga om geometri slaglängd och hjulstorlek men det känns iaf inte fel.

Varför man valde 3-delat kan jag inte begripa och storklingan ryker nog snart till förmån för en bash, jag har inte använt den än.

Kort och gott så har jag skitkul med den vilket också var syftet.

Några fler som köpt Wicked 650b'n? Är sugen på att dra iväg en beställning. Känns som en extremt prisvärd hoj, ffa med RS piken. Enda som håller mig tillbaka är fjädringen. Är inte 160 mm på tok för mycket som stighoj, eller nojar jag bara?

jag tog chansen och beställde, kommer nog om några dagar. Xtote har ju haft sin nån vecka, kolla med honom. min lapierre hade ju 140 och den var underbar som stighoj... jag kan återkomma så fort jag testat min. kan meddela att de verkar ha bra leveranstider...

Fasen alltså. 140 mm och ett köp hade varit givet. Beskrivningen på hemsidan känns helt opti för mitt användningsområde, men 160 mm och 27.5 borde, efter vad jag läst, nästan vara för mycket även för Hellas...

Jag har ingen erfarenhet av fulldämpade, utan går endast efter vad jag läst. 160 mm har jag försått att härhör på riktiga enduro.

Fan, överanalyserar allt. Vill bara ha en schyst stigcykel men är rädd för att köpa fel.

johanhej skrev:
> Jag har ingen erfarenhet av fulldämpade, utan
> går endast efter vad jag läst. 160 mm har jag
> försått att härhör på riktiga enduro.
>
> Fan, överanalyserar allt. Vill bara ha en schyst
> stigcykel men är rädd för att köpa fel.

Så där kände jag mig också för ungefär en månad sen. Jag vet inte hur hellasterräng ser ut så hur den funkar där törs jag inte säga. Till Faluns stökiga utförskörningar är den lysande. På en platt stökig stig så flyter det på bra. Men lite motlut och något större hinder så har jag det kanske lite besvärligare än med ht:n och vid brantare klättringar så får jag ge mig tidigare. På ht:n (trek 6300) kör jag dock spd medan yt:n fortfarande har plattisar. Funderar dock på att testa spd även på YT:n.

johanhej skrev:
> Fasen alltså. 140 mm och ett köp hade varit
> givet. Beskrivningen på hemsidan känns helt opti
> för mitt användningsområde, men 160 mm och 27.5
> borde, efter vad jag läst, nästan vara för
> mycket även för Hellas...

Jag kör 180mm i Hellas och har minst lika kul som på min gamla hoj med 120mm.

hämtade min wicked idag från postterminalen.Första intryck : fläskigare live än på bilderna, mindre gung i gaffeln på denna än min fox på zestyn. med hårdpumpade däck känns några några transportmil inte som något som helst problem (iofs så har jag aldrig ägt en landsvägscykel). det enda jag kommer behöva göra imorgon är att justera in framväxeln lite och lufta frambromsen. Återkommer efter lite stigcykling...

Har precis lagt den beställning på en large, vilket känns extremt jobbigt med mina mått;
182 cm
84 cm ben
68 cm överkropp
68 cm armar
...
surfar in på canyon strive, där blir jag rekommenderade medium trots att deras large har kortare reach.

Har jag gjort ett misstag? :) hahah feck

Det här var ju inte så värst harvigt...försökt betala i 30 minuter nu..så tillslut bestämmer jag mig för att läsa felmedelandet som poppar upp. Banken måste först kolla att uppgifterna stämmer innan jag betalar.

Aighht..

Men hur är det med växelkursen. Är den bara att dra rätt av eller tar den mottagande banken någon avgift?

Här!
2013-08-1416.59.56.jpg

2013-08-1610.12.10.jpg

2013-08-1915.57.55.jpg

> Men hur är det med växelkursen. Är den bara att
> dra rätt av eller tar den mottagande banken
> någon avgift?

Har för mig att det stod att inom EU så betalas alltid mottagande banks avgift av mottagaren (dvs ingår i priset).

/Torbjörn

Alltså beställningen funkar helsmidigt, när banken väl godkänt din utlandsbetalning (fördröjning pga säkerhetsskäl) så fick yt betalningen på nåt dygn. När det väl stod PAYED på min beställning tyckte jag dom var sega och skickade några mail efter ca 2 dar. Alltid trevliga ,snabba mailsvar och de bar om ursäkt för högt tryck på ordrar. Men iväg kom den och det intressanta är ju att som vanligt tar resan från tyskland till Sverige knappa 12 timmar, men sen från gränsen till sthlm (i postens händer) då går snabbt 2 dygn.

Cykeln är underbar, väl ihopskruvad från fabrik, och jag ångrar inte för en sekund köpet!! Har precis tagit bort storklingan och beställt bashguard, annars inget moddat.

Piken äger för övrigt. Körde 2 dagar i Omberg, ställde fjädringen i trailläge och bara njöt...

Jag har redan cyklat för 400 Euro så jag är inte bitter,iaf inte därför. Fast nu får jag anledning att testa hur de hanterar reklamationer. På dagens tur så märkte jag först att vevarna snurrade med när jag ledde cykeln och sedan att kassetten liksom ryckte i kedjan när jag frihjulade. Med hjulet löst kunder jag tydligt känna att frihjulet gick trögt på två ställen.

xtote skrev:
> Jag har redan cyklat för 400 Euro så jag är
> inte bitter,iaf inte därför. Fast nu får jag
> anledning att testa hur de hanterar reklamationer.
> På dagens tur så märkte jag först att vevarna
> snurrade med när jag ledde cykeln och sedan att
> kassetten liksom ryckte i kedjan när jag
> frihjulade. Med hjulet löst kunder jag tydligt
> känna att frihjulet gick trögt på två
> ställen.

Låter inte som reklamation i mina ögon, inte utan att ha kollat varför frihjulet inte frihjular. Naknaven behöver ju lite service ibland, har du kört lerigt (dvs i verkligheten) kan de vara dags at göra rent navet hel enkelt.

Kul att du är nöjd för övrigt! Till er som fortfarande funderar måste jag konstatera att det är i princip oslagbart att hitta en hoj med såpass bra gaffel och geo för dom här pengarna.

Till dom som generellt undrade om 160mm är för mycket för skogen är svaret att det är en smaksak. En del gillar 160 eller t o m 180 i skogen. Själv gillar jag kortare och tycker 120-140 är optimalt för en stigraket. Känns rappare och mer kontakt med underlaget. 160 är dock bra på en hoj som även ska gå lite lift och alper ibland!

jodå jag har tittat och flera av tänderna som pawlsen ska greppa i har gått av helt eller delvis. Jag plockade ur de flisor jag kunde hitta och satte ihop igen vilket gav en förbättring men fortfarande tar den kedjan med sig. Hur som helst så känns det fortfarande trasigt. YT-industries har bett mig att skicka in hjulet för åtgärd.

/Torbjörn

Tjena, nu är hojjen på väg för min del. Min fråga är om det är dhl hela vägen eller tar posten över när paketet kommer till sverige?

Tillbaka
Topp