YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Dags att uppdatera bakdämparen. Hade spanat in mig på en Monarch Plus RC3 DebonAir men nätet verkar inte positiva mot dessa pga länkaget, orsak har jag inte riktigt fått kläm på.

Är det någon som provat?

YT Jeffsy - The tråd
Jag kör på 2.6" Nobby Nic, funkar kanon även om DT M1900 hjulen är i smalaste laget. De får gott och väl plats både i ram och gaffel, grepp och komfort är riktigt bra.

Har ett par fetare kolfiberhjul på väg från kina, får se om 2.6" får plats med 33 mm fälgbredd, annars blir det nog att gå tillbaka till 2.4" eller 2.5".

YT Jeffsy - The tråd
Om man skulle ta och uppgradera till lite finare hjul på min 27:a, vad skulle ni satsa på då? Inte så förskräckligt dyra bara. Jag har DT Swiss 1900 nu.

Eller är det så att man måste hosta upp 5-6000kr för att det ska märkas någon större skillnad?

Skulle vilja få ned vikten lite så den ska konverteras till 1x11 och tubeless så nästa steg är väl hjulen kan jag tänka mig?

YT Jeffsy - The tråd
Jag har beställt ett par NXT29AM40 på DT350 nav från Nextie. Slutade på ca 6700:- och eventuellt lite till om de fastnar i tullen.

Kan återkomma med recension när de finns hemma, första intryck av Nextie är i alla fall kanon. Väldigt snabba att svara på mail (handlar om minuter) perfekt engelska och väldigt hjälpsamma. Hoppas att det fortfarande stämmer om det blir några problem framöver.

YT Jeffsy - The tråd
raceroger sa:
YT har väl bara boost bak alltså 148mm men utan boost fram, hur funkar det när du beställer hjulset?? Antingen är det väl med eller utan boost?

Lika dumt var det på min Trek Remedy! Ett elände att få ihop det om man inte bygger själv. Tror Kona hade nån med bara boost fram? Får leta på nån konaägare och byta ett hjul med denne.?????

YT Jeffsy - The tråd
Nextie bygger ihop hjulen åt mig, sa bara att jag ville ha 12x148 bak och 15x100 fram. Det var inga problem, kostade inget extra. Däremot gick det inte välja direkt i konfiguratorn i deras webbshop, var tvungen att kontakta dem. Gissar att detsamma gäller t ex actionsports.de. Det är nog svårare med färdigbyggda hjulset däremot.

YT Jeffsy - The tråd
Lobboman sa:
Hej alla jeffsy fantaster! Ny på forumet!

Jag har en jeffsy 29" Strl L 2016 cykeln är skön men kanske lite för liten, tycker jag sitter lite för mycket framåtlutad?
Mitt grenmått är ca 91-92 och min längd är 186 cm.

Någon som har liknande erfarenheter?
Du blir mer framåtlutad på en större ram, längre reach. Eller menar du att du vill ha upp styret i höjd? Köp ett styre med mer rise kanske? En xl blir 2 cm längre och 9 mm högre. Inte mycket höjd-vinst jämfört med att du åker fram ännu mer.

YT Jeffsy - The tråd
Lobboman sa:
Hej alla jeffsy fantaster! Ny på forumet!

Jag har en jeffsy 29" Strl L 2016 cykeln är skön men kanske lite för liten, tycker jag sitter lite för mycket framåtlutad?
Mitt grenmått är ca 91-92 och min längd är 186 cm.

Någon som har liknande erfarenheter?
Vi har samma mått så när som på en cm grenmått, jag har väldigt korta armar. Jag rullar på en L och har 30mm rise på mitt styre, sitter väldigt upprätt tycker jag. Nackdelen är lite mindre tryck på framhjulet så man får tänka på det ibland, när man står upp löser det av sig själv.

YT Jeffsy - The tråd
Måste få lite råd av er som cyklar på Jeffsys.
Har i princip bestämt mig för en AL1 men kan inte bestämma mig för vilken hjulstorlek jag ska ha. Går och velar mellan 27.5 och 29. Vill ha en rolig och lekfull cykel. Har aldrig klocka eller dator med mig så om jag cyklar hemmabanan 1min snabbare på den ena eller andra spelar ingen roll. Prio 1 är att ha kul.
Till vardags blir det ganska mycket stökig stig med mycket sten och rötter och egentligen inte mycket utförskörade alls. Bor i Linköping så tillgången på backar är ganska begränsad.
På somrarna brukar vi spendera en del tid i Lofsdalen så där blir det cykling upp och ner på fjället och en del tid i bikeparken.
Vad tror ni? Vad hade ni valt?

YT Jeffsy - The tråd
Jag velade också ett tag men valde 27:an pga geometri som passade mig bättre. Intern vajerdragning är också nice på 27:an. Hade en ht 29 innan och saknar inte de stora hjulen förutom ev på väg till stöket.
Men vad du än tar blir det bra. Finns ingen optimal storlek på hjul. Alla har sina fördelar.

YT Jeffsy - The tråd
Har lyckats få en spricka i fram fälgen på min Jeffsy 29, DT Swiss M1900. Märkligt nog ser det nästan ut som en skarv som spruckit upp.
Ingen jätte spricka och hjulet är rakt i övrigt men frågan är om man vågar köra med detta? Har skickat ärende till YT får vi se om de går på garanti. Dock inte så sugen på att stå utan fram fälg ett par veckor och frågan är ska man passa på att uppdatera? Har hittat en easton 29 fälg med 27 mm inner bredd till super pris men frågan om de blir galet att köra olika fälgar fram/bak. Generellt sugen på att uppdatera till Stans Flow förr eller senare. Vad tycker ni fungerar det att mixa?

Bilagor

• 2017-10-05 15.15.26_preview.jpeg
    2017-10-05 15.15.26_preview.jpeg
    117.1 KB · Besök: 114
  • 2017-10-05 15.14.44_preview.jpeg
    2017-10-05 15.14.44_preview.jpeg
    120.8 KB · Besök: 157
YT Jeffsy - The tråd
Tror inte de bara är färgen/lacken då man tydligt kännner skarv/spricka om man drar med fingret över. Samt att de läckte små små bubblor såpavatten när jag monterade nytt däck. Fälgen verkar hålla ihop men känns inte helt hundra att fortsätta braka igenom stenkistor och annat stök, speciellt inte dåndet är fram fälgen. Frågan dock om värt uppdatera fram fälg nu och senare även bak fälgen eller blir de konstig känsla att köra mixat? Någon med erfarenhet att köra olika fälg?

YT Jeffsy - The tråd
Fälgar har alltid skarvar. En del tillverkare svetsar skarvarna men de fledta nöjer sig med att nita ihop ändarna. Sedan snyggar de till det med ett klistermärke eller motsvarande.

Så att du har en skarv i fälgen är en ganska dålig anledning att köpa nytt. Iaf om det äe dig själv du lurar och inte ett argument för att frigöra resurser från hushållskassan till en uppgradering...

YT Jeffsy - The tråd
Men alltså, vänta lite nu. Är inte det där bara skarven som blir vid tillverkningen? Eftersom man rullar fälgen från en stång så att säga kommer den ha en skarv. Och spricker den i skarven borde det oavsett vara ett solklart reklamationsärende.

YT Jeffsy - The tråd
H. sa:
Fälgar har alltid skarvar. En del tillverkare svetsar skarvarna men de fledta nöjer sig med att nita ihop ändarna. Sedan snyggar de till det med ett klistermärke eller motsvarande.

Så att du har en skarv i fälgen är en ganska dålig anledning att köpa nytt. Iaf om det äe dig själv du lurar och inte ett argument för att frigöra resurser från hushållskassan till en uppgradering...

Ok tack. Kanske inget att oroa sig över så länge fälgen verkar hålla ihop? Letar alltid argument för uppgraderingar men ingen panik så länge de fungerar.

YT Jeffsy - The tråd
Malgomaj sa:
Jag velade också ett tag men valde 27:an pga geometri som passade mig bättre. Intern vajerdragning är också nice på 27:an. Hade en ht 29 innan och saknar inte de stora hjulen förutom ev på väg till stöket.
Men vad du än tar blir det bra. Finns ingen optimal storlek på hjul. Alla har sina fördelar.

Är väl just det som är problemet :)
Men idag lutar det mest åt 27an, får se hur det känns i morrn. Samtidigt kanske man skulle vänta tills 2018 modellerna kommer ut. Man blir galen av detta velande.

Var och provade en Scott spark 700 27.5+ häromdagen. Jäklar vad nice den var. Något över min budget tyvärr. Ska tydligen inte vara några problem att sätta 29or i den cykeln så man kan byta mellan 27.5 och 29 beroende på terräng. Undrans om det kommer en 27.5+ jeffsy 2018.

YT Jeffsy - The tråd
CFB78 sa:
H. sa:

Ok tack. Kanske inget att oroa sig över så länge fälgen verkar hålla ihop? Letar alltid argument för uppgraderingar men ingen panik så länge de fungerar.

Mina ser likadana ut och läcker tätningsvätska i skarven sen de var nya...

Förövrigt har YT och DT haft mitt bakhjul på garanti i 6 veckor nu pga av att navet rasade så inte så kul att skicka saker dit.
Tur man köpte nytt på en gång.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Tack för era synpunkter & inlägg. Kör vidare och håller tummarna, får se om nästa inlägg blir en uppgradering eller i en annan tråd (visa din misär) :-)

YT Jeffsy - The tråd
Vizual54 sa:
Har i princip bestämt mig för en AL1 men kan inte bestämma mig för vilken hjulstorlek jag ska ha. Går och velar mellan 27.5 och 29. Vill ha en rolig och lekfull cykel. Har aldrig klocka eller dator med mig så om jag cyklar hemmabanan 1min snabbare på den ena eller andra spelar ingen roll. Prio 1 är att ha kul.
Till vardags blir det ganska mycket stökig stig med mycket sten och rötter och egentligen inte mycket utförskörade alls. Bor i Linköping så tillgången på backar är ganska begränsad.
På somrarna brukar vi spendera en del tid i Lofsdalen så där blir det cykling upp och ner på fjället och en del tid i bikeparken.

På riktigt var jag tvungen att kolla så det inte var jag själv som hade skrivit ditt inlägg efter jag hade läst början av ditt.
Jag hade precis samma frågeställning som dig och velade sjukt mycket mellan 27 eller 29.
För min del slutade på en AL1 27. Ångrar mig inte en sekund. Jag tycker den är perfekt.
Riktigt rolig cykel. Har inte provat Jeffsy 29" men flera andra populära 29" cyklar men kände mig aldrig hemma.
Det som gjorde valet svårast för mig var att jag läste för mycket vad andra ansåg. Så i just denna frågan mellan 27,5" och 29" borde man kanske mer gå på känsla. Det gjorde jag iaf :)

Jag är 178cm och kör M.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Testade många 29" innan som jag kände aldrig riktigt var det som jag sökte. YT Jeffsy 29" är dock en fullträff för mig. Prioreterade det faktum att jag cyklar 75% på stig i skogen. Känns snabb uppför och på platten. Gillar de stora hjulen på teknisk stig med mycket rötter och sten. Känner att 29" verkligen rullar över på ställen där jag tidigare var tvungen att ta i mer för att få flyt. Har testat att cykla i Jämtländska fjäll där den verkligen kändes som hörde den hemma med långa uppförsbackar och lika långa utförsåk. Har kört liftassisterat i Järvsö och flera gånger i Flottsbro och tycker den uppträder helt ok där med. I varje fall för den nivån som jag är på.

YT Jeffsy - The tråd
Hej där. Är jävligt sugen på en YT hoj, skulle köpt en i bårss men dem var slut i large alla modeller ja ville ha..då ville ja ha capran, mwn j tittar åt jeffay nu för det känns ju mer som en enduro än stigcykel?? Vad har.ni för erfarenheter?? Kör ni era jeffsys i åre och hafjell till exempel, någon.som.rullar ess på sin jeffsy?? Cf pro är ja sugen n på helst race men plånboken säger tvärnit där.:) mvh hampus

YT Jeffsy - The tråd
Jag har kört min Jeffsy med 150 mm slag fram i Åre. Det funkar ju såklart men de köttigare lederna känns inte så hälsosamma för cykeln, kan bero på att jag bara har snikversionen AL1, som ha lite för klena hjul.

Testade en polares Capra under samma resa och den känns mycket mer hemma i Åre, går som en stridsvagn, trots att den är en instegsmodell.

YT Jeffsy - The tråd
Ok, a men mest flowiga tracks ned lite amå stök och hopp är ju gött. Det viktigaste är ju att den funkar hemm med (göteborg), vet dock inte hur trampcänlog capran är mwn jeffsyn känns.väldigt rapp??

YT Jeffsy - The tråd
Sitter med fingret på avtryckaren nu för en Jeffsy 29 CF Pro, L borde väl bli bra för mig 187cm, 87 innerbenslängd?

Mitt enda stora frågetecken är egentligen följande:

Vad är era erfarenheter av hjulen, nav, lager? Jag kände inte till E thirteen (mod TRS+) o recensionerna på nätet är inte direkt övertygande, för att vara generös. På Facebook-gruppen för YT-användare har många haft problem med diverse lager också.

Vad är era åsikter?

YT Jeffsy - The tråd
DJ sa:
Sitter med fingret på avtryckaren nu för en Jeffsy 29 CF Pro, L borde väl bli bra för mig 187cm, 87 innerbenslängd?

Vad är era erfarenheter av hjulen, nav, lager? Jag kände inte till E thirteen (mod TRS+) o recensionerna på nätet är inte direkt övertygande, för att vara generös. På Facebook-gruppen för YT-användare har många haft problem med diverse lager också.

Vad är era åsikter?

Kan inte kommentera hjulen men om jag var du skulle jag avvakta till Januari för o se nya -18 hojarna (om du nu inte har panik att få tag i en cykel). Är det inte några större ändringar på -18 så kan du säkert få tag i en -17 till ännu bättre pris.

YT Jeffsy - The tråd
DJ sa:

Vad är era åsikter?

Nu är inte jag någon hjulexpert men jag har inte haft några som helst problem med mina under sommaren som jag nu ägt min Jeffsy 29a.
Jag kanske är lyckligt ovetande om hur bättre hjul ska kännas o.s.v. men de har iaf inte gått sönder och rullar framåt.

YT Jeffsy - The tråd
bjorkkis sa:
Vizual54 sa:

På riktigt var jag tvungen att kolla så det inte var jag själv som hade skrivit ditt inlägg efter jag hade läst början av ditt.
Jag hade precis samma frågeställning som dig och velade sjukt mycket mellan 27 eller 29.
För min del slutade på en AL1 27. Ångrar mig inte en sekund. Jag tycker den är perfekt.
Riktigt rolig cykel. Har inte provat Jeffsy 29" men flera andra populära 29" cyklar men kände mig aldrig hemma.
Det som gjorde valet svårast för mig var att jag läste för mycket vad andra ansåg. Så i just denna frågan mellan 27,5" och 29" borde man kanske mer gå på känsla. Det gjorde jag iaf :)

Jag är 178cm och kör M.

Det blev tillslut en Specialized Stumpjumper 27.5+. Efter ditt inlägg och lite snack med kompisar bestämde jag mig för 27an i medium. Jag är 176 så den skulle passa mig perfekt. Men när jag skulle in och beställa den visade det sig att de ändrat datum till slutet på oktober på AL1 i M. Tog beslutet att köpa en begagnad och vänta på 2018 modellerna.
Avser att komma tillbaka till denna tråden i vår.

Tack all som svarade på mitt inlägg och hav tips och råd.

YT Jeffsy - The tråd
Det slutade på ca 7500:- efter att tullen tagit sitt. Efter första rundan känns de bra, cykeln känns märkbart piggare. Hur mycket av det som beror på hjulen och hur mycket som beror på att jag bytte till aningen lättare däck vågar jag inte svara på. Kännbart bättre grepp, men på blöta rötter med löv på greppar det fortfarande dåligt.

Inga som helst problem att få dem att täta, men tyvärr hade de skickat med lite korta ventiler. Som tur var hade jag ett par längre liggandes.

Hjulsetet är ca 150 g lättare än original M1900, dryga cm bredare innermått och mycket styvare. Framför allt är det sjukt mycket snyggare!

YT Jeffsy - The tråd
Hur många bottomless rings har ni er monarch?
Tycker jag bottnar min lite väl ofta så öppnade min dämpare och där satt 4st.
Kör 27% sag och 165 psi.

YT Jeffsy - The tråd
Jag hade 4 från början men har tagit bort alla, tycker ramen är tillräckligt progressiv. Väger ca 90 kg, och kör med ca 30% sag. Pumpen säger 140 psi men jag misstänker att den visar lite lågt.

Då kör jag nästan uteslutande stig, försöker hoppa och droppa där naturen erbjuder, men inga parker så här långt.

Det mesta talar väl för att jag skulle föredra en coil istället...

Tillbaka
Topp