YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Uppdatering på mitt förhållande med min Jeffsy så har jag nu kunnat cykla på riktigt med en fungerad cykel ett par rundor efter diverse mekaniska och kroppsliga problem, och hojen känns riktigt bra nu med kolplastfälgarna på och inga glapp. Mys-testade lite SBR-sträckor i helgen och den känns väldigt kapabel all-round i t.ex. Hellasgården. Skulle tippa på att om man gillar att cykla snabbt i den typen av terräng så finns inte en mycket bättre hoj. I riktigt feta stenkistor så kan man ta mera risker med raka linjer med lite mera slag, men det känns enklare att köra med bättre precision med Jeffsyn. Min plan är nu att sätta på en 170mm-gaffel på Enduro 29an fram så att den blir mera av ett downhill-monster, och då tror jag att mitt cykelstall blir fulländat.

Förresten, vet att köp och sälj hör hemma på köp och sälj, men målgruppen för boost bak men inte fram är litens tänkte bara upplysa om att om någon vill uppgradera sina m1900-hjul eller ha ett par backupfälgar så avyttrar jag mina nya m1700 för halva nypriset: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=14571

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Uppdatering på mitt förhållande med min Jeffsy så har jag nu kunnat cykla på riktigt med en fungerad cykel ett par rundor efter diverse mekaniska och kroppsliga problem, och hojen känns riktigt bra nu med kolplastfälgarna på och inga glapp.

Blev det 29C07 med DT350? Vad hamnade summan på med tull, moms mm och hur lång tid tog leveransen?

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Blev det 29C07 med DT350? Vad hamnade summan på med tull, moms mm och hur lång tid tog leveransen?

Nästan. RM29C07 med Hope 4 pro nav och DT Revolution ekrar. Jag beställde fälgarna och naven lösa och överlät resten till Dr. Spoke aka Phil. Totalt landande jag på ca 9000 kr (+- 1000kr). Leveransen på lösa fälgar från LB har jag för mig ligger på ca 4v. Generellt lönar det sig bra att beställa färdiga hjul från LB men jag tänkte först bygga på befintliga nav men ändrade mig.

YT Jeffsy - The tråd
Ja, orderbekräftelsen fick jag samtidigt som jag la ordern, det var mer betalningsuppgifterna. På orderbekräftelsen står ju alla uppgifter som behövs för att betala, plus ordernummret. Tänkte vara lite proaktiv och betala så att det inte är ett hinder för att de ska skicka cykeln

YT Jeffsy - The tråd
Vet inte om man vågar sticka ut hakan här och fråga om det är någon som äger en Jeffsy/Capra/Canyon Strive/Spectral (eller liknande) i XL i Skaraborg? Och som är villig att ge en liten provtur... Har lite svårt att avgöra hur känslan är via geometrisiffror... finns det trådar för detta så hänvisa mig gärna dit isåfall...och isåfall ber jag om ursäkt för att ha kapat tråden...

YT Jeffsy - The tråd
19167 riksdaler fattigare. Men 19167 anledningar att vara glad ;)

Grymt prisvärt får jag nog säga, med tanke på specifikationerna. Inte många som kan tävla med det priset.

YT Jeffsy - The tråd
Hittade den perfekta hjälmen till min Jeffsy AL ;)

super-2r_mt-blk-blu-aggression_mips2.png

jeffsy.png

även en passande Jersey

Element-Jerseys-2017-Blue__16638_zoom.jpg

Om man nu inte kan cykla ordentligt på stigen, så kan man åtminstone se bra ut :p

YT Jeffsy - The tråd
Har det läckt ut någon info om -17's modeller? Skulle vilja se en uppgradering till Boost då jag redan har 2 uppsättningar hjul så håller tummarna för det iaf :)

YT Jeffsy - The tråd
inzani sa:
Har det läckt ut någon info om -17's modeller? Skulle vilja se en uppgradering till Boost då jag redan har 2 uppsättningar hjul så håller tummarna för det iaf :)

Man kan ju misstänka att YT har fått ett bra pris på Pike-gafflarna utan Boost. men jag håller med om att det känns lite knepigt att de har Boost bak och vanlig framtill. Det lär ju vara så att information om nästa års modeller lär dröja tills YT har sålt ut lagret av PIKE-gafflar.

YT Jeffsy - The tråd
Behövs Boost om man ändå inte kan köra 27.5+ ? Jag hade kunna tänka mig en Jeffsy om den funkat för 27.5+ också men så verkar ju inte vara fallet vad jag kunnat läsa på nätet.

YT Jeffsy - The tråd
supreeme sa:
Behövs Boost om man ändå inte kan köra 27.5+ ? Jag hade kunna tänka mig en Jeffsy om den funkat för 27.5+ också men så verkar ju inte vara fallet vad jag kunnat läsa på nätet.

Nu har jag inte fått hem min, men den levereras ju med rätt biffiga 29" 2.4 däck. Jag tror det råder en viss missuppfattning angående om den kan eller inte kan köra plushjul. En anledning kan förstås vara att gaffeln inte är boost och därmed "kan man inte" köra plushjul.

Men här finns väl en och annan Jeffsy-ägare som kan mäta minsta bredd mellan kedjestag och i baktriangeln?

YT Jeffsy - The tråd
Det finns inte många mm över i bredd för bakdäcket, varken med de Onza Ibex 2,4" som satt på orginal eller de 2,35" Nobby Nic som jag har bytt till. Då är det dessutom med 22,5 mm innerbredd på fälgen. Att det skulle få plats 27,5+ där bak känns inte troligt.

YT Jeffsy - The tråd
Någon som är lång och kör Jeffsy?
Är själv 197cm och på pappret ser Jeffsy ut att ha för kort reach, min Banshee har 477mm, Jeffsy 465mm
För mig som är lång ser ju SC Hightower med sina 475 bättre ut.
Men! det är ju en helt annan prisklass på SC, Jeffsyn verkar ju galet prisvärd, får ju hela cykeln för mindre pengar än en SC Hightowerram går loss på.

YT Jeffsy - The tråd
PatrikHA sa:
Är själv 197cm och på pappret ser Jeffsy ut att ha för kort reach, min Banshee har 477mm, Jeffsy 465mm
Men! det är ju en helt annan prisklass på SC, Jeffsyn verkar ju galet prisvärd, får ju hela cykeln för mindre pengar än en SC Hightowerram går loss på.

Köp båda och flytta över det som går att flytta över. Sedan säljer du Jessy-ramen. Ett alternativ om Jeffsy känns rätt men att det kan kännas prisvärt. Vet inte om det lönar sig, det går ju att räkna på om man nu är sugen på det :)

YT Jeffsy - The tråd
PatrikHA sa:

Fast då tittar du på CC-ramen. C finns bara som kompletta cyklar och då är priset lägre (om än fortfarande betydligt högre än en Jeffsy med motsvarande komponenter).

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Det finns inte många mm över i bredd för bakdäcket, varken med de Onza Ibex 2,4" som satt på orginal eller de 2,35" Nobby Nic som jag har bytt till. Då är det dessutom med 22,5 mm innerbredd på fälgen. Att det skulle få plats 27,5+ där bak känns inte troligt.

Himla trist på vad som annars verkar vara en sjukt prisvärd cykel. Det finns en Al i strlk XL på K&S som jag är väldigt sugen på!

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Makten sa:

Fast då tittar du på CC-ramen. C finns bara som kompletta cyklar och då är priset lägre (om än fortfarande betydligt högre än en Jeffsy med motsvarande komponenter).

Jo, men likväl är det minst 1500 euro till och genomgående lägre spec på komponenter, därav inte sagt sämre.

YT Jeffsy - The tråd
Verkar som YT har fått lite bekymmer... Är YT nya Canyon?

We are currently experiencing a very high volume of questions and incoming requests, which unfortunately means that there are delays in answering. Your issues are important to us, and we ask for your patience – all questions will be addressed as soon as possible. For very urgent issues, you can reach us by phone, but please note that it may be hard to get through – the phone lines are burning up too!

Inget svar på mail eller på telefonen.... ugh... Faktiskt lite dåligt nu när man har satt in pengarna ;)

YT Jeffsy - The tråd
Jag är rädd för det om de fortsätter i den här takten och tänker kortsiktigt. Att tjäna pengar på allt för mycket volym istället för marginal leder alltid till stora utmaningar att bibehålla god kundsupport. Sen tycker jag de sänker sitt varumärke rejält genom att sänka priserna i omgångar så mycket de gör nu. Folk kommer också dra sig för att köpa fullpris sedan när de vet att en prissänkning på 25% med största sannolikhet kommer att komma.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Sen tycker jag de sänker sitt varumärke rejält genom att sänka priserna i omgångar så mycket de gör nu. Folk kommer också dra sig för att köpa fullpris sedan när de vet att en prissänkning på 25% med största sannolikhet kommer att komma.

Fast det där är väl inget ovanligt? Det gör ju alla :)

Däremot tycker jag det är naivt av företagsledningen att inte vara förberedd på den ökade arbetsbelastningen som de vet kommer att ske, när de sänker priserna. Det finns alltid de som vill köpa när det är nytt. Själv är det mer "sist på det näst senaste" ;)

YT Jeffsy - The tråd
Ja fast inte 5 månader efter lansering när nya modeller inte är i sikte, och inte i två omgångar. Och Canyon t.ex. lägger väl dessa cyklar i outleten och inte sänker på huvudsidan? Tycker prissänkningen är lite udda också då det borde varit tillräckligt billigt redan för de skulle sälja som smör, men de kanske räknade för högt. Förstår inte riktigt deras strategi. Kan ju vara så att de vill driva upp värdet på bolaget för försäljning och casha hem. Ägarna (som jag tror är några få personer) skulle nog kunna luta sig tillbaka för gott om de ville sälja i dagsläget, men känns inte riktigt som deras stil.

YT Jeffsy - The tråd
Nja, Canyon har ju höstrea bland sina vanliga sidor också. Sedan har de ibland lite extra rea i outleten. Om jag får spekulera lite fritt, så gissar jag att de vill sälja slut årets modell snabbt, så att de kan lansera 2017 års cyklar. Håller med om att prissänkningen är lite udda, eftersom de först sänkte och sedan sänkte de lite till. Men att de sänkte tror jag mer handlar om att de har ramar som de vill bli av med.

Satt precis i telefonkö i 15 minuter, tills det dök upp en röst som förklarade att alla operatörer (alla 2?) är upptagna och så avslutades samtalet.

YT Jeffsy - The tråd
Äntligen fick man kontakt... Men inte så positivt. Hade dock ett trevligt samtal med YT's kundtjänst, där de kunde bekräfta att pengarna kommit in den 5:e oktober, men att cykeln inte blivit skickad än, troligtvis på måndag. Det var ju lite synd, tveksamt om man hinner få den tills nästa helg.. Lite uselt att det ska ta mer än två dagar efter betalning för dem att skicka en lagervara.

YT Jeffsy - The tråd
IMG_20161008_170518_01.jpg

Jag trotsade vinden idag och trodde inte mina ögon när strava meddelade att jag slagit PB på min vanliga sträcka. Jag är otränad och tyckte att det gick otroligt tungt, men klockan var inte överens!

Jeffsy levererar!

YT Jeffsy - The tråd
Frugan har haft sin premiärrunda på sin nya Jeffsy. Svårt för henne att bedöma när hon har så begränsad erfarenhet av skogscykling och faktiskt cykling öht, men hon verkar nöjd hitills.

YT Jeffsy - The tråd
Blir inte riktigt klok på vilken typ av cykel Jeffsyn är...
Om man jämför med två olika cyklar från Specialized som jag har testat, Camber och Stumpjumper, vilken av dessa är den mest lik? Jag upplever Cambern som lättare och rappare och Stumpyn känns mer som en bandvagn om ni förstår vad jag menar. Bägge två är fantastiska cyklar men jag föredrar Cambern till den cyklingen jag ägnar mig åt nämligen teknisk stig, ingen downhill, inga dropp över 1 meter typ. Hur kommer jag att uppleva Jeffsyn i jämförelse med dessa? Någon som har erfarenhet eller i brist på det ändå vill spekulera/tycka?.

YT Jeffsy - The tråd
Nu har jag faktiskt skummat varenda inlägg i denhär tråden. Det är ju inte utan att man blir lite sugen på en Jeffsy. Kan det vara lösningen på alla världens problem tro?

Men hur är det med storlekarna? Jag är 185cm och kör nu på en epic L. Där måste jag ha en 120-stam för att det ska funka med reachen. Helst skulle jag gå upp på en 130-stam men jag har hejdat mig med 120mm. Jeffsyn i storlet L är bara aningens längre än en min nuvarande epic. Bör jag gå upp på en XL på jeffsyn. Då blir reachen 465mm. Saggar man bakdämparen lite extra så blir ju hojen kortare också.

Headtuben skilljer ju bara 5mm mellan L och XL.

YT Jeffsy - The tråd
Oggler sa:
Nu har jag faktiskt skummat varenda inlägg i denhär tråden. Det är ju inte utan att man blir lite sugen på en Jeffsy. Kan det vara lösningen på alla världens problem tro?

Ja. ?

Gällande storlekar är jag lika lång som du och kör large. När det gäller reach och längd på stam har jag Inga kommentarer.

YT Jeffsy - The tråd
Är oxå 1,85 lång och kör på en large. Tyckte reachen/styrstammen kändes lite kort i början men var mest en vanesak. Skulle inte vilja ha en XL då jag tror jag skulle uppleva den klumpig. skulle däremot kunna tänka mig nån cm längre styrstam ibland. Förövrigt en kanoncykel! Jag har bytt till nya lättare hjul och däck, efter det känns den väldigt rapp och lekfull, klättrar bra och askul utför.

YT Jeffsy - The tråd
Oggler sa:

Men hur är det med storlekarna? Jag är 185cm och kör nu på en epic L. Där måste jag ha en 120-stam för att det ska funka med reachen. Helst skulle jag gå upp på en 130-stam men jag har hejdat mig med 120mm. Jeffsyn i storlet L är bara aningens längre än en min nuvarande epic. Bör jag gå upp på en XL på jeffsyn. Då blir reachen 465mm. Saggar man bakdämparen lite extra så blir ju hojen kortare också.

Headtuben skilljer ju bara 5mm mellan L och XL.

Nu är Jeffsy och Epic inte samma typ av cykel. Så att jämföra dessa två är lite som äpplen och päron, tycker jag iaf. Jag är 193 med låååååånga armar och har en XL med 35mm stam. Funkar kanon! Kanske byter till en 50mm dock. Är du osäker så på reachen så ta en XL. Men kolla även upp sadelrörets längd om det blir problem. Men om du köper en Jeffsy i L och slänga på en 120mm stam så tappar du nog mycket av jeffsyns egenskaper.

YT Jeffsy - The tråd
Sadelröret är ju en detalj man måste tänka på i storlekssammanhang. Men om vi kollar på reachen så tyfker jag det verkar som att Jeffsyn är ganska kort. Spark tex är ju längre (460 i storlek L). Jag tycker inte det verkar vara orimligt att gå upp på en XL på Jeffsyn om man är 185-186. Jag gillar ju också ganska racig sittställning. Jag gillar inte när hojen börjar kännas som en soffa. Sadeln ska gärna fram ganska långt ochj jag vill kunna sträcka ut mig ordenligt. Det finns inget värre än att känna att man viker sig dubbel över styret vid spurt ock klättring. Jag vill inte ha styret i magen.

Men jag förstår också att allt hör ihop. Tex så har ju Jefffsyn en väldigt lång hjulbas tack vare den flacka gaffeln. Det är möjligt att hjulbasen blir orimligt lång på en XL. På Epicen tycker jag dock att hjulbasen är orimligt kort. Antingen åker man på framhjulet eller bakhjulet. Det finns liksom inget mellanting känns det som.

Hur skulle Jeffsyn funka med en 120-gafflel tro? Om man vill köra lite plattare och snabbare. När man har hojat på XC-hojar hela livet så känns ju Jeffsyns gaffelvinkel närmast skrämmande flack.

YT Jeffsy - The tråd
Elsasigne sa:
Blir inte riktigt klok på vilken typ av cykel Jeffsyn är...
Om man jämför med två olika cyklar från Specialized som jag har testat, Camber och Stumpjumper, vilken av dessa är den mest lik? Jag upplever Cambern som lättare och rappare och Stumpyn känns mer som en bandvagn om ni förstår vad jag menar. Bägge två är fantastiska cyklar men jag föredrar Cambern till den cyklingen jag ägnar mig åt nämligen teknisk stig, ingen downhill, inga dropp över 1 meter typ. Hur kommer jag att uppleva Jeffsyn i jämförelse med dessa? Någon som har erfarenhet eller i brist på det ändå vill spekulera/tycka?.

Jeffsyn är väl typ som stumpjumpern.

YT Jeffsy - The tråd
Oggler sa:
Sadelröret är ju en detalj man måste tänka på i storlekssammanhang. Men om vi kollar på reachen så tyfker jag det verkar som att Jeffsyn är ganska kort. Spark tex är ju längre (460 i storlek L). Jag tycker inte det verkar vara orimligt att gå upp på en XL på Jeffsyn om man är 185-186. Jag gillar ju också ganska racig sittställning. Jag gillar inte när hojen börjar kännas som en soffa. Sadeln ska gärna fram ganska långt ochj jag vill kunna sträcka ut mig ordenligt. Det finns inget värre än att känna att man viker sig dubbel över styret vid spurt ock klättring. Jag vill inte ha styret i magen.

Men jag förstår också att allt hör ihop. Tex så har ju Jefffsyn en väldigt lång hjulbas tack vare den flacka gaffeln. Det är möjligt att hjulbasen blir orimligt lång på en XL. På Epicen tycker jag dock att hjulbasen är orimligt kort. Antingen åker man på framhjulet eller bakhjulet. Det finns liksom inget mellanting känns det som.

Hur skulle Jeffsyn funka med en 120-gafflel tro? Om man vill köra lite plattare och snabbare. När man har hojat på XC-hojar hela livet så känns ju Jeffsyns gaffelvinkel närmast skrämmande flack.

Slutsatsen är väl att Jeffsyn är en helt annan cykel än vad du är van vid eller vill ha. En AM-trail cykel ska vara kortare i reachen samt flackare för bättre kontroll utför, jämfört med en XC-raket. Bäst är väl om du kunde provcykla en Jeffsyn eller liknande. Blir kanske en aha upplevelse som väcker ha-begär. Jag har själv gått från XC till en flack AM29 och har aldrig haft så kul i skogen. :)

YT Jeffsy - The tråd
Stämmer detta verkligen? Det är väl AM och endurohojar som varit långa sedan länge. XC-hojarna har väl precis börjat förja den trenden.

Jag håller absolut med om att jeffsyn och en epic inte går att jämföra. Men vi har ju alla våra referenser. Och cyklar är dyra. Det är väl därför jag söker en hoj med så brett användningsområde som mögligt. Och det är ju därför jag funderar på hur en jeffsy blir med lätta CX-hjul och lite brantare/kortare gaffel osv.

Går jeffsyn att få tag på som frame-set?

Provhoja är bra. Även bara klämma och känna. Finns det någon Jeffsy i uppsala?

YT Jeffsy - The tråd
Oggler sa:
Stämmer detta verkligen? Det är väl AM och endurohojar som varit långa sedan länge. XC-hojarna har väl precis börjat förja den trenden.

Jag håller absolut med om att jeffsyn och en epic inte går att jämföra. Men vi har ju alla våra referenser. Och cyklar är dyra. Det är väl därför jag söker en hoj med så brett användningsområde som mögligt. Och det är ju därför jag funderar på hur en jeffsy blir med lätta CX-hjul och lite brantare/kortare gaffel osv.

Går jeffsyn att få tag på som frame-set?

Provhoja är bra. Även bara klämma och känna. Finns det någon Jeffsy i uppsala?

CX-hjul på jeffsy är som att föreslå pakethållare på en downhillcykel... :D

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 183cm med 87cm benlängd. Jag valde en L. Helt baserat på storlekstabellen plus en virtuell bikefit från competetivecyclist.com

Den bikefit jag gjorde gav mig 76 cm sadelhöjd. Med tanke på att reverben är 22cm i normal position, så ger sadelrör + sänkpinnen ett ett mått på 74cm för en XL, sedan skall sadeln på också. Så det skulle bli för hög sadelposition för mig. eller ja, det kanske hade funkat precis. Men med tanke på att L är 4cm kortare, så känns den mer rätt. Men XL kan ju vara precis rätt för dig som är 2 cm längre än mig.

YT Jeffsy - The tråd
XC och XC. vi behöver inte hänga upp oss på begreppen här. Lättare hjul då om det låter bättre. Lättrullade däck. Att byta hjul och däck efter rådande förhållande när väl knappast något nytt?

Tillbaka
Topp