YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
Hej cykelvänner,

Nu ger jag mig in i denna tråd också. Kör idag Canyon Spectral som jag är sjukt nöjd med men är sugen på att gå upp till 29" då det blir rätt mycket XC-liknande cykling i Stockholmstrakten.

Två frågor:
1) Jag är 177cm med ett innerbensmått på c:a 76/77cm. Blir YT Jeffsy 29" large för stor för mig då? På Spectralen kör jag medium, och den är ok, även om jag tror jag skulle kunna haft en large där också.

Jag gick från en large Spectral 29 som var rätt storlek till large Jeffsy 29. Ångrar att jag inte gick upp till XL på Jeffsyn.

Kompisen är 176 cm och köpte en medium Jeffsy 29. Han ångrar att han inte köpte en L.

YT Jeffsy - The tråd
Tack för alla svar! I mitt fall blev det till slut en Jeffsy CF One 29" 2017 i medium från deras Outlet Store. Tror det blir bra för mig som är 177cm och innerbensmått på c:a 77cm. Gillar den tighta känslan från Spectralen jag har idag och hoppas att det känns tight och fint med denna i medium också.

Nu ska vi se vad vi kan hitta för pimping till den. Är det någon som känner till någr bra svarta handtag med lock-ons på båda sidor i guld? ;)

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
Tack för alla svar! I mitt fall blev det till slut en Jeffsy CF One 29" 2017 i medium från deras Outlet Store. Tror det blir bra för mig som är 177cm och innerbensmått på c:a 77cm. Gillar den tighta känslan från Spectralen jag har idag och hoppas att det känns tight och fint med denna i medium också.

Nu ska vi se vad vi kan hitta för pimping till den. Är det någon som känner till någr bra svarta handtag med lock-ons på båda sidor i guld? ;)

En large hade du fått byta dropper till en kortare på, så blir nog bra.

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:

Måste revidera inlägget ovan. Jag cancellerade min beställning på en ny Jeffsy i storlek M då jag fick möjlighet att köpa en lätt begagnad Jeffsy 29 CF Race Pro i storlek large istället. Jag köpte den med vetskapen om att jag behövde byta dropper. Köpte en Brand-X 120cm dropper från CRC för 900:- och stoppade på. Satan vad nice det blev och vad rätt det känns. Nu känns cykeln perfekt och jag slipper ha känslan kvar att cykeln kanske är lite för liten. Jag är 177cm lång med innerbensmått på c:a 80cm.

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
fedge sa:

Måste revidera inlägget ovan. Jag cancellerade min beställning på en ny Jeffsy i storlek M då jag fick möjlighet att köpa en lätt begagnad Jeffsy 29 CF Race Pro i storlek large istället. Jag köpte den med vetskapen om att jag behövde byta dropper. Köpte en Brand-X 120cm dropper från CRC för 900:- och stoppade på. Satan vad nice det blev och vad rätt det känns. Nu känns cykeln perfekt och jag slipper ha känslan kvar att cykeln kanske är lite för liten. Jag är 177cm lång med innerbensmått på c:a 80cm.

Klokt val!

YT Jeffsy - The tråd
Har nu varit ute och provkört några rundor. Det jag reagerat på är hur trögt den går, även på asfalt, jämfört med min f.d. Spectral med Minion DHR och Minion SS. Ska byta däck från E13 TRSr och TRS+ till Nobby Nick bak och fram som ett första steg, men det jag reagerat på är om hjulen/naven snurrar trögt också?

Har lagt upp ett litet klipp här:
Vad tycker ni? Rullar era lika trögt? Tror ni detta märks vid cykling? Har försökt titta/lyssna och tycker inte bromsskivorna ligger emot.

Denna cykel är alltså en 2017 Jeffsy 29" Race Pro med E13 TRSr nav, fälgar och däck som inte gått mer än 25 mil.

Ni som gillar snabbrullande däck, vilka kör ni med? Tack!

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
johnny165 sa:
Tyckte också min var extremt trögrullad tills jag bytte däck..Nu är det en helt ny cykel, kör nobby nic fram och rock razer bak..

Det kanske är en smutt kombo! Körde ju Minion SS på min gamla som jag gillade. Kör du 2.35 fram och bak?

Rullar dina nav såsom i mitt klipp ovan?

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
johnny165 sa:
Tyckte också min var extremt trögrullad tills jag bytte däck..Nu är det en helt ny cykel, kör nobby nic fram och rock razer bak..

Det kanske är en smutt kombo! Körde ju Minion SS på min gamla som jag gillade. Kör du 2.35 fram och bak?

Utan att ha provat, skulle jag nog säga ja, förmodligen..Ja 2.35 fram och bak, snakeskin blå addix, tror det va snabbrullande gummit..funkar skitbra även på geggig höst!

YT Jeffsy - The tråd
johnny165 sa:
fedge sa:
johnny165 sa:

Utan att ha provat, skulle jag nog säga ja, förmodligen..Ja 2.35 fram och bak, snakeskin blå addix, tror det va snabbrullande gummit..funkar skitbra även på geggig höst!

Stort tack för svar!

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
Har nu varit ute och provkört några rundor. Det jag reagerat på är hur trögt den går, även på asfalt, jämfört med min f.d. Spectral med Minion DHR och Minion SS. Ska byta däck från E13 TRSr och TRS+ till Nobby Nick bak och fram som ett första steg, men det jag reagerat på är om hjulen/naven snurrar trögt också?

Har lagt upp ett litet klipp här:
Vad tycker ni? Rullar era lika trögt? Tror ni detta märks vid cykling? Har försökt titta/lyssna och tycker inte bromsskivorna ligger emot.

Denna cykel är alltså en 2017 Jeffsy 29" Race Pro med E13 TRSr nav, fälgar och däck som inte gått mer än 25 mil.

Ni som gillar snabbrullande däck, vilka kör ni med? Tack!

Snygg sub ;)

YT Jeffsy - The tråd
Himneck sa:
Ni som konverterat Jeffsy AL (2016) till singelklinga, vilka komponenter har ni använt er av?
Tips/råd för bästa resultat?

Racefaceklinga fram med klingskruv från samma tillverkare. XTR reglage, xt, kedja och bakväxel. Kassett har jag xt på ena hjulet och sram X1 på det andra.

Enklast är väl att köpa ett xt minigruppset med lös klinga. Antar du har "vanlig" body.

YT Jeffsy - The tråd
Det är väldigt lätt. Köp en singelklinga med RafeFace Chinch anslutning så passar det direkt på vevpartiet. Snuggletooth är prisvärda på Chainreaction.
Behöver en avdragare som normalt används till Shimanokassetter, finns bl.a. på Biltema billigt. Ta bort främre växel o reglage. Klart!

YT Jeffsy - The tråd
Skogsnalle sa:
Det är väldigt lätt. Köp en singelklinga med RafeFace Chinch anslutning så passar det direkt på vevpartiet. Snuggletooth är prisvärda på Chainreaction.
Behöver en avdragare som normalt används till Shimanokassetter, finns bl.a. på Biltema billigt. Ta bort främre växel o reglage. Klart!

+1
Precis så enkelt, fast vevarmen kan sitta rätt hårt.

YT Jeffsy - The tråd
Nu har jag haft möjlighet att cykla lite mer på min 2017 29 CF Pro Race och det är en grej jag stör mig på: ibland hör jag ett 'creaking noise' från bakhjulet/kassetten/navet när jag trampar på lite hårdare.

Jag har dragit åt axeln mot hubben och bakhjulet ordentligt, men ljudet kvarstår varför jag misstänker E13 TRS+ kassetten? Bad Jarla Cykel titta på detta men de hade inte ett specifikt E13 verktyg som krävs.

Nu till mina frågor:
* Är det någon annan med E13 TRS+ 9-44t kassett som haft detta problem? Hur löste ni det?
* Någon som vet vilken LBS i Stockholm som kan meka E13-kassetter? Jag är noob på detta med bakhjulsnav/kassetter varför LBS vore nice. Eller om någon av er har E13-verktyget (i Stockholm) och kanske kan hjälpa till mot en liten ersättning?

Säg även denna artikel: https://www.pinkbike.com/news/how-to-silence-your-creaking-ethirteen-cassette.html. Har mailet E13's support direkt och frågat om min kasset kan vara drabbad av detta.

YT Jeffsy - The tråd
Skogsnalle sa:

Tack skogsnalle.
Det var ju så lätt som jag hade hoppats. Kände dock att det var läge att få tips från någon som verkligen vet, innan jag börjar beställa delar.
// Tack

YT Jeffsy - The tråd
Det nedre styrlagret är slut på min Jeffsy, någon som vet vad det är för dimensioner på lagret? Eller kanske något bättre headset än det som sitter original, kaputt på några månader. Är en 27 Alu 2 med ett acros headset.

YT Jeffsy - The tråd
oskaren sa:
Det nedre styrlagret är slut på min Jeffsy, någon som vet vad det är för dimensioner på lagret? Eller kanske något bättre headset än det som sitter original, kaputt på några månader. Är en 27 Alu 2 med ett acros headset.

top: ZS 44 | 28,6 (1 1/8“)
bottom: ZS 56 | 40 (1.5“)

Två tillverkare jag kan rekommendera är Cane creek och Hope. Men det är inte direkt de billigaste alternativen där ute.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Sirlander sa:
Raggamuffin sa:
Ska beställa ny dämpare. Minnet säger 18mm fram och 40mm bak... men det har svikit mig förr.
Har någon koll på bredden för infästningarna?

shock hardware för Jeffsy 29.
Fram: 10x17,4mm
Bak: 10x40mm

Exploded Drawing från YT:s hemsida: https://www.yt-industries.com/media/pdf/JEFFSY_CF_Exploded_Drawing.pdf

Tack, löste det på ett annat sätt istället :)
Nu har de ju en kanonbra reservdelssida, kanske varit uppe länge men jag hade missat den.

YT Jeffsy - The tråd
DSC_0142.JPG

Renthal stam och Styre sitter bra.

YT Jeffsy - The tråd
Hej.

Är det någon här som använder skydd till ramen på era Jeffsys?
Köpte en AL One 27 2017 och cykeln har inget som helst skydd på nederröret.
Jag har klistrat dit ett tillfälligt enklare skydd av självhäftande plastfilm (Biltema) men hade en del problem med att få till det bra.
Enligt YTs support så säljer de inga downtube protectors till deras aluramar.

Någon som hittat nåt vettigt?
Är inte sugen på Invisiframe.

YT Jeffsy - The tråd
K.Forsberg sa:
Hej.

Köpte en AL One 27 2017 och cykeln har inget som helst skydd på nederröret.
Jag har klistrat dit ett tillfälligt enklare skydd av självhäftande plastfilm (Biltema) men hade en del problem med att få till det bra.
Enligt YTs support så säljer de inga downtube protectors till deras aluramar.

https://www.ebay.com/itm/5m-Extra-C...035261&hash=item417ce827a3:g:n14AAOSws5pZIrD2

Den här tejpen gillar jag. Fastar typ på allt som är rengjort på cykeln och riktigt formbar. Finns billigare på ebay men just denna har jag köpt tidigare och är nöjd.

YT Jeffsy - The tråd
YT Jeffsy - The tråd
K.Forsberg sa:
Hej.

...

Hej.
Vet inte riktigt vad Invisiframe är så mitt tips kanske är nåt liknande, bara billigare.
Hittade detta på Pinkbike
https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=189473&pagenum=416
Sen har jag köpt sån Kydex härifrån
https://www.knivmaterial.se/kydex/18-kydex-15-30-cm.html
Jag har hittat en massa ursäkter för att inte fixa ett eget skydd än men det kanske får bli ett av dagens projekt.

YT Jeffsy - The tråd
Klorofylltalibanen sa:
K.Forsberg sa:
Hej.

...

Hej.
Vet inte riktigt vad Invisiframe är så mitt tips kanske är nåt liknande, bara billigare.
Jag har hittat en massa ursäkter för att inte fixa ett eget skydd än men det kanske får bli ett av dagens projekt.

Skillnaden är hur mycket du vill mecka själv. Invisiframe etc är redan utskurna efter cykelmodellen, bara att tejpa alltså.

YT Jeffsy - The tråd
Är det någon som har haft problem med att ni ständigt behöver dra åt end-capsen på bakhjulet för att tighta till bak-axeln? På min 29 CF Race pro 2017 med E13 TRS+ nav så åker dom upp hela tiden och skapar lite spel i bakhjulet vilket är väldigt tråkigt. Blev rekommenderad av E13 att köra på lite loctite medium men dom åkte upp ändå. Får väl testa en gång till och ta lite mera.

Med detta inlägg så tänkte jag se hur någon av er har löst det, eller vilka tips ni kan tänkas ha för att åtgärda det en gång för alla?

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
Är det någon som har haft problem med att ni ständigt behöver dra åt end-capsen på bakhjulet för att tighta till bak-axeln? På min 29 CF Race pro 2017 med E13 TRS+ nav så åker dom upp hela tiden och skapar lite spel i bakhjulet vilket är väldigt tråkigt. Blev rekommenderad av E13 att köra på lite loctite medium men dom åkte upp ändå. Får väl testa en gång till och ta lite mera.

Med detta inlägg så tänkte jag se hur någon av er har löst det, eller vilka tips ni kan tänkas ha för att åtgärda det en gång för alla?

Det hände mig efter andra turen, tog lite tid innan jag förstod att det var bakaxeln och inte bakväxeln:D

YT Jeffsy - The tråd
johnny165 sa:
fedge sa:

Det hände mig efter andra turen, tog lite tid innan jag förstod att det var bakaxeln och inte bakväxeln:D

Vad gjorde du för att komma tillrätta med det?

YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
Klorofylltalibanen sa:
K.Forsberg sa:
Hej.

...

Hej.

Skillnaden är hur mycket du vill mecka själv. Invisiframe etc är redan utskurna efter cykelmodellen, bara att tejpa alltså.

Kydex beställd!
Tack för tipset.

På min förra cykel som var en Canyon satt det skydd på ramen men det var någon typ av vinylfilm som hade rejäla märken efter sten tyvärr. Till och med slagit igenom på nåt ställe. Drevet tog iofs den värsta smällen.
Känns som att Kydex står emot stensmällar bättre än tunn vinyl. Annars hade Invisiframe varit perfekt.

Tillbaka
Topp