YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Om man letar efter en 29" bongoplaststighoj med typ 130 mm så är väl fortfarande Jeffsy 29 CF mest bang för the bucks? Även om det inte är den mest långa och slacka som finns?

YT Jeffsy - The tråd
ulfalf sa:
Om man letar efter en 29" bongoplaststighoj med typ 130 mm så är väl fortfarande Jeffsy 29 CF mest bang för the bucks? Även om det inte är den mest långa och slacka som finns?

Mja. Den eller Spectral skulle jag säga. Kommer inte ihåg vilken som fick priset i enduro-mtb.com testet.

YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
ulfalf sa:

Mja. Den eller Spectral skulle jag säga. Kommer inte ihåg vilken som fick priset i enduro-mtb.com testet.

Fast Sprectral finns ju inte i 29" längre och har väl aldrig funnits i 29" bongoplast heller? :/

YT Jeffsy - The tråd
Behöver en cykel :)
2019 brukar ju släppas i slutet av 2018 (vet ej hur YT gör dock)

Men anlednings till att jag frågar är för att jag såg i kommentarerna ovan att Jeffsy 2019 eventuellt har ny spec.
Bör man vänta och se då det ändå snart blir vinter, eller köpa 2018 på höst rean..

YT Jeffsy - The tråd
Marcus-No1 sa:

Men anlednings till att jag frågar är för att jag såg i kommentarerna ovan att Jeffsy 2019 eventuellt har ny spec.
Bör man vänta och se då det ändå snart blir vinter, eller köpa 2018 på höst rean..

Leverans av 2019 blir ändå tiiidigast runt maj. Modellerna presenteras efter nyår tror jag, har för mig det var så 2017.

YT Jeffsy - The tråd
Marcus-No1 sa:
Hej,

Hur är droppern E13, har själv ingen erfarenhet av den, om jag förstått det rätt så har den enbart 3 fasta lägen?
Samt den stora frågan, borde jag vänta med att köpa tills 2019 släpps? Om, när på året brukar YT släppa nya modeller?

Stor tack på förhand!

Ang droppern så var jag också skeptisk till lägena men det funkar förvånansvärt bra, ang hållbarhet vet jag inget för min cykel är rätt ny men som jag förstått skall den vara relativt slitstark/tålig, men det får tiden utvisa

YT Jeffsy - The tråd
miol11 sa:
Marcus-No1 sa:
Hej,

Hur är droppern E13, har själv ingen erfarenhet av den, om jag förstått det rätt så har den enbart 3 fasta lägen?
Samt den stora frågan, borde jag vänta med att köpa tills 2019 släpps? Om, när på året brukar YT släppa nya modeller?

Stor tack på förhand!

Ang droppern så var jag också skeptisk till lägena men det funkar förvånansvärt bra, ang hållbarhet vet jag inget för min cykel är rätt ny men som jag förstått skall den vara relativt slitstark/tålig, men det får tiden utvisa

+1

YT Jeffsy - The tråd
ulfalf sa:
AX3L sa:
ulfalf sa:

Fast Sprectral finns ju inte i 29" längre och har väl aldrig funnits i 29" bongoplast heller? :/

Ah, du har så rätt! Enduro-mtb.com testade bara prisvärda stigcyklar, inte just 29ers. Nej då är nog Jeffsyn svårslagen!

YT Jeffsy - The tråd
Snakepit sa:
Marcus-No1 sa:

Leverans av 2019 blir ändå tiiidigast runt maj. Modellerna presenteras efter nyår tror jag, har för mig det var så 2017.

Är YT så sena med nya modeller får det bli en 2018!
Kan inte vänta tills maj på att få hem cykeln.

YT Jeffsy - The tråd
miol11 sa:
Marcus-No1 sa:
Hej,

Stor tack på förhand!

Tack, då är inte drppern något problem, kör ju oftast längst ned/upp ändå.

YT Jeffsy - The tråd
Omg, det spritter i fingrarna nu. Beställde en 27 Al comp idag... hur länge måste man vänta??? 2-3 dagar för att ens få leveransbesked, whaaat??

Canyon svarade efter 4min att leverans av tantens spectral skulle bli 3-7sept. (det tror jag ju när hojjen står här som först iofs).

Edit: tänkte på en sak. Har ni som köpt Jeffsys några tips på bra skyddsfilm?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Marcus-No1 sa:
Snakepit sa:
Marcus-No1 sa:

Jag beställde en 2018 års modell i mitten på januari i år, någon dag efter att de första släpptes. Ingen koll på hur de legat till tidigare år.

YT Jeffsy - The tråd
Klorofylltalibanen sa:
Marcus-No1 sa:
Snakepit sa:
Marcus-No1 sa:

Jag beställde en 2018 års modell i mitten på januari i år, någon dag efter att de första släpptes. Ingen koll på hur de legat till tidigare år.

När fick du hem cykeln då?

YT Jeffsy - The tråd
Schoobang sa:
olaake sa:

Oj, då skulle man väntat. Men jag är inte bitter... ;-)

Detta tyder väl mkt på att det kommer en uppdaterad modell/ram/geometri 2019? Hade det varit en vanlig modellårsutförsäljning borde det ju gällt även andra modeller än Jeffsy.

Nej men dra åt hel!!! Man går och velar om cykelköp i 3 månader och dagen efter man beställer så sänker de priset med 15% till... Piss! ?

YT Jeffsy - The tråd
liverpoolarn sa:
Schoobang sa:
olaake sa:

Detta tyder väl mkt på att det kommer en uppdaterad modell/ram/geometri 2019? Hade det varit en vanlig modellårsutförsäljning borde det ju gällt även andra modeller än Jeffsy.

Nej men dra åt hel!!! Man går och velar om cykelköp i 3 månader och dagen efter man beställer så sänker de priset med 15% till... Piss! ?

Dra ett email till YT, de är nog inte omöjliga att prisförhandla med.

YT Jeffsy - The tråd
olaake sa:
liverpoolarn sa:
Schoobang sa:
olaake sa:

Dra ett email till YT, de är nog inte omöjliga att prisförhandla med.

Det löser dom garanterat. Annars får du hota med att avbeställa och beställa igen och det ger ju bara massor extra administration för dom.

Jag köpte för 2 månader sedan. Då blir det lite svårare med argumenten... och dom månaderna har ju lätt varit värda skillnaden på 5000kr =)

YT Jeffsy - The tråd
liverpoolarn sa:
Schoobang sa:
olaake sa:

Så här skrev jag till Yt för ett par år sedan.

Hello, I ordered and paid an Jeffsy Al comp 2 in the middle of november and I still waiting for it to be send to me, now I see that you have lowered the price on that model. So now I want to know if I can get my Jeffsy to the new lowered price?
My order nr is 52366
Best regards from a cold and snowy Sweden /Jonas

Och jag fick den rabatten oxå.

YT Jeffsy - The tråd
Tack för glada tillrop och tips. Försökte till och med ringa dem, men de har tydligen stängt telefonsupporten... trots att killen i svararen säger att de har öppet mån-fre 10-18. Får hoppas mail kan funka. Jag har inte fått bekräftat att de skickat cykeln ens. Så jag får hålla tummarna. 4000:- kan man ha ganska mkt roligt för.

YT Jeffsy - The tråd
Är det inte en lite konstig tanke det där att man borde få rabatt när man köper nåt dagarna före en rea?

Det är väl superschysst om företaget går med på det, men jag tycker att det är lite konstigt att fråga om det.

YT Jeffsy - The tråd
Kanske, kanske inte... XXL har ju en prisgaranti mot andra företag som även inkluderar deras egna prissänkningar under en 30-dagarsperiod efter inköp. Så vissa företag tillämpar den policyn!

YT Jeffsy - The tråd
För mig som kommer från HT-träsket; kommer jag märka stor skillnad mellan en vanlig 27 AL (instegsmodellen) och 27 AL Comp? Är det värt de där 3200:- för att få Rockshox istället för Fox och ett halvkilo mindre i vikt på spridda komponenter?

YT Jeffsy - The tråd
Linusp3 sa:
För mig som kommer från HT-träsket; kommer jag märka stor skillnad mellan en vanlig 27 AL (instegsmodellen) och 27 AL Comp? Är det värt de där 3200:- för att få Rockshox istället för Fox och ett halvkilo mindre i vikt på spridda komponenter?

Klart du skulle märka skillnad. Men kanske inte SUUUPERMYCKET. Dock så är ju dilemmat att om du ska uppdatera gaffel och dämpare sen att du behöver häva ut 10-15 loppor för dem och du får mindre än halva det för dina begagnade. Så för mig var steget till Al Comp självklart, men jag har kört FS-hoj ett tag... men vet dock att det svider som faaasen att uppdatera just de där komponenterna. ;-)

YT Jeffsy - The tråd
Hej.

Har velat fram och tillbaka alldeles för länge med min första heldämpade cykel.

Hade äntligen bestämt mig för en Jeffsy 27 AL Comp tills jag läste en review på Outdoorgearlab att cykeln är "its best on fast and smoother trails. With a healthy amount of rider input, this bike is responsive and playful. Sustained rock gardens are less pleasant. A questionable shock specification and a very progressive suspension design create a rough ride that can dish out a beating to the rider. Climbing skills leave something to be desired. While the climbing motion is calm and smooth, this bike's shock creates an ineffective climbing position in both the open and climb settings. Under rider weight, this bike settles deep into its shock stroke, dropping the rear end too far. This creates an ultra-slack effective head tube and seat tube angles and is detrimental to climbing abilities"

Kan någon som faktiskt äger en Jeffsy AL 27 av någon variant bekräfta detta eller är det alltför petiga mskor som tycker detta?

//R

YT Jeffsy - The tråd
Mellrob sa:
Hej.

Hade äntligen bestämt mig för en Jeffsy 27 AL Comp tills jag läste en review på Outdoorgearlab att cykeln är "its best on fast and smoother trails. With a healthy amount of rider input, this bike is responsive and playful. Sustained rock gardens are less pleasant. A questionable shock specification and a very progressive suspension design create a rough ride that can dish out a beating to the rider. Climbing skills leave something to be desired. While the climbing motion is calm and smooth, this bike's shock creates an ineffective climbing position in both the open and climb settings. Under rider weight, this bike settles deep into its shock stroke, dropping the rear end too far. This creates an ultra-slack effective head tube and seat tube angles and is detrimental to climbing abilities"

Kan någon som faktiskt äger en Jeffsy AL 27 av någon variant bekräfta detta eller är det alltför petiga mskor som tycker detta?

//R
Undrar hur många minuter dom la på ställa in fjädring för testförare. Eller körde bara på grund spec ..

YT Jeffsy - The tråd
Satt å suktade efter en Jeffsy 27 igår och så kom rean så nu är en Jeffsy 27 Comp beställd. Gillar den röda färgen bättre så det var ju nice. Har aldrig provat en fulldämpad cykel så jag hoppas på ett hallelujah moment när jag får ta den på första turen. Jag tänker hur fel kan det bli liksom.

YT Jeffsy - The tråd
Marcus-No1 sa:
Klorofylltalibanen sa:
Marcus-No1 sa:
Snakepit sa:
Marcus-No1 sa:

När fick du hem cykeln då?

Den kom väl efter en 7-10 dar eller nåt sånt.

YT Jeffsy - The tråd
Mellrob sa:
Hej.

//R
Detta är i alla fall inget jag märkt av under de två somrarna jag haft min Jeffsy 27. De skriver också att de haft upp till 40% sag vilket kan förklara en del. Jag kör ca 25% på dämparen och tycker att den klättrar fint trots sina 150mm. Och vill man att den ska klättra ännu bättre kör man ju bara flip chipet i läge High. Märkbar skillnad faktiskt. Men jag gillar low bättre.

YT Jeffsy - The tråd
liverpoolarn sa:
Omg, det spritter i fingrarna nu. Beställde en 27 Al comp idag... hur länge måste man vänta??? 2-3 dagar för att ens få leveransbesked, whaaat??

Canyon svarade efter 4min att leverans av tantens spectral skulle bli 3-7sept. (det tror jag ju när hojjen står här som först iofs).

Gah!! Tantens cykel levereras idag... impad av Canyons leveranstid måste jag säga. 4 arbetsdagar (inkl beställningsdagen). Med lite tur så levereras min Jeffsy ut från YT idag som först. Det däremot kan jag tycka är lite för länge för att ens få iväg en lagerförd hoj... men nu får vi hoppas DHL fraktar min cykel lika snabbt så kanske jag kan få den innan helgen också. =)

YT Jeffsy - The tråd
Min YT Jeffsy är fortfarande försvunnen efter att ha passerat ut från Postnords importcentral i Toftanäs/Malmö förra måndagen... Hoppas övriga har bättre tur...

Mvh
Magnus

YT Jeffsy - The tråd
Magnus K sa:
Min YT Jeffsy är fortfarande försvunnen efter att ha passerat ut från Postnords importcentral i Toftanäs/Malmö förra måndagen... Hoppas övriga har bättre tur...

Mvh
Magnus

Åååh fy fasen sånt elände!!! ?
Hoppas verkligen att den kommer fram och inte är norpad! Men har det gått så lång tid så ser det ju inte ljust ut.

Tillbaka
Topp