YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Magnus K sa:
Min YT Jeffsy är fortfarande försvunnen efter att ha passerat ut från Postnords importcentral i Toftanäs/Malmö förra måndagen... Hoppas övriga har bättre tur...

Hände samma sak med min Jeffsy när den var på väg tillbaka från garantireparation. PN var måttligt intresserade. Efter strax över en månad skickade YT en ny cykel till mig och krävde ersättning för den förlorade. Då hittade de den på mindre än ett dygn. . .

YT Jeffsy - The tråd
Hittade ingen Capra tråd...

Har just köpt en Capra AL29 och har problem med att bakdämparen inte är tillräckligt progressiv. Vid 25% sag (på dämparen inte hjulet) bottnar jag alldeles för lätt. Detta är lite lustigt eftersom jag väger ganska lite och fram hade jag precis motsatt problem. Gaffeln var alldeles för progressiv och jag var tvungen att köra på tok för mycket sag för att ens vara nära att utnyttja hela slaget. På gaffeln var det ju dock lätt ordnat genom att plocka bort tokens. Bakdämparen är en Super Deluxe R. Nu har jag beställt volymreducerere till dämparen, men tyngre personer måste ha ett stort problem med detta?

YT Jeffsy - The tråd
mikaeljc sa:
Hittade ingen Capra tråd...

Har just köpt en Capra AL29 och har problem med att bakdämparen inte är tillräckligt progressiv. Vid 25% sag (på dämparen inte hjulet) bottnar jag alldeles för lätt. Detta är lite lustigt eftersom jag väger ganska lite och fram hade jag precis motsatt problem. Gaffeln var alldeles för progressiv och jag var tvungen att köra på tok för mycket sag för att ens vara nära att utnyttja hela slaget. På gaffeln var det ju dock lätt ordnat genom att plocka bort tokens. Bakdämparen är en Super Deluxe R. Nu har jag beställt volymreducerere till dämparen, men tyngre personer måste ha ett stort problem med detta?
Låter mystiskt. Länkaget på Capran är mkt progressivt. Har en visserligen en dpx2:a på min, men jag fick tömma den på tokens för att få bakfjädringen bra.

YT Jeffsy - The tråd
Massor med människor (på internetforum) som tycker att det är svårt att använda hela slaget bak pga att capran är så progressiv så jag tycker också det låter lite konstigt.

Vad tycker du annars om Al29:an? Är vääldigt nära köpknappen. Kör du mest stig eller bikepark?

YT Jeffsy - The tråd
ante74 sa:
Massor med människor (på internetforum) som tycker att det är svårt att använda hela slaget bak pga att capran är så progressiv så jag tycker också det låter lite konstigt.

Vad tycker du annars om Al29:an? Är vääldigt nära köpknappen. Kör du mest stig eller bikepark?

Tja den känns ok, klättrar bättre en min gamla Wicked 650, men är inte bättre utför. Kör mest stig och lite sthlm-dh med den. Kör jag park tar jag min Sender.

YT Jeffsy - The tråd
LelleK sa:
Funderar att handla en Jeffsy 29
Jag 180cm så tror en L
Dela gärna med er av synpunkter, åsikter mm runt denna hoj

Jag är 184cm lång/86cm inseam, fick denna rekommendationen;

”According to your body height and your inseam, I would recommend you the frame in size large. The XL frame size would be an option, if your inseam would be around 89-90 cm. Otherwise you would need a different seatpost, which you would have to change on your own. Also the large sized frame will be more playful, so it will be better for technical stuff.”

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Magnus K sa:
Min YT Jeffsy är fortfarande försvunnen efter att ha passerat ut från Postnords importcentral i Toftanäs/Malmö förra måndagen... Hoppas övriga har bättre tur...

Hände samma sak med min Jeffsy när den var på väg tillbaka från garantireparation. PN var måttligt intresserade. Efter strax över en månad skickade YT en ny cykel till mig och krävde ersättning för den förlorade. Då hittade de den på mindre än ett dygn. . .
Nyfiken... Var dök den upp? Vid utlämningsstället eller random plats i landet?

På torsdag el fredag kan jag nog få YT att dra åt tumskruvarna på DHL som är deras valda fraktleverentör. Då kanske det blir åka av...

Mvh
Magnus

YT Jeffsy - The tråd
Usch, sånna här svar lugnar ju inte direkt ner med avseende på ovan problem med "borttappade" cyklar.
"Please note that we ship a bulky goods which is handled by hand, therefore the package get scans only in large parcel centers. The shipping especially abroad can take up to 12 working days."
FFS... att skicka på detta vis med varor som kostar €3,000 är för mig heeeelt galet!!

Bättre spårning och kontroll på paketen när man köper en plastbit för €5 från Tyskland förbövelen. :(

YT Jeffsy - The tråd
Nähepp, eftersom min Jeffsy är försvunnen i Postnords händer och lagret av Jeffsys är slut så blir det pengar tillbaka och nåt annat för min del. :'(

Mvh
Magnus

YT Jeffsy - The tråd
Magnus K sa:
Nähepp, eftersom min Jeffsy är försvunnen i Postnords händer och lagret av Jeffsys är slut så blir det pengar tillbaka och nåt annat för min del. :'(

Mvh
Magnus

Nää shit va trist , postMord hur kan dom ..

YT Jeffsy - The tråd
LelleK sa:
Jag 180cm så tror en L
Jeffsy 29 (2014-2018) är gammal och omodern. Kort och hög, 5-10 cm för långa sadelrör. E13 prylarna på 2018 års cyklar är ett nerköp jmf. med Eagle. Rimligen kommer snart en ny och modern Jeffsy. Redan 2019?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Magnus K sa:
magnil sa:
Magnus K sa:

På torsdag el fredag kan jag nog få YT att dra åt tumskruvarna på DHL som är deras valda fraktleverentör. Då kanske det blir åka av...

Först efterlyste jag den från Postnord (som hade tagit över från DHL). Sedan efterlyste YT den via DHL. Ingenting hände och efter mer än en månad meddelade YT att de skickar en ny och krävt DHL på ersättning. Dagen efter fick jag besked att jag kunde hämta ut den på Postnords utlämningsställe. YT fick samtidigt meddelande att de hittat den.

Man kan konstatera att tills PN inser att det kommer kosta pengar bryr de sig inte för fem öre.

YT Jeffsy - The tråd
Sixten Fors sa:
LelleK sa:
Jag 180cm så tror en L
Jeffsy 29 (2014-2018) är gammal och omodern. Kort och hög, 5-10 cm för långa sadelrör. E13 prylarna på 2018 års cyklar är ett nerköp jmf. med Eagle. Rimligen kommer snart en ny och modern Jeffsy. Redan 2019?

@Sixten: Jeffsy 29 kom väl 2016?

@LelleK: Som Sixten påpekar är sadelröret lite långt och detta är något man måste ha koll på. Jag har t.ex. funderat lite på en Jeffsy 29 i storlek L. Den har ett sadelrör om 480 mm och kommer med en sänkstolpe som helt nedkörd i sadelröret bygger 224,4 mm (se här: https://www.ridefox.com/dl/bike/transfer-external-specifications.pdf ). Min favoritsadel (Specialized Henge) bygger ca 47 mm. Totalt ger detta en lägsta möjliga sitthöjd om 75,14 cm, vilket är för mycket för mig. Jag vill sitta på 73,5 cm höjd, vilket innebär att jag måste byta till en annan sänkstolpe...

YT Jeffsy - The tråd
En modern stigcykel har längre reach än sadelrör, inte tvärt om.

Capra 29 M. Sadelrör 420, reach 445 
Jeffsy 29 L. Sadelrör 480, reach 445 
Capra 29 L. Sadelrör 445, reach 465 
Jeffsy 29 XL. Sadelrör 520, reach 465 
Capra 29 XL. Sadelrör 465, reach 485 
Capra 29 XXL. Sadelrör 490, reach 505

Capra M är lika lång som Jeffsy L.
Capra L är lika lång som Jeffsy XL.
Sedan finns två storlekar till av Capra som har 20 resp 40 mm längre reach.
Capra har 60 resp 75 mm kortare sadelrör än Jeffsy vid samma reach (=storlek).

YT Jeffsy - The tråd
Sixten Fors sa:
LelleK sa:
Jag 180cm så tror en L

Med tanke på att man sålde ut ALLA Jeffsy för 25% nyligen, men inga andra cyklar..

YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
Sixten Fors sa:
LelleK sa:
Jag 180cm så tror en L

Med tanke på att man sålde ut ALLA Jeffsy för 25% nyligen, men inga andra cyklar..

Ny modeller ska släppas i januari-februari enligt den mail respons jag fått.

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Magnus K sa:
magnil sa:
Magnus K sa:

Först efterlyste jag den från Postnord (som hade tagit över från DHL). Sedan efterlyste YT den via DHL. Ingenting hände och efter mer än en månad meddelade YT att de skickar en ny och krävt DHL på ersättning. Dagen efter fick jag besked att jag kunde hämta ut den på Postnords utlämningsställe. YT fick samtidigt meddelande att de hittat den.

Man kan konstatera att tills PN inser att det kommer kosta pengar bryr de sig inte för fem öre.
Slutgiltigt svar från Postnord nyss: De kan inte hitta den så de bad mig kontakta YT för reklamation av leveransen. Pegnarna tillbaka till mig men hoj-lös...

Så, om nån ser en sprojlans ny Jeffsy 29 AL till salu orimligt billigt så hade den väl trillat ur Postnords lastbil...

Ska börja om med internetcyklingen igen då, men att vänta till januari på nya Jeffsys känns inte önskvärt.

Mvh
Magnus

YT Jeffsy - The tråd
Magnus K sa:
magnil sa:
Magnus K sa:
magnil sa:
Magnus K sa:

Slutgiltigt svar från Postnord nyss: De kan inte hitta den så de bad mig kontakta YT för reklamation av leveransen.

Samma svar fick jag och hände inget på en månad efter att YT reklamerat. Först när de krävde ersättning kom den fram.

Ligg på YT att de kräver ersättning så kommer den nog :)

YT Jeffsy - The tråd
Klickade precis hem en Jeffsy 27 CF Pro race, verkar kunna komma iväg därifrån redan idag! Hoppas bara att den kommer fram nu när man läst hur det gick för Magnus K... Nån som vet hur postnord hanterar leveransen, kommer de till dörren eller får man hämta ut den på deras fördelningscentral?

YT Jeffsy - The tråd
Psykeln sa:
Klickade precis hem en Jeffsy 27 CF Pro race, verkar kunna komma iväg därifrån redan idag! Hoppas bara att den kommer fram nu när man läst hur det gick för Magnus K... Nån som vet hur postnord hanterar leveransen, kommer de till dörren eller får man hämta ut den på deras fördelningscentral?
Min lokala PN-utlämnare (ICA) sa att de inte tar så stora paket så de trodde det skulle hamna på stora centralen i byn (Linköping)

/Magnus

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Magnus K sa:
magnil sa:
Magnus K sa:
magnil sa:
Magnus K sa:

Slutgiltigt svar från Postnord nyss: De kan inte hitta den så de bad mig kontakta YT för reklamation av leveransen.

Samma svar fick jag och hände inget på en månad efter att YT reklamerat. Först när de krävde ersättning kom den fram.

Ligg på YT att de kräver ersättning så kommer den nog :)
Gjort nu! =)

YT Jeffsy - The tråd
Magnus K sa:
Psykeln sa:
Min lokala PN-utlämnare (ICA) sa att de inte tar så stora paket så de trodde det skulle hamna på stora centralen i byn (Linköping)

/Magnus

Hoppas på centralen! Ser ut att bli min HT på nästa ungdomsträning, du blir utan lite längre nu va Magnus? /Björn

YT Jeffsy - The tråd
Psykeln sa:

Nice! Min blev levererad till dörren av Postnord. Skickades måndag och levererades Torsdag förmiddag samma vecka. Funkade jättebra, och det gör det säkert i 99% av fallen.

YT Jeffsy - The tråd
Schoobang sa:
Psykeln sa:

Nice! Min blev levererad till dörren av Postnord. Skickades måndag och levererades Torsdag förmiddag samma vecka. Funkade jättebra, och det gör det säkert i 99% av fallen.

Man blir ju tokig på väntandet... min Jeffsy notifierade YT DHL om att hämta på måndag eftermiddag, på onsdag eftermiddag så hämtade de paketet. Och därefter har det inte flyttat på sig...

YT Jeffsy - The tråd
liverpoolarn sa:
Schoobang sa:
Psykeln sa:

Man blir ju tokig på väntandet... min Jeffsy notifierade YT DHL om att hämta på måndag eftermiddag, på onsdag eftermiddag så hämtade de paketet. Och därefter har det inte flyttat på sig...

Ska jag gnälla över ngt så var det väl att trackingen var rätt värdelös. Det hände inget på två dagar, sedan kunde jag se att paketet lämpades över till postnord i mälmö. Sen var det tyst igen tills paketet var framme i sthlm och redo för utkörning.

YT Jeffsy - The tråd
Schoobang sa:
liverpoolarn sa:
Schoobang sa:
Psykeln sa:

Ska jag gnälla över ngt så var det väl att trackingen var rätt värdelös. Det hände inget på två dagar, sedan kunde jag se att paketet lämpades över till postnord i mälmö. Sen var det tyst igen tills paketet var framme i sthlm och redo för utkörning.

Ja man tycker man borde få lite bättre service när man betalar 700kr i fraktkostnad...

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Sixten Fors sa:
En modern stigcykel har längre reach än sadelrör, inte tvärt om.

Capra 29 M. Sadelrör 420, reach 445 
Jeffsy 29 L. Sadelrör 480, reach 445 
Capra 29 L. Sadelrör 445, reach 465 
Jeffsy 29 XL. Sadelrör 520, reach 465 
Capra 29 XL. Sadelrör 465, reach 485 
Capra 29 XXL. Sadelrör 490, reach 505

Capra M är lika lång som Jeffsy L.
Capra L är lika lång som Jeffsy XL.
Sedan finns två storlekar till av Capra som har 20 resp 40 mm längre reach.
Capra har 60 resp 75 mm kortare sadelrör än Jeffsy vid samma reach (=storlek).

Jeffsy 27 har något bättre reach/seat tube relationer:

Jeffsy 27 M Sadelrör 450, Reach 440
Jeffsy 27 L Sadelrör 480, Reach 460

dock är sadelröret fortfarande längre än reachen, vilket gör det lite svårt att välja lång reach och samtidigt kunna ha normal dropper och sadel.

YT Jeffsy - The tråd
Hej,
Funderar på att byta ut min Canyon Spectral 6,0 2015 till en YT Jeffsy 27.
Frågan är vilken skall man välja CF eller CF PRO, vad tycker ni?

CF
ROCK SHOX PIKE RCT3 27"
ROCK SHOX DELUXE RT3
XT
Seatpost E*THIRTEEN TRS+

CF PRO (+3000kr):
FOX 34 FLOAT PERFORMANCE ELITE 27"
FOX FLOAT DPS PERFORMANCE ELITE 27
XTR
Seatpost FOX TRANSFER PERFORMANCE ELITE

Är E*THIRTEEN seat post ok?
Hur är FOX 34 FLOAT PERFORMANCE ELITE 27 Jämfört med ROCK SHOX PIKE RCT3 27"?
Är det en lämplig cykel för hopp och dropp i stökiga stigar i GBG?

/Gustav

YT Jeffsy - The tråd
Hej,

I fredags beställde jag äntligen en YT Jeffsy AL comp 27.5!

Sitter nu och letar efter lite extra skydd till ramen och tittade på en sida som ni rekommenderat tidigare i forumet:
https://www.invisiframe.co.uk/YT-INDUSTRIES/JEFFSY-27-5-ALUMINIUM-2017-18

Är det någon som har erfarenhet av dessa skydden?
Skall man beställa de matta eller den glansiga skydden till 2018 års modell, vilket passar bäst på ramen?

Tack på förhand.

YT Jeffsy - The tråd
Jag använder en rulle skyddsfilm som säljs bla på bike-discount.de som man klipper till själv, samt ett lite roligare från all mountain, säljs också där!

YT Jeffsy - The tråd
johnny165 sa:
Jag använder en rulle skyddsfilm som säljs bla på bike-discount.de som man klipper till själv, samt ett lite roligare från all mountain, säljs också där!

Vad heter den skyddsfilmen, har du någon länk?
Hur är den att montera, passar den in på ramen eller är det något som sticker ut?

YT Jeffsy - The tråd
YT Jeffsy - The tråd
LelleK sa:
Ni som kör Jeffsy 29er vad kör ni för däck?
Läste att e thirteen däcken är trögrullade..
Tips på lämpliga däck

Jag bytte till ett par nobby nic 2.35 evo blå (Speedgrip?). Stor skillnad! Rullar mkt bättre utan att tappa så mkt grepp, och bantade ett halvkilo eftersom jag skippade slangarna också. Kommer inte byta tillbaka till e13 även om jag vill ha grövre däck igen. Isf blir det ngt annat.

Tillbaka
Topp