Ytterbensservice Fox 40 float

Plennart

Ny medlem
Har med glädje och god lycka själv bytt oljan i ytterbenen på mina foxgafflar igenom åren, men nu till denna säsong så har jag bestämt mig för att lyxa till det med en lättare 40 gaffel "floaten".
Det verkar vara en något krångligare procedur (olika oljor, specialverktyg och dyrligt)

Någon som har erfarenhet utav att serva den "nya" floaten? vilka oljor ska jag köpa? vilka specialverktyg måste jag ha?

http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=417

Mendel sa:
Är inte du från Åre? Lämna in så stödjer du LBS, t.ex. skidsport. Sluta va snål eller har du för klen plånbok?

Vet ju iofs inte hur intervallerna för en Fox Float 40 ser ut. Men med tanke på att ytterbenservicen ska göras var 30e timma enligt Fox, iaf på min 32a. Så vill man nog kunna göra det själv. Inte av kostnadsskäl. Utan av tidsskäl. Ny vet ju inte jag hur TS har det men själv jobbar jag samma tider som LBS har öppet, så då underlättar det ju att fixa det själv på kvällen. Men det är klart, har man inte fullt upp på dagarna, spelar det väl kanske inte så stor roll?

Mendel sa:
Är inte du från Åre? Lämna in så stödjer du LBS, t.ex. skidsport. Sluta va snål eller har du för klen plånbok?

Idiot. Fäll ner pungen och landa. Den där attityden hjälper definitivt ingen LBS, snarare ger det motsatt effekt. Du projicerar en tro om att LBS också tänker sådär om tyskcyklar och DIY:are.

Jag förutsätter att du aldrig lagar bilen själv, renoverar huset/lägenheten, dammsuger/städar hemmet, lagar mat mm.

Bara för att det finns lokala firmor betyder det inte att man ska känna sig dum om man vill göra det dom gör själv.

Jag tycker man ska lära sig så mycket om cykeln själv, med sevice, växeljustering, mm. Då får man en helhetsbilden på hur cykeln fungerar och i slutändan längre livslängd på grejorna. Även säkerheten tror jag blir mer pålitlig om man kan sin cykel utan och innan.

Jag har helt sonika inte råd med nått annat än att lära mig själv att ta hand om grejorna, dyra grejer är en sak och vad man nu lägger för värdering i det. Men jag har fan inte råd att skicka saker över atlanten eller skicka in det på en LBS när jag har möjligheten att göra det själv. köp en random runkgaffel och sedan lägg 5000 på service på 3 år, vad blir kostnaden i slutändan? frågan kvarstår, vilka oljor och verktyg MÅSTE jag köpa?

FOX 40 FLOAT FACTORY 2016 är gaffeln. Ja egentligen är det väll lika bra att köpa "finoljan" som fox tillhandahåller, det rör sig ju om milliliter i konsumtion, det är ju det där med Air Piston Seal Bullet Tool som verkar vara högst nödvändigt? resten löser man med hemma-verktyg och gummiklubbor,

Mendel viker ned sig..... flytta hem och kom in i matchen!!

Tillbaka
Topp