Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

ok
vad är egentligen skillnaden på Elite Suito och muin ? vad är det som man inte kan styra?
Det kommer inte bli trögare i de virtuella uppförsbackarna. Vill du ha en trainer som simulerar uppför ska du inte köpa muin. Om du vet att all din träning kommer vara nötande på platten och du aldrig kommer köra någonting som liknar intervaller är muin bra

Det kommer inte bli trögare i de virtuella uppförsbackarna. Vill du ha en trainer som simulerar uppför ska du inte köpa muin. Om du vet att all din träning kommer vara nötande på platten och du aldrig kommer köra någonting som liknar intervaller är muin bra
ahaa, jo men sådan typ av styrning vill jag absolut ha. då skippar jag Muin och satsar på en Suito ist :)

tack

Jag sitter här och funderar ifall tiden är inne för att beställa en elite suito så att man kan träna med mtb'en inne.

en fråga.
elite suito kommer med en 11 kasset, men min mtb har 10 växlar kan man använda 11 kassetten ändå? (men man förlorar 1 växel?)

Bumpar mig själv lite nu när det börjar närma sig..

Har följande:
Cykel :) bra start..
Trainer- Taxc Neo
Iphone XR
TV
Garmin Fenix 3 med det röda pulsbandet

Vad behöver jag för att köra zwift online på smidigaste sättet? Apple Tv (vilken version?) eller google crome? eller? + vad mer?

Mitt i bästa utedelen av säsongen slipar jag på inneutrustningen. Ska börja med zwift till hösten. Tänkte kolla med er innan jag köper de sista delarna. Jag tänkte köra följande:

taxc neo trainer
Telefon till Tv med Apple TV (troligen inte lägga pengar på en 4k utan spegla med en tidigare modell-rätt tänk?)

Funderingar:
Kommer mitt röda garmin pulsband att funkande detta? Hur?
Läse trainer av kadens (antar att den inte gör det..)? Hur får jag in min Garmin kadenstare i detta?

något jag glömt?

Du vill ha AppleTV 4K och ett pulsband som klarar av Bluetooth.

Jag har fåligt koll på vad som ska kommunicera med vad. I vanliga fall kör jag ju pulsbandet in i klockan men tanken med ett BT pulsband är då att köra det in i telefonen istället eller? Vilket pulsband rekommenderas i så fall?
Kadensmätare har jag också förresten.. Klockan synkar väl inte live med telefonen eller? shit, har ingen koll. får googla lite inser jag :/

Den ska prata med zwift på apple TV.

När jag testade så kopplade jag via zwift companion => laptop. Om det även fungerar med ATV4 och man har companion på android så borde ant+ funka

Du vill koppla pulsbandet till Zwift (på AppleTV). AppleTV stöder enbart bluetooth så därför måste du ha ett pulsband med stöd för det.

Kadensmätare behövs ej då du har en Neo.

Den ska prata med zwift på apple TV.

När jag testade så kopplade jag via zwift companion => laptop. Om det även fungerar med ATV4 och man har companion på android så borde ant+ funka
Stämmer, men förutsätter som sagt att du har en Androidlur med stöd för Ant+. Om inte eller du har en iPhone krävs ett pulsband med BT-stöd.

Kör zwift på elite digital smart b plus. Och de har funkat rätt bra. Men nu calibrerade jag den med effektmätare och då räcker inte kasseten till fast jag har difficult avstängd. Ligger på stora fram och minsta bak och har då runt 230w i 90rpm. Kan jag göra nått eller är de ny kasset som gäller?

Kör zwift på elite digital smart b plus. Och de har funkat rätt bra. Men nu calibrerade jag den med effektmätare och då räcker inte kasseten till fast jag har difficult avstängd. Ligger på stora fram och minsta bak och har då runt 230w i 90rpm. Kan jag göra nått eller är de ny kasset som gäller?
Vad menar du med difficult avstängt? Du bör väl sätta den på närmare 100% om du vill att växlarna ska behövas.
Kör du med MTB eller LVG? För liten framklinga kan säkert göra att man trampar ur lättare. Mindre kassett tror jag inte gör så stor skillnad, bättre med större framklinga isf.

Vad menar du med difficult avstängt? Du bör väl sätta den på närmare 100% om du vill att växlarna ska behövas.
Kör du med MTB eller LVG? För liten framklinga kan säkert göra att man trampar ur lättare. Mindre kassett tror jag inte gör så stor skillnad, bättre med större framklinga isf.

Kör med lvg hoj. 50 kugg fram. Ja de klart de har du rätt i.
Vill inte växla mer vill ha en växel till så jag inte behöver ha 150rpm för att sprinta i slutet av ett race. Var inga problem i vintras innan jag kalibrerade nu

Vill inte växla mer vill ha en växel till så jag inte behöver ha 150rpm för att sprinta i slutet av ett race. Var inga problem i vintras innan jag kalibrerade nu
50-11 utväxling i 150 rpm är väl knappt 90 km/h? Hur fort sprintar du egentligen?

Det känns som att det blev något knas när du kalibrerade. 50-11 ska absolut räcka till. Kolla om du kan göra om installationen.

Då låter det mer som om något gick fel vid kalibreringen. Har du bytt till extern effektmätare?

Då låter det mer som om något gick fel vid kalibreringen. Har du bytt till extern effektmätare?

Kalibrerade med annan hoj med vevarms effektmätare men nu kör jag på elitens egna. Får pröva att göra om och se om de blir bättre.

Haha nää inga 90km/h va de nu kom ifrån ? är inte speciellt stark. 10w/kg i 1 sek och neråt från de. Men ligger jag stora fram och minsta bak och håller 90i kadens så ligger jag på mitt ftp ungefär

Kalibrera med den cykeln du ska använda. Jag har fått problem med effekten när jag har haft stages-veven på så jag tar ur batteriet på den när jag kör Zwift.

Kalibrera med den cykeln du ska använda. Jag har fått problem med effekten när jag har haft stages-veven på så jag tar ur batteriet på den när jag kör Zwift.

Ajfan. Har bara stages på min mtb och vill ha kvar den ute ett tag till så därför jag gör så. Kör i vanliga fall slanglöst på den med så vill inte kränga fram och tillbaka

Inte direkt Zwift, men till 50% ca. Jag kör en del zwift. Kör på ”smarta” rullar i zwift med extern effektmätning. Är det någon som har en kvalificerad gissning om rullar innebär större effekt/drivline/friktionsförluster i watt mätt än motsvarande direktdrivna trainer?

Inte direkt Zwift, men till 50% ca. Jag kör en del zwift. Kör på ”smarta” rullar i zwift med extern effektmätning. Är det någon som har en kvalificerad gissning om rullar innebär större effekt/drivline/friktionsförluster i watt mätt än motsvarande direktdrivna trainer?
Målet med alla trainers är att uppnå någon form av friktionsförlust. Alla trainers är lika bra där om du inte är ohemult stark. Effektmätning är en annan sak men har du en wattmätare på cykeln är den väl den bra nog?

Jag har precis skaffat en smart trainer och insåg för sent att min surfplatta som jag tänkt använda till att styra den inte funkar (för gammal/långsam). Om jag förstår det rätt så är Apple TV enklaste/billigaste lösningen om jag inte vill använda min laptop.
Hur funkar en Apple TV, kan jag ha en sån utan att ha några andra Apple-produkter? Går det att styra den tillräckligt bra med fjärrkontrollen? Jag har android-telefon och har inte tänkt skaffa iphone.

Jag har precis skaffat en smart trainer och insåg för sent att min surfplatta som jag tänkt använda till att styra den inte funkar (för gammal/långsam). Om jag förstår det rätt så är Apple TV enklaste/billigaste lösningen om jag inte vill använda min laptop.
Hur funkar en Apple TV, kan jag ha en sån utan att ha några andra Apple-produkter? Går det att styra den tillräckligt bra med fjärrkontrollen? Jag har android-telefon och har inte tänkt skaffa iphone.

Jag kör Apple-tv till en vanlig tv och eller datorskärm med hdmi-kabel. Fungerar väldigt bra och har aldrig tappat kontakt, fjärrkontrollen är dock väldigt störig. Dels är den inte så bra styra/klicka när man har svettiga händer och sen är det lite segt och i zwift är det inte så tydligt vad man har markerat eller vilket håll man ska swipa för att flytta runt.
Ibland är det till höger för att den ska hoppa neråt t ex men så är den lite seg att flytta så man hinner tro man klickat på fel håll och klickar igen sen är det igång... :)

Om jag förstår det rätt så är Apple TV enklaste/billigaste lösningen om jag inte vill använda min laptop.
Hur funkar en Apple TV, kan jag ha en sån utan att ha några andra Apple-produkter?
Ja, det går utmärkt att ha en ATV som den enda Apple-produkten. Kör själv Zwift på ATV och är väldigt nöjd med det.

perfekt, tackar för svar, jag får testa med en sån, förhoppningsvis blir jag inte allt för upprörd över fjärrkontrollen. En annan nybörjarfråga, vad är egentligen zwift companion till för? Är det nån slags fjärrkontroll eller vad är den bra för?

perfekt, tackar för svar, jag får testa med en sån, förhoppningsvis blir jag inte allt för upprörd över fjärrkontrollen. En annan nybörjarfråga, vad är egentligen zwift companion till för? Är det nån slags fjärrkontroll eller vad är den bra för?
Ja, den går att använda som en fjärrkontroll för att göra vägval, få fram dina stats, följa andra som cyklar osv.
Här så har du bra läsning om appen och dess funktioner:

Har du flera bt anslutningar (ex smarttrainer, kadensmätare, effektmätare, pulsmätare) du vill köra samtidigt kan du behöva ansluta de via companion appen istället för APTn. APT kan endast hantera 3? bt devices, varav fjärren är 1.

Edit. Ändrade till lite mer begriplig svenska.

Senast ändrad:
Jag körde mitt första Zwift-race i går. Det var skoj! Även om jag bara är kategori D och en bra bit från täten även i den kategorin så grips man av tävlingsinstinkt! ?

Kul! Zwift fungerar väldigt bra till race. (Även om de självklart inte är att likställa med äkta vara).

Gruppträningar fungerar däremot klart sämre enligt min erfarenhet.

Vad tycker du fungerar sämre?

Jag syftar på öppna träningstillfällen för vem som helst som många digitala klubbar arrangerar. De gånger jag hakat på brukar hälften av deltagarna inte följa givna instruktioner vilket orsakar en rad följdproblem.

Kör man organiserat med folk man känner sedan tidigare, och kanske dessutom har möjlighet till voice chat fungerar det naturligtvis mycket bättre.

TR för träning och Zwift för skojrace är min melodi.

Fast träningspass i zwift ar ju förbestämda och styrs efter din angivna ftp och inget annat. Även om det går att argumentera för att TR's upplägg är bättre är väl skillnaden där ganska liten? Är det gruppturer i zwift du syftar på? Där kan du ju trampa hur du vill, det enda som är bestämt är tid eller distans och sen är det väl upp till dig om du vill göra eller inte göra som ngn "ledare" vill?

Fast träningspass i zwift ar ju förbestämda och styrs efter din angivna ftp och inget annat. Även om det går att argumentera för att TR's upplägg är bättre är väl skillnaden där ganska liten? Är det gruppturer i zwift du syftar på? Där kan du ju trampa hur du vill, det enda som är bestämt är tid eller distans och sen är det väl upp till dig om du vill göra eller inte göra som ngn "ledare" vill?

Varför gå med i gruppcyklingar om man inte ämnar följa instruktionerna? (Om sådana finns att tillgå).

Mitt inlägg syftade ursprungligen på just dessa gruppturer, vilka jag alltså tycker fungerar ganska dåligt i Zwift även om andra förstås kan tycka något annat och ha andra erfarenheter.

Sista meningen i mitt förra inlägg syftade däremot på Zwift i allmänhet. Jag tycker TR har ett mer genomtänkt upplägg på enskilda, förutbestämda pass. Det är lätt att följa en röd tråd från pass till pass inom ett visst program. Uppskattar också tipsen/motivationen i textformat under passens gång. Zwift upplever jag som mer slumpmässigt. Intervaller för intervallernas skull så att säga.

Uppskattar också sättet TR hanterar träningsprogram på. Många att välja på och lätt att skräddarsy med stora möjligheter att skala både upp och ner. Här minns jag ärligt talat inte hur pass väl Zwift matchar, så det är möjligt Zwift kan matcha/vara bättre ändå på denna punkt.

Jag syftar på öppna träningstillfällen för vem som helst som många digitala klubbar arrangerar. De gånger jag hakat på brukar hälften av deltagarna inte följa givna instruktioner vilket orsakar en rad följdproblem.

Kör man organiserat med folk man känner sedan tidigare, och kanske dessutom har möjlighet till voice chat fungerar det naturligtvis mycket bättre.

TR för träning och Zwift för skojrace är min melodi.
Ahhh
Jag tycker isåfall lika. Organiserade lugna rullpass brukar vara kaos, jag brukar anmäla mig en klass sämre och ändå går det på gränsen ibland mot mitt distanstempo.
Styrda pass tycker jag fungerarv100% Däremot, både egna som man gör enkelt och som är mer traditionellt rätt men även kaospassen som du kan anmäla dig till.
Det enda som jag tycker fungerar sämre än ute är kortkort intervaller typ 30/15 och 40/20 men det har inget med zwift att göra utan mer på responsen i trailern.

M

Varför gå med i gruppcyklingar om man inte ämnar följa instruktionerna? (Om sådana finns att tillgå).

Uppskattar också sättet TR hanterar träningsprogram på. Många att välja på och lätt att skräddarsy med stora möjligheter att skala både upp och ner. Här minns jag ärligt talat inte hur pass väl Zwift matchar, så det är möjligt Zwift kan matcha/vara bättre ändå på denna punkt.

Verkar vara en allmän uppfattning att TR's träningsprogram är rätt överlägsna de på Zwift. Om det sen i praktiken är någon skillnad vet jag inte.

När det gäller gruppcyklingarna, de enda som jag tycker varit problematiska är blåa pass i kuperad terräng där ledaren väger +80 kg. Då blir det en fruktansvärt massa gnäll från alla som blir frånåkta vilket är trist men inte påverkar passet i sig. Annars tycker jag annars målet med gruppturerna att hålla en viss nivå i en viss tid. Jag tycker det är svårt att ha ett pass där man ligger Z1-Z2 i +2 timmar på något annat sätt. Man hittar alltid en grupp att åka i, vare sig det är ledarens eller inte. Nu finns det ju virtuella "pacers" som gör ungefär samma sak men de har jag inte testat

Tillbaka
Topp