Zwift vs Uteträning, träningseffektivitet.

Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.

bigmollo sa:
Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.

Problemet med tråden är att frågan är korkad till en början: "Hur realistiskt tycker ni tränings/tävlingspass är i Zwift."

Vad är meningen med frågan? Hur realistisk är en helikoptersimulator? Tja, inte särskilt, man sitter ju still i en stol istället för en helikopter som flyger. Hur viktigt är det att träna i simulator om man ska bli helikopterpilot? 100% nödvändigt.

En mer relevant fråga: Blir jag snabb i verkliga världen, i cykeltävlingar, om jag kör en jäkla massa Zwift? Svaret är: JA, du blir jäkligt stark. Men se till att komplettera med realistisk träning i samma terräng och förhållanden som du ämnar tävla i när väl tävlingssäsongen närmar sig.

staine sa:
Finns zwift för mtb?

Nej. Det är inte lönt att försöka simulera teknisk terräng i för de flesta trainers är för långsamma på att reagera. Jag har funderat och undersökt det med min Tacx Neo och till och med den är för seg.

EDIT: Du kan naturligtvis köra med vilken trainer och cykel du vill men det finns inga MTB-banor på Zwift.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
bigmollo sa:

Problemet med tråden är att frågan är korkad till en början: "Hur realistiskt tycker ni tränings/tävlingspass är i Zwift."

Vad är meningen med frågan? Hur realistisk är en helikoptersimulator? Tja, inte särskilt, man sitter ju still i en stol istället för en helikopter som flyger. Hur viktigt är det att träna i simulator om man ska bli helikopterpilot? 100% nödvändigt.

En mer relevant fråga: Blir jag snabb i verkliga världen, i cykeltävlingar, om jag kör en jäkla massa Zwift? Svaret är: JA, du blir jäkligt stark. Men se till att komplettera med realistisk träning i samma terräng och förhållanden som du ämnar tävla i när väl tävlingssäsongen närmar sig.

+1

Fördelen som jag ser med Zwift är just att man kan ta slut på sig totalt utan att behöva väja för reella faror.

Kan ligga på maxpuls och luta sig över cykeln, fortsätta trampa, trots att det ”egentligen” inte går!

Jag ser båda som goda komplement till varandra!

Vad sägs om lite siffror från Zwift-race? Nedan är mina stats från några Tour de Zwift-etapper jag kört nyligen. För pulszoner så utgår jag från Stephen Seilers rekommendationer för polariserad träning: att man ligger under 80% av HRmax eller samlar minuter mellan 90 och 92% av HRmax (vissa rekommenderar att man ligger under 75%, vilket jag också brukar sikta på, men enligt Xert är min LT1 också relativt hög). För effektzoner utgår jag ifrån det som beräknats i Xert: LT1 (lägre laktattröskeln), LT2 (övre laktattröskeln AKA FTP) och VO2max (vilket brukar sägas vara ungefär maxeffekt för 6 minuter). Alla etapper avslutades dessutom med en spurt, men jag har inte satt någon egen zon för dem.

TdZ etapp 1:
Över 92% HRmax: 5 min
Mellan 90-92% HRmax: 16 min
Mellan 80-90% HRmax: 37 min
Under 80% HRmax: 1 min

Över VO2max: 5 min
Mellan LT2 och VO2max: 17 min
Mellant LT1 och LT2: 20 min
Under LT1: 17 min

TdZ etapp 7:
Över 92% HRmax: 0,5 min
Mellan 90-92% HRmax: 5,5 min
Mellan 80-90% HRmax: 54 min
Under 80% HRmax: 22 min

Över VO2max: 3 min
Mellan LT2 och VO2max: 26 min
Mellant LT1 och LT2: 23 min
Under LT1: 30 min

TdZ etapp 9:
Över 92% HRmax: 2 min
Mellan 90-92% HRmax: 11,5 min
Mellan 80-90% HRmax: 38,5 min
Under 80% HRmax: 0 min

Över VO2max: 8,5 min
Mellan LT2 och VO2max: 14 min
Mellant LT1 och LT2: 15 min
Under LT1: 14,5 min

Sett till pulszonerna var dessa lopp mycket "mellanmjölk". Etapp 1 och 9 var så ryckiga att pulsen aldrig hann gå ner även om jag försökte ligga i klungor i vila. Etapp sju var VM-banan där vi två gånger körde över en lång stigning där jag mesta delen av tiden låg strax över LT2, men slog av under de bitar där backen jämnade ut sig; därför hann pulsen inte gå upp. Jag hade också en klart lägre snittwatt på etapp 7 än de andra och det skyller jag på att långa backar är jäkligt mycket tråkigare i Zwift än IRL.

Jämfört med VO2max-intervaller så samlar man i race alltså bara runt hälften så mycket hög intensiv tid. Jag upplever (och Xert verkar indikera det samma) också att race i Zwift bränner ut mig lika mycket fysiskt som VO2max-intervaller av motsvarande längd. Fördelarna med Zwift-racen är att de är betydligt mer mångsidiga då det är ryckigt, man måste täppa igen luckor, man tränar antagligen upp laktattåligheten mer och oftast slutar det men en spurt där man tar i hårdare än man trodde att man klarade. Viktigast är dock att jag känner att jag långt, långt ifrån att bränna ut mig mentalt. De där döds-VO2max-intervallerna kan jag köra när snön har smält.

Jag kör dessutom CX på snöiga vägar minst en gång i veckan, vilket jag hoppas ger lite teknik.

Fulkinesen sa:
bigmollo sa:

Vad är meningen med att svara om man inte förstår en enkel fråga som du ändå tycker är relevant.

Du svarar på din egna sk korkade skapade frågeställning "Hur realistiskt tycker ni tränings/tävlingspass är i Zwift." och ännu mer motsägelsefullt blir det när du beskriver att det är en väldigt effektiv träning som var ursprungsfrågan " Zwift vs Uteträning, träningseffektivitet"

För det är väl realistiskt att man inte blir bra på det man inte tränar eller hur?

bigmollo sa:
staine sa:
lundatok sa:
bigmollo sa:
Då var det dags att slösa bort några timmar på värdelös inomhuscykling igen.
Sopa.

Det blev Surrey hills för min del. Torrt och soligt. Lite svettigt.

Jag körde det där granfondot. Helvete vad slut jag är nu.
Vi låg i samma klunga fram till Vulkanen. Fick bryta pga kramp inför sista backen och ligger nu i soffan och känner mig febrig.(vilket jag brukar göra när jag är helt slut).
Tror inte jag hade kunnat ta ut mig så om jag hade kört ensam ute i regnet.

Bama sa:
bigmollo sa:
Jag körde det där granfondot. Helvete vad slut jag är nu.
Vi låg i samma klunga fram till Vulkanen. Fick bryta pga kramp inför sista backen och ligger nu i soffan och känner mig febrig.(vilket jag brukar göra när jag är helt slut).
Tror inte jag hade kunnat ta ut mig så om jag hade kört ensam ute i regnet.

Jag såg dig, undrade vart du tog vägen. Vad surt. Jag kroknade också efter vulkanen. Som tur var så fick jag tillbaks orken på slutet.

Fulkinesen sa:
bigmollo sa:

+1. Tycker det är komiskt att en del drar ett = mellan att köra zwift och att inte köra något annat. Precis som man inte blir kung på mtb genom att bara köra racer. Däremot får du ett jäkla slätdrag från lvg. Det ens utesluter inte det andra. Idag med de virtuella trainers så blir ju upplevelsen i alla fall liknande. Tex 400w är ändå 400w oavsett ute eller inne.

Jensen sa:
Fulkinesen sa:
bigmollo sa:

+1. Tycker det är komiskt att en del drar ett = mellan att köra zwift och att inte köra något annat. Precis som man inte blir kung på mtb genom att bara köra racer. Däremot får du ett jäkla slätdrag från lvg. Det ens utesluter inte det andra. Idag med de virtuella trainers så blir ju upplevelsen i alla fall liknande. Tex 400w är ändå 400w oavsett ute eller inne.
Jag har inte sett någon i denna tråd dra slutsatsen att Zwift utesluter annat. Inte ens Misslycka.

Lejon sa:
Jensen sa:
Fulkinesen sa:
bigmollo sa:

Jag har inte sett någon i denna tråd dra slutsatsen att Zwift utesluter annat. Inte ens Misslycka.
Nej men det pratas som om zwift är dåligt. Samtidigt som en del rött duktiga åkare faktiskt använder det.

Blev omcyklad förut av nån E Lindgren som cyklat ca 11 mil på ungefär min tröskel som det verkade mao lekande lätt .
Synd att han kastar bort sitt liv på Zwift ..

Manurhin2 sa:
Blev omcyklad förut av nån E Lindgren som cyklat ca 11 mil på ungefär min tröskel som det verkade mao lekande lätt .
Synd att han kastar bort sitt liv på Zwift ..

Såg honom första gången i NY. Jag körde ett träningspass så vi höll ungefär samma fart. Jag funderade på om det verkligen kunde vara mtb-legenden Emil Lindgren tills han spurtade i en backe med 14 w/kg. Jovisst var det han. :D

Jensen sa:
Lejon sa:
Jensen sa:
Fulkinesen sa:
bigmollo sa:

Nej men det pratas som om zwift är dåligt. Samtidigt som en del rött duktiga åkare faktiskt använder det.
Gör det verkligen det?

Laser-Björne sa:
Vad sägs om lite siffror från Zwift-race? Nedan är mina stats från några Tour de Zwift-etapper jag kört nyligen. För pulszoner så utgår jag från Stephen Seilers rekommendationer för polariserad träning: att man ligger under 80% av HRmax eller samlar minuter mellan 90 och 92% av HRmax (vissa rekommenderar att man ligger under 75%, vilket jag också brukar sikta på, men enligt Xert är min LT1 också relativt hög). För effektzoner utgår jag ifrån det som beräknats i Xert: LT1 (lägre laktattröskeln), LT2 (övre laktattröskeln AKA FTP) och VO2max (vilket brukar sägas vara ungefär maxeffekt för 6 minuter). Alla etapper avslutades dessutom med en spurt, men jag har inte satt någon egen zon för dem.

TdZ etapp 1:
Över 92% HRmax: 5 min
Mellan 90-92% HRmax: 16 min
Mellan 80-90% HRmax: 37 min
Under 80% HRmax: 1 min

Över VO2max: 5 min
Mellan LT2 och VO2max: 17 min
Mellant LT1 och LT2: 20 min
Under LT1: 17 min

TdZ etapp 7:
Över 92% HRmax: 0,5 min
Mellan 90-92% HRmax: 5,5 min
Mellan 80-90% HRmax: 54 min
Under 80% HRmax: 22 min

Över VO2max: 3 min
Mellan LT2 och VO2max: 26 min
Mellant LT1 och LT2: 23 min
Under LT1: 30 min

TdZ etapp 9:
Över 92% HRmax: 2 min
Mellan 90-92% HRmax: 11,5 min
Mellan 80-90% HRmax: 38,5 min
Under 80% HRmax: 0 min

Över VO2max: 8,5 min
Mellan LT2 och VO2max: 14 min
Mellant LT1 och LT2: 15 min
Under LT1: 14,5 min

Sett till pulszonerna var dessa lopp mycket "mellanmjölk". Etapp 1 och 9 var så ryckiga att pulsen aldrig hann gå ner även om jag försökte ligga i klungor i vila. Etapp sju var VM-banan där vi två gånger körde över en lång stigning där jag mesta delen av tiden låg strax över LT2, men slog av under de bitar där backen jämnade ut sig; därför hann pulsen inte gå upp. Jag hade också en klart lägre snittwatt på etapp 7 än de andra och det skyller jag på att långa backar är jäkligt mycket tråkigare i Zwift än IRL.

Jämfört med VO2max-intervaller så samlar man i race alltså bara runt hälften så mycket hög intensiv tid. Jag upplever (och Xert verkar indikera det samma) också att race i Zwift bränner ut mig lika mycket fysiskt som VO2max-intervaller av motsvarande längd. Fördelarna med Zwift-racen är att de är betydligt mer mångsidiga då det är ryckigt, man måste täppa igen luckor, man tränar antagligen upp laktattåligheten mer och oftast slutar det men en spurt där man tar i hårdare än man trodde att man klarade. Viktigast är dock att jag känner att jag långt, långt ifrån att bränna ut mig mentalt. De där döds-VO2max-intervallerna kan jag köra när snön har smält.

Jag kör dessutom CX på snöiga vägar minst en gång i veckan, vilket jag hoppas ger lite teknik.

Intressant Fakta du kommer med tycker jag.

Tänker som dig att man skiljer mellan trösklarna och hur mycket tid respektive ovan under man ligger.
Den polariserade modellen bygger på trösklarna där högintensivt intervaller är tiden ovan LT2 egentligen.
Mellanmjölksmodellen betraktas lite föraktfullt, men bland motionärer är där man orkar köra flera pass i rad.

Du kommer fram till en viktig slutsats "Viktigast är dock att jag känner att jag långt, långt ifrån att bränna ut mig mentalt"
Där den bästa träningen är den som blir av och att man har kul...

För övrigt tror de där "duktiga" åkarna inte vill avslöja allt för mycket om sin power och blotta sina svagheter.

För mig har Zwift varit en räddning vi flertalet tillfällen. Som småbarnsförälder är det ett jäkla pusslande att hitta träningstid ibland och man brukar dra sig för att ge sig ut på vardagskvällarna vid 8-9 tiden.

Då är Zwift grymt, betydligt mycke roligare och känns även mer givande än att sitta på sin oldschool trainer.

NickPick sa:
bigmollo sa:
Började ju nu... Pga spons eller trött på utecykling!

Han brännlund däremot. Gör väl knappt annat nu?

Fast verkar ju positiv plus att han väll inte skulle köra det om han ansåg det dåligt, spons eller inte. Sen är han väll sponsrad av trainer, inte zwift isig.

Senast ändrad:
Nu hittade jag ju en herr Ukballe från kbck att följa. Törs man fråga om namnet?
Edit: ...eller, ja, nicket?

Senast ändrad:
En fördel med zwift:
När man håller på att bli avhängd delar sig vägen snart och man blir förhoppningsvis av med mobbarna. Enkelt och smärtfritt.

staine sa:
En fördel med zwift:
När man håller på att bli avhängd delar sig vägen snart och man blir förhoppningsvis av med mobbarna. Enkelt och smärtfritt.

En fördel om man kör race på Zwift mot att köra pass på en timme på dum-trainer är att man blir klar tidigare ju mer man tar i.

Idag kunde jag inte cykelträna, för det var strömavbrott. Det har aldrig hänt mig utomhus.

Hahaha. Ja, det är nog ute med mig.

Zwift är i mitt tycke ett väldigt bra redskap för att få tiden att gå vid tråkiga dagar där ute. Vintern är ju en trogen motståndare när den väl vill. Bor man som vi i Sverige så är nog innecykel tvunget om det ska ens vada möjligt att köra kvalité under de dagar då snödrivorna är höga och vägarna ser mer eller mindre ut som knöggliga skridskobanor.

Jag har kommit till en nivå i livet där sponsring inte driver mig och jag klarar mig gott och väl ändå. De partners jag har är sådana som jag skulle köpa produkter av i vilket fall. Så ni kan vara lugna, jag kör zwift för att jag tycker det är skoj, inget annat.

Innecykel kommer aldrig att ersätta utecykel, men nog är det ett komplement allt. Kan det hjälpa mig till att trivas ännu bättre på en cykel utomhus, med starka ben och hjärta/lungor så är det väl värt det.

Kul att ses där ute i den virtuella världen, men ännu roligare IRL.

Btw, jag blir också glad när jag ser legender som dig bigmollo. Grymt att trampa ihop.

Mosa på och ha kul allihopa ✊✊✊

Som sagt kungen och Laser Björne väckte intresset :)
Men har nu beställt Zwift och ska köra korta race, man kan ju inte skylla på dålig teknik punka och andra okontrollerade händelser. ;)

Tillbaka
Topp