Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
staine sa:Finns zwift för mtb?
Fulkinesen sa:bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
Problemet med tråden är att frågan är korkad till en början: "Hur realistiskt tycker ni tränings/tävlingspass är i Zwift."
Vad är meningen med frågan? Hur realistisk är en helikoptersimulator? Tja, inte särskilt, man sitter ju still i en stol istället för en helikopter som flyger. Hur viktigt är det att träna i simulator om man ska bli helikopterpilot? 100% nödvändigt.
En mer relevant fråga: Blir jag snabb i verkliga världen, i cykeltävlingar, om jag kör en jäkla massa Zwift? Svaret är: JA, du blir jäkligt stark. Men se till att komplettera med realistisk träning i samma terräng och förhållanden som du ämnar tävla i när väl tävlingssäsongen närmar sig.
Fulkinesen sa:Problemet med tråden är att frågan är korkad till en början: "Hur realistiskt tycker ni tränings/tävlingspass är i Zwift."
Sopa.bigmollo sa:Då var det dags att slösa bort några timmar på värdelös inomhuscykling igen.
Fulkinesen sa:bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
Problemet med tråden är att frågan är korkad till en början: "Hur realistiskt tycker ni tränings/tävlingspass är i Zwift."
Vad är meningen med frågan? Hur realistisk är en helikoptersimulator? Tja, inte särskilt, man sitter ju still i en stol istället för en helikopter som flyger. Hur viktigt är det att träna i simulator om man ska bli helikopterpilot? 100% nödvändigt.
En mer relevant fråga: Blir jag snabb i verkliga världen, i cykeltävlingar, om jag kör en jäkla massa Zwift? Svaret är: JA, du blir jäkligt stark. Men se till att komplettera med realistisk träning i samma terräng och förhållanden som du ämnar tävla i när väl tävlingssäsongen närmar sig.
lundatok sa:Sopa.bigmollo sa:Då var det dags att slösa bort några timmar på värdelös inomhuscykling igen.
staine sa:lundatok sa:Sopa.bigmollo sa:Då var det dags att slösa bort några timmar på värdelös inomhuscykling igen.
Det blev Surrey hills för min del. Torrt och soligt. Lite svettigt.
Vi låg i samma klunga fram till Vulkanen. Fick bryta pga kramp inför sista backen och ligger nu i soffan och känner mig febrig.(vilket jag brukar göra när jag är helt slut).bigmollo sa:staine sa:lundatok sa:Sopa.bigmollo sa:Då var det dags att slösa bort några timmar på värdelös inomhuscykling igen.
Det blev Surrey hills för min del. Torrt och soligt. Lite svettigt.
Jag körde det där granfondot. Helvete vad slut jag är nu.
Bama sa:Vi låg i samma klunga fram till Vulkanen. Fick bryta pga kramp inför sista backen och ligger nu i soffan och känner mig febrig.(vilket jag brukar göra när jag är helt slut).bigmollo sa:Jag körde det där granfondot. Helvete vad slut jag är nu.
Tror inte jag hade kunnat ta ut mig så om jag hade kört ensam ute i regnet.
Jag har inte sett någon i denna tråd dra slutsatsen att Zwift utesluter annat. Inte ens Misslycka.Jensen sa:Fulkinesen sa:bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
+1. Tycker det är komiskt att en del drar ett = mellan att köra zwift och att inte köra något annat. Precis som man inte blir kung på mtb genom att bara köra racer. Däremot får du ett jäkla slätdrag från lvg. Det ens utesluter inte det andra. Idag med de virtuella trainers så blir ju upplevelsen i alla fall liknande. Tex 400w är ändå 400w oavsett ute eller inne.
Nej men det pratas som om zwift är dåligt. Samtidigt som en del rött duktiga åkare faktiskt använder det.Lejon sa:Jag har inte sett någon i denna tråd dra slutsatsen att Zwift utesluter annat. Inte ens Misslycka.Jensen sa:Fulkinesen sa:bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
+1. Tycker det är komiskt att en del drar ett = mellan att köra zwift och att inte köra något annat. Precis som man inte blir kung på mtb genom att bara köra racer. Däremot får du ett jäkla slätdrag från lvg. Det ens utesluter inte det andra. Idag med de virtuella trainers så blir ju upplevelsen i alla fall liknande. Tex 400w är ändå 400w oavsett ute eller inne.
Manurhin2 sa:Blev omcyklad förut av nån E Lindgren som cyklat ca 11 mil på ungefär min tröskel som det verkade mao lekande lätt .
Synd att han kastar bort sitt liv på Zwift ..
Gör det verkligen det?Jensen sa:Nej men det pratas som om zwift är dåligt. Samtidigt som en del rött duktiga åkare faktiskt använder det.Lejon sa:Jag har inte sett någon i denna tråd dra slutsatsen att Zwift utesluter annat. Inte ens Misslycka.Jensen sa:Fulkinesen sa:bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
Laser-Björne sa:Vad sägs om lite siffror från Zwift-race? Nedan är mina stats från några Tour de Zwift-etapper jag kört nyligen. För pulszoner så utgår jag från Stephen Seilers rekommendationer för polariserad träning: att man ligger under 80% av HRmax eller samlar minuter mellan 90 och 92% av HRmax (vissa rekommenderar att man ligger under 75%, vilket jag också brukar sikta på, men enligt Xert är min LT1 också relativt hög). För effektzoner utgår jag ifrån det som beräknats i Xert: LT1 (lägre laktattröskeln), LT2 (övre laktattröskeln AKA FTP) och VO2max (vilket brukar sägas vara ungefär maxeffekt för 6 minuter). Alla etapper avslutades dessutom med en spurt, men jag har inte satt någon egen zon för dem.
TdZ etapp 1:
Över 92% HRmax: 5 min
Mellan 90-92% HRmax: 16 min
Mellan 80-90% HRmax: 37 min
Under 80% HRmax: 1 min
Över VO2max: 5 min
Mellan LT2 och VO2max: 17 min
Mellant LT1 och LT2: 20 min
Under LT1: 17 min
TdZ etapp 7:
Över 92% HRmax: 0,5 min
Mellan 90-92% HRmax: 5,5 min
Mellan 80-90% HRmax: 54 min
Under 80% HRmax: 22 min
Över VO2max: 3 min
Mellan LT2 och VO2max: 26 min
Mellant LT1 och LT2: 23 min
Under LT1: 30 min
TdZ etapp 9:
Över 92% HRmax: 2 min
Mellan 90-92% HRmax: 11,5 min
Mellan 80-90% HRmax: 38,5 min
Under 80% HRmax: 0 min
Över VO2max: 8,5 min
Mellan LT2 och VO2max: 14 min
Mellant LT1 och LT2: 15 min
Under LT1: 14,5 min
Sett till pulszonerna var dessa lopp mycket "mellanmjölk". Etapp 1 och 9 var så ryckiga att pulsen aldrig hann gå ner även om jag försökte ligga i klungor i vila. Etapp sju var VM-banan där vi två gånger körde över en lång stigning där jag mesta delen av tiden låg strax över LT2, men slog av under de bitar där backen jämnade ut sig; därför hann pulsen inte gå upp. Jag hade också en klart lägre snittwatt på etapp 7 än de andra och det skyller jag på att långa backar är jäkligt mycket tråkigare i Zwift än IRL.
Jämfört med VO2max-intervaller så samlar man i race alltså bara runt hälften så mycket hög intensiv tid. Jag upplever (och Xert verkar indikera det samma) också att race i Zwift bränner ut mig lika mycket fysiskt som VO2max-intervaller av motsvarande längd. Fördelarna med Zwift-racen är att de är betydligt mer mångsidiga då det är ryckigt, man måste täppa igen luckor, man tränar antagligen upp laktattåligheten mer och oftast slutar det men en spurt där man tar i hårdare än man trodde att man klarade. Viktigast är dock att jag känner att jag långt, långt ifrån att bränna ut mig mentalt. De där döds-VO2max-intervallerna kan jag köra när snön har smält.
Jag kör dessutom CX på snöiga vägar minst en gång i veckan, vilket jag hoppas ger lite teknik.
Miss Lycka 2.0 sa:Johan Malmsten kör mycket testcykel i vedbon. Han är rätt snabb.
Fulkinesen sa:Miss Lycka 2.0 sa:Johan Malmsten kör mycket testcykel i vedbon. Han är rätt snabb.
Han simmar mest runt numera :)
Fulkinesen sa:Miss Lycka 2.0 sa:Johan Malmsten kör mycket testcykel i vedbon. Han är rätt snabb.
Han simmar mest runt numera :)
Började ju nu... Pga spons eller trött på utecykling!bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
NickPick sa:Började ju nu... Pga spons eller trött på utecykling!bigmollo sa:Emil Lindgren kör en hel del Zwift. Hoppas för hans skull att han läser den här tråden så han kommer på bättre tankar.
Han brännlund däremot. Gör väl knappt annat nu?
staine sa:Nu hittade jag ju en herr Ukballe från kbck att följa. Törs man fråga om namnet?
Edit: ...eller, ja, nicket?
staine sa:En fördel med zwift:
När man håller på att bli avhängd delar sig vägen snart och man blir förhoppningsvis av med mobbarna. Enkelt och smärtfritt.
Hep sa:Idag kunde jag inte cykelträna, för det var strömavbrott. Det har aldrig hänt mig utomhus.
Inget som Emil skriver säger emot detta. Sedan att Emil med flera här föredrar Zwift istället för testcykel är något annat.Miss Lycka 2.0 sa:LVG:s träning bedrivs utomhus med testcykel som komplement inomhus.
Manurhin2 sa:Gött ?
Ett inlägg och alla bara tystnar
Kan du skriva ett inlägg i "Chans att rädda karriären " också ?