Happyride tar en snabbtitt på några av den senaste tidens roligaste och mest intressanta prylnyheter.
Hope Pro 5
Hopes Pro-nav har länge varit ett givet val för stig-, enduro- och utförscyklister som vill bygga upp pålitliga och hållbara hjul. Nu har V5 av sagda klassiker dykt upp med en delvis ny konstruktion, ett styvare chassis och större lager tillsammans med nya tätningar. Det livsgörande POI har ökats från 44 till hela 108 punkter samtidigt som Hope själva hävdar att de reducerat motståndet (drag på engelska) i drivmekanismen och samtidigt ökat livslängden och pålitligheten på sina nav.
Pro 5 kommer i princip varje konfiguration på standards som du kan tänka dig:
- HG, XD och Microspline frihjul.
- Centerlock eller J-bend ekerinfästning med 24, 28, 32, eller 36 hål.
- 100 och 110 mm framnav.
- 9 (QR), 12, 15 och 20 mm axeldiameter fram. Torque Caps finns som tillval.
- 135, 142, 148 (Boost), 150 och 157 (Superboost) mm baknav.
- …och en rad olika adapters.
- …och i fler färger än ett tre dagar gammal blåmärke.
Med andra ord kan du hitta ett nav för allt från lätta landsvägscyklar till kralliga downhillcyklar.
För fans av gamla Pro 4 så säger Hope att de kommer att tillhandahålla reservdelar för gamla nav i 10 år efter att de fasats ut ur sortimentet.
Fox Union skor
Kläd- och skyddsjätten Fox utökar sitt sortiment med en helt ny linje av skor för stig- och utförscykling.
- Union BOA med (som namnet antyder) BOA-låsning och SPD.
- Union med snörning, kardborrelåsning och SPD.
- Union Flat. Snörsko med sula för flats.
Skorna har Fox egen Ultratac-sula som vi just nu inte vet något mer om än att de själva säger att den ”balanserar grepp och hållbarhet”. Skorna har en gjuten överdel, förstärkt tåbox för extra skydd och utbytbara hålfotsstöd för att passa olika fötter. Samtliga modeller kommer i fyra olika färgställningar; svart, grå, vinröd och khaki.
Branchy bakväxelskydd
Ibland dyker det upp en produkt som man instinktivt tänker ”varför har ingen gjort det här förut för?” när man ser den. Branchy är just en sådan produkt i all sin smarta enkelhet. Det är helt sonika ett skydd för bakväxeln som fästs på kedjestaget och skyddar den kanske mest utsatta komponenten på cykeln mot att slå i elaka stenar eller stubbar. Det är definitivt ingen produkt som alla behöver men om du vet med dig att du är dum mot din bakväxel och dessutom kör i terräng med gott om bakväxeldödande hinder, så varför inte?
Funn FastAir Hi-Flow ventiler
Att uppfinna hjulet på nytt är en klassiker inom cykelbranschen. Just nu verkar den klassiska prestaventilen, som uppfanns på 1880-talet, ha hamnat i skottlinjen med nyutvecklade varianter från Reserve, 59 som funnits ett tag. Senast ut i raden är Funn som med sin FastAir Hi-Flow utlovar ett snabbare luftflöde och mindre chans att ventilen kloggar igen med stelnande tubelessvätska. Om den är ännu en lösning på ett problem som eventuellt inte finns får vi återkomma till på annan plats här på sajten.
Poc Omne Ultra Mips
Först tävlade cykelbranschen i att lansera endurospecifika produkter av precis allt som går att köpa i en cykelbutik, sedan kom en ännu större drös med e-bike-specifika produkter. Och nu verkar turen ha kommit till gravelspecificering med samma obevekliga kraft, vilket man givetvis får ha sina egna åsikter om.
Nog om det, Omne Ultra är en ny variant på den klassiska landsvägshjälmen Omne men som fått flera fästpunkter utanpå skalet för pannlampa eller vad du nu väljer att ha på hjälmen. Eller som Poc själva kallar det, ”personalization”. Hjälmen är försedd med både Mips rotationsskydd och Recco sökreflektor. Helt enkelt en mer äventyrligt inriktad variant av den beprövade Omne.
SRAM AXS 4-laddare
Ett av dagens största I-landsproblem är att om man har en eller flera cyklar som är utrustade med AXS-växlar, Reverb AXS sadelstolpe eller rent av Flight Attendant-dämpare, så tenderar mängden laddare som behövs växa i motsvarande takt. För att råda bot på detta oerhörda problem har SRAM helt sonika skapat en laddare som tar fyra AXS-batterier på en gång, och som enart kräver en enda kabel. Som sagt, definitivt inget livsavgörande men någon därute blir garanterat glad över den här nyheten.
Transition Smuggler Carbon
Sist, men defintivt inte minst, på listan kommer Transition Smuggler Carbon. Modellen har funnits i märkets sortiment förut men plockades bort i samma veva som downcountryraketen Spur och den senaste versionen av allmountain/endurohojen Sentinel lanserades. Nu har dock en ny Smuggler sett dagens ljus och fyller igen hålet mellan dessa två modeller med 29-tumshjul samt 140 mm fjädring fram och 130 mm bak, tillsammans med 65 graders gaffelvinkel. En kombo som låter nästan helt perfekt för svenska stigar. Dessutom kommer den i en fräsigt Orkidérosa färgställning, bara en sådan sak. (Eller i espressobrunt om man föredrar kaffe framför blommor.)
Gälkasnubben 2023-03-15
Tycker att fästpunkterna på sidan av hjälmen ska användas till att spänna dit en sån mäktig plym som riddarna hade på sina hjälmar. Eller varför inte en sån där cool lite flagga som samurajerna hade på sina stridsmunderingar. På flaggan ryms loggan f...
Maakus 2023-03-13
613348
pnyberg 2023-03-13
Lev livet - det är ditt till 100%. Sätt koppen exakt där du vill! 😉👍
KOLOSS 2023-03-13
Förband/åtsnörningspinne tänker jag kunde vara smidigt att ha så lättillgängligt och synligt
jonte987 2023-03-13
Tror den gamla är mycket för om man slänge hojen på marken. Jag hade en så på 80 talet på en cykel köpt sportex. Tycker den borde funka mot en gren också eftersom den stoppar rörelsen?
Laan84 2023-03-13
Men både infästning och funktion känns ju smartare med nya versionen.
Berk 2023-03-13
På sidan eller bak?
jonte987 2023-03-13
Det finns inte mycket under solen om ingen tänkt på tidigare. 613296
jonte987 2023-03-13
Du ser ju att hen har djungelolja på andra sidan av hjälmen. Born to kill
Froste 2023-03-13
Tussilago?