Nya Ibis Oso är märkets första elcykel med flacka vinklar, lång slaglängd och en dos integrerad teknik.
Enduroslägga med mycket slag
Ibis Cycles har de senaste åren fått ett skapligt genomslag på våra breddgrader via endurohojen Ripmo, en cykel som körts in på topp-10 i EWS under bland andra märkets svenska stjärnor Robin Wallner och Zakarias Blom Johansen. Nu kommer märket från Santa Cruz i Kalifornien med sin första elcykel, Oso. En relativt långslagig enduro i kolfiber rakt igenom med 170 mm slag fram och 155 baktill, med andra ord 10 mm mer framtill än Ripmo. Slaglängden bak kan ökas till 170 mm genom att byta ut bakdämparen från en 205x06mm till en 205x65mm. Länkaget är, trots sitt något annorlunda utseende, en variant på märkets beprövade DW-link. Och om du känner för att ösa på riktigt hårt är ramen kompatibel med en dubbelkronad gaffel upp till 190 mm.


Progressiv geometri
Geometrin är progressiv med hela 500 mm reach i storlek large, 64 graders gaffelvinkel och sadelrörsvinkel som varierar från 77 till 79 grader beroende på storlek. Även kedjestagen är storleksspecifika och går från 439 till 444 mm. Siffror som skvallrar om att Oso är en cykel som inte gör bort sig när det blir brant, snabbt och stökigt. Oso har 29 tum-hjul i storlekarna L och XL, och mixat 29/27,5 i M och S.



Bosch elmotor och integrerade lampor
Geometri i all sin ära, men nu är ju Oso trots allt en elassisterad cykel. I centrum av paketet sitter en Bosch Performance Line CX med upp till 85 Nm vridmoment. Batteriet är på 750 Wh på storlek L och XL, och 625 Wh på M och S. För att ge bättre styrka i ramen är batteriluckan positionerad på sidan av underröret.
En fiffig detalj, speciellt för svenska cyklister som vill kunna cykla i skogen även under årets mörkare perioder är att Oso har både fram och baklampa som hämtar el från cykelns batteri. Hur starka de är återstår däremot att se.


Pris TBA
Vi har inga uppgifter när Oso kommer till Sverige men enligt rykten från Wallner Racing HQ i Edsåsdalen i Jämtland kommer den att dyka upp inom inte alltför lång framtid även på våra breddgrader. Vi har heller ingen prisuppgift i SEK men i USA kommer Oso att landa på 10 999 USD.
Frenchy 2022-11-28
Don't have one of those, since all dentists insist that the electric one is really the only one worth having ;)
NickPick 2022-11-27
Swemo has entered the room.
ambientzz 2022-11-27
Please dont use the phrase "acoustic bike". Just bike is fine...You are excused if you refer to your none Electric toothbrush as "acoustic toothbrush" :)
Frenchy 2022-11-27
I will be racing one equipt with the bosch CX Race engine next year (at the rounds of the Swe Cup that will have eMTB and an acoustic bike at the others) I think it is going to be a lot of fun
Frenchy 2022-11-27
It is more about perceived value at that price point. If the Oso was coming with GX AXS, Factory suspension and AXS dropper, I would still bring a few in as there is a market, but it is small but thankfully not very much impacted by mild recession (...
NickPick 2022-11-26
Med tanke på att inte ens billiga cyklar säljer nu så är nog valet rätt.
Höjdskräck 2022-11-26
Den där Unno verkar ju hur grym som helst! Förstår för övrigt att det kan vara svårt att sälja svindyra endurocyklar som Oso:n nu när priserna droppar överallt.
Frenchy 2022-11-26
By the way. After consultation with dealers, I have decided NOT to import the Ibis Oso in Sweden. Although I am sure it is a great bike (so far I haven't fine one Ibis I did not like the riding characteristic of since the Ripmo LS was launched), the ...
Berk 2022-10-07
Det är artiklen jag menade.
ambientzz 2022-10-07
https://www.pinkbike.com/news/nerding-out-why-a-lower-shock-position-doesnt-make-a-bike-more-stable.html