Sveriges huvudstad har fått ett nytt system med elassisterade hyrcyklar kallat Stockholm eBikes. Första etappen har nu börjat rulla ut och det låga priset på 157 kronor per år eller 11 kronor per dag möjliggörs via reklamintäkter.
Stockholm Stad satsar på ett nytt system med elassisterade hyrcyklar: Stockholm eBikes De första cyklarna blev försenade, tanken var att börja redan i april, men nu i maj har de första cyklarna hittat ut i staden och man ska i denna första batch ställa ut cirka tusen stycken fördelat på 100 stationer.
Vad är det för cyklar?
Det handlar om robusta elcyklar som klarar cirka 100 km på en laddning, leverantör av tjänsten är spanska Citybike, och det är företaget Vaimoo som bygger cyklarna i Italien. Alla goda ting är som bekant tre och det tredje bolaget som signat avtalet med Stockholm Stad heter Marfina. Före upphandlingen var klar har det varit en radda av juridiska tvister. Bland annat har elsparksföretag Voi försökt stoppa avtalet vi domstol, men inte fått rätt.
Cyklarna är sjuväxlade och har fotbroms, samt en liten korg fram. De är brandade med Stockholm Stad och ingen annan reklam förekommer på själva cyklarna, men reklam är kopplat till systemet vid stationerna vilket tillsammans med kostnaden för tjänsten finansierar kalaset.

Maxfarten med elassistans är så klart 25 km som lagen säger. Cyklarna går också att låsa under lånetiden. Elcyklarna i Stockholms nya system är en version av tillverkaren Vaimoos elhoj som man vann ett pris för 2021 på tunga tech-mässan CES.
Fler cyklar ska ut i sommar
Senare i sommar ska ytterligare tusen cyklar ut och när systemet Stockholm eBikes är fullt utbyggt rör det sig om 5000 elcyklar, 120 ellådcyklar fördelat över samtliga stadsdelar på 300 virtuella ställ. Det blir ett av Europas största system för att dela elcyklar.
Just platserna som man lämnar och plockar upp cyklarna på är en nyhet. Det är inga sedvanlig ställ som man sätter in cykeln i, utan de ny stationerna är markerade med en stolpe och en ruta i marken:
– Det här gör att stationerna inte kan bli fulla, som det var tidigare. Är det många cyklar där man vill parkera är det bara att ställa den bredvid rutan, säger Daniel Mohlin som är Nordenchef på Citybike till lokalnyheterna Mitt i Stockholm.

Vad kostar Stockholm eBikes för den som använder det?
Priset för att låna en elcykel är 11 kr per dygn, 26 kr per vecka, 35 kr per månad, 105 kr per halvår eller 157 kr per år, beroende på vad man väljer för passa som de kallar det. Cyklarna kan användas 90 minuter per gång, vilket också går att förlänga för 11 kronor per timme men max 14 timmar i sträck. Allt sköts via en app som du laddar ner till mobilen, och denna är utvecklad av Seat Metropolis Lab Barcelona som också gjort liknande applikationer för lånecyklar i finska Tampere och Vantaa.
Vem betalar egentligen för Stockholm eBikes?
Lånecykelsystemet bekostas av de som använder det samt reklamintäkter. Det ska nämligen rulla reklam vid stationerna i 350 vitriner. Avtalet mellan Stockholm Stad och Marfina löper i sju år och sägs vara värt 400 miljoner kronor. Det är bolaget Marfinas underleverantör Clear Channel som kommer att sköta reklamen.
De nya hyrcyklarna kommer att rulla ut i en infrastruktur i Stockholm som de senaste åren har fått cirka 20 000 nya elsparkcyklar på gatorna. Så var vänliga mot varandra och visa hänsyn där ute.
Slutligen: det enda som förbryllar oss nu är hur cyklarna egentligen laddas? Vi ringer till Stockholm eBikes kundtjänst där Johan svarar:
– Våra tekniker har koll via det digitala systemet som alla cyklar är uppkopplade mot och när batterierna börja få alltför lågt med energi så åker vi ut och byter batteri helt enkelt.
jolov 2022-05-20
synd att det inte fungerade. Lät som ett riktigt bra alternativ i teorin.
JohanA 2022-05-20
https://www.dn.se/sverige/en-vecka-efter-elcykellanseringen-foretaget-kravs-pa-4-2-miljoner-kronor-i-vite
kroem 2022-05-17
Men är det en gravelbike? Modern geo?
ooms 2022-05-17
Betalartikel, men verkar inte ha varit nån lysande start https://www.di.se/digital/anvandare-rasar-over-stockholms-lanecyklar
Wingqvist 2022-05-17
Du läste rätt, jag ändrade 👍
rois 2022-05-17
Det blev tydligen inte så bra, https://www.di.se/digital/anvandare-rasar-over-stockholms-lanecyklar. Jag tar tillbaka mitt grattis till stockholmarna.
jomper 2022-05-16
Behövs inte många resor för att de ska betala sig jämfört med enkelresor med SL. Tyvärr för långt till cykelparkeringarna för mina vanligaste resor, så jag fortsätter ta med Brompton.
rois 2022-05-16
Oklart om jag läst fel, eller om artikeln ändrats sen jag läste den. Men jag är nästan säker på att jag läste rätt, jag läste den flera gånger för att försäkra mig om att det stod 100 timmar. 100 kilometer låter mer rimlig, det är ungefär vad elcykl...
Wingqvist 2022-05-16
@rois Det var ett grovt korrfel där, cyklarna klarar cirka 100 km på en laddning och inget annat :)
rois 2022-05-15
Läser att cyklarna klarar 100 timmar på en laddning. Verkar vara otroligt mycket. Ett enkelt överslag, med en snitthastighet på 20 km/timme klarar cykeln av 200 mil på en laddning. Systemen från Shimano, Bosch och Yamaha klarar 9-15 mil på en laddnin...