Nytt från Shimano 2014-2015

Datum:
28 februari 2014 16:19

Shimano Alivio MTBShimano uppdaterar med nya grupper, landsvägshjul, navväxlar och elcykelkomponenter.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Anders Jansson och Shimano

 

Ny Alivio-grupp

Alivio är en MTB-grupp som ligger på nedre halvan i Shimanos grupphierarki strax under Deore. Trots att det varit en MTB-grupp har Alivio visat sig vara populär att även montera på Trekking-cyklar. Med nya Alivio beslutade Shimano därför att dela upp gruppen i två grupper; MTB och Trekking, precis som de tidigare gjort med XT, LX och Deore. Till skillnad från sina storasyskon som alla är 10-delade fortsätter Alivio att vara 9-delad.

Alivio MTB
Shimano Alivio MTB

Designen på MTB-versionen av Alivio blir mer aggressiv än tidigare och liknar nu sina MTB-storasyskon. Bakväxeln får Shadow-funktion. Dock utan den extra Plus-funktionen som är förbehållen de övre grupperna. Framväxeln har nytt utförande för att ge mer utrymme för större däck.

Vevpartiet är för första gången i tvådelat utförande med vevaxeln integrerad i vevpartiet. Tidigare har Alivio använt Octalink-vevlager.
Vevpartiet kommer endast i 3×9-utförande med 40-30-22T-utväxling anpassat för cyklar med 27,5- och 29-hjul. Kassetten finns i fyra varianter;  11-28T, 11-32T, 11-34T och 12-36T.
Shimano Alivio ST-M4050

Broms och växelreglage kombineras ihop till en enda enhet. Reglaget har optisk visning av växelläge vilket ska underlätta för nybörjare. Det finns även separata broms- och växelreglage. Det hydrauliska bromssystemet luftas med hjälp av envägsluftning precis som högre nivåer av bromskomponenter.

Alivio Trekking
Shimano Alivio Trekking

Trekking-komponenterna får ett renare utseende än hos MTB-versionen. Bakväxeln är av traditionell konstruktion då den enligt Shimano ger den bästa växlingsprestandan.
Vevpartierna får större klingor med 48-36-26T respektive 44-32-22T. Till Trekking-versionen finns även vajerdragna fälgbromsar. Alivio Trekking finns i färgerna svart och silver.

Landsvägshjul

Shimanos satsning på skivbromshjul för landsväg/CX fortsätter. WH-RX830 har en 30 mm hög fälg i kolfiberlaminerad aluminium.

Shimano WH-RX830

Hjulen med 24 ekrar fram respektive bak är avsedda för kanttrådsdäck och kan användas slanglöst (Road tubeless).

Shimano WH-RX830

Bromsskivorna monteras med Centerlock. Hjulen är kompatibla med både 11 och 10-delad kassett.

De populära RS-hjulen finns nu även i slanglös version. RS81-C35-TL och RS81-C24-TL har fälgar i kolfiberförstärkt aluminium. RS610-TL har fälg i aluminium.
Shimano RS tubeless

De nya RS-hjulen är kompatibla med både 11 och 10-delad kassett. Samtliga hjul har lager med lösa kulor och lagerkoppar.

Navväxlar

Shimanos navväxlar får sig en liten översyn. Alfine-8 anpassas för mer sportig cykling. Snävare toleranser ska ge bättre växelprestanda vid växling i uppförsbacke och under belastning. Växelreglaget får top-normal-funktion. Tidigare har växlingsrörelsen hos Alfine-8 varit omvänd jämfört med MTB-växlarna. Nu är växlingsrörelsen lika, där stor spak ger en lättare växel.
Shimano Alfine

Nexus 7 uppdateras internt med en ny konstruktion av växelklackarna som innebär mindre ingreppsvinkel. Tidigare kunde ingreppsvinkeln vara upp till 90 grader. Nu uppges den vara 30 grader.

Navdynamo

Ny Led-belysning drar mindre effekt än äldre tiders glödtrådslampor. Shimano downsizar därför sina navdynamos i XT-serien till 1,5 W mot tidigare 3,0 W.

Shimano XT-navdynamos

Vikten uppges vara 125 gram mindre än hos tidigare version. XT-dynamos finns både med eller utan skivbromsfäste.

STEPS elcykelkomponenter

2010 gjorde Shimano ett första försök med elcykelkomponenter. Då med en navmotor för framhjulet. Lanseringen gick sådär, mycket beroende på att det var ett lite för komplicerat system och hade för högt pris. Nu tar de nya tag och lanserar ett nytt elcykelkoncept kallat STEPS (Shimano Total Electric Power System) och flyttar samtidigt in motorn i ramen.
Shimano STEPS

Shimano har sin egna standard på mittmotor som kräver en speciell ram. Infästningen är inte kompatibel med andra fabrikat som Bosch, Panasonic med flera. Motoreffekten är 250 W nominellt och 500 W max. Vridmomentet anges till 50 Nm. Vikten för motorn är 3,1 kg (utan vevparti) vilket enligt Shimano är bland det lättaste på marknaden.
Shimano STEPS motorenhet

Som elcykelreglementet förespråkar så ger motorn tillskott enbart när cyklisten trampar och slår av vid 25 km/h. Systemet har sensorer som känner av hastighet, vevarmsposition, vridmoment och kadens. Motorn har tre lägen av tillskott; normal, high och eco vilka väljs via reglaget på styret.
Shimano STEPS display och manöverenhet

Batteriet finns för montering antingen på pakethållaren eller på ramens diagonalrör. Batteriet har en kapacitet på 418 Wh (36V, 11,6Ah) och uppges ta fyra timmar att ladda. Räckvidden är beroende på terräng, vind och vilket effektläge som används. Shimano har mätt upp en räckvidd på cirka 80 km mätt vid 23 km/h på plan väg.

Motorn fungerar ihop med alla Shimanos navväxlar, både de mekaniska och elektriska Di2, och kan även användas med utanpåliggande växlar. Hela systemet är väder och vintertåligt och ska fungera i temperaturer från -10 till +50 °C.
Shimano STEPS

Komponenterna kopplas ihop med Shimanos kabelsystem E-tube. Precis som hos de elektriska Di2-landsvägsväxlarna går STEPS att koppla upp till dator för inställning och diagnos.

 

Kommentera och diskutera

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.