Nya Scott Genius 2023 tar cykelintegration till nya nivåer

Datum:
04 november 2022 09:43

Nya Scott Genius 2023 kommer med bakdämparen gömd inuti ramen och en mängd olika integrerade lösningar.

Scott Genius 2023

Scott Genius har varit en av de mest populära stigcykelmodellerna i Sverige i ett antal år med geometri och fjädringsväg som passar bra på vår typ av skogs- och fjällterräng. Till 2023 kommer en helt ny och komplett omdesignad modell av Genius som använder sig av en bakdämpare som placerats inuti ramen, som på märkets XC-modell Spark – en lösning först dök upp hos cykelmärket Bold, som numera ägs av Scott. Åsikterna kommer alltid att gå isär om det är bra eller dåligt att placera en dämpare gömd inuti ramen men vi kan i alla fall konstatera att det ser otroligt cleant ut.

Justering av bakdämparen görs genom att montera av luckan i ramens underrör. Ramen har en integrerad sag-indikator

Toppmodellerna kommer i kolfiber, mellanmodellerna har en framtriangel i kolfiber tillsammans med en baksving i aluminium, medan basmodellen Genius 940 har en aluminiumram. Totalt finns det 10 olika modeller fördelat på Genius, Genius ST och dammodellerna Contessa.

ScottScott Genius 900 Ultimate.
ScottDämparfäste och kabledragning.
ScottÖppna luckan och justera dämparen.
ScottExtern sagindikator.

Fjädring och geometri

Samtliga modeller i nya Genius-linjen har 150 mm fjädringsväg baktill och 160 mm fram.

Den gamla Genius hade en geometri som i ärlighetens namn började bli lite utdaterad, något som man botat genom att öka reachen med nästan 20 mm – från 466 mm till 485 mm på en storlek Large. Gaffelvinkeln är justerbar mellan 63,9 och 65,1 grader (mer om det i nästa avsnitt) medan sadelrörsvinkeln ligger på runt 77 grader. Kedjestagen är 440 mm långa i alla storlekar och modeller.

Scott150 mm dold dämpning, snyggt och cleant.

Skillnaden mellan Genius och Genius ST – dämpning och geometri

Nya Genius kommer i två olika konfigurationer; ”vanliga” Genius och Genius ST, Super Trail. Bägge har samma fjädringsväg, ramkonstruktion och grundgeometri men ST är satt upp ur kartongen med 63,9 graders gaffelvinkel medan Genius har 65,1 grader, vilket även ger en högre vevlagerhöjd och ska premiera klätteregenskaperna. Gaffelvinkeln justeras via styrlagerkoppar som kan vändas mellan de två olika lägena. Enligt Scott ska det ”bara” vara att ta loss styrkombon och sedan flippa runt styrlagerkopparna 180 grader och sedan trycka tillbaka allt, utan behov för specialverktyg.

Den stora skillnaden mellan Genius och Genius ST sitter i dämparen. Genius har en Fox Nude 5T-dämpare kopplad till märkets TwinLoc 2-justering på styret som kan sätta dämparen i tre olika lägen; Lockout, Traction Control och Descend. TwinLoc justerar även framgaffeln på samma gång, mellan tre liknande lägen.

Genius ST har istället en Fox Float X med piggyback installerad. Den är i sin tur kopplad till en TraclLoc på styret som justerar bakdämparens progression i fyra olika lägen; helt öppen, Descend mode, Ramp Control mode och Climb mode. I Ramp Control stängs den ena luftkammaren i dämparen av och ger samma progressivitet som om man lagt till en extra volymspacer. TracLoc justerar däremot inte framgaffeln som sköter sig helt själv på traditionellt vis.

På svenska betyder allt det här att Genius är något mer klätter- och tramporienterad medan Genius ST sätter lite mer fokus på utförsegenskaperna, även om skillnaderna inte är gigantiska.

ScottKabeldragning genom styrlagret, en solklar vattendelare.
ScottKabeldragning inuti styrhuvudet.
ScottDolt verktyg i bakaxeln.

Integrerade lösningar i kubik

Utöver dämparmonteringen inne i ramen har Genius en rad andra integrerade lösningar. Den största vattendelaren kommer definitivt att bli kabeldragningen från styret som går igenom styrstammen. Toppmodellerna är dessutom specade med en Syncros Hixon styrkombo med integrerat styre och styrstam. Styrkombon kan sedan utrustas med en rad olika tillbehör som ett integrerat GPS-fäste, tubeless lagningskit i styrändarna. Spaken till bakaxeln går att ta loss och har en Torx25-nyckel i änden. Scottägda Syncros har även en flaskhållare med ett integrerat multiverktyg.

ScottGPS-fäste finns som tillval.

Scott Genius 2023

  • Fjädring fram 160 mm
  • Fjädring bak 150 mm
  • Gaffelvinkel 63,9 eller 65,1 grader
  • Sadelrörsvinkel 77,2 grader (storlek L)
  • Kedjestagslängd 440 mm
  • Storlekar S, M, L, XL

Pris

Som brukligt när vi är inne på temat more-is-more så blir prislappen också därefter. Toppmodellen Genius 900 Ultimate går lös på 139 995 kronor och på Genius ST 900 Tuned 127 995. Basmodellen Genius 940 kostar 41 995 kronor.

ScottScott Genius 940.

Cykling i inboxen

Missa inte det senaste från Happyride, signa upp dig på vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer max en gång i veckan.

Senaste kommentarer

AndersJB 2022-11-12

RS Super Deluxe går med lite modifikation av dämparen att få in i en alugenius 2018+. 593278

Magnus K 2022-11-12

Luftdämparna från Rockshox, Fox och DT Swiss (förutom Scott-specialmodellerna med namntilllägget Nude) har luftventilen längre ner vid trunnion-fästet och ventilen hamnar så där Scotts fäste i ramen sitter. Så vitt jag kan se så passar ingen av dom ...

LDG 2022-11-11

Är väl vara att kolla på dämpare som inte står ut nedåt men ok.

Magnus K 2022-11-11

Hmm, efter att jag provat monterat en standard RS Deluxe i min alu-Genius från 2018 och insett att det är omöjligt så undrar jag hur du menar? Är det i nyare ramarna med inbyggd dämpare som du menar? 🤔 Mvh Magnus PS Jag är inte alls sur, bara ärl...

JBogevik 2022-11-08

Bolds är mycket snyggare, slankare och med mindre utseendemässiga kompromisser.

LDG 2022-11-08

Absolut så är det men har ju bara med att göra att enduro är mer populärt än trail just nu. Väljer man en 185x55 dämpare utan piggyback (vilket de flesta ändå inte behöver i Sverige) får de ju plats.

svennelainen 2022-11-08

Det är ju bra om de har ändrat det, tidigare årsmodeller var det specifika modeller på Genius. Det är inte heller någon annan dämpare som får plats, utan att modifiera dämparen. Ganska många som inte ens passar i ramen tyvärr. 185/55 är inte unikt f...

LDG 2022-11-08

185x55 trunnion är inte specifikt för Scott. Det enda egna för scott är nudevarianten på dämparen där man stänger en luftkammare och på så vid får mindre slag i det läget pga kraftigt ökad progressivitet i dämparen med det höga trycket för så liten ...

svennelainen 2022-11-08

Jag gillar idén och tror inte att det blir dyrare att tillverka, snarare tvärtom. Men... En av anledningarna till att jag byggde om mitt länkage var tillgänglighet till delar. Scott ser till att Fox/Rockshox tillverkar dämpare som de har exklusiva r...

SocialGimp 2022-11-06

Det finns väl fördelar med det, den är ju inte lika utsatt för t ex vatten o ler-/stensprut. Men samtidigt finns det ju nackdelar också o jag undrar åt vilket håll vågskålen tippar. Det blir ju en ganska komplicerad och sannolik fördyrande ramdesign...