Scott Genius - Tråden

Schleyer

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
Hej,

Noterade att det finns en väl tilltagen tråd för Scotts Spark, men lyckades inte hitta någon för Genius. Har själv haft ett flertal, från första generationen med pull-shock till den senaste och har alltid förundrats över dess mångsidighet. Sistnämnda stämmer ju in mer väl än någonsin för 2018-modellen och framåt, med möjlighet att köra olika hjulstorlek i samma ram.

Vore kul att se era cyklar och eventuella mods ni gjort - oavsett modellår.

* För 2018 och framåt - Ni som provat både 27.5" och 29", vilket föredrar ni?
* Har någon provat gå ner i däckdimension? Inte helt såld på Maxxis Rekon i 27.5 Plus (2.8"), skulle gärna prova typ 2.4-2.5 men har förstått att markfrigången blir rätt låg. Erfarenheter?
* Har någon tips på bra styrkombo? Tycker kolfiber kombon känns lite smal.

/Schleyer

Rahmbugel

Medlem
Scott Genius - Tråden
Hej vill bara flagga för att jag som Genius ägare känner samma som dig. Kan tyvärr inte svara på dina frågor. Själv har jag en 2018 genius contessa 720. Är vara knäppt 170cm där av tjejmodellen Contessa.

Cykeln var ett impulsköp har funderat på om contessa var rätt eller fel, antar att contessa har mer med kroppsstorlek än kön att göra. Har jag fel här?

Bilagor

HenryLee

Medlem
Scott Genius - Tråden
Kul med en egen tråd för Genius!
Jag slog till och köpte mig en sent förra året när det var singles day i november nån gång.
Velade länge mellan en Spark och en Genius men det föll på det sistnämnda till slut.
Har ännu inte hunnit cykla mer än en liten repa på några hundra meter i vintras så jag ser fram emot våren nu =)
Jag har gjort några ingrepp på cykeln än så länge, bytte dropper till en OneUp, monterat en Syncros Tailor cage, bytte vevparti från GX Eagle till XX1 och klämde dit ett kolfiberstyre. På min cykel sitter det 29'' och dom kommer få vara kvar tills vidare, ev. att jag skaffar en annan uppsättning senare men det får tiden utvisa.

Hur är cykeln med 27,5'' för jag antar att det är det du kör?

Schleyer

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
Hej vill bara flagga för att jag som Genius ägare känner samma som dig. Kan tyvärr inte svara på dina frågor. Själv har jag en 2018 genius contessa 720. Är vara knäppt 170cm där av tjejmodellen Contessa.

Cykeln var ett impulsköp har funderat på om contessa var rätt eller fel, antar att contessa har mer med kroppsstorlek än kön att göra. Har jag fel här?
Tjejmodell eller ej, jäkligt snygg lack. :) Contessan har väl en "Custom tune" för bakdämparen, och anpassade kontaktytor (annan sadel och smalare styre), tror jag.

Schleyer

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
Kul med en egen tråd för Genius!
Jag slog till och köpte mig en sent förra året när det var singles day i november nån gång.
Velade länge mellan en Spark och en Genius men det föll på det sistnämnda till slut.
Har ännu inte hunnit cykla mer än en liten repa på några hundra meter i vintras så jag ser fram emot våren nu =)
Jag har gjort några ingrepp på cykeln än så länge, bytte dropper till en OneUp, monterat en Syncros Tailor cage, bytte vevparti från GX Eagle till XX1 och klämde dit ett kolfiberstyre. På min cykel sitter det 29'' och dom kommer få vara kvar tills vidare, ev. att jag skaffar en annan uppsättning senare men det får tiden utvisa.

Hur är cykeln med 27,5'' för jag antar att det är det du kör?
Vad kul, låter som att du har en härlig vår att se fram emot.

Körde en säsong med 29" och är inne på andra säsongen med 27.5". Den blir ju ruskigt snabb och kapabel med 29" och sväljer det mesta, däremot så kändes den lite klumpig för vissa tekniska stigar. (Jag har en L, med 29" var cykeln längre än min DH-cykel..) Tycker den blir mer lekfull med mindre hjul. Jag föredrar 27.5" om jag ska vara ärlig, men det beror nog mycket på vilken typ av stig du kör. Marknaden har ju sagt sitt dock och 27.5" har utgått, så jag har ju uppenbart fel ;-)

Däremot kommer jag inte alls överens med Rekon-däcken. Tar tacksamt emot tips på ersättare!

Rahmbugel

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har ett ord som svar.

G R Y M

Genius Contessa och "dess utom i S" med 27,5 är ju för att tala klarspråk sjukt smidig så fort kniviga partier dyker upp. Tre modes i samma cykel är ju helt fantastiskt.

Hämtade ut cykeln 4 februari. 27,5 x 2,8 är enda setuppen jag testat. Har beställt riserstyre samt 125 dropper från köp och sälj här på HappyR. orginal droppern är syncros 2.0 100mm på contessa S.

Jag ska köra ett tag men sen måste jag testa 29or. Hört att man förlorar lite smidighet men vinner sjukt mycket rullförmåga. Inte läst om någon som går tillbaks till 27,5.

Vad är fördelen med Syncros Tailor cage?

Förutom vikten och att xx1 är sjukt mycket snyggare, (grattis) kände du någon skillnad
mellan GX Eagle vev och XX1?

Bild?

Bilagor

Rahmbugel

Medlem
Scott Genius - Tråden

Körde en säsong med 29" och är inne på andra säsongen med 27.5". Den blir ju ruskigt snabb och kapabel med 29" och sväljer det mesta, däremot så kändes den lite klumpig för vissa tekniska stigar. (Jag har en L, med 29" var cykeln längre än min DH-cykel..) Tycker den blir mer lekfull med mindre hjul. Jag föredrar 27.5" om jag ska vara ärlig, men det beror nog mycket på vilken typ av stig du kör. Marknaden har ju sagt sitt dock och 27.5" har utgått, så jag har ju uppenbart fel ;-)

Däremot kommer jag inte alls överens med Rekon-däcken. Tar tacksamt emot tips på ersättare!

Intressant. Vad är det du inte gillar med däcken, är det bredden eller att de är höga, tyngden? Utveckla gärna om du orkar.

Erkl

Medlem
Scott Genius - Tråden
Kul med en tråd för genius. Äger en 740 2018 som jag uppgraderat med 29" hjul. Växlar mellan både 27" och 29" beroende på humör. skall det gå fort så föredrar jag 29". Har prövat lite olika däck och slutligen fastnat för rekon race 2.35 på 29" hjulen. Cyklar uteslutande teknisk stig och tycker att det minskade rullmotståndet tillsammans med all fjädring cykeln ger räcker gott och väl. Håller med om att den blir lång och lite bökig att få runt när det blir knixigt.

HenryLee

Medlem
Scott Genius - Tråden

Ja det ska bli riktigt kul att få komma ut och känna på grejerna lite mer seriöst.

Min cykel är också en L med 29'' och jag har reflekterat över hur lång den faktiskt är. Men jag är ju en av dom människor som har blivit begåvade med att ha relativt korta ben sett till kroppslängden som är på hela 178cm.
Provcyklade både Spark och Genius i storlek M men det kändes som jag hade styret i magen på båda cyklarna så valet föll på en L till slut.
Så jag hoppas att jag kommer trivas på den storleken, om inte annat så får jag väl skaffa en uppsättning 27,5 att rulla på när det blir lite trixigare stigar =)

HenryLee

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har ett ord som svar.

G R Y M

Genius Contessa och "dess utom i S" med 27,5 är ju för att tala klarspråk sjukt smidig så fort kniviga partier dyker upp. Tre modes i samma cykel är ju helt fantastiskt.

Hämtade ut cykeln 4 februari. 27,5 x 2,8 är enda setuppen jag testat. Har beställt riserstyre samt 125 dropper från köp och sälj här på HappyR. orginal droppern är syncros 2.0 100mm på contessa S.

Jag ska köra ett tag men sen måste jag testa 29or. Hört att man förlorar lite smidighet men vinner sjukt mycket rullförmåga. Inte läst om någon som går tillbaks till 27,5.

Vad är fördelen med Syncros Tailor cage?

Förutom vikten och att xx1 är sjukt mycket snyggare, (grattis) kände du någon skillnad
mellan GX Eagle vev och XX1?

Bild?

Just det där med att ha 3 cyklar i en var anledningen till att valet föll på en genius. Det kommer bli väldigt blandad cykling för min del.
Jag bytte från en 150mm Fox Transfer till en 150mm OneUp, den sistnämnda är lägre i totalhöjden utan att vara för lång som Foxen var så det var skönt att jag slapp byta till en kortare =)

Jag tyckte Tailor cage kändes som en smidig lösning, vill ha lite verktyg med när jag är ute men vill inte ha massa väskor för att klara mig om nånting oförutsett skulle inträffa. Så med multiverktyg som även har ett kedjelås i reserv och en pump så ska jag nu bara klura ut hur jag ska göra med en reservslang så känns det som att man klarar sig.
Hur har ni gjort med reservslang? Jag har funderat på om det går att klämma in en slang i ramen där under där ''plast locket' sitter.

Är man lite prylig så fanns det ju inte direkt några ursäkter från att inte skaffa ett XX1 plus att jag fick dom för ett bra pris så det gick inte att låta bli. Men jag har inte hunnit få någon uppfattning än hur dom är att cykla på men jag tyckte mig känna lite flex i XX1 vevarna när jag bara har gungat lite på cykeln här hemma. Så det återstår att se om dom bara är snygga eller om det var värt investeringen =)

Kan försöka fixa en bild i morgon för jag tror inte jag har nån just nu.

Scott Genius - Tråden
DSC_2818.JPG

En bild på min(eller nu mer min frus) Scott Genius 940 M. Har egentligen bara tublesskonverterat och bytt till Maxxis Minion däck fram och bak. Orginal Nobby nic hade inte så bra kantfäste tyckte jag samt hade lite klena sidor. Övrigt som bytts är slit delar så som bromskivor, lagringar m.m. Numer har den fått en damspecifik sadel då frun cyklar denna medans jag bytt till en Scott Ransom då fokus har legat mer på endurocykling. Men jag var riktigt nöjd med Geniusen och hade inga direkta problem med den. Dock började den kännas lite trång på slutet, så när jag bytte till Ransom så blev det en Large!

HenryLee

Medlem
Scott Genius - Tråden
Sjukt snygg hoj. Är det "bara" 150cm spel i din dropper? Ser ju ut att vara typ 30 cm.
Yes, ville ha så lång dropper som möjligt för att kunna slamma sadeln helt när det behövs.
Därför föll valet på den här, går att öppna och lägga i små distanser så den kan bli 10-20mm lägre i upphöjt läge.
Plus att denna klan du göra service på helt själv och det skulle jag inte kunna göra på Foxen som satt på.

OneUp Dropper Post V2

Rahmbugel

Medlem
Scott Genius - Tråden
Fasiken vad nice. Här precis köpt en 125mm satt syncros 2.0 100mm orginal på min. Om inte den funkar ska jag köpa en likadan som du valt.

Cpt01

Medlem
Scott Genius - Tråden
20200408_170354.jpg

En Genius 920 årsmodell 2018 med lite nya delar. Kör twinloc modellen som sitter ovanpå styret och en traditionell dropper lever undertill. Mer ergonomiskt då jag arbetar mycket mer med droppern än twinlocen. Det är en 920 men på bilden är den i naughty "rail" mode, dvs low setting och Mavic XA35 27,5" med Baron och Kejsar däck. Sram guide RS istället för orginal SLX.

Sputnik

Medlem
Scott Genius - Tråden
Håller med om att Genius förtjänar en egen tråd - en klart underskattad hoj. Har en 710 som jag har konverterat från 2x11 till 1x11 (XT). Kör mest 29” (i högläge dessutom :oops:), men gillar valfriheten.

ze93

Medlem
Scott Genius - Tråden
Ni som kör Genius, hur klarar sig den i t.ex. Åre och Järvsö? Jag är i stort behöv av ny cykel och insett att det på mina hemmastigar kanske inte är det optimala med en endurohoj likt Scott Ransom, Specilized Enduro, Nukeproof Mega etc.

Det lutar ganska starkt åt att det blir en Genius 910 https://www.scott-sports.com/us/en/product/scott-genius-910-bike men tvekar lite då den typen av åkning jag gillar mest är liftburet även om det inte blir så jättemånga gånger om året.

Kör i dagsläget en tio år gammal Specilized SX Trail vilken är jäkligt kul nedför men lämnar en del att önska när det kommer till vanlig stigcykling och trampeffektivitet...

Sputnik

Medlem
Scott Genius - Tråden
Ni som kör Genius, hur klarar sig den i t.ex. Åre och Järvsö? Jag är i stort behöv av ny cykel och insett att det på mina hemmastigar kanske inte är det optimala med en endurohoj likt Scott Ransom, Specilized Enduro, Nukeproof Mega etc.

Det lutar ganska starkt åt att det blir en Genius 910 https://www.scott-sports.com/us/en/product/scott-genius-910-bike men tvekar lite då den typen av åkning jag gillar mest är liftburet även om det inte blir så jättemånga gånger om året.

Kör i dagsläget en tio år gammal Specilized SX Trail vilken är jäkligt kul nedför men lämnar en del att önska när det kommer till vanlig stigcykling och trampeffektivitet...
Alltid svårt att svara på den typen av frågor då det blir väldigt individuellt. För mig är inte Geniusen en begränsning vid liftburen åkning, men det är klart att det finns bättre hojar om det bara är det du ska göra. Å andra sidan så har jag heller aldrig upplevt att jag skulle behöva en annan hoj för ren stigcykling heller. Jag tycker att den är grymt mångsidig, men helt säkert finns det andra åsikter i den frågan.
Oavsett så är det ju rimligt att köpa en hoj som är bra på den typ av terräng du cyklar på 80-90% av tiden. Det går ju alltid att hyra tyngre prylar om du känner behovet.

Rahmbugel

Medlem
Scott Genius - Tråden
Sa

Kan inte svara om liftburen åkning. Men till stig är den härlig. Inte snabbast men sjukt bra kontroll. Man könner sig trygg på hojjen. Snackar vi duvnäs så är den perfekt.

Notera att jag är nybörjare på mtb så lyssna mer på andra.

ze93

Medlem
Scott Genius - Tråden
Alltid svårt att svara på den typen av frågor då det blir väldigt individuellt. För mig är inte Geniusen en begränsning vid liftburen åkning, men det är klart att det finns bättre hojar om det bara är det du ska göra. Å andra sidan så har jag heller aldrig upplevt att jag skulle behöva en annan hoj för ren stigcykling heller. Jag tycker att den är grymt mångsidig, men helt säkert finns det andra åsikter i den frågan.
Oavsett så är det ju rimligt att köpa en hoj som är bra på den typ av terräng du cyklar på 80-90% av tiden. Det går ju alltid att hyra tyngre prylar om du känner behovet.
Ja, såklart alltid till viss del individuellt. Tror också att den kommer vara lite begränsande på iaf de mer stökiga nedförsspåren. Men som du säger lär man ju satsa på en cykel som är mest lämpad för den typ av åkning man kör mest.

Fördelen med att skaffa en den här typen av cykel är ju att man kan testa en säsong med nått som passar bra hemmavid istället för en Enduro som blir en kompromiss både hemma och på skutan. Det säljs ju ut ganska många riktiga DH-hojar av uthyrarna på hösten om man känner att det behövs.

Cpt01

Medlem
Scott Genius - Tråden

Har aldrig känt mig begränsad i parken, men det beror ju självklart på ens nivå. Började själv gå upp på röda leder förra året(En tuff brud, Järvsö och Enduro spåret Flottsbro) och där fungerar den utmärkt.

För mig är det en väldigt bra kompromiss då majoriteten av cyklingen är stig/enduro med lite XC för grundflås.

Har sneglat på en Pole som nästa hoj, men gillar mångsidigheten i Genius såpass mycket att jag är osäker på en den inte blir en ny 910 nån gång 2021/2022(få se om det ändras den dagen jag provar en Pole😀 )

Cyklist

Medlem
Scott Genius - Tråden

Genius går rent ut sagt utav bara fan utför med tanke på att det är en 150mm-hoj, geometrin ligger ju väldigt nära en Ransom trots allt. Kan vara lite svårt att hitta balansen mellan plush och bra support när det kommer till bakdämparen men det beror även på vad man jämför med.
Vill man verkligen ha en allt-i-allo-cykel så ser man till att skaffa ett enkelt extra hjulpar med dh-däck redo att montera på för liftdagarna, i övrigt är det bara att gäzagäza.

http://instagr.am/p/BnOjvK7h2rW/

Corus

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
Tja.
Jag e ny här på Happyride.
Kul med Genius-tråd.

Har en Genius 960 2019 (M). Köpte den ny i september -19.
Har nu upptäckt att det saknas kulor (4) i nedre styrlagret.👎
Någon annan som upptäckt samma fel?

Återförsäljaren är infad och ska åtgärda.

Polaren har en likadan och saknade också kulor i nedre styrlagret.

Jag är mest intresserad av lift upp och rulla ner. Typ Flottsbro, Järvsö.
Gillade inte riktigt 29-tummarna.
Cykeln blir ca. 2 cm lägre med 27,5tum, och jag har slagit i trampor ibland, men ska ärligt säga att jag cyklade för lite med 29orna för att säga att jag märker stor skillnad så. Dock är 27,5 kvickare och roligare i min låg nybörjarhastighet. Och att känna att det är roligt är det viktiga för mig, inte sekundskillnad på en bana.

Köpte 27,5-fälgar (Decathlon). Sunringle Duroc 40. 35mm innermått. Kasett, bromsskivor, däck å slang ingick. Passar smack på bortsett från bromsskivan bak var 160 mm och ska vara 180 mm.
. Original på dom fälgarna var fläskiga Hutchison Taipan Koloss 2,8 som verkligen är 2,8 breda. Sköna med bra profil och bra rull. Breda och låga dubb=dåligt grepp vid gegga, men bra vid hårdare underlag.
Testade Specilized Eliminator 27,5x2,6 men gillade inte den aningen platta profilen däcken fick på mina fälgar.
Kör nu med Maxxis Rekon 27,5 x 2,6. (Verklig bredd 2,5) Skön å rund profil👍
Nytt riserstyre 40 mm (spank spoon). Kapat ner till 75 cm.
Har växlat mellan original styrstam 50 mm och 35 mm. Vet inte riktigt vilken jag gillar mest.

/Mange
IMG_20200223_140112.jpg
IMG_20200121_155106.jpg
IMG_20200319_172559.jpg

Senast ändrad:

ze93

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har aldrig känt mig begränsad i parken, men det beror ju självklart på ens nivå. Började själv gå upp på röda leder förra året(En tuff brud, Järvsö och Enduro spåret Flottsbro) och där fungerar den utmärkt.

För mig är det en väldigt bra kompromiss då majoriteten av cyklingen är stig/enduro med lite XC för grundflås.

Har sneglat på en Pole som nästa hoj, men gillar mångsidigheten i Genius såpass mycket att jag är osäker på en den inte blir en ny 910 nån gång 2021/2022(få se om det ändras den dagen jag provar en Pole😀 )
Genius går rent ut sagt utav bara fan utför med tanke på att det är en 150mm-hoj, geometrin ligger ju väldigt nära en Ransom trots allt. Kan vara lite svårt att hitta balansen mellan plush och bra support när det kommer till bakdämparen men det beror även på vad man jämför med.
Vill man verkligen ha en allt-i-allo-cykel så ser man till att skaffa ett enkelt extra hjulpar med dh-däck redo att montera på för liftdagarna, i övrigt är det bara att gäzagäza.

http://instagr.am/p/BnOjvK7h2rW/
Tack så mycket för input. Blir säkert kanon upp till röda leder. Gillade min SX Trail mer på dom än min gamla DH. Tveksam när det kommer till svarta leder men en enda cykel kan ju inte vara bäst på allt. Har velat fram och tillbaka lite i nån månad men det lutar åt att satsa på en Genius och se hur det är.

Senast ändrad:

Slowriderdown

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
Ska man ha Scott genius så ska det klar vara en 930, eller en genius 900 sl ram. 27,5 genius cortessa är också ett riktigt dröm åh. Himmelska dämpare med sina 12 kg är det helt klart en rolig hoj att cykla och leka lite med. PS har dock 2016 års modeller. Plus att jag förlorade ett vad och fick måla den metallic

Bilagor

unsuspected

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Ska man ha Scott genius så ska det klar vara en 930, eller en genius 900 sl ram. 27,5 genius cortessa är också ett riktigt dröm åh. Himmelska dämpare med sina 12 kg är det helt klart en rolig hoj att cykla och leka lite med. PS har dock 2016 års modeller. Plus att jag förlorade ett vad och fick måla den metallic
Den styrstammen går inte av för hackor.

Schleyer

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
Intressant. Vad är det du inte gillar med däcken, är det bredden eller att de är höga, tyngden? Utveckla gärna om du orkar.
Har alltid kört Nobby Nic och varit väldigt nöjd. Har lite svårt att hitta rätt med Maxxis Rekon. Upplever att de är känsliga för däcktryck, antingen är det stenhårt och studsigt eller svampigt och trögrullat. Det är kanske en egenskap för Plusdäcken, mer än något annat. Skulle gärna prova ett smalare däck, men är rädd att cykeln blir för låg. Någon som provat Maxxis 2.5WT (Wide Trail) på 27.5" hjulen?

Ska tilläggas att jag kör Maxxis Rekon+ på 27.5x2.8. Inte 29x2.6 som 2019-modellerna och framåt har.

Meercy

Medlem
Scott Genius - Tråden
900 Tuned är inte helt fel heller 😉 Tycker jag ser vissa likheter mellan styrstammen på din och mitt Hixon IC SL 😂🤭

LDG

Medlem
Scott Genius - Tråden
Någon som har en aluminium Genius och vill dela på frakt för att kunna skaffa bashguard?

De vill ha 50 dollar frakt till Sverige vilket känns lite dyrt när den för sig kostar 20 dollar =)

Clipper

Medlem
Scott Genius - Tråden
Någon som har en aluminium Genius och vill dela på frakt för att kunna skaffa bashguard?

De vill ha 50 dollar frakt till Sverige vilket känns lite dyrt när den för sig kostar 20 dollar =)
Hej,

Jag kan vara med och dela på frakten. Jag har inte mätt min cykel, vet du att 47mm passar till min Genius 940 -2020?

LDG

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har sett att det funkar med alu ransom som har pressfit. Har inte mätt men är ju pressfit så borde bli 47 men inte mätt än.

Senast ändrad:

nicull

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har en Genius 700 tuned från 2014 som fortfarande är grymt trevlig att åka på. Allt original förutom RS dropper post samt uppgraderat bakdämparen till större evol-kammare, vilket gjorde underverk med känsligheten över små ojämnheter.
//fortfarande sjukt trevlig hoj efter 5 år...
9CD19EB9-C498-4954-89DC-12721AE71A95.jpeg

Clipper

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har sett att det funkar med alu ransom som har pressfit. Har inte mätt men är ju pressfit så borde bli 47 men inte mätt än.
Jag har mätt min nu, röret är inte helt plant, ca 46mm längst ut mot veven och 47,8 längre in mot svetsen. Men jag tänker att det finns lite marginal i adaptern. Jag är med, säg till när du skall beställa

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer