Scott Genius - Tråden

LDG

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Jag har mätt min nu, röret är inte helt plant, ca 46mm längst ut mot veven och 47,8 längre in mot svetsen. Men jag tänker att det finns lite marginal i adaptern. Jag är med, säg till när du skall beställa
Najs. Vad för modell har du?
Skicka pm ni som vill vara med och dela. Känns rörigt annars.

Schleyer

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
IMG_4910.jpeg

Min Genius Tuned från 2018. "Bone stock" sånär som på flaskställ och XTR-pedaler. (Skitig och fotad från fel håll, jag vet ;-)

LDG

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Min Genius LTD :cool:
Dålig bild jag vet men bättre än inget =)
Kan fixa mer senare när det är snyggt och jag är klar.

Bytt dropper från 125 till 170 Oneup, Oneup 35 rise styre, Fox 36 160, är väl de viktigaste upgraderingarna. Köpte cykel men behöll ram, bakdämpare och vevparti.
Glömde bästa :sneaky: Wolftooth light action dropper remote monterad under twinlock (bara bakdämpare i mitt fall).
Känns efter några km som vad jag letat efter, hoppas jag iaf =)
FjcOpWybckNusnc05eiLJA2mPgUQwpspdXjh3hOJyDw-1536x2048.jpg

Magnus K

Medlem
Scott Genius - Tråden
DSC_1107.JPG
Jag tar platsen för enklare Genius:ar då. 😁
Genius 750 från 2018, har dock bytt från 27.5 till 29-hjul då jag tyckte att 27.5-hjulen rullade trögt på Recon-däck. Testade även ett par smala 2.35 Hans Dampf men då blev lägre än Glocalnet. 👎
Körde sönder styrlagret och för de intresserade kan jag meddela att det nedre styrlagret på just 750 också fungerar som en 10mm distans. Varför? Jo, för att Scott snålade och dunkade på en 140-gaffel isf 150-gaffel som resten av Genius-serien har... 🙄 Så jag letar även efter en 150-gaffel typ RS Revelation el Yari...

Mvh
Magnus

Jamen Vafan

Medlem
Scott Genius - Tråden
Rolig tråd, trodde nästan jag var själv med en Genius (har 940). :giggle:

Förra säsongen, när den var nyköpt, så körde jag sönder den i flottsbro. Landade helt fel, rakt på ett gupp. Ramen knäcktes och hjulen gick sönder. Så det blev såklart ett försäkringsärende av allt (tack och lov så hade sambon precis skaffat försäkring för oss).

IMG_20190727_120820.jpg
IMG_20190727_120751.jpg

IMG_20200406_161257__01.jpg

Fick en ny ram, nya hjul samt ny framdämpare, RockShox Pike så TwinLock fungerar inte i fram.
Har bytt ut däcket fram till DHF minion samt Aggressor bak (båda 2.5 bredd och 29").
Bytt ut handtagen och även fixat Tubeless.

Kan ju säga att jag har åkt i alla miljöer, från tekniska mtb spår till bikepark med höga hopp och drops.
Föredrar stökiga linor där det går fort och man känner typ hur hela cykeln håller på att rasa sönder, hehe.

Kan väl summera följande.
Trailåkning: Har uppenbarligen fel däck för ändamålet, i fram, så upplever lite mer ansträngning än vad jag borde. Känns dock stabilt och käkar upp allt tekniskt.

Enduro/Bikepark:
Upplever att cykeln "vaknar till liv" och den går väldigt lätt över stenhällar och rötter vid högre hastigheter nerför. Känns som en fjäder i luften och den klarar alla former av drops utan bekykmmer.

Upplevde en ordentlig förändring genom bytet av framgaffel till 150cm, så det kan jag starkt rekommendera om ni funderar på att gå inför lite mer aggressiv åkning.

Lite OT så längtar jag som fan till att få cykla igen, bröt båtbenet och det är ytterligare 7v kvar till ny röntgen. :cry:

Ha de!

LDG

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden

Förra säsongen, när den var nyköpt, så körde jag sönder den i flottsbro. Landade helt fel, rakt på ett gupp. Ramen knäcktes och hjulen gick sönder. Så det blev såklart ett försäkringsärende av allt (tack och lov så hade sambon precis skaffat försäkring för oss).
...
Fick en ny ram, nya hjul samt ny framdämpare, RockShox Pike så TwinLock fungerar inte i fram.
Har bytt ut däcket fram till DHF minion samt Aggressor bak (båda 2.5 bredd och 29").

Kan ju säga att jag har åkt i alla miljöer, från tekniska mtb spår till bikepark med höga hopp och drops.
Föredrar stökiga linor där det går fort och man känner typ hur hela cykeln håller på att rasa sönder, hehe.

Trailåkning: Har uppenbarligen fel däck för ändamålet, i fram, så upplever lite mer ansträngning än vad jag borde. Känns dock stabilt och käkar upp allt tekniskt.

Enduro/Bikepark:
Upplever att cykeln "vaknar till liv" och den går väldigt lätt över stenhällar och rötter vid högre hastigheter nerför. Känns som en fjäder i luften och den klarar alla former av drops utan bekykmmer.

Upplevde en ordentlig förändring genom bytet av framgaffel till 150cm, så det kan jag starkt rekommendera om ni funderar på att gå inför lite mer aggressiv åkning.

Lite OT så längtar jag som fan till att få cykla igen, bröt båtbenet och det är ytterligare 7v kvar till ny röntgen. :cry:

Ha de!
Ajaj. Krya på dig!
Håller med dig kring det mesta efter 1 rejäl tur. Har dock Fox36 160 fram.

MLarsköld

Medlem
Scott Genius - Tråden
Köpte mig en ny Genius 920 (M) -19 nu i maj -20. Kört Epic carbon HT innan så blev lite skillnad kan man säga :)
Är inte helt övertygad om Rekon 29x2.6 både fram och bak. Känns trögrullat på flacken. Någon som har tips på bra däckkombinationer för att minska rullmotståndet lite men inte tappa allt för mycket grepp? Byter givetvis till grövre vid lera/utför etc. /Micke
22BAB88D-B8F0-4BE6-B2C4-DFD1467B9157.jpeg

MLarsköld

Medlem
Scott Genius - Tråden

Visa bilaga 423102Visa bilaga 423101

Visa bilaga 423100

Enduro/Bikepark:

Ha de!
Krya på dig!

Magnus K

Medlem
Scott Genius - Tråden
Är inte helt övertygad om Rekon 29x2.6 både fram och bak. Känns trögrullat på flacken. Någon som har tips på bra däckkombinationer för att minska rullmotståndet lite men inte tappa allt för mycket grepp? Byter givetvis till grövre vid lera/utför etc. /Micke
Jag kör Hans Dampf fram och Nobby Nic bak i stl 29*2,35, funkar ganska bra på mina stigar.
Mvh
Magnus

LDG

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Låter som en bra kombo uppför och utför men sådär på flacka partier/transportsträckor eller har jag fel?
Allt är relativt. Rekon är väl så snabbrullat det blir på stigdäck men du har mjukt gummi även bak. Du är nog van vid mkt hårdare gummi. Ska det rulla bättre är det rena xc-däck eller hårdare gummi i rekon som gäller.

För mig är Hans dampf fram och nobby nic bak en greppig stigkombo men kör man lite hårdare räcker de inte många meter.
Hans dampf bak är dock bra.

MLarsköld

Medlem
Scott Genius - Tråden
Allt är relativt. Rekon är väl så snabbrullat det blir på stigdäck men du har mjukt gummi även bak. Du är nog van vid mkt hårdare gummi. Ska det rulla bättre är det rena xc-däck eller hårdare gummi i rekon som gäller.

För mig är Hans dampf fram och nobby nic bak en greppig stigkombo men kör man lite hårdare räcker de inte många meter.
Hans dampf bak är dock bra.
Tack för input. Är Rekon race bak alt Ikon ett alternativ? Funderar lite på Vittoria Mezcal också som ska vara ett ”greppigt” xc-däck bak och tex Barzo fram. Någon som har erfarenheter av Vittoria?

LDG

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Beror ju på vad man vill ha. Allt är relativt. Känns lite konstigt med en cykel med 150 slag och däck för transportcykling. Allt funkar nog! Har inte provat någon av de däcken. Roligt att ha grepp ju 😉
Personligen hade jag nog isf behållt rekon fram men bytt bak till ikon eller rekon race.

MLarsköld

Medlem
Scott Genius - Tråden
Beror ju på vad man vill ha. Allt är relativt. Känns lite konstigt med en cykel med 150 slag och däck för transportcykling. Allt funkar nog! Har inte provat någon av de däcken. Roligt att ha grepp ju 😉
Personligen hade jag nog isf behållt rekon fram men bytt bak till ikon eller rekon race.
Haha jag vet. Jag som måste tänka om. Allt känns trögt i jämförelse med en xc-raket. Måste bara komma till insikt att jag bytte cykel för roligare cykling i skogen och härda ut under transportsträckorna😉

Magnus K

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jag hade Icon på min Scale tidigare. Lättrullat men när det var lerigt så var greppet noll pga att mönstret sattes igen av lera.
Jag tycker att min kombo funkar, jag kör mest single track med lätta rot och stenmattor. Har dock sett att HD verkar vara slitet, men det var ett soft så jag tänkte inte klaga. =)

Mvh
Magnus

Cpt01

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jag gillar Rekon, bra allround och tycker det rullar bra med bra grepp. Vill du ha XC raket har du köpt helt fel cykel.

HenryLee

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jag tycker också att Rekon fungerar riktigt bra faktiskt, men jag är mer inne på att byta till ett annat däck fram då jag fått lite läskiga släpp ibland.
Vad kör den samlade panelen med för framdäck?
Är lite inne på antingen Assegai eller ett Minion DHF, synpunkter på dessa?

Erkl

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jag har nämnt det tidigare i tråden (sorry om jag upprepar mig). Kör platt och stökig Stig i Uppsala och för mig funkar rekon race 2.35 bak och forecaster 2.35 bra. Ger mig tillräckligt med grepp och rull för att göra stigarna vansinnigt roliga. Skall tilläggas att jag uteslutande cyklar med folk på xc-cyklar. Hänger nätt och jämnt med på platten men njuter när det blir stökigt.

MLarsköld

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jag har nämnt det tidigare i tråden (sorry om jag upprepar mig). Kör platt och stökig Stig i Uppsala och för mig funkar rekon race 2.35 bak och forecaster 2.35 bra. Ger mig tillräckligt med grepp och rull för att göra stigarna vansinnigt roliga. Skall tilläggas att jag uteslutande cyklar med folk på xc-cyklar. Hänger nätt och jämnt med på platten men njuter när det blir stökigt.
Tack för värdefull input! Varit liknande för mig men fått släppa på platten när krafterna börjat sina. Svårt att konkurrera med XC-cyklar med Thunder Burt där. Lutar åt att testa ett Rekon Race bak och initialt ha kvar Rekon fram. Kommer nog experimentera lite med framdäck men skulle tro att även jag går mot ett greppigare där längre fram.

Sputnik

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jag tycker atr Rekon funkar ganska bra så länge det inte är lerigt, för då blir det riktigt dåligt.

Senast ändrad:

Loka04

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden

Visa bilaga 423102Visa bilaga 423101

Visa bilaga 423100

Enduro/Bikepark:

Ha de!
Kan vara bra med en försäkring på cykeln. Vilken försäkring hade du och vad täcker den?

pupe

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har en Genius 740 -18. Har plockat ner bakre triangeln för service. Plocka ner var ju inga problem 😬. Men nu ska jag sätta ihop det igen, men i min iver så la jag inte märke till hur de olika distanserna och brickorna satt.
Har googlat men det är helt omöjligt att få fram info. Någon som sitter på en sprängskiss (eller liknande) eller vet vilka distanser och brickor som ska sitta vart. Kollade med LBS, men de hade inget som hjälpte mig.
(Känner mig helt dum i huvudet, hur svårt ska det vara att sätta ihop ett pussel på typ 30 bitar.)

Senast ändrad:

aheti00

Ny medlem
Scott Genius - Tråden
Jag har en 950. Haft den vecka nu och kört 80 km skogsstig. Jag gillar verkligen twinlock. Väldigt skönt att låsa gaffel när det går uppför och sedan öppna upp när det går utför. Väldigt nöjd med cykeln än så länge.

Blir lite nervös när någon skriver att Rekon inte funkar på lera... Tänker att det blir mycket lera i höst. Om man vill behålla 2,6", tycker inte dom känns trögrullade, vad ska man då välja? När andra pratade däck så skulle dom gå ner till smalare. Det vill inte jag.

Jag hade 34T oval på min förra cykel. Saknar det. Tycker det ser lite tajt ut med utrymme mot ramen. Hur stor oval klinga får man plats med?

Scott Genius - Tråden
Hej, jag har nyligen köpt en Genius och jag gillar den skarpt.

Nu är jag på jakt efter ett extra växelöra till men jag har inte hittat någon variant som uttryckligen ska passa på min cykel, en 900 i kolfiber. Jag har hittat en som ska är till Genius årsmodell 2018, är det någon som vet om det är samma typ på 2018 och 2019-modellerna?

Mamel

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jag tycker atr Rekon funkar ganska bra så länge det inte är lerigt, för då blir det riktigt dåligt.
Däck är individuellt
Jag tycker också att Rekon fungerar riktigt bra faktiskt, men jag är mer inne på att byta till ett annat däck fram då jag fått lite läskiga släpp ibland.
Vad kör den samlade panelen med för framdäck?
Är lite inne på antingen Assegai eller ett Minion DHF, synpunkter på dessa?
Jag tyckte Rekon 2,6 var för sladdriga, man visste inte riktigt vart cykeln var på väg. Nu kör jag Maxxis Ardent 2,4. Funkar bra för mig utom i lera, men hur ofta kör man i lera? Väger 64 kg, en tyngre person kanske behöver något stabilare däck.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer