Rolig tråd, trodde nästan jag var själv med en Genius (har 940).
Förra säsongen, när den var nyköpt, så körde jag sönder den i flottsbro. Landade helt fel, rakt på ett gupp. Ramen knäcktes och hjulen gick sönder. Så det blev såklart ett försäkringsärende av allt (tack och lov så hade sambon precis skaffat försäkring för oss).
...
Fick en ny ram, nya hjul samt ny framdämpare, RockShox Pike så TwinLock fungerar inte i fram.
Har bytt ut däcket fram till DHF minion samt Aggressor bak (båda 2.5 bredd och 29").
Bytt ut handtagen och även fixat Tubeless.
Kan ju säga att jag har åkt i alla miljöer, från tekniska mtb spår till bikepark med höga hopp och drops.
Föredrar stökiga linor där det går fort och man känner typ hur hela cykeln håller på att rasa sönder, hehe.
Kan väl summera följande.
Trailåkning: Har uppenbarligen fel däck för ändamålet, i fram, så upplever lite mer ansträngning än vad jag borde. Känns dock stabilt och käkar upp allt tekniskt.
Enduro/Bikepark:
Upplever att cykeln "vaknar till liv" och den går väldigt lätt över stenhällar och rötter vid högre hastigheter nerför. Känns som en fjäder i luften och den klarar alla former av drops utan bekykmmer.
Upplevde en ordentlig förändring genom bytet av framgaffel till 150cm, så det kan jag starkt rekommendera om ni funderar på att gå inför lite mer aggressiv åkning.
Lite OT så längtar jag som fan till att få cykla igen, bröt båtbenet och det är ytterligare 7v kvar till ny röntgen.
Ha de!