Shimano vrider upp volymen till 12 med nya Dura-Ace

Datum:
31 augusti 2021 18:01

Med nya 12-delade Dura-Ace lämnar Shimano den mekaniska växlingen och introducerar gruppen endast i form av Di2. Shimano har dessutom gjort om hela sin Di2-teknik för att bli trådlös. 

När vi påstår att Shimanos nya är trådlös menar vi självklart inte helt trådlös, enligt tillverkaren har de behållit sladdarna där sladd är bättre och det går också att bygga om gruppen för att användas med sladdar och få 50% längre batteritid.

ShimanoThese go to elev… sorry twelve! Nya kassetten Shimano Dura Ace R9200 12 11-30T.

Den nya gruppen växlar snabbare och precisare än någonsin enligt Shimano (så klart!!!). I gruppen ingår allt som du behöver, även tre helt nyutvecklade hjul. Dura-Ace R9200 är en komplett grupp i toppen av Shimanos komponentgrupper för landsväg.

C50 är den mellanhöga lite lagom allroundmodellen i Shimanos nya uppsättning hjul.

Större är bättre

När konkurrenterna introducerar minsta drev på 10 och nio tänder håller Shimano kvar vid sin elva som minsta drev och det är för att friktionen ökar rejält när dreven blir mindre.

För att matcha det elvatandade drevet i kassetten när det går rejält fort har Shimano introducerat ett vevparti med  utväxlingen 54-40. De nya 12-delade kassetterna har en ny spline-standard, men är ändå bakåtkompatibla med hjul i 9100-serien.

Vevpartierna finns med och utan wattmätare och i längder mellan 165 och 177,5 mm. Vi ser inga tecken på att Shimano skulle ha börjat tycka att enkelklinga är en bra idé på landsväg.

Tvådelade vevpartier fortsätter att vara det som gäller om man vill ha Shimano.

Bromskraft från skogen

För att möjliggöra bättre modulation och mer bromskraft har Shimano lånat Servo Wave-tekniken från sina MTB- och Gravel-bromsar som nu också finns i landsvägsversion. Bromsarna ska också ha blivit tystare i och med mer frigång mellan klossar och skiva.

Mer bromskraft och bättre kontroll med Servo Wave.

Men var är mekaniken?

När XTR introducerades som 12-delat undrade vi var Di2 tog vägen och nu är det den mekaniska gruppen som saknas i Dura Ace-sortimentet. Vi anser att växling utan elektronik fortfarande är relevant och hoppas att en sån grupp är på väg. Och Shimano verkar ändå värna om det traditionella och erbjuder i den nya gruppen fortfarande STI-handtag som fungerar med fälgbromsar, det glädjer oss bakåtsträvare.

Snyggt kantig bakväxel med en liten sladd, vad tror ni, är den halvt trådlösa lösningen bra eller har Sram valt en bättre väg?

Trickle down

Nu undrar självklart alla som inte riktigt vill lägga den stora hög med pengar som Dura-Ace brukar kosta när tekniken dyker upp på Ultegranivå? Wait no more! Ultegra får ta del av den nya tekniken direkt och lanseras exakt samtidigt som DA. Nya Ultegra R8100 är tolvdelad och kommer precis som DA att ha vevpartier som erbjuder wattmätning i sortimentet. Även Ultegra saknar än så länge ett mekaniskt växlingsalternativ. Så vad väntar du på? Ring din Shimanokran och kolla när du kan uppgradera.

Helt ny framväxel som är rejält mycket smidigare än sin föregångare.

Vad tror ni, kommer nya Dura Ace och Ultegra bli en hit? Eller kommer alla sukta efter en enkelklinga och helt trådlöst?

Ny ergonomi i kombination med Servo Wave i bromsarna.
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Raggamuffin 2021-11-10

Insåg att jag läst på lite slarvigt =) Är 12-delad Ultegra kompatibelt med SRAM force AXS?

Berk 2021-09-07

Skojade. Verkar att allt på lvg måste vara 12-delat och elektroniskt. Men på SPD-SL pedalarna finns väl inte mycket utvecklingspotential kvar, eller?

HåkanC 2021-09-07

(2x11) > (1x13) :sneaky: Troligen inte. Åtminstone enl "As for the SPD-SL pedals and bottom bracket cups, they’re unchanged from the previous generation."

th0m 2021-09-07

? Är inte potentiell köpare av en ny Shimano-grupp, men gillar SPD-SL, så hade velat se de eventuella nya DA-pedalerna om det kommer några.

Berk 2021-09-07

12-delat? Di2?

th0m 2021-09-07

Har inte skrivits nånting om några nya pedaler ännu vad jag kan hitta? Det var främst det jag var nyfiken på...

mzi 2021-09-06

Campa är ju billigare där! €121 per växel mot Shimano som tar €124!

HåkanC 2021-09-06

Nu har det iofs inte särskilt mkt med 12-delade DA att göra längre Men det finns många frågetecken kring prissättning hos både Campa och Shimano Tex kostar en mekanisk Ekar-grupp hela 1.575,62 € Medan GRX Di2 RX815 (där man själv kan välja att endas...

mzi 2021-09-06

Men du har helt rätt. Det är ju helt sjukt att shimaNO tar samma pengar för ett sketet Ultegraset som du får betala för Campa SR: https://www.bike24.com/p2322435.html?menu=1000,1868,1969,1970 Sexighet och känsla mellan de två är ju oceaner av skil...

mzi 2021-09-06

Det är ju en flytande skala! sexighet - + shimaNO SRAM campa 10-delad campa